Gå til innhold

Jordbruk og forurensing


Anbefalte innlegg

Noen påstår at jordbruk ikke påvirker kvalitet på vann og fisk. Vi har et fantastisk vassdrag hær i Bø i Vesterålen. Men rundt midten av juni så er det som om hele vassdraget blir grumsete med Algevekster og ørreten blir uspiselig.

Noen som har vært borti dette og eventuelt hvordan man får bukt med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo avrenning av næring i vassdraget som er problemet. Det vil si gjødsel. Mye næring stor algevekst, akkurat som når man gjødsler plena.

Skal man gjøre noe med det, så må det være gjennom de riktige etater i kommunen. Da kan man først sjekke om reglementer fungerer fra bøndene. Dvs slikt som for eksempel at det ikke spres møkk før snøen forsvinner mm.

Hvis alt slikt er ok. Må det vurderes - også via kommune helst - om utslippene uansett er til for stor skade i forhold til at ting drives riktig. Da kan det bli påkrevd ytterlige tiltak som forhindrer tilsig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkeskommunen er bestemt å være ansvarlig organ for å overvåke vannkvalitet. Fylkesmann skal ha rolle som rådgiver og kontrollør. Norge er gjennom EØS avtale pålagt og følge EU's vanndirektiv. Det er allerede i gang arbeide med å kartlegge vannkvalitet rundt om i landet. Det består blant annet at det tas bakteriologiske og kjemiske prøver fra en del utvalgte prøvestasjoner fordelt på ulike tidspunkt. I tillegg skal det bli tatt bunndyrsprøver. Ta kontakt med fylkeskommune og be dem om å se nærmere på området du mener er utsatt for avrenning. Det er mulig de allerede har data fra området.

For å få grundig og god kartlegging er det viktig med inspill fra lokale som kjenner forholdene. Min erfaring er at ansvarlig myndighet setter pris på inspill som du kommer med her.

Du finner info om dette her: www.vannportalen.no

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vannene i vassdraget på Straume hær i Bø renner det elv i mellom og samtlige vann er forurenset av jordbruk bortsett fra veavatnet. Det øverste vannet i vassdraget blir helt grønt og grøtete om sommeren.

Det registreres anadromefiskeslag i de fleste vannene, mest i de 3 nederste. Hær er det også forekomster av grov brunørret, Men den er dessverre ikke noe særlig bra kvalitet på. Men vannprøver skal samles og raport skal sendes til fylskesmannen i nordland i Løpet av sommeren :)

post-2755-13949873611806_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vannprøver skal samles og raport skal sendes til fylskesmannen i nordland i Løpet av sommeren :)

offtopic: Har vært på fest i huset til nåværende fylkesmann(dame) i nordland btw ;D

Hvor kewl er ikke jeg 8);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vann på fastlandet der det tidligere til de grader var overgjødslet. Sagelvvatnet heter det. Og Sagelva hadde i gamledager et godt rykte som ei skikkerlig godelv.

Elva og vannet holdt vel på å krepere før bøndene gjorde noe.

Sagelvaannet er idag et kanonvann med stor fin fisk.

Litt gjødsel stimulerer vel bare insektlivet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gjødsel stimulerer ja ;)

Fine elver med stusselige habitater oppbrutt av jorder der kyrne går og beiter, da begynner vi å snakke om interesante elvestubber med rikt innsektliv og feite aurer.

Jeg kan nevne eksempler i fleng....... ;) ;)

Blir det derimot for mye, er det døden. Så de "noen" som Andre etterlyser er enten uvitende, eller har spesielle interesser i saken (min påstand) 8)

Gidder ikke gå inn på årsaksforhold her nå, men til og med ei såpass habil "tjønn" som Mjøsa holdt på å ta knekken etter overgjødsling fra landbruk, næringsliv og private husstander (derfor vi nå f.ex. svanemerker vaskemidler som også før inneholdt "gjødsel")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette kan være noe møkk, kan jeg skrive under på! Andreas og jeg var en tur i en fin elv i midten av mars i fjor. Plutselig ble det 14 plussgrader i sola og full snøsmelting...vi tenkte ikke på avrenning fra jorder langs med elva og drakk noen slurker med vann for å slukke tørsten. Det førte til 12 dager med sammenhengende diaré begge to!! Kult...NOT! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette kan være noe møkk, kan jeg skrive under på! Andreas og jeg var en tur i en fin elv i midten av mars i fjor. Plutselig ble det 14 plussgrader i sola og full snøsmelting...vi tenkte ikke på avrenning fra jorder langs med elva og drakk noen slurker med vann for å slukke tørsten. Det førte til 12 dager med sammenhengende diaré for begge to!! Kult...NOT! :P

Bare nyskjerrig; hvordan har man; sammenhengende diaré for begge to  ;D

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... jo det skal jeg si deg...det var no dritt! ;) Legen konstaterte at vi begge hadde fått i oss bakterie fra gjødsel...mmmm..digg ;D Gikk ned 6kg på 12 dager og kompisen gikk ned 4-5kg..

hvilken elv var det? driver å slanker meg etter nyttår, og kan godt tenke meg å bli kvitt 4-6kg til... klosettpotter har jeg nok av... vann fra den elva kan til og med markedsføres som effektivt slankemiddel?

;D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Den store miljødebatten i dag går rund villaksen og sjøørreten. Med et stort og voksende luseproblem som følge av lakseoppdrett.

Hær i Vesterålen så er vi plaget med lus og forsurnet vassdrag som er to faktorer som gjør at smolt og småfisk ofte stryker med.

I de øverste vannene i vassdraget renner silosyra rett ut i vannet. Sku tru koffer fylkesmannen ikke har gjort annet enn å stenge de øverste vannene i vassdraget for fiske pga sjøørreten er utryddingstruet, i stedet for å få renset opp i vassdraget og få opp vannkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...