Gå til innhold

Erfaringer med mikroringer


Hunderørret

Anbefalte innlegg

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dessuten spiser ikke mikroringer fortom.. like lang dagen lang!

Nemlig, et stort poeng hos meg.  Dessuten kaster jeg så innihampen dårlig at jeg godt kunne ha slengt på 8-10 av disse ringene uten å merke forskjell.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og jeg hater dem :D.... når situasjonen krever presise presentasjoner oppstrøms så blir det et ledd der pga mikroringen og jeg opplever at spissen blir mer ustabil enn når jeg taperer fortommen selv. Det leddet som skapes på fortommen av mikroringen irriterer vettet av meg, så dette microring tøyset gikk jeg bort ifra bare timer etter at jeg prøvde det første gangen. Skal man prikkskyte flua oppstrøms på sky ørret så nytter det ikke når fortomsspissen bikker sideveis :)

Nei, knyt fortommen på vanlig måte det funker best og gir best stabilitet for spissen.

Kommer aldri til å bruke mikroringer igjen, det er bare oppskrytt mikkmakk som man klarer seg godt uten ;D ;D

Terje!

Fristende å ikke la seg provosere av disse utrolig tullete uttalelsene Terje..

Skulle likt å sett deg fiske...og ikke minst se dine forskningsresultater på antal "fortom bikk" med uønsket skeiv presentasjon.

Tipper de er like syltynne som dette rare innspillet.

Seriøst...du er sikkert flink Terje, men nå får du meg til å tvile..tvile sterkt ;)

Når jeg og andre prikker nymfer og tørt der vi ønsker...uten en åpen elv og muligheter for nydelige bakkast, men snarere i trange småelver med mye busker, og liker microringer av praktiske årsaker ytterst på den indikatoren jeg viste her;

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.0

Jeg må si etter første forsøk for noen år tilbake, at jeg ikke på noen måte erfarte det du nettopp hevdet.

Derfor; spør Staffan om å lære deg å kaste , ta noen timer med ham og få orden på sakene.... :D

Men det psykologiske aspektet skal ingen undervurdere; vil man ikke få ting til, så vil man ikke...da funker det heller ikke...(ikke i hodet iallefall ;D)

God bedring Terje...du kommer nok over den der negative opplevelsen...men du trenger ikke...jeg ville heller ikke brukt den generelt sett...av rein latskap, men intet i veien for å bruke det til tørt og nymfer... ;)

Anbefaler selvsagt microringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg bruker surgeons-knute til å skjøte på fortommen og kan ikke skjønne at det tar lenger tid/er mer knotete enn microringer ???

http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html

Denne kan være utrolig svak i visse tykkelser/materialer/merker.......

Microringene (de minste fra Eikre-Fly) skal tåle 12 Kg. Har ennå ikke opplevd at de blir slitt/gnager på fortommen/knuten :) Kan sikkert skje over tid, men da setter vi på en ny en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

... og jeg hater dem :D.... når situasjonen krever presise presentasjoner oppstrøms så blir det et ledd der pga mikroringen og jeg opplever at spissen blir mer ustabil enn når jeg taperer fortommen selv. Det leddet som skapes på fortommen av mikroringen irriterer vettet av meg, så dette microring tøyset gikk jeg bort ifra bare timer etter at jeg prøvde det første gangen. Skal man prikkskyte flua oppstrøms på sky ørret så nytter det ikke når fortomsspissen bikker sideveis :)

Nei, knyt fortommen på vanlig måte det funker best og gir best stabilitet for spissen.

Kommer aldri til å bruke mikroringer igjen, det er bare oppskrytt mikkmakk som man klarer seg godt uten ;D ;D

Terje!

Fristende å ikke la seg provosere av disse utrolig tullete uttalelsene Terje..

Skulle likt å sett deg fiske...og ikke minst se dine forskningsresultater på antal "fortom bikk" med uønsket skeiv presentasjon.

Tipper de er like syltynne som dette rare innspillet.

Seriøst...du er sikkert flink Terje, men nå får du meg til å tvile..tvile sterkt ;)

Når jeg og andre prikker nymfer og tørt der vi ønsker...uten en åpen elv og muligheter for nydelige bakkast, men snarere i trange småelver med mye busker, og liker microringer av praktiske årsaker ytterst på den indikatoren jeg viste her;

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.0

Jeg må si etter første forsøk for noen år tilbake, at jeg ikke på noen måte erfarte det du nettopp hevdet.

