Gå til innhold

Erfaringer med mikroringer


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Litt off topic og sikkert vært oppe før men lurer litt på det du sier sist her Pål. Fluor mot "vanlig" fortomsmaterialet. Er det vanskeligere å få det til å sitte sammen? Hvorfor? (Aner meg i så fall at det kan skyldes litt av trøbbelet mitt forgie sessong)

Tror overflaten på fluro kan skade nylonen og svekke knuten når den strammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Enig med Pål over. Selv bruker jeg knyttede fortommer med microring i enden. Jeg knyter ring fast med Uni-knuten, og bruker litt UV-lim for å få en fin knute. Spiss knyter jeg også fast med UNI-knute. Sist jeg testet var dette min sterkeste knute (av de jeg har giddet å lære og bruke). Jeg anbefaler å gjøre din egen personlige test. Styrke avhenger nemlig ikke bare av type knute, men hvor flink du er til å knyte  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

"Vanlig" materiale mot fluorkarbon står ovenfor følgende utfordringer. Fl.karb er mye "hardere"skarpere". Dette forårsaker ofte at fluo´n kutter/klemmer det mykere materialet og dette blir da veeeldig svakt.

Den andre faktoren er stivhet, Fl. karbon er stivere og har høyre "materialtetthet". Pga. dette skjærer fl.karbon også bedre i lufta.

I praksis vil dette si at man kan skjøte for eksempel .15mm fl.karbon med .15mm "vanlig" materiale og fortsatt få en god taperingseffekt.

Jo mindre diameterforskjell det er på materialene i fortommen, jo bedre "sitter" knutene. HVIS jeg skal skjøte like diameter fluor og vanlig syntes jeg faktisk blodknuten er den beste. Mest strømlinjeformet er den også.

Bruker da færre turn med fl.karbon enn med vanlig fortom ved blodknuteskjøt hvis diameteren er lik (eller nesten lik)

Disse tingene behøver man ikke ta hensyn til ved bruk av mikroringer :) Bruker nesten utelukkende enkle slukknuter/varianter på microringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt blodknuten og kirurgknuten i +20 år. Jeg kan vel knapt andre knuter :)

Uansett. Kirurgknuten blir utrolig mye bedre med 4 tørn enn 3. Jeg fukter alltid knutene mine før jeg strammer også. Sikkert en selvfølge for mangen, men kunne ikke lese det nevn i denne tråden.

Microringer har jeg ingen erfaring med. Fisker så å si aldri med noe rigg på flere fluer heller. De går ganske fort disse knutene. Hadde neppe spart tid ved å bruke ringer.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forklaringene til Pål fullt ut. Fortomskunnskap er viktig. Noe man tar med seg inn i det praktiske fisket. Likevel støtter jeg også Ruffen "sin utbasunering"  ;D ;D

Man skjøter aldri lik diameter FC og mono i fiske - det ser jeg ikke poenget med??. Jeg benytter enten FC som spiss. Da er dette en nedtapering fra monofortommen, og som Ruffen sier - aldri et problem. Ved streamerfiske benytter jeg FC som butt. Da er det ihvertfall ikke et problem.

Men som Pål sier..microring eliminerer ihvertfall eventuelle problemer, eller frykt for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg skjøter FC og mono med lik diameter ofte. Har jeg en 12 fot fortom ferdig tapert er det veldig greit å sette på en god spiss for å slite på denne. Er den taperte .15mm spiss og jeg vil bruke .15mm ytterst, ja så skjøter jeg :)

Uansett mye bedre løsning enn å tapere hele fortommen selv ... Herregud så mye skjøter og drit det blir da... Striping får en helt ny mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere virkelig merket i praktisk fiske at dere har fått problemer når dere har brukt fluorspiss skjøtet i vanlig?

Det har i alle fall ikke jeg.

Ikke jeg heller Frode, men jeg ser forsåvidt logikken i det Pål nevner . . .

Tror jeg brukte mono fortom med fluorcarbon spiss så godt som hele sesongen i fjor, og opplevde heldigvis ingen brudd i skjøt.

