Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med Etneelven i 2010?


Fly-Fish

Anbefalte innlegg

Etneelveeierlag skal ha årsmøte den 1.mars om årets sesong. Og jeg har nå muligheten til å være med på å påvirke besluttingen gjennom EJFF. Men det en mange hinder og utfordringer på veien. Og spesielt når en setter næring opp i mot kultivering og tradisjoner.  Det er to plan en må jobbe på her. Et innad i EJFF med utstyrbegrensninger og C & R. Og et opp i mot elveeierlaget.

Vi har hatt medlemsmøter i EJFF og da kommer dette med tradisjoner frem. Skal si temperaturen blir høy når en vil innføre forbud mot makk og spinnerfiske. Alle er enige om at vi må gjøre noe, men så snart det går utover ”vårt” eget fiske blir tonen en annen. Og det forstår jeg godt, det skal jo være en forening for alle. Men da tror jeg at laksefiske i Etneelven er noe som en leser om i historiebøkene. Ikke lett å finne frem til en formel som gjør de fleste ”happy”.  Gode råd taes i mot med stor takk her.

På sist møte så klarte vi nå å bli enige om at det må gjennomføres telling i elven og evaluering hver 14 dag i sesongen, men dette møte motbør i elveeierlaget.. Sukk

En del av elveeierlaget medlemmer ønsker å stenge elven for 2010. Og jeg må si at det forstår jeg godt med tanke på fremtiden. Men samtidig ønsker en å drive med hobbyen (sykdommen) sin. Å innføre utstyrsbegrensinger ser ut til å være en lang vei å gå og da er det vel like greit å stenge elven. Som dere forstår er ikke dette lett å finne ut av. Håper dere kan hjelpe meg med noen gode argumenter her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle!

Å stenge elven er jeg imot, synes kanskje noe forhastet, når det er sagt er det ingen tvil om at beskatningen bør minimeres. Dersom man har tenkt å totalfrede sjøauren sier det seg selv at vanskelig lar seg kombinere med fiske med makk. Dersom man har strenge nok kvoter synes jeg man bør la det bli med det i første omgang, så føler ikke sluk og makkafiskerne seg helt ute. Det jeg er redd for med tanke på å frede elva totalt er at på sikt vil det bli stadig færre som står fram for å ta vare på villfisken, engasjementet lokalt vil gradvis forsvinne, grunneierinteressene vil også gradvis falle fra. På den annen side vil man jo sørge for at det er nok gytefisk, strenge kvoter bør derfor være på sin plass. En dagskvote på 1 fisk, sesongkvote på 3-4 fisker bør være nok til å spare nok fisk til gytingen, og totalfreding av sjøauren selvfølgelig. Elveeigarlaget kan f.eks i tillegg komme med en oppfordring til alle fiskere om å sette ut all  hunnlaks. Angående telling hver 14 dag er jo det fornuftig men kanskje det er for ressurskrevende, kanskje en gang innen 10. juli ville være fornuftig, midt i den normale hovedoppgangen. Forstår uansett at grunneierene kan få en utfordring mtp hvordan organisere et evt salg av fiske.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke åssen dere har hatt det i år, med tanke på kvoter og liggnende, men her i sør, er det flere elver som har fått redusert fisketid, samt døgnkvote på 1 fisk fra denne sesongen.

tror ikke det mange som klager over det.

hadde de i tilegg hatt en årskvote på 5-10 fisk hadde dette vært mere en nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode og DOGNOBBLER,

Takker for gode innspill og tips.

Har også fått gode tips på mail.

Det er mangen nyanser av problemer og løsninger.

Hovedmålet må være å ta være på Etnelaksen. Uten tvil.

Hvordan?

Hvis det forsatt er en bærekraftig stamme i elven, men forsatt ned i mot minimum så bør det innføres en del tiltak. Hvis det skulle vise seg at det ikke kommer noe særlig laks inn i år så må vi stenge umiddelbart.

Men tiltak bør basere seg på noen regler og mye informasjon/kursing.

Kurs for rigging av makkeoppsett. Se hva "karpefiskere" får til. (Tips på mail). Da har en mulighet for C&R

Jeg synes at en skal forby fiske med spinner. Det går ikke utover så mangen.

Hva med synkeliner?

Kvoter? maks fisk?, all hunfisk skal settes tilbake etc

Stramme inn fisketidene for hvert døgn. Ikke nattfiske. Her har vi mye å lære av Island tror jeg.

Sjøørret bør fredes i år.

Stramme inn fiskesesongen (1.6 til 31.8)?

Overvåke fisken i elven.

Jeg tror C&R må bli mer vanlig enn hva det er i dag. Hva med kurs og informasjon? Så kan en heller ta diskusjonen om C & R skal være en del i kultiveringen av laksestammen. Men det må ikke bli brukt som en nødløsning for å fiske på en ikke bærekraftig stamme.

Når det gjelder kultivering, lakselus, oppdrettslaks føler jeg at det er mer en felles kamp for alle elvene langs kysten. Selvsagt så må vi jobbe lokalt med de problemene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig lett for en fluefisker å si at man må stoppe fiske med mark. Tror ikke det er redskapen som er det viktigste, en død laks er like død om den er tatt på mark eller flue. Man må se på hva man kan gjøre med de fiskemetodene som brukes. Sirkelkroker gjør det langt lettere med gjenutsetting ved markfiske. Forbud mot treblekroker gjør det lettere med gjenutsetting ved flue og slukfiske. Dette i kombinasjon med strenge døgn og sesongkvoter samt totalfredning av sjøørret og holaks vil nok gi bra resultater på gytegrunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på møte i går og synes EJFF kom frem til et greit utgangspunkt. Ikke lett å snu gamle hester. Hovedpunkter som EJFF vil ta med seg til møte i elveeierlaget 1. mars

Evaluering før sesongstart og hver 14. dag. Stenge hvis lite fisk.

Frede hulaksen fra 1 . august. (den satt langt inne)

En fisk per stang/døgn og maks 5 fisk per pers gjennom sesong. Halvering fra i sist år.

Stenge soner av elven med lite vannføring.

Da får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at det må gå så langt, men så lenge gytebestandsmålet ikke oppnås er det vel det eneste riktige å gjøre. Blir nok ikke eneste elva som blir stengt i år og årene framover. Håper forvaltningsmyndighetene snart tar sitt ansvar og legger skikkelig press på oppdrettsnæringa, for det er ingen tvil om at det er de som har skylda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...