Gå til innhold

Villaks vs. oppdretsfisk.


Hva smaker best?  

44 stemmer

  1. 1. Hva smaker best?

    • Oppdretsfisk er best.
      10
    • Villaks er best.
      36


Anbefalte innlegg

hehehehehe, den der er god. jeg regner med at de fleste svarer villaks, men der tror jeg de fleste bommer. hvorfor?

vel, selv om jeg har gått bort fra å spise laks (oppdrett eller vill) så er det noen fakta som rett og slett er ikke til å unngå

o-laks har tilpasset fôr som sørger for jevn og fin farge og ganske så lik smak på individene. videre slaktes o-laksen før den er kjønnsmoden, slik at ingenting (næringsstoffer, pigment +++) blir brukt til å gjøre fisken klar for gyting. noe som senker kvaliteten på kjøttet betrektelig.

av den grunn er villfisken ikke så bra, den er kjønnsmoden og kjøttet har begynt å få dårligere kvalitet, da alt som har med kvalitet å gjøre går enten til rogn, melke eller andre ting som har med gyting å gjøre (som feks farge). videre blir tross alt fisken stresset under kjøring, noe som virkelig forringer kvaliteten (og ja den kjøringen villfisken får stresser mer enn slaktingen o-fisken får)

så har vi temperatur da. i slakteriene er man nøye på å passe på tempen fra start til slutt for å få best mulig kvalitet og kontrollere når fisken går i rigor (blir dødstiv) noe som også påvirker kvaliteten. noe villfisken ikke får, den henger vel etter halen, hvis man er heldig i skyggen, ved ganske høye temperaturer. som igjen fører til dårligere kvalitet.

utifra dette her så bør ingen kakke laks eller sø i elv, da kvaliteten er rett og slett ikke så bra. mataukere vil sikkert si seg uenig, men de har jo ikke peiling på noe....

selv om ola og kari nordmann ikke kan skille vill og o-fisk når det gjelder smak, så kan man ikke se fra forskningen....

huff, føler meg litt uvel av å si noe positivt om o-laks, men det er ikke noe galt med fisken, bare de idiotene som driver o-anlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen kommer av tilsettningsstoffer i fôret og har ingenting med smaken på fisken i merder å gjøre... Det blir en placebo-effekt ut av en varm rødfarge...

Oppdretsfisk smaker best i mitt tilfelle, men spiser den ikke med like god samvittighet....

MB

fargen kommer av karotenoiden astaxanthin, og selv om det er bevist at astaxanthin har ingen direkte innvirkning på samk så har det utrolig mye å si for total opplevelsen av produktet og ikke minst kvaliteten på produktet. asta er også en veldig god antioksidant. og det er ikke en tilsettningstoff, men finnes naturlig i skalldyr, gjær og muggsopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen kommer av tilsettningsstoffer i fôret og har ingenting med smaken på fisken i merder å gjøre... Det blir en placebo-effekt ut av en varm rødfarge...

Oppdretsfisk smaker best i mitt tilfelle, men spiser den ikke med like god samvittighet....

MB

fargen kommer av karotenoiden astaxanthin, og selv om det er bevist at astaxanthin har ingen direkte innvirkning på samk så har det utrolig mye å si for total opplevelsen av produktet og ikke minst kvaliteten på produktet. asta er også en veldig god antioksidant. og det er ikke en tilsettningstoff, men finnes naturlig i skalldyr, gjær og muggsopp.

O-laks blir meg bekjent fôret med fiskemel, men er det tilstrekkelig med astaxantlbllbld i den oppmalte fisken til at den får en så sterk rødfarge?

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen kommer av tilsettningsstoffer i fôret og har ingenting med smaken på fisken i merder å gjøre... Det blir en placebo-effekt ut av en varm rødfarge...

Oppdretsfisk smaker best i mitt tilfelle, men spiser den ikke med like god samvittighet....

