Gå til innhold

Jeløya


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

@TML; hvis du bor i Oslo så er det storsalg på sportring1 på Storgata. Der har de alle slags snører. Jeg kjøpte er guideline coastal til halv pris. Alle vision ting går for 70%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TML; hvis du bor i Oslo så er det storsalg på sportring1 på Storgata. Der har de alle slags snører. Jeg kjøpte er guideline coastal til halv pris. Alle vision ting går for 70%.

Er dette Sport1 i Storgata, rett ved Gresvig? Eller er det noe annet du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TML; hvis du bor i Oslo så er det storsalg på sportring1 på Storgata. Der har de alle slags snører. Jeg kjøpte er guideline coastal til halv pris. Alle vision ting går for 70%.

Er dette Sport1 i Storgata, rett ved Gresvig? Eller er det noe annet du sikter til?

;)http://www.sport1sentrum.no/

Da var det den jeg tenkte på ja ;)

Merkelig med ombyggingsalg så kort tid etter åpning, kan vel ikke være mer enn et par år siden den åpnet (ny butikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tml!  Dropp flyt, har ingen hensikt i sjøen..

Kjøp EN striped Bass #7 synk 1 fra Kabbe på Nordic, da har du alt du trenger!

Jepp du hørte rett, en klasse over!

Fine stenger det der, og den tåler greit det!

Jeg bruker kun flyt om natta, og sjelden da også!

Du fisker optimalt med den linen, og siden du bor så nært meg, send gjerne pm om du trenger selskap på tur!

Eller kastetrening ;D

Er litt annet å fiske i sjøen enn andre steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tml!  Dropp flyt, har ingen hensikt i sjøen..

Kjøp EN striped Bass #7 synk 1 fra Kabbe på Nordic, da har du alt du trenger!

Jepp du hørte rett, en klasse over!

Fine stenger det der, og den tåler greit det!

Jeg bruker kun flyt om natta, og sjelden da også!

Du fisker optimalt med den linen, og siden du bor så nært meg, send gjerne pm om du trenger selskap på tur!

Eller kastetrening ;D

Er litt annet å fiske i sjøen enn andre steder :)

Har vel blanket 2-3 ganger på 30-40 turer i vinter/ vår så flyt har jo en viss hensikt ;)

Med flyt slipper man i mange tilfeller snørekurv samt at man ikke setter flua i bunn eller drar med all mulig småfisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tml!  Dropp flyt, har ingen hensikt i sjøen..

Kjøp EN striped Bass #7 synk 1 fra Kabbe på Nordic, da har du alt du trenger!

Jepp du hørte rett, en klasse over!

Fine stenger det der, og den tåler greit det!

Jeg bruker kun flyt om natta, og sjelden da også!

Du fisker optimalt med den linen, og siden du bor så nært meg, send gjerne pm om du trenger selskap på tur!

Eller kastetrening ;D

Er litt annet å fiske i sjøen enn andre steder :)

Det er nok litt for bastant å si at flytesnøre ikke har noe hensikt. Her på Jeløya er ihvertfall både SØ og HA glad i flytesnøret mitt. Siden nyttår har 3 SØ over 3 kg og 48 kiloser latt seg lure av flytesnøret mitt. De siste 15 sesongene har også 214 HA gjort samme feil, og ikke brydd seg om at jeg kjører flyt. De få gangene jeg trenger å fiske litt dypere, så bare setter jeg på et blyhagl eller to på fortommen.  Skitt fiske.

mvh Fuglefisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere gode grunner for å bruke synkesnøre på kysten.

De fleste er kastemessige og praktiske, du kommer hurtigere dypere om ønsket, du kaster lettere i vind, et synkesnøre har tynnere diameter og skjærer lettere gjennom vind..  Du kaster lettere langt, og med rett snøre uten mer enn to bakslenger! Dette er en ting og trene på, mer effektiv fisketid per kast, ergo mer fisk! Da fluen er mer i vannet.

Du har MYE bedre kontakt med flua i strøm og tung sjø.. Bølger ol..

Om enkelte vil kjøre flyt og spilthagl, så er ikke det den letteste og kastemessig beste måten for en fersk sjøfisker å starte på..

Det jeg mener er at om man vil velge ett snøre for kystfiske, så burde det ikke være flyt!

Alt for mange ting som taler imot!

Selv om jeg alltid har med ei flyteline, så kommer den bare til nytte på natten..

