Gå til innhold

Photoshop CS5 er her


Lars Vegas

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Er det ikke slike handlinger som gjør at orginalvaren blir dyrere, hadde flere kjøpt så hadde prisen blitt lavere.......hadde jeg drever Adobe så hadde jeg hatt "verkstøyskrinet" slik i programmet at man måtte oppdatere det via nettet og en pinkode en gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slike handlinger som gjør at orginalvaren blir dyrere, hadde flere kjøpt så hadde prisen blitt lavere.......hadde jeg drever Adobe så hadde jeg hatt "verkstøyskrinet" slik i programmet at man måtte oppdatere det via nettet og en pinkode en gang i uken.

Hvis du finner opp en kopisperre som ikke kan knekkes så blir du verdens rikeste mann ;D

lol staffan ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe er nok fullstendig klar over, og ser sikkert også fordelen ved, at amatører som oss (ihvertfall meg) bruker "piratversjoner" av programvaren deres. De kan jo ikke forvente at jallafolk som oss skal betale tusener på tusener av kroner for å leke oss med en liten del av deres omfattende pakke.

For at de skal være ledende er det viktig at de er størst, slik at folk blir familiær med softwaren. Da vil også de som har blitt flinke med adobe, og som senere kanskje får jobb som multimediatukler et eller annet sted, foretrekke adobe sin software. Bottom line er at Adboe tjener masse penger og setter bare pris på at vi bruker det.

Som profesjonell blir saken litt annerledes selvfølgelig, og det er vel er par av de her inne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vil gjerne ha retten til å prøve et produkt før jeg kjøper det. Brukes programmet til å tjene penger etc. så kjøper jeg det selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe er nok fullstendig klar over, og ser sikkert også fordelen ved, at amatører som oss (ihvertfall meg) bruker "piratversjoner" av programvaren deres. De kan jo ikke forvente at jallafolk som oss skal betale tusener på tusener av kroner for å leke oss med en liten del av deres omfattende pakke.

For at de skal være ledende er det viktig at de er størst, slik at folk blir familiær med softwaren. Da vil også de som har blitt flinke med adobe, og som senere kanskje får jobb som multimediatukler et eller annet sted, foretrekke adobe sin software. Bottom line er at Adboe tjener masse penger og setter bare pris på at vi bruker det.

Som profesjonell blir saken litt annerledes selvfølgelig, og det er vel er par av de her inne også.

Akkurat dette har du helt rett i..

Og dette med kopisperrer.. når i alle dager skal produsentene skjønne at de eneste disse sperrene stopper, er de ærlige kundene?

Denne omhandler spill, men det er og blir samme ulla med programvare

http://gamer.no/artikler/56127/kommentar-slutt-med-kopisperretullet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg sjelden har blitt mer imponert over en oppdatering enn denne

http://www.nettavisen.no/it/article2897112.ece

Andre som deler min entusiasme, eller blir det nå litt for enkelt å trikse og fikse?  ;) ;)

Neida,foto er kunst:Fiks og triks i vei,alle kan jo lage sin egen stil og sitt eget utrykk.

Selv bruker jeg ikke PS,men det er av økonomiske grunner,skulle gjerne hatt råd,og piratbukta er ikke et alternativ.

Kan lastes ned herfra:  https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop&loc=en_us

Hadde håpet på en beta-versjon,men den har kanskje ligget ute uten at jeg har fått det med meg.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt i fra en bra bilde, men har tuklet litt med det i 10 minutter (ikke brukt mye tid på finish, bare så det er sagt).

Fjernet fotobag i sofa, teppe i sofa, refleks i vinduet, striper i gulvet (fydda) m.m. Er jo lekende lett  ;D

Originalen:

[attach=1]

Den modifiserte:

[attach=2]

post-3598-13949878019725_thumb.jpg

post-3598-13949878020205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Eneste som står igjen nå, når det har blitt så enkelt og profft fjerne elementer i bildet,

er den etiske diskusjonen om man i det hele tatt bør gjøre det på f.eks naturbilder  :D

Tja, jeg for min del ser ikke at det kan være noen diskusjon. Et bilde er jo sammensatt av ferdigheter som finnes både i det å ta bildet, og det å (etter)behandle det (i følge meg). Behandlingen kan jo være feks i et mørkerom, der resultatet kan bli helt forskjellige bilder avhengig av hvem som står der og humør til personen :)

På "samme" måte vil man behandle et bilde i et bildebehandlingsprogram, og jeg ser ingen forskjell i å skarpe opp et bilde, endre litt curves&levels og å fjerne en colaboks fra bakken. Et bilde er vel resultatet, ikke nødvendigvis prosessen frem til resultatet? Jeg synes uansett at det er komposisjon, situasjon og slikt som virkelig gjør et bilde, ikke om det er beskjært, endret farge på eller elementer fjernet.

