Gå til innhold

Vadesko - nye - fra Simms?


Arnt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe meg nye vadesko. Har kikket litt på Simms sine modeller. Jeg vinner ikke noen deltaljer om vekten på dem. Har lest et par tester der noen har vært litt vel tunge etter min smak...

Skal prøve en såle som ikke er filt...

Er det noen som har tips om hvilken modell jeg bør prøve? Detaljer i forhold til vekt - og størrelse - Hvor mye må jeg gå opp fra 43,5?

Pris spiller litt rolle ettersom jeg bruker vaderene mest uten sko - flytering!

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Ikke kjøp Rivershed med vibramsåle, glatt som f.... 

Gisle

du må ikke si sånn når jeg kjøpte mine for fire timer siden :-\

Har de nye G4'ene med Vibram såle... finnes ikke glatte; like gode på land som i vann - klart på "slimete" stein blir disse også glatte... men det gjør også filt  ;)

Det eneste jeg er litt skeptisk til på G4'ene er festingen av Vibram sålen; vet ikke hvordan Rivershed er der... men de er sydd og limt fast i skoen; har allerede etter to turer måttet brukt superlim på tuppene av Vibram sålen da den har "gapet" litt!?  :P Dette var da etter heftig fjellklatring på Jeløya - men forventer at de skal tåle dette!

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Rivershed med vibramsåle, glatt som f.... 

Gisle

du må ikke si sånn når jeg kjøpte mine for fire timer siden :-\

Bruk angreretten.....he he he!

Neida.....Prøvde begge på bena i dag, og syntes Simmsskoa var hakket mykere og dermed en tanke bedre å gå i.

Men veier tungt snøresystemet og sålebytte på Korkers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ut som det var samme festing av såler på begge sko,

må innrømme at jeg ble litt skeptisk til så syingen siden tråden ligger utenfor gummien,men den som lever får se ;)

Syingen er faktisk ikke problemet; egentlig helt genialt - dette er ikke en uvanlig praksis på noen av de beste fjellstøvlene/boots man får kjøp som bla. Danner Boots. Dette gjør de tydligvis ikke lengere etter å ha sjekket sidene deres  :rolleyes:

Men problemet mitt var helt ytterst av sålen ca. 0,5 til 1 cm inn der den er limt fast i sålen. Klart, en runde superlim og gode som nye men man blir litt hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Rivershed med vibramsåle, glatt som f.... 

Gisle

du må ikke si sånn når jeg kjøpte mine for fire timer siden :-\

Da hadde jeg bytta til varianten med de runde "sugekoppene" under, de er mye bedre.( har hatt 2 par med slik såle) Testa riversheed på Bornholm i jula, funka dårlig synes jeg.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korkers Streamborn er kommet til min skohylle, istedetfor Guide som jeg fikk trøbbel med (vaiersystem)

Uansett; begge de beste sko jeg noen gang har hatt...helt sant. Vanvittig flott også i kaldt vann.

Min brede lest trenger romslighet uten å måtte kjøpe ekstra lange sko.

Fikk filtsåler med pigg på...og vips; et stykke stødig menneske med eller snubletendenser.

Mye bedre enn jeg først hadde trodd.

Anbefales selvsagt til sjø og elv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 4 svømmeturer hittil i år pga Vibram såler. Tror de må finne opp noe som er langt bedre hvis folk skal slutte å bruke filt. Jeg hadde brukt filt hvis det var lovlig. Nå må jeg invistere i vadestav, noe jeg har klart meg uten i mine 20+ år som iherdig fluefisker.

Korkers sine Kling-on såler er faktisk hakket bedre. Vi hadde en seanse for en tid tilbake med Rivershed (Vibram), Vibram Idrogrip og Korkers Kling-on. Alle (3 fyrer med samme skostr.) var enige om at der og da så var kling-on best. Men langt fra like bra som filt.

De burde eksperimentere med å blande inn diverse ting i gummien. Metallstøv eller et eller annet. Sand? Nøtteskal ble jo testet på bildekk (hva skjedde der?). Det hjelper lite å ha fancy mønster på gummien når de slites så fort. Grepet må sitte i selve materialet, som på filt.

