Gå til innhold

Anbefaling snøre


Hermann

Anbefalte innlegg

Har en z-axis 490 - 4 som jeg skal ha et nytt snøre til. Det er den stanga som jeg syns er best til vannkast (samt min SP 490). Må nå ha nytt snøre til z-axisen. Til stanga har jeg til nå benyttet et Carron snøre i klasse 4. Suverent snøre til lange overhåndskast men jeg synes det blir for lett til underhåndskast som er en tvingende nødvendighet i mitt fiske. Derfor har jeg bestemt meg for et Royal Wulff TT eller et Loop Stream (ja jeg har blitt påvirket av Hr. Brun :) ) . Den kortere klumpdelen, spesielt på Loopsnøret, skulle gjøre det enklere å spenne opp stanga enn med Carronsnøret med en klump på hele 14,63 meter. Spørsmålet blir som følger: Burde jeg på z-axisen også gå opp en snøreklasse? Vil gjerne ha tilbakemelding fra noen som kjenner z-axisen men også generelt.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve forskjellige snører selv for å finne det som er riktig for DEG...

Det har du selvfølgelig rett i Pål men tilbyderne av snører i mitt distrikt (Ringsaker, Hamar) er svært begrenset. Det dreier seg om noen G-sport butikker ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Setter du på en Intermediate polyleader vil du nok merke en stor forskjell på kastene din . Det bli tyngre og den limer seg mere i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme stanga (z-axis 9' #4) med en #5 SA Sharkskin, og det funker tålelig på vannkast - merk: jeg er ille dårlig på sånt, men får strekt ut en 10-15 meter med snakeroll... skal prøve med GL Presentation - har hørt at det kan være bra - kort, tung klump - men må bestemme meg for om jeg vil ha #4 eller må opp i #5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop OptiStream er veldig godt til vannkast, men du må ikke finne på å gå opp i snøreklasse. Da tror jeg z-axisen din kneler  :o

Har OptiStream i #4 selv, og det lader de fleste stenger i #6 godt også . . .

Er kanskje det eneste 4'er snøret jeg har prøvd som får topp-delen på Scott S3'en min i #4 til å flexe under kasting  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har en z-axis 490 - 4 som jeg skal ha et nytt snøre til. Det er den stanga som jeg syns er best til vannkast (samt min SP 490). Må nå ha nytt snøre til z-axisen. Til stanga har jeg til nå benyttet et Carron snøre i klasse 4. Suverent snøre til lange overhåndskast men jeg synes det blir for lett til underhåndskast som er en tvingende nødvendighet i mitt fiske. Derfor har jeg bestemt meg for et Royal Wulff TT eller et Loop Stream (ja jeg har blitt påvirket av Hr. Brun :) ) . Den kortere klumpdelen, spesielt på Loopsnøret, skulle gjøre det enklere å spenne opp stanga enn med Carronsnøret med en klump på hele 14,63 meter. Spørsmålet blir som følger: Burde jeg på z-axisen også gå opp en snøreklasse? Vil gjerne ha tilbakemelding fra noen som kjenner z-axisen men også generelt.

Hermann

Jeg har den stanga.

Den er ikke noe bra med 5'er snøre.  Z-axis 490 er og blir en 4'er.

Z-axis 490 er tynn og delikat. Mere så enn mange andre 4'ere. Sage sier Sage er laget for den klassifiseringen som står på stanga.

Ellers kommer nok de fleste snørene på markedet inn som tips til deg dersom du venter lenge nok.  

Tolk det som du vil.  

Generelt er et relativt "tungt" snøre med kort klump det som oppleves som enklest for mange.

Men, dersom du er flink til å øve kasteteknikk blir dette mindre og mindre relevant.

Beste kjøp pris/ytelse er i særklasse SA Aircel. Et ypperlig "billigsnøre" som jeg stadig bruker i mange klasser. Flyter godt og er veldig lettkastet. Koster kr 299.- mange steder.

