Gå til innhold

Framleng og baksleng...


vinagunner

Anbefalte innlegg

ser ut til at jeg får bakslengen greit til, men framslengen er det verre med. synes ikke jeg er flink nok til å la "snella gå først", slik at det blir tendens til lett "pisking", der stangtuppen tvinges mer eller mindre fremover. dette resulterer vel i for mye unødig energibruk og (litt for ofte) grisehale.

 

dette problemet dukket opp da jeg gikk fra #6 til #4. dette kan da ikke være vanlig, så hvordan i huleste får man enkelt løst det.

 

eller kanskje det er dobbeltrekket mitt (i framslengen) det er noe galt med?

 

bruker zzzzap-stilen (iallefall prøver!).

 

utstyr er loop greyline #4 og GL presentation wf#4f, og dette problemet forekommer f.o.f. ved forsøk på lengre kast (ca 20 m).

 

takker for innspill. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Joda, at slike ting lett skjer når man går ned noen klasser tror jeg ganske mange har opplevd.

Det jeg tror skjer er at et 4-snøre har større luftmotstand i forhold til sin egenvekt enn et 6-snøre, og dermed vil et 4-snøre i større grad miste sin fart fremover. Ikke sikkert dette skal ha så mye å si, men uansett så kaster du med et lettere snøre, som dermed lettere er utsatt for litt vind, og som er vanskeligere å sette kraft i.

 

Jeg husker de første gangene jeg kastet med snører så lavt i aftm-systemet. Jeg opplevde det samme som deg, for meg ble løsningen å terpe grunnteknikk,sørge for skikkelig oppspenning, sammen med et aktivt dobbeltrekk som hjelper deg å sette litt skikkelig fart på snøre.

 

Ofte blir det slik som du beskriver at bakslegen blir bedre, noe som kanskje kan forklares ved at i bakslengen så er det lettere å få snella til å gå først!?

For å terpe dette i framkastet tror jeg faktisk kasting med stang UTEN snøre er det beste slik at fokuset ditt ligger på armen og ikke snøret.

 

Det siste er forøvrig et velkjent problem. Folk har en tendens til bestandig å se på snøre, og ikke hånda av en eller annen grunn.

Dette opplevde jeg på en demo med Steve R. der han instruerte en fyr ang. lengdekasting. Steve prøvde (mens han kastet) å forklare viktigheten i å slå over håndleddet på slutten av kastet. Gang på gang prøvde Steve å si til fyren: "Look at my wrist !" Men av en eller annen merkelig grunn MÅTTE fyren se på stanga og snørebukta, og neste gang fyren skulle prøve stanga var håndleddet like stivt....

 

Dette ble et lite sidespor, ,men jeg ville bare påpeke nødvendigheten av å trene uten snøre, og med fokus på hva faktisk hånda gjør, gjerne i et speil slik at du kan se hva du faktisk gjør.

 

Lykke til og håper du ble lit klokere.

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vinagunner!

 

Jeg tror at du er inne på noe vesentlig når du sier at du bruker formye kraft i framkastet. Ofte, spesielt når man skal gjøre det siste framkastet å skyte ut snøret tar man i litt ekstra og dytter tuppen ned slik at stanga får en konkav bane.

 

Sjekk også opp dobbelttrekket ditt, bruker du for mye krefter er det fort gjort å lage griserumper. Skal du ha litt eksra "power" i dobbelttrekket så setter du inn "støtet" rett før bråstoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at dette skjedde når du gikk fra #6 til #4 mistenker jeg at årsaken kan ligge i forskjellen i stangaksjon. Dersom stangaksjonen på #4 stanga di er dypere kan griserumpene skyldes for kort arbeidsvei på stanga når du har mye snøre ute. Da kommer griserumpene flygende.

 

Det er selvfølgelig vanskelig å si noe her uten å ane det minste om grunnteknikken din. Samtidig er det slik at man oftest må se feilen for å identifisere den, og kunne korrigere den. Det beste er derfor å få en kamerat eller en annen som har litt peiling til å se på deg. Som du sikkert har lagt merke til er det adskillig lettere å se feil hos andre :)

 

Allikevel; Prøv med lengere drifting i bakkastet og fokuser på å bevare en rettlinjet bevegelse i både frem- og bakkast.

 

Har man grunnteknikken inne kan man faktisk lære ganske mye fluekasting fra bøker. I denne sammenhengen var det derfor fristende og anbefale boka til Ed Jaworowski, "Troubleshoting the cast". Utgangspunktet her er å identifisere feilen gjennom å se hvilke buktfasonger den genererer, og så får man tips til hvordan feilen kan rettes.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar :D

 

alt går bra inntil ca 16 m, men ved anstrengelser over det, så kommer problemene.

 

sliter litt med en konkav stangtuppføring også. huff, det ser ut til at summen av alle feilene kuliminerer i fokkings griserumper (trodde det het grishale, noe som er mer logisk! :? ).

 

nei, ut og kaste, og justere seg inn (bare det ikke blir "ut" istedet!). jeg skal praktisere det dere har påpekt her.

