Gå til innhold

Photoshop CS5 er her


Lars Vegas

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Jo bedre fotogrefen er, på motiv og teori, jo mindre redigering er det behov for. Så enkelt er det.

Jeg for min del burde hatt utdanning i PS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CS5 ser bra ut, og man kan gjøre en hel masse som ikke alle synes er så steike kult ;)

Jepp, enig - CS5 ser veldig bra ut  :)

Men hva som er kult av funksjoner er jo også noe helt annet enn hva man personlig anser som moralsk riktig i et sannferdig naturbilde, ikke sant?  :D

Men tilbake til CS5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i begge sider (diplomatisk som jeg er)  ;D

For min del gjør det meg ingenting å fjerne forstyrrende elementer dersom det feks. er et portrett av min datter som jeg skal ha i en ramme. Men saken er nok litt anderledes dersom jeg er så heldig og får foreviget et flott bilde av feks. en havørn, men så går inn og fjerner både måker og fjell i bakgrunnen for å få det til å fremstå som noe annet enn hva det opprinnelig var. Spesielt dersom det er et bilde som fremlegges for andre. Men private fotos som skal opp på vegg etc. og jeg får inn svigemor i bakgrunnen... da er jeg kjappt inne og redigerer  ;D

Forøvrig er jeg en latterlig dårlig fotograf som har vært i besittelse av speilrefleks i 2 måneder (med litt for få bilder på samvittigheten) så en svak læringskurve blir inntilvidere en unnskyldning til nødvendig korrigering både her og der  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bedre fotogrefen er, på motiv og teori, jo mindre redigering er det behov for. Så enkelt er det.

Jeg for min del burde hatt utdanning i PS :)

Fotografen har jo selvsagt nesten absolutt alt å si på hvordan bildet blir oppfattet, og de beste fotografene trenger selvfølgelig ikke å fjerne uønskede elementer rett og slett fordi de ikke har uønskede elementer. For meg som ikke kan ta bilder, er jo PS kjekt å kunne. Jeg har nesten utelukkende uønskede elementer i mine bilder ;)

Jeg skjønner jo selvsagt at det blant proffe fotografer kan være "sett ned" på det å fikle så mye med bilder uten at det opplyses om det. Men for meg som ser på bildet, og får en positiv opplevelse av det (kunst, ikke sant) er det knekkende likegyldig om PS er brukt for å fjerne colaboksen på bakken.

Men jeg skjønner at (proffe) fotografer kan skule stygt på bilder der fiklerier forekommer - det har vel noe med fag å gjøre. Jeg feks skuler stygt på web-sider der det er brukt frontpage og slikt for å lage HTML-kode, der html-koden er direkte fælt satt opp og lignende. Resultatet på oversiden kan være akkurat det samme, det er bare litt feil underlag (kanskje tilogmed noen vil kalle det for juks ;) )

Men hva som er kult av funksjoner er jo også noe helt annet enn hva man personlig anser som moralsk riktig i et sannferdig naturbilde, ikke sant?  :D

Er vel sant det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg skjønner jo selvsagt at det blant proffe fotografer kan være "sett ned" på det å fikle så mye med bilder uten at det opplyses om det."

Jeg kan opplyse om at er du proffesjonell fotograf, bruke de minst like mye PS som "amatører"..om ikke dobbelt så mye.

Motivet er viktig, lyssetting ennå viktigere. I min verden vil aldri motivet bli bra uten riktig lyssetting.

Jeg har retusjert bl.a innen fasion-foto, og jeg kan bruke 7-8 timer på ett ansikt i Photoshop! :)..husk, nesten alle bilder som trykkes idag, om det er FHM, eller Budstikka..på ett eller annet tidspunkt har de vært innom PS...så å si..

Jeg vil gå så langt å si at uten photoshop, vil man nesten ikke kunne bli proffesjonell fotograf (i ordets rette forstand).

Jo, det finnes unntak her, og noen vil ikke bruke PS, men jeg mener at uansett vil ett bilde bli bedre når det behandles.

Jeg kan lysette hvilket som helst bilde i PS..uasett om det er fasion, eller "fjøsen på tunet". Hjelper ikke om modellen, eller fjøset ser aldri så bra ut, hvis ikke lyset er riktig!..men PS lar oss fikse det :)..og det er bare på lyssetting. Så kommer andre elementer inn. Cropping, kontraster osv..osv..osv...

