Gå til innhold

Vedlikehold Backwinder


Gudbrandsdøl

Anbefalte innlegg

Gjest Vwing

Lurer litt på det jeg også, det som er orginalt er hvertfall alt for tregt/seigt når det er litt kjølig.

Lurer på om jeg bare skal teste litt tynnere olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det går tregt når det er kaldt så tyder det på at det er fett i lageret. Hvis dere da bruker olje så vil det løse opp fettet. Husker jeg gjorde den feilen med den første Lop/Danielsson snella mi. Heldigvis var de ikke sene med å sende meg nye lager. Men det er jo litt verre med Backwinder...

Så da ville jeg gått for tipset til Staffan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke lager som er brukt i disse snellene, men vil være veldig overrasket om det ikke er standard hyllevare - til en billig penge - i velassorterte jernvareforretninger. Hvilken smurning du bruker (olje/grease og viskositet) blir en oppveining mellom krav om beskyttelse og rullemotstand, samt hvor ofte du er villig til å vedlikeholde lageret. Kjedeolje til sykkel fungerer sikkert helt greit, men tror du må regne med hyppig vedlikehold. Hvis lageret har gummiert pakning er det forøvrig mulig at det kan være den som gjør at lageret ruller tregere når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Kan kanskje være plasten brukt i inner- og ytterbanen som ikke er tilstrekkelig temperaturstabil ??? Når jeg nå ser lagrene er de nok ikke standard hyllevare, slik jeg først antok, men nye kan helt sikkert bestilles til en forholdsvis akseptabel pris. Ellers ser det ut til at lagrene har en heller tvilsom pakning, så jeg ville kanskje vært skeptisk til å bruk olje med lav viskositet i dette tilfellet, da den antageligvis vil lekke ut under bruk. Alternativt kan det kanskje være en idé å bruke en syntetisk teflonolje som bare danner en tynn film for rustbeskyttelse av kulene, men dette blir som sagt bare synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trenger ikke å være så veldig vanskelig. Det er egentlig bare å prøve seg frem og se hva som virker. Er lageret smurt med grease eller olje originalt? Hvis du tar det med deg til en forretning med godt utvalg av smøreprodukter, bør du få hjelp til å velge en grease eller olje med tilsvarende hardhet/viskositet, så kan du prøve med en ny påføring av dette først. Bare pass på å gå for et syntetisk og ikke petroleumsbasert alternativ. Hvis du fortsatt skulle oppleve treghet ved lave temperaturer, er det bare å prøve noe annet og tynnere. Oljer med lav viskositet ville jeg som sagt vært litt forsiktig med, men oljer som tørker og bare danner en tynn film, eventuelt noe à la Super Lubes Dri-Film, kan være nok beskyttelse til dette bruksområdet. En forutsetning for dette er derimot at pakningen er tett nok til å holde støv og smuss ute, slik at man ikke trenger en barriere av olje/grease.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei. var hjemme hos lars (han som har laget snellene) og hentet meg noen sneller han hadde liggende. hvis jeg husker riktig så sa han at snellene var vedlikeholdsfri! han sa han brukte å skylle snella etter bruk i saltvann, selv om det ikke var nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at disse plastlagrene er laget av POM.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyoxymethylene_plastic

Dette er en plasttype som ofte er brukt i lagre og er meget godt egnet til dette. Det er en selvsmørende plast slik at det skal være veldig lite behov for vedlikehold. Jeg vil anta at temperaturforandringen mellom de syrefaste kulene, plasten og aluminium er det som spiller et puss når snella føles treg i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har en backwinder jeg. Den skal jeg passe på som kronjuvelene. Men er også interesert ivedlikehold.

Da boer du passe paa at de ikke mister den da. Posen med kronjuveler vinglet jo faretruende loest for en tid tilbake  ;D.

Jeg har 3 Backwindere. Trout, Seatrout (som var prakteksempelet paa hvor god snella virkelig ble) og Big Game. Skulle oenske Lars Blomberg fyret opp CNC maskinen og lastet den med spennende snelledesign igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Husker at jeg ringte Lars en søn formiddag etter at sea-trout snella "skrudde" seg opp og falt fra hverandre i minusgrader under sø fiske ... Årsaken var at det gikk tregt pga kulden. Ca 6 år siden dette.

Hva slags smøring skal jeg bruke spurte jeg.. " samme type grease som de bruker på "flapsen" på F16 fly " .. fikk jeg til svar.

Spurte så hvilken Statoil i Tønsberg som hadde dette og vi fikk begge en god latter...

traff senere Wilhelm på brufoss og fikk ny snelle da noen av de tidlige hadde en el annen feil på gjengestigningen ... (?)

Denne snellen ligger godt på bunnen utenfor Langø ( Vestfjorden ) da sekken med snellen falt av pongtongen på en av jomfruturene. (noen må bare lære av egne feil...)

Den siste snellen som jeg fant på Finn.no gjør jeg minst mulig med utenom skylling. I hvertfall ikke fett / grease som alltid vil få økt viskositet i lavere temp. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen spm om vedlikehold av sneller. gjelder en xla og en gt (vision) begge disse snellene lugger fælt i bremsen etter ca et års bruk i saltvann. Er løpet kjørt eller går det ann å gjøre noe med det? Har prøvd å skru fra hverandre sakene men kommer bare inn til det første lageret.

sier heller ikke neitakk til tips om den beste snella til bruk i saltvann,kl 7-8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bør gå for et Moly basert fett eller hvit vaselin da dette er syrefritt og ikke "kaster"

vekk fettet,Har også utmerkede egenskaper i kaldt vær.

Statoil har molyway,hvit vaselin får du kjøpt på wurth.

Kan dette være noe? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Fett/Molybdendisulfidfett-MoS2-36412/

Apoteket har noe som heter hvit vaselin men vet ikke om det er det samme som anbefales her? Føler at hudprodulter blir feil i ei snelle... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...