Gå til innhold

Den perfekte tursekken?


ziggy

Anbefalte innlegg

Syns det blir litt feil jeg Tormod. Dagens sekker kan tilpasses stort sett de aller fleste "normale" mennesker. Justeres etter behov. Det finnes selvsagt unntak. Man kan ikke forvente så mye av noen sekk om man er skikkelig overvektig :P eller om man skal kjøpe fjellsko og er plattfot... ;D

Anatomi er og forblir den samme! noen har litt ekstra her og der, og er i høyere grad avhengig av å teste ut forkjsellige produkter.

Med ditt utgangspunktet kan man ikke anbefale noe som helst.

Dette blir nok totalt feil.

Hvorfor tror du bla. de fleste dyre sekker gis ut i ulike rygglengder?

Folk har ikke samma anatomi, selv med samme vekt. Folk har ulik rygglengde, ulike hofteben osv. For ikke å snakke om ulik holdning.

Vet om folk som bla. ikke liger Bergans Viking/Alpinist, fordi den gnager grunnet bla. lut holdning, mens andre overhodet ikke merker dette.

Selv synes jeg Arc Teryx Bora har bedre komfort enn Bergans Viking, men velger likevel å gå med Viking grunnet helt andre løsninger.

Om man virkelig mener alvor med sekk, så bør man se seg godt om. En sekk som passer er nøkkelen til en vellykket tur. (og fjellsko da selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt heller,hadde ikke gått for noe under 110 liter.

Om du er vant med og bruke en 110L sekk som er stappe full og veier 30kg+, så vil jeg annbefale deg og prøve en 90-95L på samme tur. Så ser du etterhvert hvor mye unødvendig du har med deg. Du trur du trenger det, men som regel gjør du det ikke da dagens sekker har mye muligheter for og henge telt og slikt på utsiden.

Nei sir som bestefar sa når jeg skulle konfirmeres. TRU KAN MAN GJØRE I KIRKA.

Skulle jeg brukt 90-95l sekk så hadde det aldri blitt noe annet en dagsturer her i gården ;D men det er meg.Selv bruker jeg 130l Bergans og er fornøyd med det.Selv om man har en stor sekk så må mann ikke stappen den full :D.

Ser ikke hvordan jeg skulle fått  med meg Belly ,vadere ,svømmeføtter ,sovepose ,telt ,vesten (ca4-5kg) og alt det andre i en 90l.

130l sekken ble kjøpt inn til ukesturer langt fra folk å fe og ja,under 32-34kg kommer jeg ikke under på disse turene.

Nå hadde vel trådstarter et litt annet utgangspunkt enn ukesturer men hadde det vært meg så hadde jeg kjøpt meg en skikklig med en gang,så var du ferdig med det ;D

kjell

med den pakkelista ville jeg kjøpt campingvogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke det skjønner du. Jeg presiserte at det fantes unntak. Dessverre har jeg aldri sett noe til de dyre sekkene som ikke kan tilpasses. De må være utrolig dyre og skreddersydd for folk som skal bestige mount everest ol. jeg f eks har en tynn lang kropp. kompisen min har samme sekk, og han har "mye" større hofter(benbygging) ,muskler og mer fett på kroppen enn meg. I tillegg er han 13 cm kortere. Alt han måtte gjøre var å justere. Og han stortrives med sekken! passer perfekt!!  :)

Edit: for å sette litt kontrast på det. min vekt 80 kg og høyde 193. kompisens vekt: 105, høyde 180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke det skjønner du. Jeg presiserte at det fantes unntak. Dessverre har jeg aldri sett noe til de dyre sekkene som ikke kan tilpasses. De må være utrolig dyre og skreddersydd for folk som skal bestige mount everest ol. jeg f eks har en tynn lang kropp. kompisen min har samme sekk, og han har "mye" større hofter(benbygging) ,muskler og mer fett på kroppen enn meg. I tillegg er han 15 cm kortere. Alt han måtte gjøre var å justere. Og han stortrives med sekken! passer perfekt!!  :)

Dette blir jo bare tullet Demir. Eksempelvis passer Bergans Alpinist over hodet ikke til meg. Uansett hvor mye du justerer og vrenger, men Viking passer utmerket. I ugangspunktet identisk sekk, men ulik rygglengde.

