Oddbjørn Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Redd Villaksen (norges avdeling av North Atlantic Salmon Fund) arrangerer hver høst en auksjon for villaksen. Pengene har tidliggere gått til oppkjøpsordningen av kilenøter i Trondheimsfjorden, men vil framover også gå til andre prosjekter for å bevare villaksen i Norge. Vi er noen fluebindere som har bidratt med klassiske laksefluer til denne auksjonen siden den startet for 5 år siden, og det vil vi fortsette med. Men det jeg tenkte var at noen kanskje har lyst til å være med på et ekstra bidrag fra fluefiskesiden. Det jeg tenkte var å fylle 3 fluebokser, en med laksefluer, en med ørretfluer og en med sjøørretfluer. Hvis det blir veldig mange fluer så fyller vi bare flere bokser. Auksjonen er først til høsten 2010 igjen så vi har god tid, men tenkte det kunne være greit å sette fristen til mai 2010 for å bidra med fluer. Binderne bestemmer selv hvor mange fluer en vil bidra med. Jeg kan koordinere bidraget og vil selvsagt også selv bidra med fluer (primært ørret og laks da jeg fisker lite sjøørret selv). Håper noen har lyst å være med på dette som en liten hjelp til villaksen. Påmeldte: Laksefluer: Hedde Kim Werner Oddbjørn Petter Gustavson (Sunray Shadow) Tommy Aarkvisla Jan Haukaas (den lille svarte) Nils - Orange Terrible Sjøørretfluer: Igor Bjorni (Rekefluer) Tony Pedersen (4 hareørenymfer med fluoriserende vingesekk. 2 Celleplast muddlere for sjøørret og laks i elv.(Tørrfluer)) Ørretfluer: Oddbjørn André L Sigve (elk hair caddiser, aurivilli selfsplitwing, og cdc baetisen. Tror pinadø jeg skal surre opp noen nymfer) Kjetil H (Hekla døgnfluer) Petter Gustavson (Bubble Caddis) Terje (tørrfluer i hopetall) Sandro (tørrfluer) Henning (tørrfluer) Usikker på fluetype: Gisle Etterhvert som jeg mottar fluer vil jeg lage en egen tråd med bilder av alle fluene. Hadde vært fint om de som bidrar med fluer også skriver litt om bruksområde til fluene (f.eks at en lakseflue er god i solskinn på lita elv, eller at en tørrflue er en Aurivilli Dun imitasjon) så lager jeg et lite hefte som leveres sammen med fluene. Når dere er ferdig med fluene kan de sendes: Oddbjørn Midbø Rytterhøyden 70 4046 Hafrsfjord Om dere er ferdig før fristen er det selvsagt ingen grunn til å vente med å sende. Så kan vi få oppdatert bilder så raskt som mulig, så blir jo det en fin inspirasjonstråd i seg selv.
AAL Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Jeg bidrar gjerne med noen fluer ut på nyåret
Igor Soldo Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 kan sikkert bidra med noen sø-fluer
Hedde Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Godt initiativ Oddbjørn! Dersom det ikke nødvendigvis må være klassiske laksefluer så bidrar jeg mer enn gjerne med noen heidundrende gode laksefluer!
kimwerner Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Flott initiativ Jeg kan bidra med mine nest beste fluemønstre, da gromfluene mine kan utrydde villaksen og ikke bør overlates til ukyndige fryseboksfiskere. Setter i gang produksjonen i god tid før mai.
Oddbjørn Posted December 11, 2009 Author Report Posted December 11, 2009 Kjempebra at dere stiller! Godt initiativ Oddbjørn! Dersom det ikke nødvendigvis må være klassiske laksefluer så bidrar jeg mer enn gjerne med noen heidundrende gode laksefluer! Dette er fiskefluer så her er hårvinger, syntetvinger, vingeløse og alle andre mulige kreasjoner som kan fange laks med. Jeg kan bidra med mine nest beste fluemønstre, da gromfluene mine kan utrydde villaksen og ikke bør overlates til ukyndige fryseboksfiskere. Flott! Gromfluene kan du jo binde på mothakeløse kroker Vi får levere boksene sammen med en brosjyre for hvordan man gjenutsetter laks så vi ikke bidrar til å utrydde laksen istedenfor å redde den
Oddbjørn Posted December 11, 2009 Author Report Posted December 11, 2009 Jeg bidrar gjerne med noen fluer ut på nyåret Flott André! Vet du hvilken fluetype du vil binde (laks, ørret eller sjøørret)?