Når det gjelder erfaring og antall fisk, så har jeg lang nok tid ved kysten og får fisk nok til at dette er mitt favoritt fiske!

Striped Bass er mitt favorittsnøre for tiden, har ikke fisket mye med det før!

Men det er langt nok, kaster kjapt og godt, og synker akkurat passe..

Vender store fluer og letter mitt fiske..

Selv om det er mange snører å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CauseForAlarm

Striped bass etter min erfaring er helt perfekt. glassklart intermediate slår sjelden feil. Og funker bra uten krøll i minus grader. . skytelina på striped bass er helt kanon! bokstavlig talt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke fått med dere at tml er helt fersk? Å foreslå noe annet enn flytesnøre for en nybegynner er bare dumt.

Det finnes ikke en eneste kasteinstrøktør i dette land som vil råde en nybegynner til å kjøpe synk eller int som sitt første

snøre. Fordelene med flyt (altså for en fersking) er først og fremst at det er lettere å kaste, mye

lettere å løfte fra vannet, færre bunnapp, færre småtorsk (fikk minst 50 sist jeg var ute en natt med splitthagl). I tillegg vil

en nybegynner letter få "feelingen" med fluekasting ved å bruke flyt. Det er også ganske lærrerikt for en ferskis å se snøret

sitt i vannet for å få et inntrykk av strøm, inntrekk, hvor fluen er,(og forhåpentligvis fisken som følger etter) osv. Og siden

det er nattfisket som gjelder fremover, så taler jo det også for flyt......og en fet Muddler så klart (1,7kg i natt)

Ang kasting i vind og kastelengder generelt. En nybegynner skal ikke fiske i motvind, spesielt ikke med et synkesnøre som kommer

i 700 km i timen. Og kastelengde er langt ifra det viktigste når det gjelder SØ-fiske. Ser alt for mange som er ute for å vise at de

kan kaste 30+. De står som idrettsutøvere ute i vannet og skremmer det som er av fisk i nærheten. Jeg kan kaste mye lenger enn disse

atletene om jeg vil, men hvorfor kaste 40 meter når det er mer fisk 1-15 meter fra land?

Da oppsummerer jeg......siden jeg er sjefen her.........kjøp flyt første gang, kjøp gjerne Striped Bass når du har lært å kaste uten

å sette deg selv eller andre i fare, og ikke glem å være indianer når du fisker SØ, bruk ikke tid på fluebytte, siden SØ IKKE er

selektiv (selv om utstyrsprodusenter og fluebindere sier noe annet), fisk på rett sted til rett tid (det eneste som er vanskelig

når det gjelder sjøørretfiske i saltvann), elsk din konge og ditt fedreland, og sist men ikke minst.....det er ikke lengden på fortommen

det kommer an på....

Mvh Fuglefisker

Kasteinstruktør på 90-tallet, men de fysiske lover lover gjelder fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D ;D

Mange bastante meninger her nå  :D Ser fordelen med flyt for en nybegynner og fisket selv med kun flyt de første 5 årene etter SØ. Dog hadde jeg sikkert klart meg like fint med en intermediate line (som er min primærline i dag, selv om det ligger flyt og ulike synkegrader i sekken til enhver tid). Men er litt overrasket over at du tør påstå at SØ ikke er selektiv  ;) Det er for all del ingen heksekunst å få SØ (rovfisk så det holder), men hadde selv aldri tatt sjansen på å dra ut å fiske SØ med kun en flue i boksen...  ;)

Hmm... Er visst like bastant sjøl  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D ;D

Mange bastante meninger her nå   :D Ser fordelen med flyt for en nybegynner og fisket selv med kun flyt de første 5 årene etter SØ. Dog hadde jeg sikkert klart meg like fint med en intermediate line (som er min primærline i dag, selv om det ligger flyt og ulike synkegrader i sekken til enhver tid). Men er litt overrasket over at du tør påstå at SØ ikke er selektiv  ;) Det er for all del ingen heksekunst å få SØ (rovfisk så det holder), men hadde selv aldri tatt sjansen på å dra ut å fiske SØ med kun en flue i boksen...  ;)

Hmm... Er visst like bastant sjøl  ;D

Når du sier at du har med deg forskjellige flyt og ulike synkegrader i sekken, bytter du snører når du er ute på tur? Er ikke det litt tungvindt?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er ganske arrogant og krass i dine påstander, Fuglefisker, må jeg innrømme at jeg liker fremgangsmåten din. :) Allikevel synes jeg du er vel bastant i noen av argumentene dine, og jeg selv, som nybegynner, har hatt mye mer glede av sjøfisket etter at jeg gikk til anskaffelse av et clear int. snøre. For en nybegynner er det vel greit å få fisk i starten, uansett om det er sei, lyr, hgjel, torsk eller SØ, og et clear.int-snøre gir mer fisk totalt sett enn et flytesnøre. Det er vel heller ingen tvil om at flyt + blyhagl er et langt dårligere redskap for fisking enn et snøre som er basert på å fiske under overflaten.