To andre problemer med Vibram såler på vadesko er at de løsner etter kort tid, og mønsteret slites fort. 30 dagers aktivt fiske gir merkbar slitasje på gummien. Hvilket er logisk - gummien må være myk for å ikke bli for glatt. Blir som med bildekk. Da er det greit å kunne bytte såler. Blir som nye igjen.

Ja, filt er glatte på gress, men det er man jo klar over. Jeg tror jeg har sklidd på gress kanskje 2-3 ganger i løpet av fluefiskekarrieren. Men dette er vadesko, så jeg vil heller stå trygt i elva.

Ulempen med Korkers Guide er at man MÅ ha reserve wire, i tilfelle den ryker på tur. Boa systemet tåler heller ikke saltvann. (For saltvannsbruk er Streamborn skoene bedre. Men skyll dem! Ellers ryker hempene etterhvert. Det smarteste for saltvann er antagelig Cross Current skoene. Billige, men allikevel med det samme sålesystemet.)

Men det blir jo uansett billigere enn å stadig kjøpe nye sko fordi sålene er slitt eller har løsnet. Korkers Guide er til dags dato de mest behagelige skoene jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trasker rundt på de L2 fra sims. Jeg synes ikke de er så mye dårligere en filt. Kommer aldri til å gå tilbake til filt. Ikke tale om.

At du tryner hele tiden er bare et tegn på at du er begynt å bli gammel ;D Stokk?

Jeg har bra mange timer med filtsko som en meget ivrig forhenværende laksefisker i ganske mange år. Bodde jo mer eller mindre i otra.

Jeg er ikke redd for å anbefale disse skoene som gode i forhold til det å skli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3 par L2. synes de har veldig godt grep, det som har gått i stykker på dem er stoffeltet på siden, de første jeg hadde klarte en sesong, de neste paret holdt vel ut i 3 sesonger, mens det paret jeg har nå ligger på lager på NZ, og venter på min snarlige tilbakekomst.

Gisle

Men disse har vel aquastealth, Gisle eller? Jeg synes faktisk det er bedre enn Vibram...

Ruffen, det laksefiskere driver med kalles "vassing". Ekte mannfolk "vader"  ;D.

Men innrømmer gjerne at jeg har blitt gammel og hakkete i gangen, hehe. Kompisen min, som forøvrig er ett år eldre (man han er Kiwi, de er supermennesker!!), har et langt mer solid grep på glatt elvebunn med fjellstøvler enn jeg har med filt.

Men jeg er urokkelig på at GOD filt har et overlegent grep i forhold til gummi. Har du prøvd ullsokker utenpå skoene? Konge!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Legger inn et spørsmål her jeg så det ikke blir så mange tråder!

Hvis du skulle velge mellom Korkers guide med wiresnøresyst. og Simms Rivershed, hvilken sko hadde du valgt, og hvorfor???

Er i det dilemma serru!  :-\

Jeg kjøpte Korkers Guide i fjor, er kjempefornøyd med wiresnøre systemet.

Har også samme snøresystemet på et par Viking sko.

Det utskiftbare sålesystemet fungerer også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 4 svømmeturer hittil i år pga Vibram såler. Tror de må finne opp noe som er langt bedre hvis folk skal slutte å bruke filt. Jeg hadde brukt filt hvis det var lovlig. Nå må jeg invistere i vadestav, noe jeg har klart meg uten i mine 20+ år som iherdig fluefisker.

Korkers sine Kling-on såler er faktisk hakket bedre. Vi hadde en seanse for en tid tilbake med Rivershed (Vibram), Vibram Idrogrip og Korkers Kling-on. Alle (3 fyrer med samme skostr.) var enige om at der og da så var kling-on best. Men langt fra like bra som filt.

De burde eksperimentere med å blande inn diverse ting i gummien. Metallstøv eller et eller annet. Sand? Nøtteskal ble jo testet på bildekk (hva skjedde der?). Det hjelper lite å ha fancy mønster på gummien når de slites så fort. Grepet må sitte i selve materialet, som på filt.

