Gå til innhold

Ønsker litt teknisk feedback om snellebygging


Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt jeg tenkte å leke meg med i de sene vintertimer, og tenkte å høste litt input fra forummedlemmer. Prosjektet er ei ørretsnelle rundt klasse #4/#5, og før kritikerne hiver seg over meg og river tråden i fillebiter så har jeg ikke allverdens forventninger til resultatet selv om jeg håper å få til ei funksjonell snelle som kan brukes.

Prosjektet vil foregå i SolidWorks (3D mekanisk konstruksjon CAD), med styrkeberegninger i COSMOS (del av samme softwarepakke). Planen var å CNC-frese ut delene fra aluminium barstock da jeg har kontakter som kan hjelpe meg med dette. Jeg vil også ha mulighet til å ”printe” ut en prototyp i en slags limpulvermasse direkte fra software på en printer jeg har tilgang til, uten at jeg på forhånd vet om dette vil bli aktuelt.

Vekt er ikke like kritisk som holdbarhet, men kommer nok til å prøve å spare inn vekt på spolen med utfresninger ettersom jeg får direkte tilbakemeldinger i softwaren om både vekt og styrkeberegninger… Designet blir ei medium storspole men med mest mulig ”klassisk” utseende ettersom jeg en dag håper å montere den på ei canestang jeg har til bestilling (Payne 100 fra Mike Brooks, bygges fra blanks)

Tenkte da å bruke stålaksling, kulelagre, og et enkelt bremsesystem, og da er det vel knarr jeg har i tankene… Her har jeg en tanke om å bruke deler fra en eller annen snelleprodusent som har god tilgang på disse delene, så jeg slipper å lage tappene, finne egnet fjærstål, samt å lage stilleskrue fra bunnen av. Her kommer første spørsmål inn; er det noen som kan legge inn noen pekere til tegninger av enkle knarrsystemer der det er mulig å bestille komponentene som reservedeler?

Stålakslinger og kulelagre har jeg for øvrig kontroll på… Men med hensyn på styrkeberegninger kontra vekt hadde det vert greit å få en idé om egnet aluminiumstype dersom noen har tanker om dette, så jeg kan fôre programmet med det… Så unngår jeg å f.ex designe med 6060-aluminium i tankene, for senere å bytte til en annen legering som kødder til beregningene… noen tanker om egnet aluminium?

PS: ikke forvent at denne snella ser dagens lys de første månedene... Har ingen planer om å stresse med dette  ;)  3D-rendringer underveis derimot vil det nok bli...

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Karl-Heinz Henschel skriver i sin bok "Die Technik moderner Fliegenrollen", (2005, 295 sider tekniske saker, men utsolgt for tiden) om anvendelige aluminiumslegeringar til sneller, og nevner da spesielt AlMgSi1 (6082) og AlMg3 (5754) som särs brukelig. Förste sort er lettere bearbeidbar mht skjäring/fresing. Ogsaa egnet skal väre AlMg4,5Mn.

http://www.henschelreels.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye Sjur, Wolf.

Finnes forresten den boka i engelsk oversettelse? tysken min er så hinsides dårlig at det er flaut, og hvis jeg i tillegg skal plukke opp alle tekniske detaljer kan det bli litt håpløst.

Må kikke litt på hva som lar seg fremskaffe som råmateriale av disse legeringene, og så registrerte jeg at jeg bare har et femtentalls aluminiumslegeringer inne i materialdatabasen min dvs at jeg enten må lage en modell for f.ex 6082 eller finne ut hvilken av de modellene jeg har materialet likner mest på... Sannsyneligvis er materialene såpass like at det ikke spiller den helt store rollen men jeg skal sjekke det først med noen som har peiling før jeg gjør de store antakelsene... Nå er det jo ingen rakett jeg bygger, jeg ser den, men det er greit å ha en idé om hvilken størrelsesorden det er på feilmarginene selv om det som sagt sannsyneligvis ikke er überkritisk.

EDIT: Takker spesielt for notisen om egnethet til bearbeiding/skjæring av de anbefalte materialene også! Knallbra!!  :D  Da har jeg foreløpig 6082 i tankene men skal kikke på de andre også...

Aluminium Alloy 6082 is the most versatile of all the medium strength alloys with good mechanical properties, corrosion resistance, weldability and machinability. It is the most common commercial rod and bar alloy from stock.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Tormod, skal nok huke tak i ham etterhvert jeg ;)

Kikka litt på metall og det ser ut som disse gutta har et godt utvalg i 6082. Jeg får også inntrykk av at de kutter og selger mindre kvanta men aldri godt å vite før man har oppnådd mailkontakt.

http://www.metalfast.co.uk/aluminiumround.htm

Har sendt en forespørsel, selv om prosjektet kommer til å ta tid er det likegreit å få metallet i hus etterhvert, så har jeg én bekymring mindre...

