Gå til innhold

Lyse fluer


bakkenb

Anbefalte innlegg

Hei! Ser i "fluecupen" at det er veldig mange lyse fluer... Kan jeg trekke den konklusjonen at det oftere blir tatt fisk på lyse fluer, enn mørke? skjnner jo at det kommer ann på insektene på vannet, men er det generellt mye lyst? Dumt sprsmål, men der skjnner vel hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første del skal det bindes en Ephemerella aurivilli.

Se: http://no.wikipedia.org/wiki/Stor_ryggjelled%C3%B8gnflue

http://images.google.no/images?hl=no&q=Ephemerella+aurivilli+bilder&um=1&ie=UTF-8&ei=KiqFS_jLHdzM-Qau6omyAQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CA8QsAQwAA

Lysefarger altså. Så skal man lage en valgfri flue med de samme materialene.

Så at lysefluene er de beste er ikke riktig. Er fluene på vannet lyse så fisker du også med lysefluer osv........., riktig størrelse og avtrykk er kanskje viktigere enn farge.

mvh

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ser i "fluecupen" at det er veldig mange lyse fluer... Kan jeg trekke den konklusjonen at det oftere blir tatt fisk på lyse fluer, enn mørke? skjnner jo at det kommer ann på insektene på vannet, men er det generellt mye lyst? Dumt sprsmål, men der skjnner vel hva jeg mener...

Minner om at det dreier seg om ett mønster her,fargekoden er oppgitt på forhånd,og modellen er E.Aurivelli etter den grundige og eminente fluebinderen Lennart Bergquist. ;)

Døgnflua er forøvrig viktig mange steder i Norge mot slutten av Juni(lavlandet) og klekker/svermer i elv.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Da må du nok sjekke synet desverre :) Hvertfall for Hemsila. Forøvrig tar Lennart feil også... Samma det, fortår at reglene er fastsatt...

PS. Du er selvfølgelig ikke helt "off target" da Staffan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi være pirkete så skal vi være pirkete ;D  det er også induviduell forskjell men fluene funker

Si noe mer selvsagt enn det, så skal du få premie  ;D Du får med deg mange newbies, det skal du ha... Dyktig er du...   ;D

Men du må ikke glemme det, Staffan, at en eller annen gang så må du vise Claus og Co at du faktisk har fisket i løpet av de siste 10 årene også. Det kan fort bli hardt å svelge for fansen når de skjønner tegninga   ;D

Du er neeeewb ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Viser til Gisles bilder.. Er IKKE bare å ta pipetteverktøyet i photoshop å lage samme farge av noe "levende" med varme farger i naturen. Ofte er det "lag" og transparenthet som gir BLA: farger flere "plan/dimensjoner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Veeeldig... Men dette er vel mer en digresjon rundt "riktig" dubbingblanding for Ephemerella A. for å få imitasjonen "best" mulig. Det ER situasjoner det er viktig og få dette noenlunde riktig i, men ikke ofte.

Gud bedre hva slags "feil" man kan ha på flua hvis presentasjonen er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene varierer jo også en del fra sted til sted. Aurivilliduns fra Barduelva er veldig lyse - de jeg har sett ser nesten hvite ut på litt avstand. Kroppsfargen er veldig blass, litt sånn lys snørrgrønn under en gråhvit hinne. Ikke så mye orange i de jeg har sett, men kanskje et lite gulskjær (som i snørr ;)). Men dette med farger er ikke så enkelt å angi presist (spesielt nyanser mellom rødt og grønt). Spiller vel relativt skjelden noen rolle i praksis om kroppsfargen ikke stemmer helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hei! Ser i "fluecupen" at det er veldig mange lyse fluer... Kan jeg trekke den konklusjonen at det oftere blir tatt fisk på lyse fluer, enn mørke? skjnner jo at det kommer ann på insektene på vannet, men er det generellt mye lyst? Dumt sprsmål, men der skjnner vel hva jeg mener...

For å svare direkte på tråden; NEI det kan du ikke konkludere med :)  Fluecupen inneholder etter det jeg kan se endel døgnfluer som ofte er lyse når de er nyklekkede. Ephemerella vil ikke jeg kategorisere som "lys". "Varm" er mer dekkende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok sjekke synet desverre :) Hvertfall for Hemsila. Forøvrig tar Lennart feil også... Samma det, fortår at reglene er fastsatt...

PS. Du er selvfølgelig ikke helt "off target" da Staffan :)

Vel siden vi er igang:

Kan det være mulig at den godeste Bergquist har tatt fargene sine fra svenske elver som jo i stor grad ofte er brunere enn våre,og dermed er også havrevellingen mørkere (dypere i fargen) ? ???

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...