Fluesnører er ofte mere "hypa" enn fluestenger etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme stang og samme erfaring som Herr Hoffmann - alle anbefaler "sitt" snøre til den stanga. Eller til andre stenger.

Og den er en 4'er, ikke en forkledd 5'er.

Jeg bruker klart mest SA GPX og en gang i mellom et Airflor Ridgeline Distance. Uansett hvilket av de to snørene jeg bruker, så er jeg fornøyd.

Jeg kjenner likevel ikke sånn særlig stor forskjell.

Nå vurederer jeg et nytt 4'er snøre til denne stanga og heller mer og mer mot å kjøpe det som SA erstattet GPX med. All-round stnag med all-round snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Gikk ut å testa Z-axis 490 med Airflo "ett eller annet" #5

Det gikk helt fint, men den sliter klart med overbelastning når jeg mater ut mere enn ca 9-10 meter.

Denne stanga brillierer med et #4 snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du burde prøve forskjellige snører selv for å finne det som er riktig for DEG...

Det har du selvfølgelig rett i Pål men tilbyderne av snører i mitt distrikt (Ringsaker, Hamar) er svært begrenset. Det dreier seg om noen G-sport butikker ol.

Da sliter du. Stanga de vil med de fleste snøremerker/taperinger fungere best i den klassen som står på stanga . 4 til 4 etc.. Ville vurdert Teeny GLF signature taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk så langt kara. Ser i hvertfall ut som om jeg bør holde meg til et 4 snøre, og kanskje spesielt om jeg velger Optistream. Det med snører er noe dritt når du ikke har noen lokal pusher å rådspørre, eventuelt prøve snører hos. Det myldrer jo av forskjellige typer. Man må nesten, desverre får jeg si, bestille på nettet. Da er denne siden en viktig kilde til informasjon selv om, som du nevner Hoffmann, alle gjerne vil selge inn sitt. Men jeg har fått svar på det jeg lurte mest på, snøreklassen, fra folk som selv har z-axis og de kommer jeg til å høre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Ville vurdert Stillwater i stedet for Stream jeg da....om det er Loop som vurderes.

Stillwater er heller ikke spesielt langklumpet, og selv for en ikke så god kaster som meg oppfattes den som meget god på vannkast og rullekast. Har også sett hva mer kapable kastere får til med samme snøre på litt forskjellige stenger. Dessuten mer enn grei på "normale" kast. Personlig synes jeg det er greit med ett snøre som greier begge deler, smule pes å stå med ræva opp og hodet ned i utstyrs bagen alt etter hvor fisken vaker, alternativt dra med seg flere stenger.....men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en z-axis 490 - 4 som jeg skal ha et nytt snøre til. Det er den stanga som jeg syns er best til vannkast (samt min SP 490). Må nå ha nytt snøre til z-axisen. Til stanga har jeg til nå benyttet et Carron snøre i klasse 4. Suverent snøre til lange overhåndskast men jeg synes det blir for lett til underhåndskast som er en tvingende nødvendighet i mitt fiske. Derfor har jeg bestemt meg for et Royal Wulff TT eller et Loop Stream (ja jeg har blitt påvirket av Hr. Brun :) ) . Den kortere klumpdelen, spesielt på Loopsnøret, skulle gjøre det enklere å spenne opp stanga enn med Carronsnøret med en klump på hele 14,63 meter. Spørsmålet blir som følger: Burde jeg på z-axisen også gå opp en snøreklasse? Vil gjerne ha tilbakemelding fra noen som kjenner z-axisen men også generelt.

Hermann

Jeg har den stanga.

Den er ikke noe bra med 5'er snøre.  Z-axis 490 er og blir en 4'er.

Z-axis 490 er tynn og delikat. Mere så enn mange andre 4'ere. Sage sier Sage er laget for den klassifiseringen som står på stanga.

Ellers kommer nok de fleste snørene på markedet inn som tips til deg dersom du venter lenge nok.  

Tolk det som du vil.  

Generelt er et relativt "tungt" snøre med kort klump det som oppleves som enklest for mange.

Men, dersom du er flink til å øve kasteteknikk blir dette mindre og mindre relevant.

