Gå til innhold

Guideline Fario test


gs

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette er smak og behag, og slike tester er ikke verdt noen ting. At stanga er framtung i "stille" tilstand betyr heller ingenting, da det lett kan kompenseres med snella. Ingen stangdesignere konstruerer ei stang slik at den balanserer UTEN snelle. Heller ikke med, for den saks skyld. I saa fall hadde samtlige T&T stenger stroeket med glans.

Nei, paa rolige stenger maa du "roe nerva" og la stanga gjoere jobben. Rolige og jevne bevegelser. Og ikke poes paa med krefter for aa komme langt. Selv en T&T 9' #5 Paradigm kaster lett et helt snoere for de som har ro i sjela  ;D.

Det virker for meg som om testeren ikke har for lang erfaring med roligere stenger. Dette med "etterslag" og "presisjon" er uttrykk som gaar igjen. Skal legges til at jeg ikke har testet Fario, men snakker (igjen) paa generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye om slike tester egentlig, men morro og høre hva andre mener.

Syns det er litt merkelig at i denne testen får 9 fot stanga terningkast 4 og i salmon&trout vinner den testen.

Skjønner jo at dette er smak og bahag men alikevel... :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Test sjæl :) Denne enmannstesten forteller i BESTE fall kun hva denne ene personen, med sine "erfaringer", mener og tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest fredrik hoffmann

Jeg gikk noen runder med Fario i dag, ble veldig nyskjerrig etter å ha lest testen i Jakt og Fiske.

Min konklusjon er som følger, Mannen har mye rett.

Tok med meg 9 foter'n og 8'6''  begge #5

Veksla på begge stengene flere ganger, og lette etter "konklusjonen fra testen"

9 fotern oppleves som noe framtung under kasting, det stemmer. Men det er marginalt, første gang jeg teste denne merka jeg ikke det.

Årsaken er som Tørmoen skriver at bånndelen ikke er med i tilstrekkelig grad. Det kjente jeg tydelig.

Når bånndelen ikke er med, foregår tingene "der oppe" med kraft ganger arm og hele den regla der.

Men Det er marginer vi snakker om her, for stanga er kjempegod den.

Når det gjelder "flagring" i toppen forstår jeg ikke hva han mener. Jeg har aldri sett Tørmoen kaste, men her kan muligens problemet ligge i armen hans. (?)

Skulle vært morro å vite hva for eksempel Lars mener om denne kontra sin Sage SLT. Han har vel begge ?

8'6'' #5 er God ferdig med det. Synes etter 2.gangs prøving, at det ikke er helt SLT, men nå har jeg et 20 år gammelt kjærlihetsforhold til Sage (og Scott) så jeg er nok forutinntatt !

Men for prisen er det jo helt nydelige stenger. Kroner  3400.-  for disse er ngen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg heller skjønte ikke dette med at stanga var "framtung" og at den flaggra.. dette har jo som regel ikke veldig mye å si på kasteegenskapene uansett.

Har testa Fario så vidt sjæl og jeg må si at det var gode stenger :)

9 foter'n ER framtung i feelingen, men det er marginalt, den oppleves som en meget god stang. Flagre gjør den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært morro å vite hva for eksempel Lars mener om denne kontra sin Sage SLT. Han har vel begge ?

Ble usikker på om det var denne Lars'en du siktet til her . . .  ;)

Jeg har Slt i #3 og #8, og har kun erfaring med Fario i 9 fot #4.

Syntes vel generelt Fario-stengene virker dypere, og litt fastere i toppen enn Slt.

Har faktisk hatt Slt 9fot #4 også, men husker ikke den som annet enn helt grei . . . Liker Sp i samme lengde og klasse bedre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er testsugne så er både 9' 4 & 5 sendt inn til Alt om Fiske også. De har stor 4'er test og mini 5'er test (nyheter).

Kommer i neste og neste nr. hvis jeg ikke husker feil.

Test av 4'er-stenger er i bladet som er ute nå  :D

Alltid gøy å se at stenger man eier selv gjør det bra i tester, men utover det så har vel disse testene begrenset verdi for den enkelte.

Man får om ikke annet en pekepinn på hvilken type aksjon de forskjellige stenger har, samt pris og annen info, om man er på utkikk etter ny stang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skulle vært morro å vite hva for eksempel Lars mener om denne kontra sin Sage SLT. Han har vel begge ?

Ble usikker på om det var denne Lars'en du siktet til her . . .  ;)

Jo de ER den Lars !  Takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For de som er testsugne så er både 9' 4 & 5 sendt inn til Alt om Fiske også. De har stor 4'er test og mini 5'er test (nyheter).

Kommer i neste og neste nr. hvis jeg ikke husker feil.

Topp !

Da skal jeg kjøpe det.

Interressant å se om Sage stiller med noe annet enn TCX som de av ubegripelige grunner leverte til forrige "femmer test".

Vi snakker altså om skaperne av Z-axis og ZXL...

Og hvis ikke Tundra stiller med vinneren, Scott S4 #5  så er de rett og slett dumme.