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er litt å som å banne i kirka, men jeg vurderer litt å ikke lage noe hurtigkopling for spolen, at den bare presses inn på kulelagrene... Altså blir det klønete å bytte spole... Men så hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt å lage flere spoler heller i første omgang. Jeg tror at hvis jeg skulle satt meg ned og lagd en hurtigkopling så ville det blitt et svakt punkt, pluss at jeg måtte satt igang med maskinering av verktøystål (akslingen) noe jeg helst vil slippe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør du ikke bruke en rustfri aksel istedet verktøystål, eventuellt en titan aksel om du vil holde vekten nede.

Om du bruker 6062 eller 6082 tror jeg ikke har så stor betydning, det viktige er at den er god å maskinere og at den er egnet til eloksering.

Lykke til med projektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kontakte Nils Ingvar(nick) som produserer fluesneller i små serier under navnet Ingvar Of Sweden.

Han har tidligere skrevet et innlegg i TruArc tråden til Vidar, tror jeg.

Nils Ingvar er en av Sveriges mest kjente tilvirkere av fluesneller med klassisk design som raised pillar og S-sveiv i ørret-klassen, mao perfekt match for alle bambusstenger.

http://www.scandiwest.com/pasvenska/shop/reels/index.html

Funksjonelle smykker av ørretsneller spør du meg, har selv noen av disse og er meget godt fornøyd med både funksjon og design  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør du ikke bruke en rustfri aksel istedet verktøystål, eventuellt en titan aksel om du vil holde vekten nede.

Om du bruker 6062 eller 6082 tror jeg ikke har så stor betydning, det viktige er at den er god å maskinere og at den er egnet til eloksering.

Lykke til med projektet.

Takker  :D

Ehm, jo, mente selfølgelig rustfritt stål  :-X som disse 303-type stålakslingene f.eks

http://servocity.com/html/shafts__rod___tubing.html

Men igjen, hadde vel håpet å slippe å maskinere noe særlig hakk i dem.. vet ikke helt hvem som skulle ha utstyr til å hjelpe meg med det. Men kansje finnes det sjapper på nettet som kan dreie småkvanta av custom-maskinerte rustfrie stålakslinger, hvem vet... Det er vel et spørsmål jeg noterer ned med hensyn på å spørre ærfarne snellemakere...

Samme siden har forresten kulelagre, ellers så har SmallParts.com endel småtterier både akslinger, lagre av ymse slag, og det meste annet... Må vel kikke litt på hvaslags kulelagre jeg burde ha også.

Når det gjelder titan... så har jeg en magefølelse at dette prosjektet vil suge nok penger som det er... Redd det fort kan bli galskap om jeg begynner å putte inn titanakslinger selv om det fra et teknisk perspektiv hadde vert optimalt.

Når det gjelder å kontakte kompetansepersoner innen dette temaet så venter jeg nok med å henvende meg direkte til jeg har en konkret problemstilling jeg trenger deres ekspertise til, så jeg vet hva jeg skal spørre om... Hadde nok blitt litt plagsomt om jeg bare sendte en mail "Hei, tenkte bygge meg snelle, kan du hjelpe meg?".. Nei, må nok sortere litt tanker og skruer først, så jeg i det hele tatt vet hva jeg egentlig har tenkt å bygge... Så kommer nok helt sikkert de tekniske problemstillingene på løpende bånd etterhvert. Men nå vet jeg ihvertfall om etpar karer jeg skal plage litt når den tid kommer  ;)

Flott at folk tar seg tiden til å komme med innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan kysse den "tradisjonelle looken" jeg tenkte på farvel... moderne CAD har jo tross alt sine fordeler over tradisjonelt design og det hadde vert litt tullete å ikke benytte seg av det.. Har revurdert litt knarrtanker også, tenker å lage en ring av små humper på innsiden av spolen, der en kledt fjærstålbit i snellehuset kan bremse, men dette er løse tanker foreløpig... har sett noe liknende på ei snelle men husker ikke hvilken.

Ellers ser jeg for meg å clampe akslinga til snellehuset, og at spolet sitter på to kulelagre på denne akslinga...

Her er en spole av typen jeg ser for meg... bare ei tankeboble... Skal kikke på detta litt ikveld.

post-3869-13949870021034_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft!!

Er det du som har laget denne modellen?

Jepp, men idéen kom vel fra Ross' 2010-kolleksjon. Veldig enkel modell, en Revolve med tverrsnittet og et circular pattern med utskjæringen.

Tøft kjetil.

Hvordan er dimensjonen tenkt? Lik en vanlig bredspolet ørret snelle eller en litt tynnere men med større diameter?