Edit: Må jo legge til at det selvfølgelig finnes situasjoner der slik fikling ikke passer seg, feks pressebilder der "the whole picture" er viktig. Andre eksempler vil jo kanskje være naturbilder der inngjerdingen som ulven befinner seg inne i er tatt bort for å late som ulven er i det fri. Slike ting.

Just my two cents  ;D

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Eneste som står igjen nå, når det har blitt så enkelt og profft fjerne elementer i bildet,

er den etiske diskusjonen om man i det hele tatt bør gjøre det på f.eks naturbilder  :D

Dette kommer jo helt ann på bruken av bildet. Er det for en nyhetsavis så er det jo eksempler på fotografer som har mista jobben pga dette. Er det stemningsbilder for å illustrere en fiskehistorie har det jo null betydning, der lyger vi jo så det renner likevel  ;D

Tar man bilder som man presenterer som naturfoto og publiserer disse skal det jo også gjøres oppmerksom på om bildene er tatt i kontrollerte former (dyrepark f.eks), så her blir det jo litt andre regler for hva man kan gjøre. Hovedregelen er vel at man skal oppgi hva man har gjort om det ikke er helt ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg for min del ser ikke at det kan være noen diskusjon. Et bilde er jo sammensatt av ferdigheter som finnes både i det å ta bildet, og det å (etter)behandle det (i følge meg). Behandlingen kan jo være feks i et mørkerom, der resultatet kan bli helt forskjellige bilder avhengig av hvem som står der og humør til personen :)

På "samme" måte vil man behandle et bilde i et bildebehandlingsprogram, og jeg ser ingen forskjell i å skarpe opp et bilde, endre litt curves&levels og å fjerne en colaboks fra bakken. Et bilde er vel resultatet, ikke nødvendigvis prosessen frem til resultatet? Jeg synes uansett at det er komposisjon, situasjon og slikt som virkelig gjør et bilde, ikke om det er beskjært, endret farge på eller elementer fjernet.

Edit: Må jo legge til at det selvfølgelig finnes situasjoner der slik fikling ikke passer seg, feks pressebilder der "the whole picture" er viktig. Andre eksempler vil jo kanskje være naturbilder der inngjerdingen som ulven befinner seg inne i er tatt bort for å late som ulven er i det fri. Slike ting.

Just my two cents  ;D

Eirik

Hei. Tror du må skille mellom "bildebehandling" og det å fjerne et element i bildet. Greit nok at ikke alle synes det er gjenstand for noen diskusjon om ting blir fjernet i et bilde, men i naturfotografimiljøet er det bred enighet om at det er en viktig diskusjon, også i fotomiljøer generelt.

Selvsagt i større grad til pressebilder for fagblader osv. enn "kunstbilder" hvor det i sistnevnte jo er helt legitimt så lenge det blir oppgitt.

Bildebehandling slik som fargekorrigering, justering av hvitbalanse for å få ting riktig, oppskarping for å kompensere for lowpassfilteret foran brikka og så videre er en helt helt annen ting - det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at ikke alle synes det er gjenstand for noen diskusjon om ting blir fjernet i et bilde, men i naturfotografimiljøet er det bred enighet om at det er en viktig diskusjon, også i fotomiljøer generelt.

Okei, da har vi i det minste kartlagt hvor jeg er i den diskusjonen ;)

Er et bilde ment å "være pent" ser ikke jeg noe galt i å ta bort elementer man ikke synes passer. Uansett er det jo en annen diskusjon enn denne tråden tar opp :) CS5 ser bra ut, og man kan gjøre en hel masse som ikke alle synes er så steike kult ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...