Gå til innhold

God(e) ørretelv(r) i bergens området?


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

det er greit at det finnes......har vært litt omkring men ikke funnet et std som kan komme opp mot det jeg mener er veldig bra.....det spørs på kravene man har........føler ikke særlig køfiske der jeg bruker å fiske, det fordi jeg som regel fisker på umulige steder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra Staffan. Men er sånn det er her, man må lete og bruke tid før man finner gode elver, og ofte ligger dem på umulige plasser :) Men er jo ofte kjekkere å få en stor ørret når man jakter litt, enn når man står på en gresslette, 50 meter fri baksleng, og den tar hver flue som kommer drivene.

jepp, er selfølgelig Brannsuppis! OG vi vinner serien til slutt skal du se  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekso i eksingedalen, http://www.eksovillfisk.no/. Veit ikke om jeg er rette mannen for å drive reklame, men er ei elv som er på vei opp! Lykke te.

Østlending på vestlandet er ikke lett!!

Dette e eit veldigt bra tips!! :) Eg Arild og Cees var der oppe idag. Willy hadde slått opp lavoen og overnatta der, og det var vår plan også, men desverre så gjekk ikkje det som etter planen, men fiske var bra :) Me tok fleire på ein Tørr/Buzzer rigg, og når me gjekk lenger opp i elva så tok me fisk på Tørt/Nymphe rigg. Tilogmed ein av dei store viste seg i dag. Eg kasta. Masse vind. Nypha hang seg opp i tørrflua, og sia kastet ikkje var det beste og ihvertfall ein god meter i frå der den fine vaka, so ville eg heller berre la riggen gå ut flytet. Men ka skjer!!! Jaudå fisken rulla øve tørrflua :D men til tross for eit flott tilslag, så fekk eg ikkje setta kroken skikkeligt pga vasen... Men men viss ein e heldig so står han der neste gong også ;)

Dette e ei nydelig elv som har blitt kultivert i dei siste 10 åra, og fisken e begynnt og bli virkelig fin :) Kortet koste 100.-i døgnet og 700.- for året. Nåke som ein fort spar inn at :) Så dette e absolutt ei elv som e verdt og prøva :)

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om trønder på vestlandet.. Men.. Ekso er veldig fint, og et godt tips! Der blir du godt mottatt, får en hyggelig prat og finfint fiske! Veldig fin elv, og min nemesis av en ørret står der i sone 2 :) Ellers har jeg og mine fiskekompiser prøvd oss litt ute på Sotra i det siste. Ikke mye stort å se, men vi har ikke prøvd veldig mange vann enda heller.. Blir vel å prøve oss fram nå mot somemeren. Målet er å finne et fint dagsturvann under en halvtime hjemmefra, og få fiska mest mulig i Ekso, som er min favorittelv i Bergen og omegn. Anbefales!! Ellers har vi prøvd litt i Oselva (mest laks og sjøørrett trur jeg), som heller ikke er så værst.. Må prøves ut mer iløpet av sesongen. Kanskje vi møtes en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke greit å være østlending på vestlandet men med det sagt så er jeg helblods vestlending, født på fødestua i Årdal i sogn og fjordane. Som dere ser så er etternavnet Øvstetun, ikke et østlandsnavn men ja jeg vokste opp på lillehammer.. Ikke greit dette  ;D

Men takk for tipsene, så elso er åpent for fiske? Sone 2 som er best? Oselva prøvde jeg i fjor uten lykke men likte arnaelva bedre etter laks/SØ, men jeg tenkte medt på brunørret elver jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor langt er det å køyre frå Bergen til eksingedalen? Køyrer de opp frå Dale eller nær Voss?

Må teste ut denne elva i sommar...

Finaste vegen e inn til modalen og opp derifrå. Kjøre turen tar ikkje meir enn 1- 1,5 time viss ikkje tyskar bobilane e i samme område ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Ekso nå i helga og må si jeg ble litt skuffa. Var nok litt for kaldt i vannet og litt for lite vann til at det ble bra fiske. Men elva er veldig fin og folka oppi dalen er supergjestfrie og hyggelige! Skal nok ha meg et par turer dit nå når sesongen knekker i gang for fullt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Ekso nå i helga og må si jeg ble litt skuffa. Var nok litt for kaldt i vannet og litt for lite vann til at det ble bra fiske. Men elva er veldig fin og folka oppi dalen er supergjestfrie og hyggelige! Skal nok ha meg et par turer dit nå når sesongen knekker i gang for fullt ;D

Den vannstanden som var ihelga var veldigt bra med tanke på årstida og vaking ;) Hadde det vært meir vann, så hadde det fort blitt for kaldt i vatnet og dermed ingen vaking heller. Me hadde ein knall dag med vakende fisk som også tok på tørt både i stille vann og i rennende vann :) Så eg kan ikkje akuratt være enig i at det var skuffende ;)

Men at ein møte greie og gjestfri folk, e sikkert og visst :)

JonnyS...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor langt er det å køyre frå Bergen til eksingedalen? Køyrer de opp frå Dale eller nær Voss?