 

btw, takk for de to tøffe maurene jeg fikk av deg på messa, hr stokkebekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drifter du? med det mener jeg at håndleddet strekkes bakover, smatidig som stanga heves litt. Når stanga blior liggende litt flatere slik vil bunndelen av stanga lades bedre. Drift er den beste medisin mot tailing loops. Er du for rask forover. Vrir du i bakkstet så bukta ikke er effektiv nok? uansett DRIFT!!

mvh SvenK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel gjerne slik at når man går fra #6 til #4 ! Man vil gjerne oppnå de samme lengdene som med det tyngre snøret, og ender med å bruke for mye kraft ! Ideelt sett skulle man kanskje begynt med stenger for de letteste snøreklassene, og jobbet seg oppover ?

Brukte kun ei stang i #5/6 de første sesongene med fluefiske, og da jeg etterhvert anskaffet ei stang i #3 hadde jeg akkurat de samme problemene du beskriver :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en gang slik at problemet ditt kan ligge i snøret du valgte.

 

GL Presentation er et snøre som ikke er verken beregnet, eller særlig enkelt å kaste langt med.

Blir fort en slags "piske følelse" når du har mye løssnøre i lufta.

 

Husket Jan Erik Granbo sa til meg en gang at jeg skulle få jobb i Aktiv Fritid om jeg klarte å kaste ut hele Presentation snøret (med strekk ytterst selvfølgelig).

 

Joda, snøret føk ut det, men noe pent syn var det slett ikke.

Utrolig vanskelig snøre å kaste langt og kontrollert med.

Men så er det da ikke laget for dette heller. Utrolig brukervennlig på korte kast, samt spey og rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, jeg visste at gl presentation snøret ikke var egnet for kast over 20m, men tett inntil, burde den/jeg fikse. (info om snøret ble editert inn av meg etter at de andre hadde svart).

 

(tips om andre snører som passer som "hånd i hanske" mottas med TAKK!).

 

jeg er jo ikke noen kastekanon, så det er meget mulig at greylinen blir for krevende også :oops: !

 

får dra til holmen-dammen for å lære/søke tips. si fra hvis noen av dere skal dit en av dagene :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mangt, men det høres helt klart ut som du kaster skeivt..........GL snøret prøvde jeg for 2 uker siden uten nevnte problem på en firer med blytung flue, vi fiska i sjøen etter sø. Problemt var heller at flua var for tung, tenke deg ei flue med dumelly på en firer, det er ikke det smarteste :oops:

Stangbanen går ikke beint fra baksleng til framsleng.

Jeg tror 110% på feil stangbane, man skal ikke måtte slå i over håndleddet på 20 m kast med en firer.

Samtidig tror jeg nok du vil få en bedre opplevelse med lengre kast og Triangletaper..

Feil stangbane kan være så komplisert og sammensatt slik som det tidligere nevnes i tråden, alt skal stemme på litt lengre kast.

Kraft og akselearasjon og få dette i rett retning er ikke lett.

Husk at i bakslengen stopper armen automatisk, det må du selv utføre i framkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Er enig i det Tormod sier om presentasjonsnøret, hadde den samme opplevelsen jeg også da jeg som regel fisker i store elver med #4 og da ble snøret heller vanskelig å kaste med. Gikk over til Tight line og fant den atskillig mye bedre, så mye bedre at kastingen gitt lettere på de første kast. Utstyret er jo viktig, og med riktig utstyr er det faktisk lettere å jobbe med seg selv og trene på sine griserumper og dermed blir man bedre som tiden går. De små detaljer ble lettere å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt mr kalmar, så skal jeg prøve i det ytterste å komme til tirsdag (med nysmurt snøre!). klokkeslett?

 

dere har så rett i at den forb... konkave stangføringen er vanskelig å bli kvitt når den først har sneket seg inn :evil: .

 

har hørt at greylinen er vanskelig å kaste med. SPM: hvordan ville DU kaste med en sådan stang?

 

ser at det ligger en T&T Light Presentation # 4 for salg. kanskje denne ville gjort susen? hva med et bytte til denne? :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det ligger en T&T Light Presentation # 4 for salg. kanskje denne ville gjort susen? hva med et bytte til denne?

 

:) Her kjenner jeg meg igjen...ahh..aner jeg et påskudd for å kjøpe en ny stang ? :)

 

Personlig synes jeg Greylinen er ganske fin å kaste med, og så er det jo desverre ikke slik at feil stangføring forsvinner sammen med stanga dersom du kvitter deg med den. Noen stenger/stangaksjoner kan gjøre kastefeil mindre tydelige, men de er der og kommer tydelig frem på de lange kastene. Det er faktisk lettere å identifisere og rette feil om de er tydelige.

 

Prøv og kast "kort" og riktig en stund. Hold snøret i lufta, se på buktene, se hva ulike teknikk-justeringer gjør med dem. Jeg er ihvertfall en sterk tilhenger av at nøkkelen til god fluekasting ligger i å forstå buktene, og kontrollere dem. Da blir det også lettere å korrigere egne feil.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...