Når det gjelder disse microringene har jeg ingen erfaring what so ever . . . Syntes det er en egen sjarm med å skjøte på spiss på "gamlemåten"  :D

Vet ikke hvor mange ganger jeg har knotet med denne skjøteknuten med skjelvende fingre/hender med fin fisk vakende foran meg, føler meg som verdens største kløne, og får ikke bestemt meg for om jeg skal grine eller glise, men jeg vet at denne følelsen er noe jeg ikke vil være foruten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjøter FC og mono med lik diameter ofte. Har jeg en 12 fot fortom ferdig tapert er det veldig greit å sette på en god spiss for å slite på denne. Er den taperte .15mm spiss og jeg vil bruke .15mm ytterst, ja så skjøter jeg :)

Uansett mye bedre løsning enn å tapere hele fortommen selv ... Herregud så mye skjøter og drit det blir da... Striping får en helt ny mening :)

Jeg kjøper den Pål. Folk fisker forskjellig. Jeg kommer ikke utfor den situasjonen. Da jeg aldri bruker helt ferdig fortom. Jeg setter derfor alltid på egen spiss. Derfor bruker jeg ferdigfortom med tykker spiss. Ente 1X eller 2X - spørs hvor lang spiss jeg skal ha. Noen ganger kutter jeg spissen der taperingen begynner også, for å myte på en enda lengre egen FC - spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere virkelig merket i praktisk fiske at dere har fått problemer når dere har brukt fluorspiss skjøtet i vanlig?

Det har i alle fall ikke jeg.

Ikke jeg heller Frode, men jeg ser forsåvidt logikken i det Pål nevner . . .

Tror jeg brukte mono fortom med fluorcarbon spiss så godt som hele sesongen i fjor, og opplevde heldigvis ingen brudd i skjøt.

Når det gjelder disse microringene har jeg ingen erfaring what so ever . . . Syntes det er en egen sjarm med å skjøte på spiss på "gamlemåten"  :D

Vet ikke hvor mange ganger jeg har knotet med denne skjøteknuten med skjelvende fingre/hender med fin fisk vakende foran meg, føler meg som verdens største kløne, og får ikke bestemt meg for om jeg skal grine eller glise, men jeg vet at denne følelsen er noe jeg ikke vil være foruten  ;D

Vi er HELT enige!!

Ps: Pål er bare en teoretiker uten nooooe videre praktisk innsikt og erfaring!

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere virkelig merket i praktisk fiske at dere har fått problemer når dere har brukt fluorspiss skjøtet i vanlig?

Det har i alle fall ikke jeg.

Ikke jeg heller Frode, men jeg ser forsåvidt logikken i det Pål nevner . . .

Tror jeg brukte mono fortom med fluorcarbon spiss så godt som hele sesongen i fjor, og opplevde heldigvis ingen brudd i skjøt.

Når det gjelder disse microringene har jeg ingen erfaring what so ever . . . Syntes det er en egen sjarm med å skjøte på spiss på "gamlemåten"  :D

Vet ikke hvor mange ganger jeg har knotet med denne skjøteknuten med skjelvende fingre/hender med fin fisk vakende foran meg, føler meg som verdens største kløne, og får ikke bestemt meg for om jeg skal grine eller glise, men jeg vet at denne følelsen er noe jeg ikke vil være foruten  ;D

Vi er HELT enige!!

Ps: Pål er bare en teoretiker uten nooooe videre praktisk innsikt og erfaring!

;D ;D

Nei, jeg vet han er fersk, men man har lov til å ytre sine synspunkter uansett  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nymfefiske, opphengere etc. er det genialt, men også "rene" tørrfluefortommer" med lang spiss funker topp med disse. De jeg har brukt veier "ingenting" så fortommen blir ikke trukket under :)

Microringer er fint det.

Jeg har brukt det mye, og for det første til dette: Jeg bruker lange (spissløse) ferdigtaperte fortommer, og knyter en "slitedel" på den. Utenpå der knyter jeg en microring (med en Crawford- knute som Tormod også var inne på, og en dråpe lynlim). SÅ bygger jeg opp spissen, gjerne med en lengde 0,18 og til slutt en lengre lengde 0,15. Eventuelt først en lengde 0,20 ved større fluer og ønske om kraftigere overslag, så da en kortere 0,18 for å øke progressjonen, så 0,15 i en ønsket lengde etter flue/forhold/vann. Eventuelt kuttes også 0,15 lengden ned tilsvarende som 0,18- delen i forrige eksempel hvis det er ønskelig med en lang 0,12 spiss.  

