Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Når man innvilger seg såpass med tid fra kone og barn, blir det rett og slett for meningsløst å sove bort hele dager i lyngen i påvente av perfekte tørrflueforhold

Så det er mere meningsfylt å stresskaste med streamer, få fisk, for å så slippe den ut igjen? Tror du kone og barn bryr seg om det?  ;D ;D

Javisst!  ;D  

Helt seriøst: Hvis jeg reiser på en tørrfluetur og det blåser frisk tørr kuling fire dager i strekk, så er jeg litt muggen når jeg kommer hjem. Det har skapt dårlig stemning noen ganger - og er ikke å anbefale! ("Her har du vært nesten en uke på tur og kommer hjem potte sur...")Da er det bedre å leke seg med streamer og nymfer - og hvis man lykkes så kan man reise hjem uten å bære nag til Gislefoss, tørrfluepredikantene som har lurt deg opp i stry og den åpenbart feilaktige vindmåleren på Golsfjellet som yr.no fester sin ubetingede lit til.  ;)  

PS! Vi er OT her nå, så la oss stoppe diskusjonen - og fortsette med kortlinetips!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sååååå off!

Det handler jo litt om å komplettere seg,og når fisken ikke vil rulle over nobodys,eller palmermyggen,kan man jo sette seg ned med kaffen og kose seg,det gjør jeg ofte!

Men hvis man har lyst til å fiske,går det jo an å sette en rigg,det være seg kulehuer eller buzzere og kose seg med det.

Streamere,ja det setter jeg på når jeg har lyst til å vise :at det er fisk her,den vaker bare ikke,den er stor og sulten på skikkelig mat! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje noe upresis, men det er jo ikke noe nytt.  :-[

Gress, mudder, siv... wattewah. Kort sagt de mer produktive stedene hvor fisken er kjent for å komme tidlig igang. Rene steinplasser hvor storfisk ofte oppholder seg litt utpå sommeren er som regel de siste stedene hvor fisken begynner å bli aktiv. Som regel, ikke alltid. Her jeg bor er det ingen tvil om at slike steder er de som er sist igang. Ei heller andre steder jeg kjenner godt. Egentlig syns jeg det er ganske logisk, for hva klekker først og hvor bor de fleste av dem? Det kan noen ganger være lurt å tenke seg bakover i kjeden til man kommer til egget og så arbeide seg fremover igjen.  ;)

Jeg var også upresis for jeg hadde ikke tenkt meg til helt gress steder der er det for liten fart til å kortline og altfor mye gjedde ;D

Men det er veldig logiskt det du sa og det fikk meg til å tenke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så klarte jeg ikke mer og dro ut å fiska i dag også :)

Begynte med å lete godsaker og jeg fant husbygger i farten i store mengder :) så så jeg også de förste Beatisene i luften satt lenge og drömte om vak men det var det nok litt for mye vann til der håpa også på at noen skulle lande i närheten sånn at jeg kunne ta bilde på den men den gang ei.

Etter å ha drömt meg bort en stund så var det å sette i sammen greiene hadde i dag også 10fot klass 5 begynte med 2 fluer en husbygger og som opphenger en tsjekker + Stig sin indikator.

Tsjekker`n gikk veldig bra så jeg satte på 2 av dem men hadde på "husbyggere" som anker flue.

Fikk mye harr men ingen örret (skal oppsöke andre plasser senere som har mer örret ;))

Og med dette så håper jeg på at fler kommer i gang og fisker kortline :)

post-1102-13949878258685_thumb.jpg

post-1102-1394987825917_thumb.jpg

post-1102-13949878259659_thumb.jpg

post-1102-1394987826003_thumb.jpg

post-1102-13949878260342_thumb.jpg

post-1102-13949878260721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei hjem i bilen så kjente jeg noe som krabba på hånda mi og der var den ;D

Jeg fikk leita fram en hvit pappir lapp og fikk tatt noen bilder på årets förste ;D nå er sommer`n helt klart på vei 8)

post-1102-13949878261209_thumb.jpg

post-1102-1394987826169_thumb.jpg

post-1102-1394987826217_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.R; du gjør sannelig ditt for at vi skulle bli pirret til å komme oss ut...pronto :) :)

Knall rapport igjen, og jeg er så glad for at dere tar dere tid til bilder...kan ikke få sagt det..."pjatt" blir så kjedelig uten bilder... ;D ;D

Til ettertanke for alle som ikke våger ta bilder av fluer som de bruker..ikke vanskelig for et middelmådig kamera ;)

Og B.R; Jeg trodde vi var heldige som bodde her..men tydelig atfisken din er mer vant til kulde enn vår lett sjokkerte ørret er,/vist seg å være :(

Takk for en titt inn i din fiskehverdag :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å få harr(p)syke! 8) 8) 8)

Håper du får noe ørret snart så du stiller i samme klasse som oss vanlige vestboere. ;D

Her har det vært "vår" i ukevis(snødde igåridag :-X )også klekker'e oppe hos deg !?!Vel nå så jeg en enslig vespertina i helga.....men,men.

