Gå til innhold

Guideline vs SkittFiske.no


steve_nor

Anbefalte innlegg

..det vil si...Hvorfor er den lokale forhandler så viktig, når den likevel er "dyrere" enn andre? Er det servicen vi får?...vel, da kan jeg gå til min lokale forhandler, snakke om utstyret, teste utstyret...for så å kjøpe det billig på nett??

Steve

Problemet er at du ikke har noen lokal forhandler å gå til hvis alle følger samme tankegang..

Jeg sier ikke at det er feil å kjøpe fra utlandet, eller fra norske "billigbutikker" på nett.. Har gjort det selv..

Men jeg har da ikke gått ned på Nordisk og testet stenger og fått ypperlig service, for så å gå hjem og bestille den fra utlandet.. Dette er i mine øyne å utnytte en lokal butikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Alt har jeg her satt på spissen, for å få litt flere synspunkt. Jeg syntes slike tråder er viktig i en slik utstyrs-hobby....bare denne ene tråden har fått meg til å tenke meg om både en og to ganger :)

mvh

Steve

Jeg tror diskusjonen om handel fra spesialisten "på hjørnet" v/s nettbutikker/utlandet har vært oppe sikkert 50 ganger her, så det er tydeligvis mange som har sterke meninger om dette.

Selv syntes jeg det er litt merkelig at noen henger seg opp i hvor andre handler, men det får så være . . .

Jeg har omtrent like stor interesse av hvor andre handler fiskeutstyr, som hvor de handler bil, klær osv.

Handler selv der jeg føler for der og da, men merker at om noen prøver å gi meg dårlig samvittighet for å handle fra utlandet så handler jeg VELDIG gjerne fra utlandet.

Er glad vi har noen spesialforretninger for fluefiske her i landet, men siden ingen av disse ligger i nærheten av hvor jeg bor så blir det ikke til at jeg handler fast fra disse.

Dette har lite med Guideline v/s Skittfiske å gjøre, merker jeg  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har da ikke gått ned på Nordisk og testet stenger og fått ypperlig service, for så å...

Nettopp, nettopp.

HVA betaler en for? DET er kjernen.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan har helt rett.

Og det var poenget jeg skulle frem til

...Lokal forhandler er uvurdelig. I min verden kan man ikke teste en stang med å løfte den på en butikk og kjenne på bevegelser

Den må prøves, og testes med snelle og snører!. Det er den eneste måten og teste utstyr på mener jeg..og jeg tror en dyktig lokal forhandler lar deg låne stanga en dag eller 2 slik at du får testen den skikkelig i sitt rette element..og ikke bare løftet den i butikk. DET skal du slite med hos større forhandlere.

Mitt poeng med tråden er at lokal forhandlere ofte brenner for det de lever av, og ofte er de veldig veldig dyktige! Og her får du faktisk hjelp....sannsynligvis bedre en en Lørdagshjelpen "Anne" på 17 år (skal si at Anne også kan være dyktig)..men likevel går jeg til den lokale helten..pga av erfaring, ofte er de ivrige fiskere selv osv....

mvh

Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan har helt rett.

Og det var poenget jeg skulle frem til

...Lokal forhandler er uvurdelig. I min verden kan man ikke teste en stang med å løfte den på en butikk og kjenne på bevegelser

Den må prøves, og testes med snelle og snører!. Det er den eneste måten og teste utstyr på mener jeg..og jeg tror en dyktig lokal forhandler lar deg låne stanga en dag eller 2 slik at du får testen den skikkelig i sitt rette element..og ikke bare løftet den i butikk. DET skal du slite med hos større forhandlere.

Mitt poeng med tråden er at lokal forhandlere ofte brenner for det de lever av, og ofte er de veldig veldig dyktige! Og her får du faktisk hjelp....sannsynligvis bedre en en Lørdagshjelpen "Anne" på 17 år (skal si at Anne også kan være dyktig)..men likevel går jeg til den lokale helten..pga av erfaring, ofte er de ivrige fiskere selv osv....

mvh

Steve

Helt ærlig Steve.. Hvis det her var poenget med denne tråden... Så synes jeg at du startet den på en utrolig klønete og spekulativ måte. Da synes jeg at du neste gang kan skrive det du mener tråden skal handle om.. istedet for å hive ut spøkelser og spekulasjoner for å se om din diskusjon ender opp der du ønsker.