To andre problemer med Vibram såler på vadesko er at de løsner etter kort tid, og mønsteret slites fort. 30 dagers aktivt fiske gir merkbar slitasje på gummien. Hvilket er logisk - gummien må være myk for å ikke bli for glatt. Blir som med bildekk. Da er det greit å kunne bytte såler. Blir som nye igjen.

Ja, filt er glatte på gress, men det er man jo klar over. Jeg tror jeg har sklidd på gress kanskje 2-3 ganger i løpet av fluefiskekarrieren. Men dette er vadesko, så jeg vil heller stå trygt i elva.

Ulempen med Korkers Guide er at man MÅ ha reserve wire, i tilfelle den ryker på tur. Boa systemet tåler heller ikke saltvann. (For saltvannsbruk er Streamborn skoene bedre. Men skyll dem! Ellers ryker hempene etterhvert. Det smarteste for saltvann er antagelig Cross Current skoene. Billige, men allikevel med det samme sålesystemet.)

Men det blir jo uansett billigere enn å stadig kjøpe nye sko fordi sålene er slitt eller har løsnet. Korkers Guide er til dags dato de mest behagelige skoene jeg har brukt.

Men tror du ikke problemet med saltvann løser seg hvis en passer på å skylle de og spraye litt 556 inn i låsen når en har vært i saltvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klatremiljøet er "Stealth"-gummien vært viden kjent som bedre enn Vibram i mange år. Mange regummierer faktisk Scarpaskoene sine med Stealth C4 gummi. Og det er jo seløvfølgelig for bedre grep.

Det til side.. Er veldig fornøyd med Vibramsålene på Rivershed'en.. Vader aldri hasardiøst og bruker mye av tidenlangs bredden, funker utmerket. Om du derimot fisker Laks i en stri elv i kalde nord og tilbringer mye av tida di i elva så gå for filt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 4 svømmeturer hittil i år pga Vibram såler. Tror de må finne opp noe som er langt bedre hvis folk skal slutte å bruke filt. Jeg hadde brukt filt hvis det var lovlig. Nå må jeg invistere i vadestav, noe jeg har klart meg uten i mine 20+ år som iherdig fluefisker.

Korkers sine Kling-on såler er faktisk hakket bedre. Vi hadde en seanse for en tid tilbake med Rivershed (Vibram), Vibram Idrogrip og Korkers Kling-on. Alle (3 fyrer med samme skostr.) var enige om at der og da så var kling-on best. Men langt fra like bra som filt.

De burde eksperimentere med å blande inn diverse ting i gummien. Metallstøv eller et eller annet. Sand? Nøtteskal ble jo testet på bildekk (hva skjedde der?). Det hjelper lite å ha fancy mønster på gummien når de slites så fort. Grepet må sitte i selve materialet, som på filt.

To andre problemer med Vibram såler på vadesko er at de løsner etter kort tid, og mønsteret slites fort. 30 dagers aktivt fiske gir merkbar slitasje på gummien. Hvilket er logisk - gummien må være myk for å ikke bli for glatt. Blir som med bildekk. Da er det greit å kunne bytte såler. Blir som nye igjen.

Ja, filt er glatte på gress, men det er man jo klar over. Jeg tror jeg har sklidd på gress kanskje 2-3 ganger i løpet av fluefiskekarrieren. Men dette er vadesko, så jeg vil heller stå trygt i elva.

Ulempen med Korkers Guide er at man MÅ ha reserve wire, i tilfelle den ryker på tur. Boa systemet tåler heller ikke saltvann. (For saltvannsbruk er Streamborn skoene bedre. Men skyll dem! Ellers ryker hempene etterhvert. Det smarteste for saltvann er antagelig Cross Current skoene. Billige, men allikevel med det samme sålesystemet.)

Men det blir jo uansett billigere enn å stadig kjøpe nye sko fordi sålene er slitt eller har løsnet. Korkers Guide er til dags dato de mest behagelige skoene jeg har brukt.

Men tror du ikke problemet med saltvann løser seg hvis en passer på å skylle de og spraye litt 556 inn i låsen når en har vært i saltvann?

Jo, det tror jeg vil gjøre saken mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...