Derfor; spør Staffan om å lære deg å kaste , ta noen timer med ham og få orden på sakene.... :D

Men det psykologiske aspektet skal ingen undervurdere; vil man ikke få ting til, så vil man ikke...da funker det heller ikke...(ikke i hodet iallefall ;D)

God bedring Terje...du kommer nok over den der negative opplevelsen...men du trenger ikke...jeg ville heller ikke brukt den generelt sett...av rein latskap, men intet i veien for å bruke det til tørt og nymfer... ;)

Anbefaler selvsagt microringer :)

Gud bedre mann :D

Jeg er mektig imponert over at du klarer å skrive med såpass innlevelse basert på mine erfaringer ;D

Det står det respekt av ;D

Skulle nesten tro at du var ansatt hos MICRORINGER AS :D :D

Men jeg holder på mitt og liker overhode ikke microringer, så får du bare tvile på mine ferdigheter så mye du vil, Stig :D

Jeg forbeholder meg retten til å ha egne meninger om diverse gadget, og bare for å ha sagt det så er jeg ingen kastenisse og har mange kastefeil, men i all beskjedenhet føler jeg meg rimelig god på oppstrøms presentasjoner og der vil ikke jeg ha noen microring på fortommen uansett om dyktigere folk enn meg skulle mene noe annet.

I don`t care what you think ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ringer har aldri røket (ellers hadde jeg heller ikke anbefalt...tror de er fra Hends/Siman de jeg bruker), og de ganger jeg sitter fast i busker og trær, steiner og røtter...og må ryke, da ryker det som regel ute i en av kirurgløkkene jeg bruker på opphengstafser.

Evt at det ryker i knute til microring...men det har jeg faktisk heller ikke opplevd når jeg tenker etter.

Og èn ting til som er viktig; man ønsker seg microringer som er "runde" i godset.....slike som ikke har skarp kant og kan forårsake fortomsbrudd.

En annen ting som er genialt de ringene jeg bruker....de kommer allerede tredd på en sikkerhetsnål..og de er faktisk ikke dyre...og om de var dyre hadde jeg fortsatt brukt den typen til mine 6x -8x tippets ved micronymfer/tørrfluer :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he Terje...litt humor fra min side...men var selvsagt også et bidrag i en konstruktiv tråd....vi kan si vi hater og elsker ting...men vi må ikke tilsløre anvendelighet med "presentasjonsforskningsresultater" a la det du henviste til.. :)

Men som jeg sa; man kan mislike dem...det er helt ok, men praktisk ulempe? Nope...sorry sir, and I care what you think, belive me.. :) (stilig...nå snakker vi utenlandsk til hverandre...det var du som begynte :D)

Stig (ikke noe uvenskap her nå Terje :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje er bare redd for at microringene skal drukne flua hans og at folk som tilfeldigvis skulle spasere forbi skulle bli av den oppfatning av at han bedriver nymfefiske.  Metall i vannet er noe ordentlig herk..  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

He-he Terje...litt humor fra min side...men var selvsagt også et bidrag i en konstruktiv tråd....vi kan si vi hater og elsker ting...men vi må ikke tilsløre anvendelighet med "presentasjonsforskningsresultater" a la det du henviste til.. :)

Men som jeg sa; man kan mislike dem...det er helt ok, men praktisk ulempe? Nope...sorry sir, and I care what you think, belive me.. :) (stilig...nå snakker vi utenlands til hverandre...det var du som begynte :D)

Stig (ikke noe uvenskap her nå Terje :))

Ingen fare Stig, lar ikke en liten metallbit lage ondt blod ;D ;D

..... men "presentasjonsforskningsresultat", den var jaggu drøy :D :D :D

Var vel bare en opplevelse/følelse/vurdering ut ifra min helt subjektive erfaring med microringer.

..... og for orden skyld, jeg kommer ikke til å endre mitt syn på disse ringene. De funker ikke sånn jeg ønsker, og igjen er dette kun

a one mans opinion og ikke basert på forskningsresultater :D :D

Ringene er bare ikke gode, og sånn er det med den saken ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her ser man hvor lite realfag og hvor mye overtro det er blandt fluefiskere :D

- Mikroringer hengsler selvfølgelig ikke. Til det er skøyten alt for liten.

- Mikroringer ryker ikke. (Joda, mulig de kan gjøre det. Men er du redd for dette bør man slutte med flue også. De kan nemmelig ryke har jeg hørt :P)

- Mikroringer skjærer ikke fortommen! (samme som over. Slutt med flue på enden om du redd for dette)

Og til sist: Mikroringer skaper faktisk en sterkere kobling enn både blod og kirurgknuten. (under forutning at man bruker eks. Crawfordknuten som opprettholder mestepartebn av bruddstyrken)

Som det også merkes her, får man to knuter og dermed flere feilkilder. MEN, man slurver da uansett ikke med knuter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Godt spørsmål! En dings til bør være godt for noe om man skal bruke den. Den eneste fordelen jeg ser er at man ikke "sliter" på fortommen ved bytte av spiss + kanskje litt raskere spiss skifte

Personlig er jeg ikke glad i gamle knuter, og ville antagelig knytt opp igjen mikro ringen innimellom uansett. Er dessuten ikke konkurransefisker så sååå travelt har jeg det ikke.

Unntaket er kanskje om jeg fisket myye med tunge nymfer krevende bunn og stor spiss slitasje.

