Gå til innhold

Videokamera


Vangen

Anbefalte innlegg

Har begynt så smått å lukte på videokamera nå, både til fluebinding og fisketurer om sommeren..

Kamera får man jo i alle prisklasser, fra rundt 1000 lappen og oppover.. Jeg tipper det er mange inne her som

kanskje har litt erfaringer med dette, og jeg lurer derfor på hva man trenger? Eller rettere spurt, hva slags begrensninger

får man med et billig kamera?

Hvilken egenskaper i et kamera er et "must" osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har rukket å sjekke verken bruktmarked eller annet... så fikk Canon sin HV20 og HV30 utrolig mye skryt for en tid tilbake, de vant vel det som var av eisa-awards og det hele, det er sikkert et år siden de var å finne i butikkhyllene, men bildekvaliteten har jo ikke blitt noe dårligere. Har selv lånt og lekt litt med et slikt kamera, og selv om jeg er vant med litt større skyds, så var det godt å operere.

Ingenting å si på bildekvaliteten.

Finner du et pent eksemplar brukt, så er vel det en rimelig inngang til videoverden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg synes 16:9 er et must.....uekte 16:9 er helt ok sersom du skulle finne på  å kjøpe eldre halvproff kamera fra Sony eller Canon, disse er å få i bruktmargedet, men bare falsk 16:9, utskiftbar optikk[attachimg=1]

post-0-13949873218906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte 16:9 får du idag på forholdsvis billige (rundt 5000 spenn) nye kameraer. Selv har jeg et Canon legria HF200. Kvaliteten på footage er sjukt bra utendørs, men ikke verdens beste under dårlige lysforhold. Kjøpte det primært til å filme skating, men tipper det funker enda bedre til fisking. Om du søker på legria/vixia HF200 på youtube finner du masse testmateriale. Får disse til 4999,- rundt om nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et canon HV30 som jeg er godt fornøyd med, gir bra bilder, og er akkurat passe stort for mine never. Det lagrer på MiniDV, og det er det vel delte meninger om. Jeg synes det er greit, for da har jeg opptakene lagret på tape i tilfelle noe skulle gå galt.

Det har stort sett kostet snaut åtte tusen omtrent frem til nå tror jeg, men jeg så at en av Japan Foto butikkene hadde på salg til ca. 4.500,- omtrent. Det tror jeg er ganske mye kamera for pengene. Enkelt også å få polafilter til kameraet, og det kan jo være greit om man skal filme litt fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at HF200 lagrer direkte til minnekort. Synes det er topp da det går kjapt og greit å laste over til PC, samt at kameraet deler alt opp i klipp som du kan slette underveis (syk fordel for mitt bruk). Alle klipp blir for øvrig også sortert i mapper etter dato når du overfører til PC...ikke at det er en særlig uvanlig feature ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte 16:9 får du idag på forholdsvis billige (rundt 5000 spenn) nye kameraer. Selv har jeg et Canon legria HF200. Kvaliteten på footage er sjukt bra utendørs, men ikke verdens beste under dårlige lysforhold. Kjøpte det primært til å filme skating, men tipper det funker enda bedre til fisking. Om du søker på legria/vixia HF200 på youtube finner du masse testmateriale. Får disse til 4999,- rundt om nå.

støtter deg, spenolsen, har dette selv og bruker kun det - super bildekvalitet på film og stillbilde ... eneste problemet er faktisk størrelsen, det er så lite at det er vanskelig å holde stabilt... har rigget et provisorisk steadycam-stativ for frikamera-sitser og bruker tripod ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes 16:9 er et must.....uekte 16:9 er helt ok sersom du skulle finne på  å kjøpe eldre halvproff kamera fra Sony eller Canon, disse er å få i bruktmargedet, men bare falsk 16:9, utskiftbar optikk[attachimg=1]

dette er et sykt bra kamera, men selve kameraopptaksteknikken er utdatert... har hatt et slikt og elsket det... utskiftbar canon-optikk var stjerne... dette var en favoritt blant naturfilmere for ikke så lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte 16:9 får du idag på forholdsvis billige (rundt 5000 spenn) nye kameraer. Selv har jeg et Canon legria HF200. Kvaliteten på footage er sjukt bra utendørs, men ikke verdens beste under dårlige lysforhold. Kjøpte det primært til å filme skating, men tipper det funker enda bedre til fisking. Om du søker på legria/vixia HF200 på youtube finner du masse testmateriale. Får disse til 4999,- rundt om nå.

støtter deg, spenolsen, har dette selv og bruker kun det - super bildekvalitet på film og stillbilde ... eneste problemet er faktisk størrelsen, det er så lite at det er vanskelig å holde stabilt... har rigget et provisorisk steadycam-stativ for frikamera-sitser og bruker tripod ellers...

Størrelsen var spesielt et problem for meg og mitt bruk. Har mekket et provisorisk håndtak med vekt, og bruker i tillegg en .3X fisheye adapter som sikkert veier like mye som kameraet :P Funker bra da! Tripod er da uansett et must til filming på litt lengre hold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte 16:9 får du idag på forholdsvis billige (rundt 5000 spenn) nye kameraer. Selv har jeg et Canon legria HF200. Kvaliteten på footage er sjukt bra utendørs, men ikke verdens beste under dårlige lysforhold. Kjøpte det primært til å filme skating, men tipper det funker enda bedre til fisking. Om du søker på legria/vixia HF200 på youtube finner du masse testmateriale. Får disse til 4999,- rundt om nå.

støtter deg, spenolsen, har dette selv og bruker kun det - super bildekvalitet på film og stillbilde ... eneste problemet er faktisk størrelsen, det er så lite at det er vanskelig å holde stabilt... har rigget et provisorisk steadycam-stativ for frikamera-sitser og bruker tripod ellers...

