Gå til innhold

Jakke+ bukse til Turer på fjellet..noen med forslag erfaringer?


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Arcteryx er bra, like bra som Bergans & Norrøna.

...

Tror Bergans, og sikkert Norrøna og er stolte for å bli nevnt på denne måten  ;D.

Ser at Recon har performance shell. Synes 4500 kroner er MYE for en performance shell jakke. Det er Pro Shell pris.

Skulle jeg absolutt hatt Norrøna så hadde det, etter spesifikasjonene blitt en Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var egentlig den jeg ville gå for, men den blir bare alt for varm

div er en vinter/høstjakke...

Det er ikke sånn at det er en type shell som passer best til alt

forskjell på bruksområde også..

Recon er jo utviklet i samarbeid med militæret så det sier vel litt

få som bruker utstyret så mye som de profesjonelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . Skuffende få som anbefaler produkter fra Stormberg eller Helly Hansen her . . .  ;D

Prøvde jakkene til Stormberg! 2 stk der glidelåsen gikk på begge, da ga jeg opp!  :(

Nå har jeg Bergans svartisen jakke og Skogshorn bukse............god som gull!

men skal sies at jeg er ingen fjellgeit! he he he.........!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 1000 kr+  bergansk jakke, og må si meg skuffet over at ei så dyr jakke fra den produsenten skal ha en helt ræva glidelås... Begynte å kødde etter 1 måneds pent bruk, og glidelåsen er nå helt ødelagt... Men stoffet var bra

MB

Har hørt om andre som har hatt problemer med glidelåsen på sine Bergans jakker. Mulig jeg har vært heldig da min jakke fungerer veldig bra, men så lenge jakken din ikke er lutgammel så skal du ikke se bort i fra at det bare er å bytte den inn i en ny. Servicen til Bergans skal være veldig bra. Aner ikke hvilken leverandør de har på glidelås, men min er i alle fall ikke merket YKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig den jeg ville gå for, men den blir bare alt for varm

div er en vinter/høstjakke...

Det er ikke sånn at det er en type shell som passer best til alt

forskjell på bruksområde også..

Recon er jo utviklet i samarbeid med militæret så det sier vel litt

få som bruker utstyret så mye som de profesjonelle :)

Sikker på du blir fornøyd! Har bare kikket på den og jeg synes den så veldig bra ut.

Norøna er kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sikre kilder sier at YKK er den beste glidelåsen :)

Er du veldig opptatt av glidelåser? Kansje knapper-bårder og søm?

Hehehe ;)

Neida.. Far min driver reklamebyrå med over 20 år på baken innen trykksaker på tekstiler og andre reklameartikler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i 10 år hatt en Norrøna Dovre bukse og jakke - veldig bra, stort sett meget fornøyd. Dette er nå byttet ut med Arcteryx bestående av Alpha SV bukse og Theta SV jakke.  Jeg ser på dette som en utrustning for de mer værharde årstider, og da først og fremst vinter.  Når det er sagt - skal man ha kun en dress som skal kunne benyttes året rundt vil jeg uansett anbefale å se mer på Arcteryx sin Alpha eller Theta serie.  Til tross for at det er ganske solid bekledning er vekten lav og bevegelseskomforten god.

Ulempen med min Dovre dress var først og fremst en meget tung jakke, samt at ytterstoffet ble vått.  Fremdeles vanntett - ok, men ekstra tyngde, samt isdannelser på vinteren.  Dette er sanns.vis en utfordring med jakttilpassede dresser som skal ha noe mykere og mer lydløst ytterstoff.  Man får ikke i pose og sekk.

Skal du ha vann og vindtett fortrinnsvis på sommerstid så ville jeg valgt et rimeligere og lettere alternativ, eksempelvis fra Packlite-modellene som de fleste produsentene har, og som er mer som overtrekksbekledning å regne.  Disse ligger i helt andre prisklasser og duger brillefint store deler av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en rimelig og lett dress bør man se på Dovrefjell fra Magasinet. Hel dress til 1200 er billig og den er bra. Til min Norrøna jakke om sommeren benytter jeg Dovre bukse. Kjøpte hel dress for jeg trengte large bukse og yngst sønn trengte small jakke. Mye å tjene på kjøp av hel dress.

Sømmen løsnet ved lomma men litt aquashure og klesklype, og buksa var som ny igjen.