Amerikanske merker som Gregory, Arc Teryx og Osprey gir ofte sine sekker ut i tre utgaver. For ikke å snakke om dameutgaver.

Du har kort og godt prøvd for lite sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt heller,hadde ikke gått for noe under 110 liter.

Om du er vant med og bruke en 110L sekk som er stappe full og veier 30kg+, så vil jeg annbefale deg og prøve en 90-95L på samme tur. Så ser du etterhvert hvor mye unødvendig du har med deg. Du trur du trenger det, men som regel gjør du det ikke da dagens sekker har mye muligheter for og henge telt og slikt på utsiden.

Nei sir som bestefar sa når jeg skulle konfirmeres. TRU KAN MAN GJØRE I KIRKA.

Skulle jeg brukt 90-95l sekk så hadde det aldri blitt noe annet en dagsturer her i gården ;D men det er meg.Selv bruker jeg 130l Bergans og er fornøyd med det.Selv om man har en stor sekk så må mann ikke stappen den full :D.

Ser ikke hvordan jeg skulle fått  med meg Belly ,vadere ,svømmeføtter ,sovepose ,telt ,vesten (ca4-5kg) og alt det andre i en 90l.

130l sekken ble kjøpt inn til ukesturer langt fra folk å fe og ja,under 32-34kg kommer jeg ikke under på disse turene.

Nå hadde vel trådstarter et litt annet utgangspunkt enn ukesturer men hadde det vært meg så hadde jeg kjøpt meg en skikklig med en gang,så var du ferdig med det ;D

kjell

med den pakkelista ville jeg kjøpt campingvogn :)

Har campingvogn ;D

Poenget mitt var at jeg vil ha valgt å hatt muligheten til å ha det med meg :D

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt den største Lundhagssekken i et år nå, etter å ha slitt ut en Carrimor. Sekken er 95 liter. Den er altså helt ekstraordinært god å bære i. Brykte den på en touker sist sommer. omtrent 30 kg!

Skal jeg være helt ærlig er det noen liter for lite i den for mine bruksområder. Jobber derfor nå mye med volumreduksjon (ikke vektreduksjon).

Lykkes ikke det er den til salgs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Klättermusen Mjølner. Pene sekker(og det har litt og si det og), slitesterke uten masse drit som henger og slenger

http://www.klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&curr=NOK&id=105&modell=Unisex&produktGrupp=Skal&produktKategori=Ryggs%E4ck

Eller så er Lowe Alpine Expedition og Alpamayo en flotte og gode sekker.

http://www.jaktogfjellsport.no/grafikk/ALPAMAYO_big.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en bergans på 10dagers tur i sommer hvor vi gikk relativt hardt i to dager inn og to dager ut.

Bærte nok litt for mye i den, 30kg, men den taklet det, og jeg fikk ingen problemer med ryggen. Sekken var forøvrig på tilbud, og 80l trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken jeg bruker er Bergans Aplinist I 130 liter (eldre modell enn på bildet). Finnes også i 110 liter. Sidelommene kan man ta av og sette sammen til en dagstursekk.

Koster jo litt da, men vært pengene synes jeg. Kan virke som om den har høy egenvekt når man løfter den tom, men når man får den på ryggen med det meget gode bæresystemet, kan man virkelig bære tungt - går det som en "lek".

[attachimg=1]

post-21-13949873215991_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå veldig god for Bergans. Det er veldig slitesterke sekker med godt bæresytem. Jeg har to stykker (en 110L og en 130L).

Her er jeg på 16 dagers tur i Børgefjell med fullstappet 130L. Den veide 50kg den første dagen og da selv om vi hadde kuttet ut alt unødvendig. Etter hvert som vi spiste oss nedover i sekken ble den lettere, men utrolig at man kan bære en sekk på 50kg i fjellet. Det viser hvor solid den er og hvor godt bæresystemet er.

Uansett, smaken er som baken...den er delt. Du MÅ prøve sekken med vekt i før du kjøper en. Alle passer ulikt til hver og en.