Refs meg hvis jeg missforstår her nå. Sitter febersyk hjemme med tunnelsyn.

Vil også bemerke at jeg ikke er sur og vonbråten på noen som helst måte. Sier bare meningen min hvis jeg har forstått innleggene riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tråden tok en "vending" etterhvert. Jeg ønsket etterhvert å fokusere på det som egentlig ble diskutert..Tja, noe klumsete formulert kanskje, og alt ble jo satt på spissen, for å få frem ett poeng..så tråden ble litt anderledes. Men jeg syntes det er utrolig lærerikt å se andre folks meninger...noe jeg lærer mye av, derfor ble det litt provokasjon, og ironier her, får å helle litt bensin på bålet :)...liker en fyrig diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..det vil si...Hvorfor er den lokale forhandler så viktig, når den likevel er "dyrere" enn andre? Er det servicen vi får?...vel, da kan jeg gå til min lokale forhandler, snakke om utstyret, teste utstyret...for så å kjøpe det billig på nett??

Steve

Problemet er at du ikke har noen lokal forhandler å gå til hvis alle følger samme tankegang..

Jeg sier ikke at det er feil å kjøpe fra utlandet, eller fra norske "billigbutikker" på nett.. Har gjort det selv..

Men jeg har da ikke gått ned på Nordisk og testet stenger og fått ypperlig service, for så å gå hjem og bestille den fra utlandet.. Dette er i mine øyne å utnytte en lokal butikk..

Å utnytte er bare fornavnet etternavnet på de som gjør det slik vil ikke jeg sette på trykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..det vil si...Hvorfor er den lokale forhandler så viktig, når den likevel er "dyrere" enn andre? Er det servicen vi får?...vel, da kan jeg gå til min lokale forhandler, snakke om utstyret, teste utstyret...for så å kjøpe det billig på nett??

Steve

Problemet er at du ikke har noen lokal forhandler å gå til hvis alle følger samme tankegang..

Jeg sier ikke at det er feil å kjøpe fra utlandet, eller fra norske "billigbutikker" på nett.. Har gjort det selv..

Men jeg har da ikke gått ned på Nordisk og testet stenger og fått ypperlig service, for så å gå hjem og bestille den fra utlandet.. Dette er i mine øyne å utnytte en lokal butikk..

Å utnytte er bare fornavnet etternavnet på de som gjør det slik vil ikke jeg sette på trykk

Satt på spissen:

Så hvis du prøver en ny Toyota Landcruiser på den lokale sjappa, der den koster 700.000.- og dagen etter finner en i andre delen av landet ferdig tilsendt for 550.000.- så velger du lokale for å støtte oppunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har bestemt seg for å handle på nett fra utlandet vi snakker om. Tester stenger og låner utstyr ,før de går på nett. De vet allerede prisen på nett og i butikk før de handler. :P

Blir litt som de som går fra hytte til hytte og spiser mat på turistforeningens regning. Kommer hjem og ser at maten er billigere i Rema 1000 og vil derfor ikke betale for maten de tok. Snyltere!

:D Er vel en like dårlig sammenligning som ditt Toyota eksempel Marius. :rolleyes:???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har bestemt seg for å handle på nett fra utlandet vi snakker om. Tester stenger og låner utstyr ,før de går på nett. De vet allerede prisen på nett og i butikk før de handler. :P

Blir litt som de som går fra hytte til hytte og spiser mat på turistforeningens regning. Kommer hjem og ser at maten er billigere i Rema 1000 og vil derfor ikke betale for maten de tok. Snyltere!

:D Er vel en like dårlig sammenligning som ditt Toyota eksempel Marius. :rolleyes:???

Hehe dårlige eksempler begge to :)

Selv støtter jeg både lokale sjappa men handler også til tider nettsteder/utenlandsk.