Vekten på jakken bør ikke veie tungt da en trenger fjelljakke. Problemer etter 10 år kan hende skyldes manglende vask og reimpregnering av jakka. Ved hardt bruk er 10 år lang levetid. 3 lags goretex er bra. Gir god isolasjon da det blåser og regner, grunnet at jakka ikke legger seg på kroppen. Gir også god luftsirkulasjon da det er varmt og du ønsker å holde myggen ute. Jakka blir en vanntett liggematte på dagsturene fra teltet. Godt å legge seg på ryggen å se skyene fare forbi :)

www.magasinet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hansjr..der har vi 2 forskjellige erfaringer har selv en Dovre dress....

brukte denne en hel uke i strekk på Hardangervidda, med regn alle dager

tildels ekstremt mye nedbør..den begynte å lekke etter dag 2 med regn

ble utrolig tung og var et sant mareritt : den er nå pensjonert til flotte kalde dager uten regn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermizax puster dårligere enn gamle XCR. Siden denne testen har både Performance shell og ikke minst Pro shell dukket opp.

Event er det membranet som puster best, men det er ikke like slitesterkt som Pro shell.  

Men, Tore. Selv om det heter performance, og Pro...Det er jo samme membran...Kun lamineringstoffene og vekten som er forskjellig.

Dette vet du garantert. Kom bare ikke frem når du skrev det slik  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermizax puster dårligere enn gamle XCR. Siden denne testen har både Performance shell og ikke minst Pro shell dukket opp.

Event er det membranet som puster best, men det er ikke like slitesterkt som Pro shell.  

Men, Tore. Selv om det heter performance, og Pro...Det er jo samme membran...Kun lamineringstoffene og vekten som er forskjellig.

Dette vet du garantert. Kom bare ikke frem når du skrev det slik  ;)

Joa, men membranet har jo vært det samme i over 10 år. Samtidig har de forbedre pusteevne og komfort betydelig under den tiden. Det er i forbedring av inner- og ytterlaminering hvor forbedringspotensialet finnes. (Husk at ren goretex membran puster omtrent like godt som huden vår.) Det er samme membran i Paclite også, men den er enda billigere (under 1000 kroner for noen plagg) pga billigere prosesser og tekstiler.

Det er kombinasjonen av pusteevne vs slitestyrke som er hele cluet her. Og i så måte er Pro Shell den seneste utviklingen fra Gore. Pro shell har vevd innerstoff som er sterkere, har bedre pusteevne, er lettere samt glir lettere over fleece plagg. 

Derfor har Cloudveil brukt Pro Shell i Albright jakken som kommer til våren. Prisen er vel ikke så gal heller?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i et av de første innleggene på tråden her, har jeg brukt Arcteryx jakka mi (Alpha SV) i  ca. 9 år. Nå sist sommer på Hardangervidda vest i øs pøs regnvær og sterk vind i over 1 uke. Jeg ferdes mye i fjellet med telt, og det stiller krav til bekledning og utstyr som man ikke behøver å bry seg om når man ligger på hytte. Hva bukser angår, bruker jeg Patagonia som er vindtette og kan gjøres om til shorts pluss en regntett overtrekksbukse med glidelås langs hele siden (Arcteryx Beta LT Pant, tar minimal plass i sekken og veier bare 345 gram). Bedre bekledning får du ikke! Da holder jeg jakt utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka for de lange og tøffe turene.

Kongur Jacket har et snitt og design, som gjør at den dekker et skrikende behov etter en mer tradisjonell turjakke. Den dekker godt over rumpa, har klassisk vindklaff i glidelåsen og et ikke altfor tight snitt. Her får du plass til fleecejakka under på kalde vinterdager i fjellet.

Høyt plasserte lommer, meget god hette med justeringsmuligheter og høy hals. Borrelåsjustering nederst på ermene. Kongur er laget i det slitestreke ProShell GoreTex, som også setter krav til bæreveven/stoffet som GoreTexlaminatet skal kombineres med. Du får en myk, slitesterk og godt pustende jakke som resultat.

Kongur jakken er den eneste som skåret 50 poeng av 50 mulige i Trial magazine's kjente Ultimate Waterproof test. Den ble i 2007 også kåret til den beste winter jakken.Dette var det tredje året på rad Kongur har tatt seieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...