Gå til innhold

Råd og tips om (Canon)utstyr


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Godtfolk!

Etter jeg begynte med fluebinding nå nettopp, så har jeg jo selvfølgelig fattet interesse av å ta bilder av herlighetene. Jeg har et Canon 400D med 18-55mm (som fulgte med kit'et) og får forsåvidt tatt bilde, men føler at jeg mangler en god del snert. Har lurt på om jeg burde få meg et nytt objektiv. Synes ikke jeg får særlig fine bilder med det jeg nevner, hverken av fluene mine eller generelt (feks landskapsbilder som jeg liker, og diverse annet). Men som med alt annet i livet koster objektiver penger, og jeg har ennå ikke funnet gullbuksene mine :)

Har sett på noen makroobjektiver, som Canons EF 100mm f/2.8 USM Macro, Tamrons AF SP 90mm Di Macro Canon og Sigmas 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 for Canon og forsåvidt Canons EF 50mm f/2.5 Macro (selv om denne visstnok ikke er 1:1). Jeg vil tro alle disse er ok objektiver, og sistnevnte kan jo også ta over en del landskapsbilder fra kit-objektivet. De rundt 100mm er vel ikke så godt egnet for landskap, men kan sikkert brukes på noen motiver. Jeg har også to zoom-objektiver (55-200 og 70-300), og de er heller ikke av den gode typen, men funker "ålreit" på zoom-ting.

Nå er det ikke akkurat hvilket av disse objektivene jeg bør velge jeg lurer på (selv om det også er greit å få tips om), men om jeg vil tjene noe på å i det hele tatt kjøpe ett av dem. Legger ved det beste bildet jeg har tatt av fluene mine, og lurer på hvor mye bedre et bilde av flua med noen av de andre objektivene vil bli. Vil det være stor forskjell? Jeg kommer ikke til å printe dem ut og henge på noen vegg, jeg kommer mest sannsynlig bare til å legge dem på hjemmesiden min, og kanskje kose/leke litt med dem på maskinen min.

Det vedlage bildet er tatt uten blits, med ei (svak) skrivebordslampe fra Ikea ovenfra og ned.

Kanskje jeg ikke trenger noe nytt objektiv før jeg evt skifter kamera en gang i fremtiden? Kanskje det holder med bedre lyssetting og en bra blits for meg? Jeg er ganske sikker på at jeg uansett kommer til å investere i en Speedlite-blits, for jeg synes aldri blits-bildene blir bra.

Er det noen her som har 400D (e.l.) og kit-objektivet og et av objektivene nevnt over, evt et bedre, som kan legge ut bilde av samme motiv tatt med begge objektivene? Slik at jeg kunne sett forskjellen?

Takker for all mulig hjelp (og beklager dersom dette er tatt opp 100 ganger før på forumet).

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-13949871819871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge brukt Canon EOS 400D med Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro (Crop-objektiv).

Alltid vært storfornøyd med dette objektivet. Sylskarpt.

Ikke har det roterende frontelement. Det har intern fokus, med mulighet for å justere manuelt selv om det står på autofokus.

Har USM fokusmotor som i praksis er lydløs samt raskere enn de fleste andre. Utmerket til portretter...

Også Sigma 70mm, 105mm og 150mm er knallgode macroer. Tamron 90mm er vel kanskje den skarpeste av dem alle...

Canon 100mm er på billigsalg (brukt, etter ny IS-versjon ble lansert)

Jaggu ikke lett  :-\

Selv skal jeg ikke ha flere macroer så lenge jeg har crop-kameraet (50D).

Blir å kjøpe en Canon Clos-Up Lens til Canon EF 70-200mm f/4 L USM. Da har jeg i praksis en god macro-tele, og slipper å drasse så mye med på tur...

EF-S 18-55 uten IS er og blir crap...!!!

Bilde-eks. tatt med EF-S 60mm macro:

4227263978_04e3c42fd2_o.jpg

4236008285_d612c557f0_o.jpg (tatt med 400D)

4214237813_c2f625254b_o.jpg

3844111138_38a001bd8d_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge brukt Canon EOS 400D med Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro (Crop-objektiv).

Kjempebilder. Kanskje 60mm vil være mer anvendelig for meg. Jeg vil jo fortsatt ha de andre til annet, men det kan jo brukes til fluebilder og portretter (og alt annet det passer til). Ikke var dette så hakkende dyrt heller, selv om jeg kommer til å prøve å finne brukt.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Jeg har sett på en del av bildene dine, de er kjempe fine. har kjøpt Cannon 500D. Har du et forslag på en rimelig og god linse til nærbilde fotografering, og eventuelt portrett. Har sett på bilder som du har tatt med Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro, og det ser meget bra ut. Så dette må jo være en meget bra linse, eller har du andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Jeg har sett på en del av bildene dine, de er kjempe fine. har kjøpt Cannon 500D. Har du et forslag på en rimelig og god linse til nærbilde fotografering, og eventuelt portrett. Har sett på bilder som du har tatt med Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro, og det ser meget bra ut. Så dette må jo være en meget bra linse, eller har du andre forslag.