Må teste ut denne elva i sommar...

Finaste vegen e inn til modalen og opp derifrå. Kjøre turen tar ikkje meir enn 1- 1,5 time viss ikkje tyskar bobilane e i samme område ;)

Oki..Takkar for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom. ;)

For de som har lyst på en kjøreopplevelse er Dale valget,dette er "den gamle veien mot østlandet",mange steder en bilbredde bred,en eventyrvei som,når jeg har besøk østfra kjører bare for å vise frem,med håndhogde tunneller og bratte fjell både opp og ned,virkelig en kjøreopplevelse for den som liker å ta seg tid...eh..... glemte å nevne den flotte naturen ruta går igjennom. 8)

For de som vil litt fortere fram,er det Modalen som gjelder.

Når det gjelder fiske i Ekso,er den elva kultivert i over 10 år nå,og resultatet er stadig oftere fin fisk,som er resultatet av et uttak på opptil 30 000 fisk i året(varierer noe),og fisken som finnes er utrolig sprek,en 400 grammer er nesten på høyde med kilosfisk andre steder,og det finnes atskillig større fisk enn det,sjekk ned på siden her : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10399.1620

Og her :

[attachimg=1]

Og sånn kan fisken se ut,mangler ikke mat de her  ;)

[attachimg=2]

Som jonny sa var jeg oppover i helgen,og vi hadde ikke problemer med å få fisk,ble vel drøyt 20 stk på meg,de fleste på myggpupper(buzzere) tempen steg til nesten 7 grader på lørdag og vi så fin fisk som vaket i sone 1.

Vær klar over at det er tidlig enda,dette er en fjelldal og fisket kan være kilent,særlig vinden var vel litt trøbblete i helga med mye nordafra.

Satt lørdag kveld i sone 2 i en jævlig nordavind,ga opp og da jeg kom opp i sone 3 var det vindstille! ;D

Og dette er litt betegnende;elva går i mange svinger,og hvis man leter litt går det ofte an å finne plasser som ligger i le.

Vespertinaen som kom drivende var ensom,men et varsel om hva som kommer:et bra fiske med lepto-fluer er rundt hjørnet,begge artene klekker,og fisken tar begge som dun eller spinnere og er ofte ganske ivrig på vespertinanymfer,men mygg vil hele tiden være med å blande seg inn som hovedføde(litt lav ph må ta skylda for det,men kalking skal utredes,noe som kan hjelpe på bestanden av baetis).

For de som vil fiske i vakker natur,med muligheter for en og annen spreking litt opp i vektklassen er dette et bra sted på vestlandet.

Willy

post-3549-13949878191972_thumb.jpg

post-3549-13949878192629_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et par fra selve elva.

[attachimg=1]

Sone 1 mellom bruene,tatt i mai ifjor omtrent på den tiden fisken begynner å plassere seg i det lange graset.

[attachimg=2]

Veldig bra nymfe/tørrflue strekke,sone 1

[attachimg=3]

Utsnitt fra sone 3.

[attachimg=4]

"Hølen" Sone 4,her bor det minst 100 ørret over kiloen!

Dette er ikke noe vi tror,de haker seg engang imellom fast i garnet under uttynningsfiske,til nå har det gått bra med alle! :D

Willy

post-3549-13949878194369_thumb.jpg

post-3549-13949878194928_thumb.jpg

post-3549-13949878195377_thumb.jpg

post-3549-13949878195908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva viste seg fra en fin side i helga. Kommer (kanskje) til å vise seg enda finere til helga igjen. Men når jeg ser bildene dine Willy kan jeg ikke vente med å dra opp sommerstid :D

Og første skikkelige møtet med elva ga mersmak. For noen nydelige strekker og stryk. Kanskje blir det en dagstur i uka og til helgen blir det telt/lavo, fulle bokser med fluer, nystrøkne vadere og tomt minnekort på kamera. Åhh, som vi gleder oss allerede  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...