Er ikke helt sikker enda. En av delene eller en mellomting. Har ikke klart å bestemme meg...

Kjetil

EDIT:

moderne CAD har jo tross alt sine fordeler over tradisjonelt design og det hadde vert litt tullete å ikke benytte seg av det..

Synes bare jeg må spesifisere at jeg absolutt ikke mente å disse klassisk design, men at når jeg først skal CNC-frese spolen så er det likegreit å utnytte mulighetene det gir... og ikke la design være hinder for funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikka litt rundt i Solidworks og modifiserte litt. "navet" tenker jeg nå skal ha to kulelagre, ett satt inn fra hver side, fulgt av en "clamp collar" på akslinga på hver side utenpå kulelagrene. Har jo 0 peiling på snellebygg, men har bygd kraftige elektromotorer på liknende måte tidligere, og der er det snakk om flere 1000 RPM...

Da vil isåfall disse "clamp collar" 'ene holde hele stasen (spola med lagre) samla på akslinga så ingenting sklir, og hvis jeg da får festa akslinga skikkelig til snellehuset (clamp) så skulle jeg ha et utgangspunkt. Tegna inn bremsehjulet, en serie tapper på snellehussiden av spolen, beregnet på å bremses med en eller annen fleksibel tapp / bladfjær / etellerannet. Blir nok ikke verdens beste brems men snella får da spolekanten fri til håndbremsing ihvertfall...  :rolleyes:

Fortsatt bare løse tanker, men prøver å finne lette løsninger på de tekniske utfordringene mens jeg tegner...

post-3869-13949870029518_thumb.jpg

post-3869-13949870029898_thumb.jpg

post-3869-13949870030289_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegna inn feste for håndtak.. Begynner å få lyst på et veldig minimalistisk snellehus, så jeg har rundet av bakkant på spolen også... må vel bruke treverk til håndtaket for å få litt bambusvennlig stil på denne.. Artig dette, begynner å se for meg hvordan snella skal se ut etterhvert. Dette prosjektet skal felles ned i metall det er helt sikkert  :)

Svarteloksert spole med trehåndtak og blankt snellehus kan bli bra...  :rolleyes:

post-3869-13949870032958_thumb.jpg

post-3869-13949870033612_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ha en motvekt til sveiva for at det skal bli 100% balansert.

Det var slett ikke noe dumt forslag! Jeg får tette igjen noen av perforeringene... det blir da speilvendt samme side av spolen, og ikke på diagonalt speilvendt side (speilvendt på motsatt side av spolen), riktig? må vel bli det...

EDIT: lager vel feste for motvekt for å lage designet litt mer fleksibelt.. istedet for å tette...

Spennende prosjekt. Hvordan fungerer slike fresemaskiner? Kan man bare tegne noe og så gjør maskinen resten?

CNC-fresemaskiner har et slags borr på en servostyrt arm, med et gitt antall "akser" (eller ledd om du vil). Desto flere axis fresemaskin du har desto mer kompliserte steder kan fresen komme til. CNC-programmet (som styrer fresen) fores med et eller annet standardformat som kan eksporteres fra ulike konstruksjons-CAD-programmer. Så svaret blir "Ja".

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Håkon :D Synes detta ser mer og mer artig ut selv jeg... starta vel med en forventning om noe som i hodet mitt likna ei storspoleversjon av Hardy Lightweight, så jeg har fått meg noen overraskelser selv  :) Og nå har jeg ikke det minste cluet om hvordan snellehuset skal se ut... Blir spennende  :)

De Galvan-snellene var slett ikke ulike du. Men tipper denne måten å lage spoler nok bare blir brukt mer og mer, Ross har jo også gått over til en liknende konstruksjon på de nye Evolution-snellene så jeg. Ser i mine øyne ut som veldig effektiv materialbruk når det gjelder forholdet styrke/vekt, men blir jo ganske dyrt også da, siden det må freses ut av en massiv blokk aluminium.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør meg stadig litt i hodet over hvordan jeg skal lage snellehuset, feste akslinga etc. Tenker litt på å lage snellehus med en minimalistisk flat vegg med fire skruehull til en slik clamp

Clamp_Hub.jpg

som jeg kan feste akslinga i. På den fastklemte akslinga vil jeg da spærre kulelagrene (ett på hver side av spolen) inne med slike

Aluminum_Clamp_Collars_group.jpg

som holder kulelagrene og dermed spolen på riktig plass... Ikke akkurat hurtigkopling men burde bli solid. Så får bremsetappen monteres på snellehusplaten (som jeg ser for meg kan bli ganske liten av størrelse).

Forresten noen "internasjonal standard" på hvordan en snellefot utformes?

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...