Jeg har ingen problem med å skjønne de som har minimalt å rutte med kjøper samme stanga på SF eller utlandet til flere tusen kroner rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har bestemt seg for å handle på nett fra utlandet vi snakker om. Tester stenger og låner utstyr ,før de går på nett. De vet allerede prisen på nett og i butikk før de handler. :P

Begynner å høres ut som om alle som handler fra nettbutikk har vært hos "butikken på hjørnet" og testet sakene først, syntes jeg.

Dette har sikkert skjedd, men tviler på om dette er vanlig praksis . . .

Selv har jeg ikke noe behov for å prøve ei stang før jeg handler i det hele tatt . . . Det holder i massevis å vite sånn ca hva slags aksjon den har, og det kan man som regel lese seg til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har bestemt seg for å handle på nett fra utlandet vi snakker om. Tester stenger og låner utstyr ,før de går på nett. De vet allerede prisen på nett og i butikk før de handler. :P

Begynner å høres ut som om alle som handler fra nettbutikk har vært hos "butikken på hjørnet" og testet sakene først, syntes jeg.

Dette har sikkert skjedd, men tviler på om dette er vanlig praksis . . .

Selv har jeg ikke noe behov for å prøve ei stang før jeg handler i det hele tatt . . . Det holder i massevis å vite sånn ca hva slags aksjon den har, og det kan man som regel lese seg til  :)

Det beste argumentet for å handle lokalt er service, spør du meg.

Da kameraet mitt gikk i stykker fikk jeg et fullgodt lånekamera hos Fotovideo i Oslo mens mitt ble reparert. Gratis. 

Hadde jeg betalt 500,- mindre og kjøpt kameraet på postordre fra www.lurium.com hadde det vel bare vært å kaste apparatet (garantien var gått ut).

Og selv om garantien hadde vært intakt, måtte jeg jo selv ha fikset alt, i tillegg til at jeg hadde vært uten kamera i reparasjonsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har bestemt seg for å handle på nett fra utlandet vi snakker om. Tester stenger og låner utstyr ,før de går på nett. De vet allerede prisen på nett og i butikk før de handler. :P

Begynner å høres ut som om alle som handler fra nettbutikk har vært hos "butikken på hjørnet" og testet sakene først, syntes jeg.

Dette har sikkert skjedd, men tviler på om dette er vanlig praksis . . .

Selv har jeg ikke noe behov for å prøve ei stang før jeg handler i det hele tatt . . . Det holder i massevis å vite sånn ca hva slags aksjon den har, og det kan man som regel lese seg til  :)

Det beste argumentet for å handle lokalt er service, spør du meg.

Da kameraet mitt gikk i stykker fikk jeg et fullgodt lånekamera hos Fotovideo i Oslo mens mitt ble reparert. Gratis. 

Hadde jeg betalt 500,- mindre og kjøpt kameraet på postordre fra www.lurium.com hadde det vel bare vært å kaste apparatet (garantien var gått ut).

Og selv om garantien hadde vært intakt, måtte jeg jo selv ha fikset alt, i tillegg til at jeg hadde vært uten kamera i reparasjonsperioden.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. En lånegjenstand må kunne fylle det samme eller tilnærmet det samme formål som gjenstanden som er inne til reparasjon.

Selv om garantien er utløpt har du fortsatt reklamsjonsrett mot butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Det beste argumentet for å handle lokalt er service, spør du meg.

Da kameraet mitt gikk i stykker fikk jeg et fullgodt lånekamera hos Fotovideo i Oslo mens mitt ble reparert. Gratis. 

Hadde jeg betalt 500,- mindre og kjøpt kameraet på postordre fra www.lurium.com hadde det vel bare vært å kaste apparatet (garantien var gått ut).

Og selv om garantien hadde vært intakt, måtte jeg jo selv ha fikset alt, i tillegg til at jeg hadde vært uten kamera i reparasjonsperioden.

Hva om kameraet var 2500kr billigere på lurium.com, hva ville valget ditt ha vært da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..det vil si...Hvorfor er den lokale forhandler så viktig, når den likevel er "dyrere" enn andre? Er det servicen vi får?...vel, da kan jeg gå til min lokale forhandler, snakke om utstyret, teste utstyret...for så å kjøpe det billig på nett??