MB

fargen kommer av karotenoiden astaxanthin, og selv om det er bevist at astaxanthin har ingen direkte innvirkning på samk så har det utrolig mye å si for total opplevelsen av produktet og ikke minst kvaliteten på produktet. asta er også en veldig god antioksidant. og det er ikke en tilsettningstoff, men finnes naturlig i skalldyr, gjær og muggsopp.

O-laks blir meg bekjent fôret med fiskemel, men er det tilstrekkelig med astaxantlbllbld i den oppmalte fisken til at den får en så sterk rødfarge?

MB

99 % av laksen fores med tørfôr. der blir fettet som fisken må ha, pakket inn i astaxanthin kapsel (kan ikke ses med det blotte øyet, og meget enkelt forklart ;D ) det er avhengig hvor mye asta skal tilsettes i fôret, fordi det koster mye peng. derfor er det viktig å finne en balanse mellom mengde tilsatt og mengde fisken tar opp. så det å bruke for mye, er å kaste penger i bøtta. så all o-laksen får tilstrekkelig med asta. noen fisk får også lutein, men denne kommer fra vegatabilske protein- og fettkilder og er ikke naturlig i laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor og Torbjørn: Jeg er HELT uenig!!!!!! Nygått fisk i fra juni -juli smaker bedre en fjøsfisk.

Og fargen er da faen ikke finere på en oppretter ??? Hvor har dere fisket laks? På koppang?

Mye av den oppdriten har for mye fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor og Torbjørn: Jeg er HELT uenig!!!!!! Nygått fisk i fra juni -juli smaker bedre en fjøsfisk.

Og fargen er da faen ikke finere på en oppretter ??? Hvor har dere fisket laks? På koppang?

Mye av den oppdriten har for mye fett.

seff er tidlig fisk bra, men generellt er villfisk dårligere i gjennomsnitt ;) det hender at man får fie villfisk, har gjort det selv, men som sagt har o-fisk jevnere og bedre kvalitet enn villfisk, rett og slett fordi at det finnes mange faktorer som kontrolleres og har innvirkning på kvalitet.

det finnes også mye ræl når det kommer til farge på o-fisk og, men du skulle ha sett de som går ut av landet. det er slik at man får dårligere kvalitet på o-fisk her enn i utlandet, rett og slett fordi nordmenn vil ikke betale nok....

og det er o-fisk her mer fett er også normalt, fettet er ikke like fintfordelt, og villfisken her brukt en del av fettreservene sine for å komme/gå opp elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjøsfisk er og blir fjøsfisk, knapt nok egnet som dyrefor. Æsj!

man har lov til en mening, jeg personlig spiser heller ikke o-laks. men det er ikke pga fjøsfisk ditt fjøsfisk datt, men rett og slett fordi at slik som næringa er idag, så er den ikke bærekraftig.

det er desverre slik at "fjøsfisken" er noe inni helvete egnet til mat og mange land er villig til å betale masse penger for å få den beste norske o-laksen.

så det er egentlig synd at griske oppdrettere skal ødelegge noe som kunne vært et fint måte å spare villfisken på, nemlig bærekraftig og miljøvennlig oppdrett. noe opdretten er langt i fra idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kokk (av yrke), matnyter og fluefisker vil jeg bare tilføye og si det at det er svært mye av kjøttet på oppdrettsfisken som må renskes/skjæres bort for å bli kvitt forsmaken. Og når det gjelder konsistens så kan man nesten sammenligne oppdrettslaks med lutefisk. (geleaktig/bløt)

Eneste oppdrettslaksen som er noe særlig, er den vi bruker til sushi. "Salmalaksen", men den er nesten umulig for den vanlige mann i gata og få tak i og svin dyr.

Vanlig oppdrettslaks => innført fra sverige/ østersjøen.

Salmalaks => norsk villaks som er blitt oppdrettet.

Det er svært stor forskjell på disse bare.