Dessuten sier du at SØ ikke er selektiv. Uten at jeg har kunnskap og erfaring til å krangle/være enig i dette så ser jeg gjerne at du forklarer litt rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D ;D

Mange bastante meninger her nå   :D Ser fordelen med flyt for en nybegynner og fisket selv med kun flyt de første 5 årene etter SØ. Dog hadde jeg sikkert klart meg like fint med en intermediate line (som er min primærline i dag, selv om det ligger flyt og ulike synkegrader i sekken til enhver tid). Men er litt overrasket over at du tør påstå at SØ ikke er selektiv  ;) Det er for all del ingen heksekunst å få SØ (rovfisk så det holder), men hadde selv aldri tatt sjansen på å dra ut å fiske SØ med kun en flue i boksen...  ;)

Hmm... Er visst like bastant sjøl  ;D

Når du sier at du har med deg forskjellige flyt og ulike synkegrader i sekken, bytter du snører når du er ute på tur? Er ikke det litt tungvindt?  :)

Bytter tidvis snører ja  ;) (Har dog kun ett flyt, ikke flere)

Noen ganger må man ned for å finne fisken, mens flyt kan være det som må til for å lure SØ i loppemodus inne på grunna i skumringen (og utover natta). Er vel mer tungvindt å dra hjem for å hente nytt snøre?  ;D

Edit: Du ser vel ikke for deg at jeg knyter på nytt snøre til backingen håper jeg  :) Har ekstraspoler til hvert snøre. Tar like lang tid å skifte som det tar å tre snøret igjennom ringene  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om den klassiske diskusjonen om hva som er best for nybegynnere. DT eller WF?

Selv mener jeg at at man burde øve seg i ferskvann med flyt før man går over til de vanskeligere forholdene som saltfiske ofte byr på. Jeg er hvertfall glad for alle årene jeg har hatt i ferskvann før jeg også begynte i salt.

Men hvis man da vil starte i saltvann, er jeg enig med Tony om at synk er lettere å håndtere også for nybegynnere. Man føler bl.a. kastet på en helt annen måte. Samtidig som det skyter langt bedre, og kasteegenskapene holder seg også bedre over tid. Da sammenligner jeg med SA Stillwater og SA Saltwater som er de eneste snørene jeg har erfaring med i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på nybegynnerne. Det er bra det!  ;)

Jeg var nybegynner i ca to uker. Kjøpte en Fenwick Royal, ABU snelle og et eller annet flytesnøre. Kompisen min var "ekspert" og brukte skyteklump. Byttet fra flyt til Int på ca 2 minutter maks. Så da ble det min første Sage (RPL 796) kjøpt, Danielsson (Loop Original 2'er) snelle, skyteline fra SA og ørten klumper. Etterhvert hadde jeg en cordura mappe med alle synkegrader, forskjellige lengder osv. Da hadde jeg vært fluefisker i ca en måned.

Det var først i fjor at jeg brukte noe annet enn skytesnøre. Kjøpte et Rio Outbound hos M&M i Særp. Bra snøre, men ikke like bra tilpasset som klumpene mine. Så mitt "go-to" snøre er en int glassklump med coatet skyteline. Det er så lettfisket at det er nesten ikke sant. Dra flua inn til du ser den - rullekast - blindkast (kanskje 2) skyyyyyyyt!  :D

Men nå vil jeg se bilder fra fisk og forhold fra Jeløya igjen i denn tråden!!! Jeg sjekker den hver gang det er nye innlegg i håp om at det er nye bilder her. må jo være veldig fint der ute nå!!?

Noen som fisker i Kurefjorden forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode råd så langt.

Blir nok ut og handle litt til helgen  :D

Jeg sitter og ser på film salt sjøørret på flue av Runar Kabbe en utrolig motiverende film.

Ser han alltid bruker linekurv og lurer på om dere også bruker det?

Er det noe jeg burde skaffe meg på min neste handle tur  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig diskusjon ang. snøre for nybegynner!