Microringer er også anvendelig til opphengere og det meste annet. Og de er så lette, sterke og "umerkelige" at jeg ikke synes de går ut over noe. Som Pål sier, disse funker toppers.

EDIT: Og når det gjelder FC så har jeg ærlig talt ikke brukt noe annet de siste 4-5 årene.  :) Både til de minste tørrfluene, alt av nymfing til streamere. Tenk deg f.eks. streamere i en iskald og glassklar Islandssjø eller her hjemme med en - ikke usynlig - men mindre synlig spiss...  :)

Og hvis noen er bekymret for at microringer og FC synker litt fortere under overflata i elv. Kjempeflott. Hvor langt er egentlig drivet allikevel i praksis? Flua rekker i hvert fall ikke å synke. Dette er jo samme grunnen til at flere av oss også har brukt intermediate fortom i elv - for å dra under spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mikroringer i et års tid, og kommer ikke til å slutte med det med det første. Overlegen knutestyrke (Fish-N-Fool) er nok hovedgrunnen til at jeg bruker det, men økt fleksibilitet og bonusen med forlenga fortommsliv for oss som er litt påholdne av natur ;D er også gode grunner til at jeg liker ringene. På grunn av litt for flat profil og skarpe kanter er jeg derimot ikke helt fornøyd med Climaxringene jeg har brukt, så jeg er på jakt etter noe bedre til inneværende sesong. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i Hendsringene i norske nettbutikker? Siden Hendsringene bare er 1,9 mm i diameter skulle jeg kanskje hatt noen litt større ringer til sjøfisket, så om noen har gode erfaringer med ringer som er 3-3,5 mm tar jeg gjerne imot tips om dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Hendsringene bare er 1,9 mm i diameter skulle jeg kanskje hatt noen litt større ringer til sjøfisket, så om noen har gode erfaringer med ringer som er 3-3,5 mm tar jeg gjerne imot tips om dette også.

Nordiske har ringer i 3mm. Snakket med de på tlf. i dag :)

Hvilke størrelse skal man ha til tørrfluefiske da? Regner med at det blir noe mindre enn de nordiske har? Og hvor jeg får tak i disse?www.eikre-fly.no siden er jo under oppdateringer enda så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Hendsringene bare er 1,9 mm i diameter skulle jeg kanskje hatt noen litt større ringer til sjøfisket, så om noen har gode erfaringer med ringer som er 3-3,5 mm tar jeg gjerne imot tips om dette også.

Nordiske har ringer i 3mm. Snakket med de på tlf. i dag :)

Hvilke størrelse skal man ha til tørrfluefiske da? Regner med at det blir noe mindre enn de nordiske har? Og hvor jeg får tak i disse?www.eikre-fly.no siden er jo under oppdateringer enda så.

vil tro at en tlf til aktiv ordenr det. de har vel hends sine liggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har dere virkelig merket i praktisk fiske at dere har fått problemer når dere har brukt fluorspiss skjøtet i vanlig?

Det har i alle fall ikke jeg.

Ikke jeg heller Frode, men jeg ser forsåvidt logikken i det Pål nevner . . .

Tror jeg brukte mono fortom med fluorcarbon spiss så godt som hele sesongen i fjor, og opplevde heldigvis ingen brudd i skjøt.

Når det gjelder disse microringene har jeg ingen erfaring what so ever . . . Syntes det er en egen sjarm med å skjøte på spiss på "gamlemåten"  :D

Vet ikke hvor mange ganger jeg har knotet med denne skjøteknuten med skjelvende fingre/hender med fin fisk vakende foran meg, føler meg som verdens største kløne, og får ikke bestemt meg for om jeg skal grine eller glise, men jeg vet at denne følelsen er noe jeg ikke vil være foruten  ;D

Vi er HELT enige!!

Ps: Pål er bare en teoretiker uten nooooe videre praktisk innsikt og erfaring!

;D ;D

Nei, jeg vet han er fersk, men man har lov til å ytre sine synspunkter uansett  ;D

Alltid skal man hetses når man er nybegynner... f.... å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...