Beste kjøp pris/ytelse er i særklasse SA Aircel. Et ypperlig "billigsnøre" som jeg stadig bruker i mange klasser. Flyter godt og er veldig lettkastet. Koster kr 299.- mange steder.

Fluesnører er ofte mere "hypa" enn fluestenger etter mitt syn.

Vel, synes at sharkskin-line fungerer innmari bra på stanga, men det kan vel tilskrives at jeg ikke er noen kasteekspert. har imidlertid en SA Aircell #4 som jeg ikke har prøvd, og bestilte en GL Presentation 4'er i dag. Kanskje jeg da endrer oppfatning ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har en z-axis 490 - 4 som jeg skal ha et nytt snøre til. Det er den stanga som jeg syns er best til vannkast (samt min SP 490). Må nå ha nytt snøre til z-axisen. Til stanga har jeg til nå benyttet et Carron snøre i klasse 4. Suverent snøre til lange overhåndskast men jeg synes det blir for lett til underhåndskast som er en tvingende nødvendighet i mitt fiske. Derfor har jeg bestemt meg for et Royal Wulff TT eller et Loop Stream (ja jeg har blitt påvirket av Hr. Brun :) ) . Den kortere klumpdelen, spesielt på Loopsnøret, skulle gjøre det enklere å spenne opp stanga enn med Carronsnøret med en klump på hele 14,63 meter. Spørsmålet blir som følger: Burde jeg på z-axisen også gå opp en snøreklasse? Vil gjerne ha tilbakemelding fra noen som kjenner z-axisen men også generelt.

Hermann

Jeg har den stanga.

Den er ikke noe bra med 5'er snøre.  Z-axis 490 er og blir en 4'er.

Z-axis 490 er tynn og delikat. Mere så enn mange andre 4'ere. Sage sier Sage er laget for den klassifiseringen som står på stanga.

Ellers kommer nok de fleste snørene på markedet inn som tips til deg dersom du venter lenge nok.  

Tolk det som du vil.  

Generelt er et relativt "tungt" snøre med kort klump det som oppleves som enklest for mange.

Men, dersom du er flink til å øve kasteteknikk blir dette mindre og mindre relevant.

Beste kjøp pris/ytelse er i særklasse SA Aircel. Et ypperlig "billigsnøre" som jeg stadig bruker i mange klasser. Flyter godt og er veldig lettkastet. Koster kr 299.- mange steder.

Fluesnører er ofte mere "hypa" enn fluestenger etter mitt syn.

Vel, synes at sharkskin-line fungerer innmari bra på stanga, men det kan vel tilskrives at jeg ikke er noen kasteekspert. har imidlertid en SA Aircell #4 som jeg ikke har prøvd, og bestilte en GL Presentation 4'er i dag. Kanskje jeg da endrer oppfatning ;D

Prøv Aircel'en Tom.

Det er vel ikke mye som er mere lettkastet enn det !

5'er snøret ditt fungerer forøvrig helt fint på Axisen ved korte kast. Og Sharkskin er et meget bra snøre (Til alle stenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rullekastet med Sharskin for første gang i -09. Det kan virke som overlaten "limer" lina litt til filmen slik at man får ekstra hjelp til å spenne opp stanga under rullekastet. Det resulterte at jeg rullekastet bedre enn på mange år.

Det var vel "Trout Taper" design på lina som var tilgjengelig i -09. Denne sesongen tror jeg at det er lansert en rekke andre klumpdesign på denne serien, men jeg tror nevnte tapering i SA utvalget egner seg best til rullekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble Royal Wulff eller mer spesifikt Joan Wulff signature taper #4 til Z-axis`n. Det var en veldig bra kombo :) Et snøre jeg trygt kan anbefale. Jeg har fisket med flue i 35 år nå og jeg tør påstå, etter så utrolig mange stenger og ditto snører, at akkurat det Wulff snøret er noe av det beste jeg har prøvd. Skjønner ikke hvorfor det er så få forhandlere av snøret i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...