Gå til innhold

Bilder av div insekter.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Takker gutter :)

Ja, jeg kan røpe alt :)

Jeg bruker blitz, med defuser. (Sånn hvit propp på) Altså en ekstern blits. En SB900 på de jeg la ut i går. En Sb800 på de jeg la ut i dag.

Jeg har vinglet litt med Fen. Har vel tatt i alt fra F5.6 til F20 tror jeg. Ser egentlig ikke så stor forskjell :P

Lukkerhastighet er følgende:

Den som henger i lufta med grønn bakgrunn: 1/1600.

Den som henger u lufta med blå bakgrunn: 1/1000.

Den som sitter på greina som jeg la ut i dag:1/400....blitet er tatt med F16 i blender.

Bildene er tatt med manuell fokus, uten stativ. Holder venstre neven på fokusen og skrur til det er sånn ca. En treffer, en annen treffer ikke :)

Bildene er ikke redigerte i det hele tatt. Uten om den rare vepsen i går. Den er litt skarpet i USM (Unsharp mask). Faktisk for mye skarpet så det er bedre uten. Ellers er bildene tatt i Raw, lagt inn i capture NX2, gjort om til JPEG, croppet litt og krympet for web.

Det er det hele.

Visst du lurer på kamerainnstillinger Ronny, så kan du høgreklikke på bildet, lagre det på din maskin, finne det igjen på maskinen din, høgreklikke og trykke egenskaper. Da finner du Exif informasjon (Alle data om lukker, blender, ISO osv).

Spør gjerne visst det er noe annet du lurer på. Jeg har fått hjelp som faen av alle andre (Spes Andrè Brun og OLa), og synest det er veldig morro i hjelpe andre nybegynnere som meg visst det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 233
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takker for utfyllende info Henning! Har fått en solid dose fotoinspirasjon av denne tråden her :-) Det som er så kult med macro og insekter er at man har en uendelig mengde motiver rett utenfor og innenfor stuedøra.

Hilsen

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møtte på disse ved elva idag.....

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Brae bilder Soldo. Aurivilli allerede?!  :o Har også sett de lyse vårfluene der ca samtidig som de første aurivilliene klekker. Disse klekket på dagtid, rundt lunsj, og gav godt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

likte disse faktisk bedre fordi de forteller om epleblomstring, altså ikke bare et teknisk godt makrobilde som henning viser oss gang på gang. Jeg er vel av dem som synes at bildehistorien er viktigere enn bildekvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Langt unna standarden til Henning.

Rundt epletre i hagen idag med 300mm og autofocus, uten blits.

Bildene er noe croppa.

Nærgrense på objektivet er 1,4m, macro blir 1:4.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Trygve ;)

Veldig veldig bra Trygve :)

Kult at du fikk tatt bildet i fluens "rette "omgivelser :)

Knallbilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bisverm i hekken... offameg

Godt det var i den hekken.

Ellers mye utrolig bra makrobilder fra denne Henning. Særlig til å være så fersk i gamet. Men noen har blikk for bilder og viljen og evnen til å løse utfordringene. Det inspirerer, men er redd fisking og levende bilder blir prioritert. Fortsett å dele med oss...[attach=1]

post-383-13949879105604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tob: Koser meg med disse bildene. Godt fanget og skikkelig interessant rett og slett :-) En ting jeg tenker på er at noe av den luftige og "tiden er frosset" følelsen forsvinner når jeg ikke ser vingen, enten blurret eller skarpt. Det første bildet du postet av bien hadde nettopp dette.

Hilsen

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Prøvde meg på noen "trygvebilder" i dag. Men fikk det ikke til. Skulle ta bilder av blomst og flue, men enten var kroppen i fokus, heller så var det bare hodet. For mørkt, for lyst, for liten dybdeskarphet osv.

Når jeg ikke gadd mer, tok jeg bilde av dette her i stedet :)

Synest det ble ganske greit, og gleder meg til jeg finner ei døgnflue som har tatt seg en 5 minutters pause :)

[attachimg=1]

post-0-1394987911039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Knallbra bilder i denne tråden. :) :)

Liker best insekter som sitter stille, i alle fall noen sekunder ;D

[attachimg=1]

Gisle

Flott bilde Gisle :)

Godt gjort, da disse faen ikke sitter i ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Fine bilder Gisle og Henning.

Henning , hvor mange eksponeringer har du på D300 nå ?

Jeg knipsa ca 300 bilder (full hastighet på seriebilder) og ca 20 bilder ble brukbare etter runden rundt epletre (2 dager)  8)

Vinger har lett for å bli borte i flyvebilder, pluss de blir borte når bildestørrelse reduseres til 800x600 (jpg komprimering og reduksjon av piksler).

Her er et bilde av en med makroobjektivet som er klippet ut for å vise vinger .

[attachimg=1]

En annen vingeeffekt med litt lenger lukketid (1/800s)

[attachimg=2]

Trygve ;)

Trygve ;)

Jeg har snart 10 000 eksponeringer. :)

Men på insektbilder som står i ro, tar jeg faktisk veldig få. Den siste jeg la ut her, tok jeg bare et av. Så tok jeg sikkert 20 som ikke gikk igjennom nåløyet av flygende fluer. De var "greie" men ikke slik jeg vil ha de. Prøver igjen ved neste anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg tror jeg heller ville tatt med meg en macroobjektiv. 

Grunnen til det er enkel. Jeg tar bilde med Speilrefleks, fordi at jeg vil ta bilder som har det lille ekstra.

Bildet ditt over her er bra, bevaremegvel, men holder ikke i "fotosammenheng" etter mitt syn. Da kan en like godt kjøpe seg et godt pocketkamera og ta like gode bilder. I hvert fall nesten. Tar jeg med speilrefleksen til elva FOR å ta bilder, så draser jeg med mag macroen, og en blitz. Hadde ikke hatt samme godfølelsen når jeg kom hjem på PCen etter at jeg hadde hatt MANGE flotte motiver, men bildene var middelmådig. Da hadde jeg garrantert angra på at jeg ikke drassa med blitz og macro.

Mange av bildene dine er inni hel.... bra. Men det siste du la ut, er ikke så skarpt og fint som mange av dine andre bilder.  Jeg for min del håper at den dagen jeg får en perfekt "døgnfluesenario".....ja, den dagen håper jeg at jeg har med meg "utstyret" for å feste et skikkelig bilde av dette på brikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Skal jeg i hele tatt gidde å fortsette med speilrefleks greiene når hovedmålet er andre aktiviteter enn foto, så må ett og annet effektiviseres vekk.

Er redd makron kommer til å samle støv mye av fiskesesongen.

Jeg har vurdert en Canon 500D forsats linse i 77mm, 70-200 VR kommer jeg til å drasse med meg uansett så sant speilrefleksen er med.

Er forresten mektig imponert av den 300millimeteren til tob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jeg lærer mye om et objektiv om jeg kun har det ene med meg. Må liksom jobbe litt ekstra både kreativt og teknisk for å komme i mål. Et annet element er at jeg utvikler en mer målrettet fremgangsmåte i fotograferingen, greit å ha et mission.

Det viktigste for meg er å ha tro på meg selv, og utstyret jeg til en hver tid er utrustet med.

Har nok allikevel en lei tendens til å drasse med meg litt i overkant med utstyr.

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...