Ville kanskje valgt Sigma 70mm macro. Litt tregere autofokus, men ellers et knallobjektiv, som også passer til fullformat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Nå har jeg ikke Canon, men har Sigma 105 macro objektivet på en Nikon D90 (DX hus som vel 400D også er)

Føler vel at jeg hadde hatt mer nytte av ett 60mm macro objektiv for å få utnyttet god optikk til litt mer enn bare macro.

Med 105 (152mm på DX)  så blir det i de aller fleste tilfellene litt for tett utsnitt.

Dette gjør at jeg skjelden har det på om jeg ikke er i makro modus, oftest blir det liggende igjen hjemme.

Har faktisk vurdert Tokinas AT-X M35 PRO DX som ett all round objektiv på nærsiden. Ekte macro 1:1 og tilsvarer ett normalobjektiv på litt over 52mm på DX format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nå er jeg ingen ekspert på foto, men jeg ser for meg en fremtid (snart) hvor mesteparten av kamera som selges har "fullformat" brikke. Dette vil selsagt eliminere crop-faktoren som man må ta hensyn til i dag. I SÅ måte vil 90-105 mm objektiver være helt ypperlige til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 18-55

[attachimg=1]

Canon 18-55 IS

[attachimg=2]

Canon 100 mm 2.8 makro

[attachimg=3]

Alle bildene er beskjært med ca samme beskjæring og deretter resizet til 900 px bredde og fått en liten oppskarping med unsharp mask (samme instillinger på alle).

Jeg kunne gått enda endel nærmere med makro objektivet slik at jeg ikke hadde trengt å beskjært det i det hele tatt.

Alle bildene er tatt med samme lyssetting og med blender 14

Edit: Oppdaget at jeg hadde brukt feil brennvidde på 18-55 IS linsa og tok derfor et nytt bilde med denne. Nå er begge 18-55 tatt på 55mm.

Edit2: Ble mye rot her, tok feil av to av bildene, men det er rettet opp nå

post-155-13949871894748_thumb.jpg

post-155-13949871895616_thumb.jpg

post-155-13949871896257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt forskjell på lyssettingen fordi jeg kunne ha flua litt lengre i fra på 100 mm. På 55 mm måtte jeg ha flua så nærme som mulig for at jeg ikke måtte beskjære alt for mye, og det er nok grunnen til at de to med 55 er litt lysere på vingesekken da også lyset kom nærmere.

Her er forøvrig et tettere ubeskjært bilde med makro linsa:

[attachimg=1]

post-155-13949871868292_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk den gamle 18-55 ble bedre enn den med IS, men det kan være fordi jeg gikk litt nærmere med IS'en. Den har en nærgrense på 25 cm mens den gamle har på 28 cm.

Konklusjonen er vel egentlig uansett at alle 3 objektivene fungerer til fluebilder på nettet, men når man studerer originalfilene så er det selvsagt makro objektivet som rocker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder alle sammen, men problemet mitt angående linse blir bare større. Jeg har foreløpig ikke prøvd meg på makro.Tror jeg kjøper den Canon linsa til kr.2300.

Er en kjempegod linse det og du blir helt sikkert fornøyd. Jeg prøvde begge to i butikken, men valgte 100 mm da jeg slipper å gå så nærme. 60 mm har jo imidlertid større dybdeskarphet så du trenger ikke blende ned like mye. Fordeler og ulemper med begge. Jeg har et 50 mm 1.8 fra før, så hos meg fylte et 100 mm bedre ut i fotobaggen for andre bilder enn makro bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte bilder for å sammenligne, Oddbjørn. Jeg må si jeg er litt i tvil på hva jeg skal gjøre videre. Jeg har lyst på et objektiv som jeg kan bruke til andre ting enn bare makrofotografering også. Da vil kanskje ef-s 60 være det beste alternativet vs 100mm.

Bør jeg absolutt holde meg unna zoomobjektiver de kaller makro, som feks Sigmas 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro og 18-50mm F2.8 EX DC Macro og lignende? Disse ville jo erstattet kit-objektivet fullstendig, men er vel ikke "ekte" makro. Men kanskje gode nok til litt bedre fluebinde-bilder enn jeg tar nå, og dessuten bedre landskapsbilder, portrettbilder og partyshots?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så ofte man trenger ekte makro (1:1). På disse testbildene ville et bilde på nærgrensa til 100 mm ikke fått hele flua med i bildet. Så med mindre man tar bilder av veldig små fluer eller andre små motiv så klarer man seg også med 1:2. Men de fleste dedikerte makro objektivene har en fantastisk optisk kvalitet som overgår zoom objektivene.

Du kan jo ta med kameraet ditt til fotobutikken og ta med en flue, så kan du ta litt forskjellige bilder og vurdere bildene hjemme før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta med kameraet ditt til fotobutikken og ta med en flue, så kan du ta litt forskjellige bilder og vurdere bildene hjemme før du kjøper.

Ja, det er jo kanskje en ide. Så fremt fotobutikken er villig til det da....

Hvis ikke bør du finne en annen butikk  ;)

Kunne ihvertfall gjøre det på Japanphoto i Stavanger og Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...