Gå til innhold
  • 0

Hvor/hvordan fiske etter SØ i tidevannsstrømmer?


strom

Spørsmål

Jeg er en nybegynner når det gjelder SØ-fiske i sjøen.

Skal en tur på Hitra i Sør-trønderlag til sommeren og der er det noen tidevannssund med god strøm.

Er det noen her inne som har erfaring fra slike forhold og kan komme med noen gode forslag til fluer/hvor det er best å fiske i slike strømmer osv...

Har tilgang til båt, kan det lønne seg å ankre opp ute i strømmen og kaste fra båten?????????

Håper på noe gode tips for slike forhold.

På forhånd takk  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Tidevannstrømmene i trøndelag med øyene har jeg fisket mye. For det første kan det være ganske enkelt å fiske i slike. Vanligvis trenger du ikke båt. Er det lite strøm fisker du som vanlif i sjøen. Des hardere strømmene er, des mere likt fiske anadromt i elv blir det. En vesentlig forskjell kan være at fisken finner seg standplasser, istedet for å gå. Derfor må man lete standplasser, eller observere etter vak.

Et problem kan være å ha kunnskap om selve tidevannet. Det er stor forskjell, og det kan være store forskjeller fra sted til sted når fisket er bra. I motsetning til på østlandet, er det mange steder her oppe best under fjære sjø. Dette varierer en del, så det smarteste her er å snakke med alle lokalbefolkning du kommer over der du er....samt være der mye selv ;)

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fisker nesten bare i tidevannsstrømmer etter sjøørret. De fleste tas innenfor 10-15meter fra land.... men er det grunnere partier lengre ut, prøv gjærne der. Og som Bjørnar sier, tenk elvefiske og standplasser. Har med tiden erfart at det er viktigere en tidevannet....

Enkelt???? snakk for deg selv, eller er det kansje utstyret som gjør det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

jeg tenker på hvorfor ørreten liker seg i disse strømmene. rett og slett for at mye tanglopper blir revet løs av strømmen.

[attachimg=1]

de fiskene jeg har fått her i denne tidevannstrømmen er iallefall tykke av tanglopper.

http://kart.gulesider.no/m/pJWbT

kartreferanse til bildet

post-0-13949875712526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har helt rett i det Staffan. Marfloa er bra her. Men det er også slik at alt som finnes i havmassene utenfor har en tendens til å strupe seg sammen og drive gjennom havstrømmene i trøndelag - som kan være myyyye striere enn strømmen på bildet ditt. Det være seg ålekvabbebarn, sild, tobis eller børstemark. I trøndelag nærmer det seg nå børstemarktid. Disse blir skyllt gjennom strupene her.

(små skrift:: påskehelga er det siste fullmåne før våren :-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mye kunne vært skrevet her. For meg personlig er det morsomste og mest innbringende dagfisket jeg har i tidevannsstrømmer preget av små reker, tynn fortom og dead drift (light). Når det gjelder natttfisket, så kan det være eksplosivt i grunne tidevannskanaler.

Anslagsvis 70-80 % av alle de største sjøørretene jeg har tatt har blitt fanget i tidevannskanaler, i perioden april-juni på mørke, varme kvelder, med lite snøre ute :) Fluene har variert fra grove svarte zonkere til små nette reker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har helt rett i det Staffan. Marfloa er bra her. Men det er også slik at alt som finnes i havmassene utenfor har en tendens til å strupe seg sammen og drive gjennom havstrømmene i trøndelag - som kan være myyyye striere enn strømmen på bildet ditt. Det være seg ålekvabbebarn, sild, tobis eller børstemark. I trøndelag nærmer det seg nå børstemarktid. Disse blir skyllt gjennom strupene her.

(små skrift:: påskehelga er det siste fullmåne før våren :-X)

Fisket mye i disse da jeg bodde i Trondheim. Min favoritt er 1 km lang, og går mellom en stor brakkvannspoll og havet.

Utrolig artig! Ganske likt vanlig ørretfiske i elv, bortsett fra at "elva" forandrer seg hele tida. Litt som Barduelvas øvre deler når Statkraft tar det litt pent ;)

"Vanlig" sjøørretfiske i sjøen kan ikke måle seg, spør du meg.

Tror jeg vært der Staffan har tatt bildet - det er ganske nært Svolvær i retning fastlandet og rett ved veien, ikke sant?

Da var det veldig bra trøkk i den - nesten umulig å få ned flua. Men jeg prøvde ikke så lenge der, var på turné, og de andre var ikke så interesserte som meg...

Er dessverre ofte alt for mye sei og torsk i de større strømmene nordpå - det kan være umulig å komme i kontakt med sjøørreten før seistimen kaster seg over flua.

Men man finner selvsagt masse lure plasser hvis man roter litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har helt rett i det Staffan. Marfloa er bra her. Men det er også slik at alt som finnes i havmassene utenfor har en tendens til å strupe seg sammen og drive gjennom havstrømmene i trøndelag - som kan være myyyye striere enn strømmen på bildet ditt. Det være seg ålekvabbebarn, sild, tobis eller børstemark. I trøndelag nærmer det seg nå børstemarktid. Disse blir skyllt gjennom strupene her.

