Gå til innhold

Brunørret i brakkvann?


Tom Øvstetun

Anbefalte innlegg

Var en tur i et brakkvann på vestlandet i helgen, fikk brunørret i brakkvann. Så lurer bare på om noen vet om det er ørret som senere stikker til sjøs og blir SØ til slutt? Trodde ikke jeg skulle møte på noen brune i et brakkvann.. Noen som vet? Fiskene var ak halv kilo......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Brune som i vinterstøing? Eller utseende til "innenlandsørret" ?? Fisker endel i brakkvann/salt selv og under en flyvemaursverming forrige sommer vaket det bra og jeg fikk flere "vanlige" brunørreter som rusler opp og ned fra salt til ferskvann og omvendt som IKKE er det vi kaller "sjøørret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunørret eller sjøørret, det er umulig å si i et vassdrag som huser begge sortene. Det er samme fisken og den kan skifte fra å være sjøørret til å bli brunørret og omvendt på et nær sagt hvilket som helst stadie i livet. De som man påtreffer i havet og som må sies å være sjøørret kan også variere i farge fra helt brune til sølvblanke. Sjøørret som etter en tid i sjøen vandrer opp i ferskvann og gir seg til der må man etterhvert kalle brunørret og tilsvarende må man etterhvert kalle en brunørret for sjøørret dersom den etter årevis i ferskvann plutselig finner det for godt å vandre ut i sjøen.

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man skal definere en slik fisk kan vel diskuteres. I mine øyne er en aure som blir tatt i sjøen en sjøaure, slike fisker er vanlige i mange av vestlandsfjordene. Det er aure som på grunn av det brakke vannet ikke har behov for å smoltifisere, den trenger ikke omstillingen for å takle saltvannet. Dermed får den ikke det karakteristiske sjøaureutseendet som blankfisk, likevel må vel aure som lever i sjøen karakteriseres som sjøaure, må den ikke? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man skal definere en slik fisk kan vel diskuteres. I mine øyne er en aure som blir tatt i sjøen en sjøaure, slike fisker er vanlige i mange va vestlandsfjordene. Det er aure som på grunn av det brakke vannet ikke har behov for å smoltifisere, den trenger ikke omstillingen for å takle saltvannet. Dermed får den ikke det karakteristiske sjøaureutseendet som blankfisk, likevel må vel aure som lever i sjøen karakteriseres som sjøaure, må den ikke? ???

Noen ørreter lever både i sjøen og i ferskvann. Den vandrer frem og tilbake flere ganger i løpet av ett år.

Forøvrig velger jeg også å kalle alle ørreter jeg fanger i sjøen for sjøørret, og alle ørreter jeg fanger i ikke-anadrome vassdrag for brunørret. Resten kaller jeg bare for ørret... ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar, veldig interessant. Har i mine 15 år som fluefisker bare holdt til i innlandet med imitasjons fiske i ferskvanns og veldig lite sjøørret og saltvannsfiske. Bare elv og det blir noe annet. Fikk mine anelser når jeg skrapte av små skjell på fisken, og smaken var jo veldig bra.. Takker og bukker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange brakkvannsområder er det en flytende grense mellom brunørret og sjøørret. Noen oppholder seg stort sett bare i brakkvannsområder og blir derfor ikke like blanke som de som går lengre ut. Er mange av disse innerst i flekkefjorden. Vet ikke om en skal kalle de sjøørret eller brunørret, men de går ihvertfall stort sett på samme diett som sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man skal definere en slik fisk kan vel diskuteres. I mine øyne er en aure som blir tatt i sjøen en sjøaure, slike fisker er vanlige i mange va vestlandsfjordene. Det er aure som på grunn av det brakke vannet ikke har behov for å smoltifisere, den trenger ikke omstillingen for å takle saltvannet. Dermed får den ikke det karakteristiske sjøaureutseendet som blankfisk, likevel må vel aure som lever i sjøen karakteriseres som sjøaure, må den ikke? ???

Enig i at det er fornuftig å kalle en aure som lever i sjøen for sjøaure. Det er vel også det eneste riktige? Når det gjelder aure så kan man imidlertid ikke, slik jeg forstår det, lage et fornuftig skille ved om auren har smoltifisert eller ikke siden man har alle grader av smoltifisering fra ingen smoltifisering til fullstendig smoltifisering som man ser hos individer som tåler saltvann like godt som laksen og kan foreta regulære næringsvandringer fritt i havet. Fargen er heller ikke noen absolutt nøkkel siden de brune ørretene som vi ofte omtaler som brakkvannsørreter (de er jo som regel det) også kan finnes helt ute i havgapet i salt sjø.

Fascinerende fiskørreten, og strengt tatt er det vel ikke så viktig å vite om det er en sjøaure eller ikke siden det tross alt er en ørret uansett  ;D

Rolf JF

Edit trf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, vi får takke britene for jobben med å spre ørret over verden.. Ørretfiske er en stor lidenskap som gjør livet helt herlig, ingenting er som å stå i elva med stanga i hånda å se ørreten vake. Ørreten jeg fikk hadde bare småfisk i magen, ikke et insekt å se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ofte være innlandsørret som har sluppet seg ned elvene og funnet seg til rette i munningsområdet,mange elver i Norge hvor man kan fiske målrettet på disse,som regel knallrøde i kjøttet og feitere enn sjøørreten...bedre også i panna... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ørreten skal kunne overleve i brakkvann må den vel ha gjennomgått (en grad av?) smoltifisering, og da er den i hvert fall for en sjøørret å regne i mine øyner, selv om den har valgt en annen overlevelsesstrategi enn sjøørreter som trekker lenger ut i fjordsystemet/til havs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde ikke det trengs noe smoltifisisering, fordet den vandrer ut i havet?

er vell rett som det er at stasjoner ørret er i brakkvannområder.

var med og sette ut ørret direkte fra elv og direkte ut i brakkvanns områder, og ble overasket hvor fort en brunørret som var helt klassisk brun ørret ble fovandlet til en blank sø gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I mange av de Skånske næringsrike elvene har man alltid en hviss prosentandel som blir stående igjen i elva for å beite insekter og da har de hensiktsmessig brunfarge, men så forsvinner de til havs og kan dukke opp som blanking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

hvem kan vite om det er sø eller bø i et vassdrag med anadrom fisk??

SOM regel veldig greit å se forskjell :) Den ene er blank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Enda en fin ørret jeg tok på mandag i samme brakkvann med den brune fargen, fikk en til og når jeg sløyet fisken så luktet det veldig salt vann av fisken. Vil det si at den nylig har vært til sjøs? Den på bilde som luktet veldig salt. Den veide 700g men ser jo ut som er brunørret..

post-3003-13949881175398_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøaure og brunaure er jo samme fiskeslaget. I Brakkvann finner man ørret som har levd lenge i ferskvann eller brakkvannsonen. Denne har garantert i løpet av livet sitt også vært lengre ute og har vært blank en gang. Noen av de har kansje bare dristet seg ut i brakkvannsområdet og ikke skiftet farve en gang.

Jeg har tatt mange aurer i frierfjorden der svigers bor, som ser ut som en typisk "myrtjønnaure". Jeg har også tatt mange store våraurer godt inne på smøla med samme utseende. Det samme gjelder tidlig i sesongen oppe i Orkla. All fisk jeg antar har vært i sjø eller brakkvann i løpet av livet sitt er i mine øyne sjøaurer uansett utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...