Ellers er det mye artig debattteknikk i denne tråden. Tror trådstarter spurte om erfaringer. Sto ikke noe om at man måtte ha masters i realfag eller være deltager i NM i en eller annen fluefiske relatert gren for å svare  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker surgeons-knute til å skjøte på fortommen og kan ikke skjønne at det tar lenger tid/er mer knotete enn microringer ???

http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html

Bruker du denne knuten på alle typer nylon? Alltså tjukkelser?

Bruker denne knuten når jeg skjøter tippet på ferdigtapert fortom...Skjøter da på med Stoft.Andre skjøter brukes enten løkkesystem eller eller aller helst bensling ;)..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror trådstarter spurte om erfaringer. Sto ikke noe om at man måtte ha masters i realfag eller være deltager i NM i en eller annen fluefiske relatert gren for å svare  ;D

Trådstarter er veldig fornøyd med tråden ;) Hehe. Bare å pøse på. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å gi de en sjangse. :) Ødelegger de derimot kastingen/presentasjonene min (som for mange antageligvis ser en smule ødelagt ut sånn de er), da tar jeg det økonomiske tapet med fatning.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Det er nok det enkleste. Kjøp noen, test og gjør deg opp din egen mening. Skal du vente på en entydig konklusjon her inne så er jeg redd du aldri får prøvd  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror trådstarter spurte om erfaringer. Sto ikke noe om at man måtte ha masters i realfag eller være deltager i NM i en eller annen fluefiske relatert gren for å svare  ;D

Trådstarter er veldig fornøyd med tråden ;) Hehe. Bare å pøse på. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å gi de en sjangse. :) Ødelegger de derimot kastingen/presentasjonene min (som for mange antageligvis ser en smule ødelagt ut sånn de er), da tar jeg det økonomiske tapet med fatning.  ;D

Det som er fordelen med dette foraet...

Du får bestandig någåt attåt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker surgeons-knute til å skjøte på fortommen og kan ikke skjønne at det tar lenger tid/er mer knotete enn microringer ???

http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html

Denne kan være utrolig svak i visse tykkelser/materialer/merker.......

Kan du utdype dette litt Pål (eller andre)? Hvilke knute® anbefales ved ulike tykkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker surgeons-knute til å skjøte på fortommen og kan ikke skjønne at det tar lenger tid/er mer knotete enn microringer ???

http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html

Denne kan være utrolig svak i visse tykkelser/materialer/merker.......

Kan du utdype dette litt Pål (eller andre)? Hvilke knute® anbefales ved ulike tykkelser?

Personlig har jeg ikke hatt problemer med denne knuten.Bruker 4x tapert(0,178) hvor jeg skjøter på med 0,15 eller 0,12(veeeeldig sjeldent) ;).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker surgeons-knute til å skjøte på fortommen og kan ikke skjønne at det tar lenger tid/er mer knotete enn microringer ???

http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html

Denne kan være utrolig svak i visse tykkelser/materialer/merker.......

Kan du utdype dette litt Pål (eller andre)? Hvilke knute® anbefales ved ulike tykkelser?

Trodde dette var litt avhengig av hvordan knuten utføres? Charles Jardine hadde en artikkel i Troutfisherman for et par år siden der en test viste at antallet "tørn" bør minskes ved kirurgknute og flurokarbon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg bruker surgeons-knute til å skjøte på fortommen og kan ikke skjønne at det tar lenger tid/er mer knotete enn microringer ???

http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html

Denne kan være utrolig svak i visse tykkelser/materialer/merker.......

Kan du utdype dette litt Pål (eller andre)? Hvilke knute® anbefales ved ulike tykkelser?

Jeg bruker også kirurg. Det jeg mener er at man må "teste" skjøten sin skikkelig alt etter fortomsmateriale/merke, og hvor stor diameterforskjell man bruker. bruker også forsterket Albright knot "mot hverandre". Vanlig blodknuteskjøt er i mange tilfeller sterkere enn kirurg. Dette har jeg selv testet i strekkmaskiner med laboratorieutstyr. men som sagt, drar man godt og jevnt "merker" man om skjøten holder mål. 1 knute holder ikke til alt.

Knuter på en microring er som regel mye sterkere enn "tradisjonelle" skjøteknuter. Sistnevnte er også overlegent hvis det er stor diameterforskjell på delene som skjøtes, eller hvis "vanlig" fortom skjøtes mot fluorkarbon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic og sikkert vært oppe før men lurer litt på det du sier sist her Pål. Fluor mot "vanlig" fortomsmaterialet. Er det vanskeligere å få det til å sitte sammen? Hvorfor? (Aner meg i så fall at det kan skyldes litt av trøbbelet mitt forgie sessong)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte er også overlegent hvis det er stor diameterforskjell på delene som skjøtes, eller hvis "vanlig" fortom skjøtes mot fluorkarbon

Takk Pål, der kom det en god grunn til å bruke ringene. Nylon mot flurokarbon er virkelig et problem i blandt. Hvilken knute bruker du for å skjøte fluro-spiss til ring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...