98085_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at det er mange som er tilfreds med Bergans her inne. Jeg tok samme runden i fjor da jeg måtte kjøpe ny sekk. Det er et hav av sekker der ute, men prøvde de fleste over en 2 måneders periode. Det stod til slutt mellom Bergans, Arcteryx og Osprey. Sekk er en smakssak og man kjøper ikke en sekk uten å prøve en rekke modeller, så her må du finne ut selv hva du trenger.

Kort fotalt droppet jeg Bergans pga. for klumpete og stivt hoftebelte, Arcteryx droppet jeg pga. for få festemuligheter og manglende opplegg for H2O camelback (+prisen) og endte opp med Osprey Argon 110 (i Large er den 113 liter) http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=OSP42&var_1=OSP42-3&categorynu=L2&categorytxt=Storsekker&produkt=Osprey%20Argon%20110

Årsaken til valget er at ryggspilene kan tas ut og tilpasses (bøyes over kneet), hoftebeltet varmes opp og tilpasses, H2O systemet, rikelig med festeanordninger (godt likt blant klatrere) samt at topplokket kan tas av og brukes som dagssekk/hofteveske for lette turer. Sekken kommer i ulike størrelser (både hva gjelder antall liter 70-85-110 og tilpasninger til rygg M-L-XL samt individuelle justeringer i tillegg) og farger (blå, orange, grønn).

Som nevnt: Prøv selv, men rent bærekomfortmessig falt Bergans ut mot min rygg/hofte. Her bør du ta turen til en eller flere butikker med rikelig sortiment. Gjør deg opp en mening om hva som er viktig (størrelse, festeanordninger, sideinngang til hovedrommet, H2O systemer m.v.) og ikke stol blindt på forbukertester da en ryggsekk er som noen nevner her inne det samme som å kjøpe fjellsko. Prøv deg frem. Kjøper du en sekk med rikelig innstillingsmuligheter så er du langt på vei for å få noe som passer deg og den vekten du til enhver tid tar med deg på tur. Ikke kjøp en billig sekk ene og alene pga prisen... det kan bli en ubehagelig opplevelse.

;D[attach=1][attachimg=1][attachimg=1][attachimg=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkrammesekk er tingen. Norrøna bruker jeg. Har sekk på 75 liter men selv på korte turer blir den for liten. Bedre å ha en sekk som veier 4 kg med godt bæresystem enn en sekk på 2,7 kg :)

Jeg trenger ikke å benytte sidelommene. Alt jeg trenger underveis har jeg i lokklomma, koppen og liggeunderlaget er det eneste som henger utenfor. Masse lommer utenpå gir dårlig oversikt, jeg glemmer fort hvor er den eller..Fiskeutstyret har jeg i en liten dagstursekk rett under lokket. Den letteste 35 liter på markedet, www.sportsnett.no Da er det samlet og på samme sted under hele turen.

Klær etc. i lette pakkposer i forskjellige farger. Vanntette. Har pakkelister på 5 og 10 dagers turer sommer og høst. Etter å ha justert de etter flere turer, tar du med deg kun det du trenger. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har påpekt: Det er ikke dumt prøve sekken før du kjøper den. Selv er jeg såpass svai i ryggen (eller noe) at Norrønas synkron-bæresystem gir meg gnagsår nederst i korsryggen under lange vandringer med tung sekk. Andre som har brukt denne type sekker like mye har ingen problemer med dette (og ja, jeg har prøvd å justere den mange ganger), og kvaliteten til Norrøna er fantastisk bra, etter min erfaring enda bedre over hele produktspekteret enn Bergans, selv om toppmodellene til Bergans ikke står tilbake for noe mht kvalitet. Savotta er som sagt min anbefaling hvis man vil ha robuste greier som tåler en trøkk - men det finns jo masse bra sekker på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det blir nok mye prøving fremover. Her har jeg jo fått en haug med gode tips. Så takk til alle for det!.

Ser at følgende må vektlegges:

  • Godt bæresystem (Sekken må prøves med vekt)
  • Heller for stor sekk enn for liten
  • Jeg får det jeg betaler for, og målsetningen bør være en god og funksjonell sekk i mange år fremover
  • En fordel å ha en liten dagstursekk i tillegg
  • Bergans er en gjenganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...