Gå til innhold

Hallingdalselva


chico

Anbefalte innlegg

Sliter voldsomt med fiskefeber om dagen, og øyner en mulighet til å reise en tur til Hallingdalselva rundt 12 mai.

Er dette for tidlig, eller kan det være verdt turen (fra Tønsberg). Hva bør jeg i tilfelle ta med av fluer ?

Har hørt mye bra om denne elva, så jeg håper på tilbakemelding fra dere folkens......

 

chico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar turen til Hallingdal nå, så vil jeg anbefale deg å ta turen til Wangen Familiecamping eller se mere på www.hallingdalselva.net Jeg vet det er blitt litt fart i elva noen steder, og at det er tatt en del fisk på palmermygg og noen nymfer de siste dagene. Noen fiskegaranti er vanskelig,men mulighetene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Første Vulgataklekking i Hallingdalselva fant jeg i helgen. Litt kaldt i vannet enda så fisken var ikke av den ivrigste, men det var bra med vaking. Lekte meg litt med tørrfluer og fikk noen ørretter med fin størrelse til å ane interesse. Endelig så er det igang.

www.hallingdalselva.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Første Vulgataklekking i Hallingdalselva fant jeg i helgen. Litt kaldt i vannet enda så fisken var ikke av den ivrigste' date=' men det var bra med vaking. Lekte meg litt med tørrfluer og fikk noen ørretter med fin størrelse til å ane interesse. Endelig så er det igang.

www.hallingdalselva.net[/quote']

 

Var i elva på lørdag i øvre Hallingdal og kom over en eksplosiv og utholdende L.Marginata klekking. Litt spredt klekking Ål - Gol også søndag men litt for tørt den dagen...

 

Leser din observasjon av Vulgata. Er ikke det tidelig i Hallingdal? ..og hvor utbredt er egentlig Vulgata i Hallingdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig var det nok' date=' og som du sier litt spredt. Vulgata er ikke den døgnflua du finner mest av i Hallingdalsleva. Også observert en del Leptophlebia Marginata de siste dagene, men også denne ganske spredt enda.[/quote']

 

Hvor er det Vulgata klekker i Hallingdalselva? Trodde det også var en mer stille vann flue? Har du eller noen andre noen erfaringer fra Hemsila i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulgata klekker også i rennende vann. Den finnes bl.a i Trysilelva i tillegg til Danica. Glomma også, men ikke mye av den. At den også finnes i Hallingdalselva visste jeg ikke, men H. har jo nok av rolige strekninger. Vulgata trenger "halvmyk" bunn med planterester innblandet. Nok av dette nedover fra Nesbyen vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå ser det ut til at det begynner å skje noe i Hallingdalselva. I helgen ble det tatt en god del fin fisk på flue. Den største jeg fikk høre om var 1.4kg. Det klekte forskjellige døgnfluer og andre insekter. Tempraturen i vannet var ca 13 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallingdalselva frister. Mulig det blir en tur i nær fremtid. Hvilke deler av elva vil dere anbefale? Vil heslt slippe tyske campingturister så langt det lar seg gjøre. Er ikke fremmed for å gå litt heller.

 

Og for å slippe alt for mange fisketurister på samme sted kan dere gjerne sende PM i stedet for å poste anbefalingene rett i forumet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Er forholdene i Hallingdalselva ganske like Hemsila? Tenker mest på hva som klekker og til hvilken tid osv. Er jo lett å følge med hva og når ting skjer i Hemsila, og hadde vært kjekt om man kan nyttiggjøre seg av denne infoen i Hallingdalselva også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...