De var ikke med forrige femmer test, og dermed var trolig den best femmeren ikke med i testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg skal ha meg en ny 5'er, så jeg må få prøvd Fario ... ellers blir det vel en ny Sage... er mer enn storveis fornøyd med z-axis, men har visse forventninger til Fario...

Fario 8'6 #5 er et godt kjøp Tom. Tross alt neste halve prisen av Sage. (Men det er jo ikke Sage da !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha meg en ny 5'er, så jeg må få prøvd Fario ... ellers blir det vel en ny Sage... er mer enn storveis fornøyd med z-axis, men har visse forventninger til Fario...

Fario er good shit, men Sage ZXL er sinnsykt digge stenger  :-* Har du mulighet bør du prøve begge disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha meg en ny 5'er, så jeg må få prøvd Fario ... ellers blir det vel en ny Sage... er mer enn storveis fornøyd med z-axis, men har visse forventninger til Fario...

Fario 8'6 #5 er et godt kjøp Tom. Tross alt neste halve prisen av Sage. (Men det er jo ikke Sage da !)

hvorfor 8'6" og ikke 9'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha meg en ny 5'er, så jeg må få prøvd Fario ... ellers blir det vel en ny Sage... er mer enn storveis fornøyd med z-axis, men har visse forventninger til Fario...

Fario 8'6 #5 er et godt kjøp Tom. Tross alt neste halve prisen av Sage. (Men det er jo ikke Sage da !)

hvorfor 8'6" og ikke 9'?

Si det . . . 8,6 fot stenger kjennes ofte temmelig forskjellig fra 9 fot, selv i samme snøreklasse og stangserie.

Når det gjelder Fario har jeg prøvekastet begge, og uten at jeg helt klarer å beskrive forskjellen, ville jeg her utvilsomt gått for 8,6 foteren. Den var rett og slett utrolig god  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

hvilke stenger og modeller er temmelig lik farioen i  stang aksjonen?

Nå er det ikke sånn at Fario er referansen i klassen, bare så det er sagt.

Stenger som er like vil jeg si Sage SLT  Scott G2  Winston BIIx.

Fario er ikke heeelt der som nevnte stenger er, men det er ikke langt unna.  De tre amerikanerne er til gjengjeld helt ypperste toppklasse.

Når det gjelder pris, er Fario langt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg skal ha meg en ny 5'er, så jeg må få prøvd Fario ... ellers blir det vel en ny Sage... er mer enn storveis fornøyd med z-axis, men har visse forventninger til Fario...

Fario 8'6 #5 er et godt kjøp Tom. Tross alt neste halve prisen av Sage. (Men det er jo ikke Sage da !)

hvorfor 8'6" og ikke 9'?

Fordi 8'6'' er den beste Farioen. Stanga er veldig fint balansert aksjonsmessig, dyp, jevn. 9 foteren  er litt for hard i bunn, som Tørmoen påpeker. Når bånndelen slår tilbake/kontra, sparker den snøret ut. Det er der kraften leveres. Når bånndelen blir for hard spennes denne for lite opp, og kraften blir redusert. Da må man som Tørmoen korrekt påpeker, kline mere til for å spenne opp bånndelen.

Som nevnt flere ganger dette er nyanser. 9 foteren er god den.

Legg merke til at dette er dype stenger, og hvis man er en "kraftkaster" kan få litt problemer med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor 8'6" og ikke 9'?

Fordi 8'6'' er den beste Farioen. Stanga er veldig fint balansert aksjonsmessig, dyp, jevn. 9 foteren  er litt for hard i bunn, som Tørmoen påpeker. Når bånndelen slår tilbake/kontra, sparker den snøret ut. Det er der kraften leveres. Når bånndelen blir for hard spennes denne for lite opp, og kraften blir redusert. Da må man som Tørmoen korrekt påpeker, kline mere til for å spenne opp bånndelen.

Som nevnt flere ganger dette er nyanser. 9 foteren er god den.

Legg merke til at dette er dype stenger, og hvis man er en "kraftkaster" kan få litt problemer med disse.

hvorfor 8'6" og ikke 9'?

Si det . . . 8,6 fot stenger kjennes ofte temmelig forskjellig fra 9 fot, selv i samme snøreklasse og stangserie.

Når det gjelder Fario har jeg prøvekastet begge, og uten at jeg helt klarer å beskrive forskjellen, ville jeg her utvilsomt gått for 8,6 foteren. Den var rett og slett utrolig god  :)

takk, fredrik og lars... begynner å lukte fario #5 8'6" her nå, men kjenner at jeg begynner å bli rimelig nysgjerrig på sage zxl også... ser at ruff har en tråd med den... må se å få prøvd disse her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skulle jeg faktisk vurdert å bytte min zxl i #5 mot Fario 8,6 fot, så god var den faktisk  :D

Utrolig lett i hånda, og kjennes ikke ut som ei 5'er-stang i det hele tatt.

Dessuten får du inngravert døgnflue på endebutten på kjøpet, og hvem vil ikke ha det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...