Foreløpig ser jeg for meg vanlig nymfefiske,men skal nok rigge Stealth'en med rigg i tilfelle,har områder som skal kortlinefiskes uansett hvor mye det vaker! :)

Enda vil det vel gå i litt mygg(har et hemmelig mål om å ta den største på myggpuppe iår,men ikke si det til noen) ;).

Men en rapport som redder dagen B.R....og når Norge slår Tsjekkia i ishockey........er dagen fullkommen og jeg går til bindebordet!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Stig :) og at Beatisen er en drittvärs flue gjör meg ikke mindre glad for jeg våkna i dag til snö.

men flaks nok så blev det bedre vär utover dagen, det begynte å snö/regne litt og da trodde jeg ett öyeblikk at det skulle eksplodere men det er nok litt for tidlig enda, kansje om noen dager :)

Jeg synes at dere pronto skal komme dere ut å kortline fiske :) :)

Harr psyke har jeg hatt hele vintern Willy :) men skal pröve å lete opp noe örret sånn at vi stiller i samme klasse.

Jeg hadde ikke nöla ett sekund i dag hvis det hadde begynt å vake hadde bare satt på nymfe/klekker og tört og fiska kortline ;)

SKAL IKKE SI HÖYT AT DU SKAL :-X;D

Heia Norge 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det noen av dere som har gjort noe forsøk på hvilken krok som kroker best av

Skalka J og Knapek JB? Moro om noen har noe erfaringer å dele angående dette  :)

Er jo litt forskjell på spissen på de to. Ellers er de jo ganske like, annet enn at Skalka'n er litt lengre i skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bra spörsmål som er verdt å tenke litt på :)

Kan ikke si at jeg har merka så stor forskjell, men på den andre siden så har jeg ikke tenkt i de baner når jeg fisker.

En annen orsak er at for meg så er skalkaen en ny krok mens knapeken og hends var de förste jeg fikk tak på etter dem ferdige krokene da.

Derimot så er det större forskjell mellom hends og knapek, hends har kortere spiss så der merka jeg litt når jeg fikk begge kroka i en og samma bestilling for en 6-7 år siden, da måtte jeg ta det som jeg fikk tak i.

Da tenkte jeg og merka at krokene hadde forskjellig lengde på spiss hends sin var bra viss harren ikke beit ordentelig mens knapeken holder fisken bedre.

Tok bilde på begge ved siden av hverandre begge i str. 8 knapek överst og skalka nederst, skulle tatt bilde på hends sin også men det får bli en annen gang.

Forskjellen mellom de to er at knapeken har litt tjukkere gods og at ytterste del på spissen er böjd oppover som ett mothak.

spissen på knapeken er örlite dårligere viss du skulle ha så uflaks att du er innom stein eller lignende men oppveier det med at den er tynnere og går derfor lettere inn tror jeg men noen stor forskjell har jeg vel egentelig merka.

Skal hjem til Norge nå i natt så jeg blir uten data i noen dager men det blir interesant å se om noen andre har mer/andre erfaringer fra dem :)

Skitt fiske

B.R

post-1102-13949878333626_thumb.jpg

post-1102-1394987833388_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei André :)

Godt spørsmål...B.R gir et godt svar...jeg vet ikke egentlig.

HAr brukt jigg krok fra Hanak i vinter,,ser ut til å fange fisk.....og holde på fisk.

Erfaringsmessig kan jeg like alt som er litt rund og fin i bøy, ikke for trange krokbuer, hjelper på om spiss er kvass og fin, unngår å bli for sløv etter mange dunk i bunn :)

men som sagt; har for lite studie fra ulike merker til like forhold for å si noe bestemt.

Tipper likevel man skal fiske mange fisk i mange år før man evt kan simveldig mye bastant om forskjeller...de er jo alle fre "gode fiskenasjoners" kunnskap og utvikling.

Føler meg rimelig trygg på at uansett merke vil man ha et godt utgangspunkt for å fange fisk :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute i dag :)

Det har blitt litt forsinka vårflom men nå slår den med full kraft her og det har gått ut advarsler og noen hus har fått inn vann.

Jeg dro til samme sted som sist, det var veldig mye vann men mindre enn andre steder.

Jeg ville ikke ha greier som rev å slet ute i strömmen la derfor igjen vadejakke, håv og vadestavs  veska på land (men ikke vadestaven ;)).

Det var vanskelig men klarte å få noen harrer i dag også problemet var å komme ned satte derfor på en flue fra tråden med en jigg med 5mm tungsten skalle på.

fikk på den men ikke på opphengerne, så etter en stund så bytta jeg opphengern till en annen "tråd" flue den også på jigg krok en beatis nymfe og fikk noen på den også så jeg fortsatte med dem resten av tiden.