Sigve Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Dette hiver jeg meg på Oddbjørn. Hvor mangen fluer skal en binde hver da? Sigve
Oddbjørn Posted December 11, 2009 Author Report Posted December 11, 2009 Dette hiver jeg meg på Oddbjørn. Hvor mangen fluer skal en binde hver da? Sigve Flott! Du binder hvor mange du vil. En kan gjerne si ifra etterhvert hvilke typer en binder og hva en binder så kan vi ha en viss oversikt.
AAL Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Bra tiltak forresten! Sier fra etterhvert hva det blir osv. Adresse og info kommer vel etterhvert som forfallsdagen nærmer seg regner jeg med?
Oddbjørn Posted December 11, 2009 Author Report Posted December 11, 2009 Bra tiltak forresten! Sier fra etterhvert hva det blir osv. Adresse og info kommer vel etterhvert som forfallsdagen nærmer seg regner jeg med? La inn adressen på toppen.
Kjetil_H Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Skal bidra med noen hekla døgnfluer jeg
Ruffen Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 For et supert tiltak! Tenk at det er blitt slik at privatpersoner gjør slikt for å prøve å redde villaks bestanden. Det er jo sykt!! Ikke at folk prøver å gjøre noe men at det er nødvendig. Tenk at en må kjøpe kvoter for å prøve å redde laksen. Lykke til!!
Gisle Helgesen Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Er med på denne selvsagt. Får tenke ut hva jeg binder, Kanskje jeg skal friske opp gamle laksefluekunster, kommer tilbake med type flue Gisle
Guest PG Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Fantastisk tiltak! Jeg er med, kan kan binde en batch med et ørretmønster og en batch med et laksemønster. Laksemønster: Sunray Shadow Ørretmønster: Bubble Caddis Petter
Oddbjørn Posted December 11, 2009 Author Report Posted December 11, 2009 Kjetil, Gisle og Petter, kjempeflott at dere er med!
Sigve Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Jeg kan binde noen elk hair caddiser, aurivilli selfsplitwing, og cdc baetisen. Tror pinadø jeg skal surre opp noen nymfer.
Guest Terje Refsahl Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Jeg bidrar med tørrfluer i hopetall Terje!
bjorni Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Hmmm, godt jeg så innom denne ringen. Nå har jeg aldri fisket så mye som en laks i hele mitt liv, men vil gjerne være med å bidra for å bevare en presset ressurs. Kan bidra med noen reker jeg får lite fisk på selv, men som andre sier fungerer, så da så :) bjorni
Guest Tommy... Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Hi oddbjørn... Dette er en god sak, meget bra tiltak.... Jeg kan binde noen av mine laksemønstere for denne saken... Mvh Tommy Aarkvisla
Jan_Haukaas Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Jeg kan jo lage en dunge med den lille svarte ? Jan
Oddbjørn Posted December 11, 2009 Author Report Posted December 11, 2009 Kjempebra folkens! Ser allerede at det blir mengder med fluer så dette blir et veldig flott bidrag.
Guest Oliver Posted December 15, 2009 Report Posted December 15, 2009 Litt dumt at jeg nett har gitt bort 125 tørrfluer. Skal binde opp noen og sende jeg også Oddbjørn.
Tony Pedersen Posted December 15, 2009 Report Posted December 15, 2009 Høres flott ut, blir gjerne med på dette Lager 6 sjøørret\havabbor fluer. 4 hareørenymfer med fluoriserende vingesekk. 2 Celleplast muddlere for sjøørret og laks i elv.(Tørrfluer) Tony
Recommended Posts