Men må bare si at laks i seg sjøl e tørr på smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kokk (av yrke), matnyter og fluefisker vil jeg bare tilføye og si det at det er svært mye av kjøttet på oppdrettsfisken som må renskes/skjæres bort for å bli kvitt forsmaken. Og når det gjelder konsistens så kan man nesten sammenligne oppdrettslaks med lutefisk. (geleaktig/bløt)

Eneste oppdrettslaksen som er noe særlig, er den vi bruker til sushi. "Salmalaksen", men den er nesten umulig for den vanlige mann i gata og få tak i og svin dyr.

Vanlig oppdrettslaks => innført fra sverige/ østersjøen.

Salmalaks => norsk villaks som er blitt oppdrettet.

Det er svært stor forskjell på disse bare.

Men må bare si at laks i seg sjøl e tørr på smak.

det kan ikke være fôrsmak på fisken, da den slutes før slakt for å fjerne medisinrester.

vanlig o-laks er det man får i butikken

salmalak er pre-rigor filetert laks og det er kun den beste biten på fisken som selges. noe som fører til en høyere pris, da det blir mer avskjær.

den bløte konsistensen finnes egentlig kun på sporden, noe vi kaller bløtstripe. hvorfor den er der, vet de ikke enda, med det forskes på det.

og det er stor forskjell på fisken fr produsent til produsent. vil ikke nevne navne, med det finnes steder der men ikke hlet har kontroll på slakteprosessen, og da blir det fort dårligere kvalitet på fisken.

hadde nordmenn i tillegg vært villig til å betale en høyere pris, som feks japan, russland osv, så hadde du sett en imponerende endring i kvalitet.

og det er viktig å nevne at o-industrien er veldig viktig for norge, det er bare det at idag så drives den helt idiotisk......

jeg var kokk jeg og, men nå er jeg matteknolog (med fordypning i pre-rigor kavlitet på Salmo salar L. PS. Jeg har ingen tilknytning i noen o-bedrifter, kommer bare med fakta her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger bestandig igjen usmak igjen i f.eks bukfettet på all anadrom oppdretsfisk. Har aldri vært borti oppdrettsfisk hor det ikke har vært et snev av usmak som du ikke finner i villfisk. Det var en nær bekjent som fortalte meg dette som jobber daglig med oppdrettsfisk.

aldri spist buken på en o-laks, men japsene betaler masse kroner for å få buklistene. noe som ellers går til ensilasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRA LANDBRUKSDEPARTEMENTETS ETIKKUTVALG 1995

Sammendrag

Landbruksdepartementets etikkutvalg har vurdert sulting av oppdrettsfisk. Sulting er i utstrakt grad blitt tatt i bruk som et produksjonsregulerende tiltak. Perioder med sult har også en dokumentert positiv virkning på enkelte kvalitetsparametre. Full sulting av fisk kan gjennomføres i ukesvis tilsynelatende uten problemer for fisken. Etikkutvalget er imidlertid ikke kjent med at det er foretatt spesielle undersøkelser for å avdekke en eventuell stressbelastning på fisk under sult. Redusert fôrtildeling kan resultere i skader som følge av konkurranse om knappe matressurser.

Fisk er fysiologisk tilpasset til å tåle perioder med minimalt fôropptak. I fangenskap er det imidlertid menneskene som bestemmer når oppdrettsfisken skal få mat, og fisken har ingen mulighet for å oppsøke andre lokaliteter. Oppdrettsfisk har dessuten under sultperioder et sterkt vekstpotensiale som ikke realiseres. Riktignok har vi i vår kulturkrets en annen holdning til fisk enn til pattedyr og fugler. En vurdering av disse holdninger i lys av nyere forskning vil etikkutvalget komme tilbake til ved en seinere anledning. Utvalget mener imidlertid at dyr som holdes i menneskers varetekt må gis forhold som minst tilfredsstiller dyras grunnleggende fysiologiske behov, uansett om det gjelder fisk eller høyerestående dyr. Utvalget kan ikke anbefale at sulteperioder tas i bruk som et markeds-, produksjons- eller kvalitetsregulerendes tiltak. Utvalget har likevel ikke innvendinger mot den sultefôring som anvendes før slakting for å tømme fiskens tarmsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRA LANDBRUKSDEPARTEMENTETS ETIKKUTVALG 1995