Steve

Problemet er at du ikke har noen lokal forhandler å gå til hvis alle følger samme tankegang..

Jeg sier ikke at det er feil å kjøpe fra utlandet, eller fra norske "billigbutikker" på nett.. Har gjort det selv..

Men jeg har da ikke gått ned på Nordisk og testet stenger og fått ypperlig service, for så å gå hjem og bestille den fra utlandet.. Dette er i mine øyne å utnytte en lokal butikk..

Etter min mening er det da lokalforhandleren som må bli mer prisdyktig. Det er kjøpernes marked. Det er butikkene som skal krangle om kjøperens gunst. Er det en butikk som gjør det bedre enn en annen, fint for den butikken, og synd for den andre.

Hvis en lokal sjappe står igjen med stive priser og ikke gidder og konkurrere... Da får de takke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har bestemt seg for å handle på nett fra utlandet vi snakker om. Tester stenger og låner utstyr ,før de går på nett. De vet allerede prisen på nett og i butikk før de handler. :P

Begynner å høres ut som om alle som handler fra nettbutikk har vært hos "butikken på hjørnet" og testet sakene først, syntes jeg.

Dette har sikkert skjedd, men tviler på om dette er vanlig praksis . . .

Selv har jeg ikke noe behov for å prøve ei stang før jeg handler i det hele tatt . . . Det holder i massevis å vite sånn ca hva slags aksjon den har, og det kan man som regel lese seg til  :)

Det beste argumentet for å handle lokalt er service, spør du meg.

Da kameraet mitt gikk i stykker fikk jeg et fullgodt lånekamera hos Fotovideo i Oslo mens mitt ble reparert. Gratis. 

Hadde jeg betalt 500,- mindre og kjøpt kameraet på postordre fra www.lurium.com hadde det vel bare vært å kaste apparatet (garantien var gått ut).

Og selv om garantien hadde vært intakt, måtte jeg jo selv ha fikset alt, i tillegg til at jeg hadde vært uten kamera i reparasjonsperioden.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. En lånegjenstand må kunne fylle det samme eller tilnærmet det samme formål som gjenstanden som er inne til reparasjon.

Selv om garantien er utløpt har du fortsatt reklamsjonsrett mot butikk :)

Garantier er bare tull. Eneste formål er at man slipper en evt. bevisbyrde + at man i noen tilfeller kan bli tilkjent erstatning på objektivt grunnlag. Som claus sier, adgangen til å reklamere og gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende består selv om en ettårig garanti er utløpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Forøvrig så er det lovpålagt å tilby en lånegjenstand på div artikler om reparasjonen tar lengre enn 7 dager, et kamera kommer under denne kategorien. Så da var det ikke så bra service likevel, butikken gjorde bare hva de er lovpålagt til? ;)

Garanti i Norge er 2år, samme hva produsent/butikk sier. Dette er også lovpålagt. Vi har kanskje verdens beste kjøpslov for kunder, der stiller vi sterkt. Heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantier er bare tull. Eneste formål er at man slipper en evt. bevisbyrde + at man i noen tilfeller kan bli tilkjent erstatning på objektivt grunnlag. Som claus sier, adgangen til å reklamere og gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende består selv om en ettårig garanti er utløpt.

Jepp, garantier er bare tull, ihvertfall på fiskestenger  ;D

Jeg nekter plent å kjøpe fluestenger hvor garanti er innbakt i prisen, fordi det er jeg ikke interessert i å betale for.

Derfor har jeg, de gangene jeg har handlet stenger fra usa, slått til når de har gått for en slik og ingenting, dels pga at garantien bortfaller.

Noen har som motto at "Man ryker ikke fisk !" . . . Mitt er: "Man ryker ikke fluestenger !"  ;D

Skulle en av Sage eller Scott stengene mine knekke så er det ingen krise, siden jeg har fått dem til spottpris. Dessuten har jeg flere å ta av  :D

Og skulle uhellet oppstå når man er på fisketur så er en garanti særdeles dårlig trøst der og da, uansett. Er man heldig så får man igjen ny stangdel utpå høsten en gang . . .

Garanti er ok om man kan velge selv om man vil betale ekstra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...