Nå kommer jeg til å fiske gjedde en stund hvertfall fram til den verste vårflommen er over.

Synes at dere skal komme dere ut å nymfe fiske litt nå sånn at vi får noen fler rapporter her :)

post-1102-13949878619524_thumb.jpg

post-1102-13949878619956_thumb.jpg

post-1102-13949878620465_thumb.jpg

post-1102-13949878620836_thumb.jpg

post-1102-13949878621316_thumb.jpg

post-1102-13949878621728_thumb.jpg

post-1102-13949878622216_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott B.R !

Ser fluene begynner å få litt mer naturlige farger,det har jeg brukt og,men med rødfargete holo-hoder som fortyngning,selv om det nok ikke har vært rigget for kortline,men fisket både kort og langt. :)

Har forøvrig med stor overaskelse og gledelig forundring tatt endel fisk på jiggkrok,fortynget "vårfluelarve",type grønn....mens de sank !

Tanken var å dra dem sakte langs bunnen(derfor jigg  ;) ),kastet ut mot vak og antatte standplasser,og mens jeg ventet på at flua skulle dykke mot bunnen,tok fisken,artig og overaskende! :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Willy :)

Ja fluene begyner å bli mer naturlig iogmed at jeg fant mange husbyggere sist med og uten hus så gikk jeg for dem, beatisen var også tilstede så det var kult å få på den.

örreten tar mange ganger på vei ned da dem steller seg i strömmen der maten går og ikke som harren som stiger fra bånn gleder meg enormt når dem også begyner titte opp mot overflaten :)

Men har du fiska kortline uten kamera og ingen rapport ???

Kansje bilder på fluene med röd holo kommer noen gang hörtes intresant ut i hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en glede å se deg fortsette "arbeidet" med tråden B.R :) :)

Takk for artig lesning...synest vi skal ta din oppfordring på alvor...ut å fiske kortline, samt legge ut rapport med flotte bilder a la dine og JB.

Bilder sier mer enn tusen ord sies det ;)

Willy sine erfaring både leser vi/og ser gjerne mer ifra :)

Fisk gjedde du, den saken svømmer ihvertfall i fred for meg :)

Nå Staffan terger meg fordi jeg er "engstelig" for flaggermus og elg....så føyer gjedda seg inn i den rekken av "uromomenter og totalt overflødige skapninger i naturen" :D

Oppskrytt funksjon har de også....men nok pjatt om mine traumer...he-he.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lagt ut de fluene før;vespertinanymfer med variasjoner ;)

Det som var artig at disse tok i rolig bakvann i min favorittelv Ekso,rolig og grunnt vann.

Har bilde av fangsten,men ikke av fluene,de ligger i Eksotråden her.

Stig: Ikke bry deg om Staffan,han må jo ha noe å erte deg for.

At du er redd for elg kan jeg forstå,har selv møtt elg som ikke ville flytte seg,og det er ingen spøk! >:(

Mørket og gjedda kan vi ha for oss selv,må jo ha en sjangs eller to for å få fisk når ikke du får! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stig glad at du liker mine bidrag til din tråd :) og kan jeg insperere dere til å rappotere litt kortline tört eller vått så blir jeg veldig glad 8)

Gjedda er jo så söt og snill der den kommer mot flyteringen dansende på halen mens hun gliser med verdens råeste glis ;D gliser og smakker med tenna når du kroker lös flua, skal sende deg noen bilder senere ;D

Willy du kan gjerne for min del legge ut bilder på fiske her også, grattis med fin fin fangst 8)

Husk at kortline er fortsatt kortline selv om du fisker tört,kombi eller nymfer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig OT, men gjedde er og blir en ufisk. Har vært inne på tanken å fiske etter den med flue, men innser at jeg ikke gidder å konsentrere meg om mer enn brunørrett. Ventefiske og kastetrening etter sjøørret, en harrtur på høsten, samt røye om aktuelt, er unntakene som bekrefter regelen "ingen regel uten unntak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT fra meg også ;D

trist for deg att du ikke får prövd adneralin kikket nå du drar en popper og pluttselig en gjedde som kommer som ut som av en kanon for i neste tygge på din flue 8)

Du kan fiske den på kortline også bare du ikke har dårlig hjerte he he

Men tilbake til tråden hvordan går det med fiske?

Her er det j...g mye vann nå så elvene er det nesten umulig å fiske, men det er varmt så det går forhåpentligvis ned ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja nå er vel ikke denne tråden helt fri for OT. ;D

Og gjedde på flue i overflaten er eksplosivt,voldsomt eksplosivt! Såpass at det kan være greit å fiske litt lengre en tråden anbefaler. ;D

Edit: Og B.R du har vel blitt våt i trynet etter mislykket forsøk på å lande dem du også. ;)

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...