Sammendrag

Landbruksdepartementets etikkutvalg har vurdert sulting av oppdrettsfisk. Sulting er i utstrakt grad blitt tatt i bruk som et produksjonsregulerende tiltak. Perioder med sult har også en dokumentert positiv virkning på enkelte kvalitetsparametre. Full sulting av fisk kan gjennomføres i ukesvis tilsynelatende uten problemer for fisken. Etikkutvalget er imidlertid ikke kjent med at det er foretatt spesielle undersøkelser for å avdekke en eventuell stressbelastning på fisk under sult. Redusert fôrtildeling kan resultere i skader som følge av konkurranse om knappe matressurser.

Fisk er fysiologisk tilpasset til å tåle perioder med minimalt fôropptak. I fangenskap er det imidlertid menneskene som bestemmer når oppdrettsfisken skal få mat, og fisken har ingen mulighet for å oppsøke andre lokaliteter. Oppdrettsfisk har dessuten under sultperioder et sterkt vekstpotensiale som ikke realiseres. Riktignok har vi i vår kulturkrets en annen holdning til fisk enn til pattedyr og fugler. En vurdering av disse holdninger i lys av nyere forskning vil etikkutvalget komme tilbake til ved en seinere anledning. Utvalget mener imidlertid at dyr som holdes i menneskers varetekt må gis forhold som minst tilfredsstiller dyras grunnleggende fysiologiske behov, uansett om det gjelder fisk eller høyerestående dyr. Utvalget kan ikke anbefale at sulteperioder tas i bruk som et markeds-, produksjons- eller kvalitetsregulerendes tiltak. Utvalget har likevel ikke innvendinger mot den sultefôring som anvendes før slakting for å tømme fiskens tarmsystem.

den kan sultes i ukesvis, men BLIR IKKE det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting finner jeg ikke på Igor. Så du mener fisken blir satt på en tredemølle for å løpe av seg fettet?

nei, de blir ikke sultet så lenge..... husk at vekt = penger....

så ingen o-fisk sultes i ukesvis, det er penger i bøtta

kvalitet, og ikke kvantitet som betyr penger ;) hvem vil kjøpe kjøtt full av fett, som dessuten er usunt?

Edit: de pøser på med pellets for å bole dem opp. sulter dem, sender dem ut. Hadde de foret dem opp i et naturlig tempo, ville det kostet mer penger å drive business.

Edit: digger å skrive innlegg på 10 sekunder ;D ;D lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting finner jeg ikke på Igor. Så du mener fisken blir satt på en tredemølle for å løpe av seg fettet?

nei, de blir ikke sultet så lenge..... husk at vekt = penger....

så ingen o-fisk sultes i ukesvis, det er penger i bøtta

kvalitet, og ikke kvantitet som betyr penger ;) hvem vil kjøpe kjøtt full av fett, som dessuten er usunt?

altså, o-fisk blir ikke sultet i uskesvis. så enkelt er det.

det er mer fett på o-fisken ja, men ingen har sett en villaks som er tatt laaaaaaaaaaaaaangt ut i havet. den kan like godt ha like mye fett den og, som den seff bruker opp pga vandring.

og jeg kan love deg at den fisken som sendes til utlandet kan ikke sammenlignes med det vi i norge kan kjøpe på butikken, og jeg kan love deg at de betaler så godt at alle i norge kunne sluttet og kjøpe o-laks uten at oppdrettsnæringa hadde kjent det.

norge er det minste markedet for norsk o-laks, tro det eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...