:)

mvh

Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo selvsagt at det blant proffe fotografer kan være "sett ned" på det å fikle så mye med bilder uten at det opplyses om det.

Tja. Jeg tror nok det er en større andel proffe fotografer som behandler raw- bildene sine i "photoshop" enn noen andre  :) Og som absolutt ikke ser ned på det å kjøre et bilde gjennom bildebehandling. Tvert i mot.

Men de er (og bør være) vel så flinke til å være seg bevisst forskjellen mellom bildebehandling og "fremkalling" på den ene siden, og manipulasjon på den andre. Eller mellom fashionfoto i Allers på den ene siden, og dokumentarfoto fra Gazatripen på den andre siden.  :)

Og det var dette jeg prøvde å si.

Steve_nor: Vi snakket ikke her i tråden om bildebehandling var bra eller ikke. Tror det er få som betviler det hensiktsmessige i å etterbehandle bildene selv, kontra å la 10 japanske ingeniører behandle bildene våre på generelt grunnlag "rett fra kamera".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det eneste som er sikkert med denne oppdateringen er at ALLE (akkurat som ved forrige oppdatering) plug-in "produsenter" river av seg håret. Nå må jo alt konverteres for 64-bit :) Sett litt på det og Photoshop ser ikke ut som noen "revolusjon". Er et par fancy nye funksjoner men de kunne Adobe glætt lagt inn som oppdatering på CS4. Kjipe folk...

PS. Testa den "oppsiksvekkendfe" Content-Aware Fill funksjonen.. Ehhhh.... dette er vel ikke akkurat WOW ? Fantes vel verktøy i tidligere CS versjoner som gjorde denne jobben.

Oppdateringen ser kun ut til å gagne 64-bit, samt muligens noe på videoredigeringsfronten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er sikkert med denne oppdateringen er at ALLE (akkurat som ved forrige oppdatering) plug-in "produsenter" river av seg håret. Nå må jo alt konverteres for 64-bit :) Sett litt på det og Photoshop ser ikke ut som noen "revolusjon". Er et par fancy nye funksjoner men de kunne Adobe glætt lagt inn som oppdatering på CS4. Kjipe folk...

PS. Testa den "oppsiksvekkendfe" Content-Aware Fill funksjonen.. Ehhhh.... dette er vel ikke akkurat WOW ? Fantes vel verktøy i tidligere CS versjoner som gjorde denne jobben.

Oppdateringen ser kun ut til å gagne 64-bit, samt muligens noe på videoredigeringsfronten

Vad använder du för verktyg då undrar jag, om vi nu snackar Content-Aware?

//Mårten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål eller Claus, vil 64-bits bety at programmet kjører fortere, eller hva innebærer det? Jeg har ikke helt skjønt hva dette betyr :)

Den største fordelen med 64-bits er vel at PCen kan håndtere enormt mye mer internminne (RAM). Den vil også kunne flytte data raskere, men er usikker på hvor godt dette merkes i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er søren meg på tide at de går fult ut for 64-bit.. vi lever tross alt i 2010

ENIG. Hatt 64-bit på Mac´en min i mange år (Var det på Mac/OS X flere år før PC veit du :). Det jeg mener er at plugins produsentene burde laget 64-bit mye tidligere.

OG ja. 64-bit "går fortere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det eneste som er sikkert med denne oppdateringen er at ALLE (akkurat som ved forrige oppdatering) plug-in "produsenter" river av seg håret. Nå må jo alt konverteres for 64-bit :) Sett litt på det og Photoshop ser ikke ut som noen "revolusjon". Er et par fancy nye funksjoner men de kunne Adobe glætt lagt inn som oppdatering på CS4. Kjipe folk...

PS. Testa den "oppsiksvekkendfe" Content-Aware Fill funksjonen.. Ehhhh.... dette er vel ikke akkurat WOW ? Fantes vel verktøy i tidligere CS versjoner som gjorde denne jobben.

Oppdateringen ser kun ut til å gagne 64-bit, samt muligens noe på videoredigeringsfronten

Vad använder du för verktyg då undrar jag, om vi nu snackar Content-Aware?

//Mårten

Finnes forskjellige måter å clone på. Har også testet plugins som gjorde det samme, men ikke på langt nær så bra.

Sier ikke at funksjonen ikke er BRA, men Adobe kunne like gjerne lagt den til en oppdatering av CS4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...