Gå til innhold

Fluebilder..... fra A til Å.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Meget bra. Kommer seg skikkelig. Og nå vil jeg si at lyset er perfekt. Mangler kanskje pittelitt på skarphet, men det kommer nok :)

Ja, er ikke helt fornøyd med skarpheten, men vet ikke hvor mye mer det kan tynes ut av kameraet og objektivet nå. Kanskje jeg må prøve manuelt fokus (klarer aldri å se selv når ting er i fokus, egentlig). Eller så får jeg vente en måneds tid på ny Tamron 90 mm ;)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 236
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Denne er tatt med Tamron 90mm og Canon 20D. Fullstendig uten etterbehandling. Bakgrunnen er rett og slett himmelen. Nå er jo ikke dette et "proff" bilde, men det duger en bit :)

Er MYE å hente på og etterbehandle dette i allefall

Tok med et skjermbilde av Metadata etc.

post-0-13949881756273_thumb.png

post-0-13949881756773_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Denne er tatt med Tamron 90mm og Canon 20D.

Enda en grunn til å velge Tamron 90mm :) Veldig bra!

Kanskje jeg må få fortgang i innkjøpet av Tamronen  ;D

Eirik

Husk mellomringer i div. mm å :)=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

MEGET bra Pål :)

Vi vil ha flere bilder fra deg takk :)

Takker :) Trenger å bruke alt utstyret mye mer for å få fine resultater. Ække lett å være perfeksjonist. Desverre blir alltid kamera liggende i bilen når det fiskes. Pocketkamera i lomma er liksom enklere. Prøver å plukke opp tips i sånne tråder som dette..  :)

MEN jeg har i allefall sort belte i nok utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dette er ei steinflue fra Rena som satt i ei busk og jeg bare fyrte fra "hofta" på full automat med 100mm Canon macro. Brukte Tamron i mange år og var kjempefornøyd med det. Gikk over til 100mm Canon Macro for et par år siden og jeg vil si at fargene/definisjon og detaljskarphet er BITTELITT gvassere med Canon objektivet. Kan ha endret seg da det Tamronobjektivet jeg hadde var MAAANGE år gammelt (ikke slitt, men det har nok blitt forbedret). Er vel ikke så stor forskjell i pris ???

post-0-13949881757213_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er tatt med Tamron 90mm og Canon 20D.

Enda en grunn til å velge Tamron 90mm :) Veldig bra!

Kanskje jeg må få fortgang i innkjøpet av Tamronen  ;D

Eirik

Husk mellomringer i div. mm å :)=

Mellomringer til macro har jeg null peiling på.

Hvilken misjon har disse, og hvilken evnt effekttap følger med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

For å få objektivet lengre ut fra huset/"databrikka". Gir mulighet til å "fylle" mer av bildet med små gjenstander (fokusere "nærmere"). Det er ikke glass i disse ringene. Som alt annet ekstragreier man setter på så vil disse også stjele "kvalitet" hvor mye avhenger av størrelsen på ringen(e). De kommer i flere størrelser. Macrafotografering foregår ofte med god kontroll av lys og med stativ, så man kan få fantastiske resultater selv med mellomringer. (Og på grunn av...)

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000wE8

post-0-13949881758042_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål vedrørende mellomringer og blenderåpning.

Jeg har noen uorginale mellomringer, dvs jeg får jo da ikke noe kontakt med linsa på kameraet(elektronisk), noe som igjen gjør at jeg ikke kan ta bilder i AV modus (har Canon d40). Finnes det noen måter man kan stille blenderåpningen f manuelt for å få bedre dybdeskarphet?

Har også noen diverse eldre linser som egentlig ikke passer til digitalkamera(fikk opp feilmelding når jeg prøver å bruke de) så jeg har kappet av elektronikken inni linsa for å kunne bruke de på manuelt. Sliter følgelig også da med å få justert blenderåpningen på di.

Litt klønette forklart kanskje, men er det noen som har noen tips, syntes det blir for lite dybdeskarphet når jeg skal ta bilder av fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål vedrørende mellomringer og blenderåpning.

Jeg har noen uorginale mellomringer, dvs jeg får jo da ikke noe kontakt med linsa på kameraet(elektronisk), noe som igjen gjør at jeg ikke kan ta bilder i AV modus (har Canon d40). Finnes det noen måter man kan stille blenderåpningen f manuelt for å få bedre dybdeskarphet?

Hvis objektivet har blenderring, så justerer du bare den manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik, du må ha solblenderen din framover  :D

Hehe, har den bakover når jeg er inne :)

:) Jeg tulla ikke altså. Du forhindrer en god del strølys fra reflektorene og det direkte lyset ved å ha på solblenderen, som igjen fører til økt kontrast og mer mettede farger i bildet, uten å dra på med fargemetning i PS.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg tulla ikke altså. Du forhindrer en god del strølys fra reflektorene og det direkte lyset ved å ha på solblenderen, som igjen fører til økt kontrast og mer mettede farger i bildet, uten å dra på med fargemetning i PS.  :)

Aha! Nå har jeg jo flyttet flua litt unna objektivet så da burde jo ikke solblendern dunke borti alt mulig, og da skal jeg jaggu begynne å ha den riktig vei. Takker for gode råd (som alltid)  ;D  :-*

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon objektiver som kan brukes til EOS systemet har ikke blenderring, så om man skal justere blender ved bruk av mellomring er man avhengig av å ha mellomringer som overfører signalene mellom hus og objektiv.

Ok, hvis objektivet ikke har blenderring så stiller det seg anerledes. Da er det det samme som Nikon kaller "G"- objektiver. Altså de uten mekanisk blenderring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg satt flua litt lengre bort (ikke heeeelt peise opptil nærgrensa til objektivet). Synes det ble i alle fall bittelitt skarpere, eller kanskje bare innbillning? Har samtidig lekt meg meg blitsen og skrudd ned på styrken.

Eirik

Nå er bildet skarpt, med fin fokus på flue. LITT lys, eller mye blitz. Sett kamera ned 0.3 eller 0.7 på eksponeringskompensasjon, eller klikk blitzen et par hakk ned, ELLER still ned EV i etterbehandling, så har du et perfekt bilde :)

Takker for praten i går forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ville forsøkt blitzer av typen som festes foran på objektivet, eller en blitzsko med kabel slik at du kan håndholde...

Mellomringer som overfører elektronikk, fjernutløser, blitzkabel etc. er nesten gratisartikler på ebay. Ikke for at jeg skal "forherlige" netthandel men i disse tilfellene er prisene groteskt for høye i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...