Størrelsen var spesielt et problem for meg og mitt bruk. Har mekket et provisorisk håndtak med vekt, og bruker i tillegg en .3X fisheye adapter som sikkert veier like mye som kameraet :P Funker bra da! Tripod er da uansett et must til filming på litt lengre hold ;)

wow - hvor kjøpte du det? er på jakt etter noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte 16:9 får du idag på forholdsvis billige (rundt 5000 spenn) nye kameraer. Selv har jeg et Canon legria HF200. Kvaliteten på footage er sjukt bra utendørs, men ikke verdens beste under dårlige lysforhold. Kjøpte det primært til å filme skating, men tipper det funker enda bedre til fisking. Om du søker på legria/vixia HF200 på youtube finner du masse testmateriale. Får disse til 4999,- rundt om nå.

støtter deg, spenolsen, har dette selv og bruker kun det - super bildekvalitet på film og stillbilde ... eneste problemet er faktisk størrelsen, det er så lite at det er vanskelig å holde stabilt... har rigget et provisorisk steadycam-stativ for frikamera-sitser og bruker tripod ellers...

Størrelsen var spesielt et problem for meg og mitt bruk. Har mekket et provisorisk håndtak med vekt, og bruker i tillegg en .3X fisheye adapter som sikkert veier like mye som kameraet :P Funker bra da! Tripod er da uansett et must til filming på litt lengre hold ;)

wow - hvor kjøpte du det? er på jakt etter noe sånt...

http://www.adorama.com/CYDSFEWA37.html?searchinfo=century+optics+fisheye+37

Der er den jeg har, koster 300$. Om du vil prøve noe litt rimeligere kan du kjøpe på www.opteka.com for 99$. Skal være tilsvarende optikk, men østenprodusert :P .3X er veldig vidt. Kan svare litt mer utfyllende senere, sitter på ebn PC som ikke takler dette forumet av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt kameraer som ikke er 16:9 lenger?? Alle HD formater er jo 16:9 (HDV, AVCHD etc)...

Canon har gjort veldig bra tester, så de er nok bankers. Legria serien er bra, så personlig hadde jeg nok havnet der.

Det eneste jeg ville styrt unna er JVC. Bra kameraer osv. men klønete filformat.

DV kamera, som Staffan foreslår ville jeg IKKE ha valgt!  ;)

Det man ofte må bestemme seg for i denne klassen er om du skal ha harddrive, minnekort eller tape.

Hva du ikke får? Det er for mye å liste opp...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva bruker du selv når det gjelder kamera, Tore, du som jobber profesjonelt med dette?

jeg bruker jo legria'n, men kjører ned til nest dårligste oppløsning (det dårligste tilsvarer DV Wide ;D ) ellers får jeg sinnssykt store filer. Likevel blir billedkvaliteten på opptakene helt utrolig... og de jeg legger ut på internet tar jeg ned til 640x320, og de blir ikke heller ikke verst... jeg er ærlig talt sjokkert over hvor mye som har skjedd de siste årene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som filmer aktivt anbefaler DV kamera av den enkle grunn at de tar MYE film, og at det blir billigere. Lett er det å redigere også. De fleste fluefilmer du ser kommer ut, er laget med DV-Tape.

Når det er sagt, har det blitt mye billigere med minne-kort den senere tid. Fra "proffer" har jeg hørt de ville styrt unna harddisk på videokameraet, da dette medfører oftere problemer under redigering.

Selv har jeg også leita lenge etter ett godt HD kamera. Canon HV20 og HV30 er vel de beste bruktkjøpene jeg har funnet. Av nytt er Canon Leigra HF200 ett bra og populært kamera. Sony leverer også mye bra og modellen: hdr-hc9e kan være verdt å sjekke ut her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du mener HDV der Marius. Ikke så mye som blir filmet i DV lenger. Ørretboms muligens, hvis de fortsatt ikke har byttet ut DVX'en  ;D.

Topp bruker HVX200. Jeg bruker Canon XH-A1 (HVD tape) og Sony EX1 (XDCam HD på kort). Tror ikke det er mange som filmer i DV lenger. I så fall så skjønner jeg ikke hvorfor...

Det blir vel ikke noe billigere heller, siden taper bør brukes kun én gang (og helst samme type). Hardisk/minnekort kan brukes mange ganger.

De fleste software takler AVCHD nå. Et format som tar over mer og mer for HDV. Mange kameraer har både internt minne pluss kort. Så det er ubegrenset hvor mye man kan filme.

Det jeg liker med tape er at arkiveringen løser seg selv.

HV20 og HV30 har gjort det bra i mange tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del ting som gjør det bedre å bruke små kameraer, feks. enkle steadycam-løsninger(ikke superbra'e, men de hjelper no) til mic og lysholdere, vidvinkel og tele-convertere, etc. Det er en fin inngang til videoverden. Det er kanskje mer stabilt å håndtere et massivt kamera som et EX3 feks.. men når man drar på fisketur så er det så mye fjas å drasse på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...