(små skrift:: påskehelga er det siste fullmåne før våren :-X)

Fisket mye i disse da jeg bodde i Trondheim. Min favoritt er 1 km lang, og går mellom en stor brakkvannspoll og havet.

Utrolig artig! Ganske likt vanlig ørretfiske i elv, bortsett fra at "elva" forandrer seg hele tida. Litt som Barduelvas øvre deler når Statkraft tar det litt pent ;)

"Vanlig" sjøørretfiske i sjøen kan ikke måle seg, spør du meg.

Tror jeg vært der Staffan har tatt bildet - det er ganske nært Svolvær i retning fastlandet og rett ved veien, ikke sant?

Da var det veldig bra trøkk i den - nesten umulig å få ned flua. Men jeg prøvde ikke så lenge der, var på turné, og de andre var ikke så interesserte som meg...

Er dessverre ofte alt for mye sei og torsk i de større strømmene nordpå - det kan være umulig å komme i kontakt med sjøørreten før seistimen kaster seg over flua.

Men man finner selvsagt masse lure plasser hvis man roter litt rundt.

hehe..tror nok jeg også har hatt et årsverk i den stræmmen der ;) Den er foreksempel best på fjære...snedig det der i trøndelag. Full flo er det bare å koke kaffe der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg tenker på hvorfor ørreten liker seg i disse strømmene. rett og slett for at mye tanglopper blir revet løs av strømmen.

de fiskene jeg har fått her i denne tidevannstrømmen er iallefall tykke av tanglopper.

Tanglopper er det mye av andre steder også. Poenget er vel at fisken i så fall må lete de opp der. Det hele er relativt logisk. Sjøørreten stiller seg på disse plassene fordi vannet (og maten) oppkonsentreres på slike steder. Med torpedofasong på kroppen er det energi-økonomisk riktig for en ørret å stå på disse plassene. Men alle tidevannstrømmer gir ikke like mye fisk. Som i elv skal du være relativt godt kjent med standplassene. Karlsen og jeg har frekventert den samme kanalen i mange år og han kan sikkert bekrefte at "under busken på andre sida", "borti svarta under broa", "langs kanten på utsiden" og "i dyphola" står det så og si alltid fisk.

Og så er det tidspunkt. For 2 år siden fikk jeg nesten samtlige i tidevannsbytte - på nattestid. Særlig der hvor bakevja hadde rotet opp mye mat som nå drev fritt eller som panisk prøvde å komme i skjul. Tidspunktet kan gi bonanza fiske. Eksplosivt! Jeg har og erfart at senere på våren kan lyren stille seg i strømmen, og vil fortrenge ørreten. I tidevannsbytte forsvant lyren til havs og det virket som om bordet var dekket for sjøørreten. Vet ikke om dette med lyr/sjøørret i tidevannsstrømmer er noe fasit-svar, men det er nå mine praktiske erfaringer. Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har helt rett i det Staffan. Marfloa er bra her. Men det er også slik at alt som finnes i havmassene utenfor har en tendens til å strupe seg sammen og drive gjennom havstrømmene i trøndelag - som kan være myyyye striere enn strømmen på bildet ditt. Det være seg ålekvabbebarn, sild, tobis eller børstemark. I trøndelag nærmer det seg nå børstemarktid. Disse blir skyllt gjennom strupene her.

(små skrift:: påskehelga er det siste fullmåne før våren :-X)

Fisket mye i disse da jeg bodde i Trondheim. Min favoritt er 1 km lang, og går mellom en stor brakkvannspoll og havet.

Utrolig artig! Ganske likt vanlig ørretfiske i elv, bortsett fra at "elva" forandrer seg hele tida. Litt som Barduelvas øvre deler når Statkraft tar det litt pent ;)

"Vanlig" sjøørretfiske i sjøen kan ikke måle seg, spør du meg.

Tror jeg vært der Staffan har tatt bildet - det er ganske nært Svolvær i retning fastlandet og rett ved veien, ikke sant?

Da var det veldig bra trøkk i den - nesten umulig å få ned flua. Men jeg prøvde ikke så lenge der, var på turné, og de andre var ikke så interesserte som meg...

Er dessverre ofte alt for mye sei og torsk i de større strømmene nordpå - det kan være umulig å komme i kontakt med sjøørreten før seistimen kaster seg over flua.

Men man finner selvsagt masse lure plasser hvis man roter litt rundt.

hehe..tror nok jeg også har hatt et årsverk i den stræmmen der ;) Den er foreksempel best på fjære...snedig det der i trøndelag. Full flo er det bare å koke kaffe der!

Jes - har akkurat samme erfaring derfra! Og som du sier, fisket varierer veldig med størrelsen på tidevannsforskjellen på sånne plasser. Pleide å prikke inn de største tidevannsvingningene der, og det ga resultater  ;)

Opplevde et skikkelig kraftig børstemarkdriv der en gang, i april 2001, og det var en opplevelse for livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...