Selv startet jeg med tohånds i fjor og helgen etter med enhånds i sjøen. Det ble litt surr i starten med å øve inn to teknikker men det tok ikke mange fiskeøktene før sjøfisket satt. Dvs jeg fikk snøret pent ut. Jeg valgte meg ut noen stille kvelder med enkle forhold så kommentaren om å starte i ferskvann følger jeg ikke helt. Jeg startet med både flyt og intermediate jeg hadde ihvertfall ikke så mye trøbbel med å få dreisen på disse under nevnte forhold.

Kommentaren om antall fluer vs riktig tid og sted er jeg for fersk til å mene noe om kan vel ha noe for seg. Jeg har i allefall fått trent mye kasteteknikk ved å være på feil sted til feil tid. ;)

Så over til Jeløya relevans ;)

Kjøpte linekurv i for litt siden og testen den ut for første gang på Jeløya. Det var utrolig digg, ingen vei tilbake! Selv om jeg nå har fått en brukbar teknikk på å fjerne tangklaser i dobbelttrekket  :P. Forflytning går også som en drøm med linekurven. Trodde den skulle komme i veien i kastingen men med litt justering av teknikken ved inntrekk går det som en drøm :)

Fikk også fisk på første tur med linekurven så jeg er sikker på at den bringer fiskelykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, Flyttet til Kurefjorden i mars. Har fått et par små ved Danmark

Ta vare på nybegynnerne. Det er bra det!  ;)

Jeg var nybegynner i ca to uker. Kjøpte en Fenwick Royal, ABU snelle og et eller annet flytesnøre. Kompisen min var "ekspert" og brukte skyteklump. Byttet fra flyt til Int på ca 2 minutter maks. Så da ble det min første Sage (RPL 796) kjøpt, Danielsson (Loop Original 2'er) snelle, skyteline fra SA og ørten klumper. Etterhvert hadde jeg en cordura mappe med alle synkegrader, forskjellige lengder osv. Da hadde jeg vært fluefisker i ca en måned.

Det var først i fjor at jeg brukte noe annet enn skytesnøre. Kjøpte et Rio Outbound hos M&M i Særp. Bra snøre, men ikke like bra tilpasset som klumpene mine. Så mitt "go-to" snøre er en int glassklump med coatet skyteline. Det er så lettfisket at det er nesten ikke sant. Dra flua inn til du ser den - rullekast - blindkast (kanskje 2) skyyyyyyyt!  :D

Men nå vil jeg se bilder fra fisk og forhold fra Jeløya igjen i denn tråden!!! Jeg sjekker den hver gang det er nye innlegg i håp om at det er nye bilder her. må jo være veldig fint der ute nå!!?

Noen som fisker i Kurefjorden forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Sitter i bilen på vei hjem etter en kveldaøkt på øya. Mye fisk i farten men mye småtirsk og horngjel. Vi så et par veldig pene ørretter. En på rundt 2,5-3 som spratt rett opp i luften bare 15 meter fra oss, men null reaksjon på godbitene vi serverte. Thomas plukket torsk på nesten hvert kast en stund. Rundt tolv gikk en ørret i flaten som tok stenhardt og kontant, ca 700 gr. Straks etter på så han en rygg på en til ørret som tok like hardt men den gikk løs etter en kort og intens kamp. Litt hastig rapport på mobilen samtidig som Thomas fyllekjør, faen ass for en dårlig sjåfør.

Så en trist episode som jeg håper hade noen gode grunner. En fyr som fikk en horngjel på flue en bit bort fra der vi sto. Han dro den opp på land, holdt den fast under foten, dro fluen ur munn og sparket tilbake den i sjøen. Man kan si hva man vil om ulike arter men for min del behandler man all fisk og alle dyr med en slags respekt. Av noen anledning syns jeg det var ekstra trist å de at det var en fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en trist episode som jeg håper hade noen gode grunner. En fyr som fikk en horngjel på flue en bit bort fra der vi sto. Han dro den opp på land, holdt den fast under foten, dro fluen ur munn og sparket tilbake den i sjøen. Man kan si hva man vil om ulike arter men for min del behandler man all fisk og alle dyr med en slags respekt. Av noen anledning syns jeg det var ekstra trist å de at det var en fluefisker.

Greit det stinker av hendene frem til julaften etter at man tar på denne fisken, men det kan da ikke være så vanskelig å ha en krokløsner hengene på jakka  ??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...