Gå til innhold

Zxl og highwater


Ruffen

Anbefalte innlegg

Prøvde også Highwater for første gang i dag - 5# på en Orvis ZG Helios 5# 9' midflex.  Det var heller ingen dum kombo.  Skal også prøve det på ZXL'en, men jeg har på følelsen at det kan være litt tungt i 5#?  Heliosen har litt mer futt, og der funket det perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Prøvde et highwater 3# på ei zxl 8,6 fot 3# i dag. Det var en kombinasjon som kunne fått hvem som helst i godt humør :)

For en fryd å bruke :)

Annbefales!

Hvor lang klump er det på denne lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde også Highwater for første gang i dag - 5# på en Orvis ZG Helios 5# 9' midflex.  Det var heller ingen dum kombo.  Skal også prøve det på ZXL'en, men jeg har på følelsen at det kan være litt tungt i 5#?  Heliosen har litt mer futt, og der funket det perfekt.

Jeg har brukt det på ZXL #5 i ett år nå og syns ikke det blir for tungt, får se om ikke Slt #3 også skal få ett ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som som ofte før har vi helt forskjellig oppfatning av hva som er bra

highwater 3# på ei zxl 8,6 fot

Denne stangen ville aldri jeg brukt en lang klump på, har brukt Highwater også samt et annet snøre fra vision med lang klump husker ikke navnet men NOT ... dette er en kose stang Zxl

men igjenn det er jo du som skal like oppsettet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som som ofte før har vi helt forskjellig oppfatning av hva som er bra

highwater 3# på ei zxl 8,6 fot

Denne stangen ville aldri jeg brukt en lang klump på, har brukt Highwater også samt et annet snøre fra vision med lang klump husker ikke navnet men NOT ... dette er en kose stang Zxl

men igjenn det er jo du som skal like oppsettet ;D

Ja slik skal det være. Jeg forstår ikke helt agrumentasjonen din da. Jeg bruker denne stangen først og fremst i elv og da synes jeg det er en fordel å kunne holde litt snøre i luften. Letter og legge ned snøret fint og kontrolert da mener nå jeg. Nei dette var en deilig kombo. :)

Men det finnes også situasjoner jeg fortrekker kortere klump, som deg.

Lillevann: Jeg tror ikke snøret blir for tungt for 5# din. Jeg her og en 4# zxl 9 fot og det funka meget fint med et hw klasse 4. Har og et klasse 5 hw som jeg bruker på flere stenger. Synes ikke det er for tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har testa foxtail en hel del på den stanga. Den er slett ikke no favoritt. Kan du utdype litt om hva som er bra med den, og hvilke andre snører du har testet på stanga som er dårligere en disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Bruker Foxtail på en Diamondback Classic Trout 8'6 4 som er relativ myk, vil tro i samme klasse som ZXL'en om ikke mykere. En veldig bra kombo som gjør at man smiler når man kaster, ruller pent over og har null minne. Eneste problemet er at den må smøres ofte i starten, ellers er den knall. Jeg likte lina ihvertfall, men smaken er som baken som kjent. Men hva vet jeg, har bare så vidt tatt i en ZXL. Skulle kanskje ikke ha skrevet noe i det hele tatt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Bruker Foxtail på en Diamondback Classic Trout 8'6 4 som er relativ myk, vil tro i samme klasse som ZXL'en om ikke mykere. En veldig bra kombo som gjør at man smiler når man kaster, ruller pent over og har null minne. Eneste problemet er at den må smøres ofte i starten, ellers er den knall. Jeg likte lina ihvertfall, men smaken er som baken som kjent. Men hva vet jeg, har bare så vidt tatt i en ZXL. Skulle kanskje ikke ha skrevet noe i det hele tatt.. :)

:D

Jeg fyrer av den enkle grunn at foxtail ikke sitter som et skudd på ZXL :)

Jeg bruker foxtail på canestanga mi, og det er en hallelijakombo. Må smøres ja, men slår fint over, og er ei deilig line. Hadde forferdelig god tro på at den skulle sitte som et skudd på ZXLen, men den var bare "bra". Sixth sense feks, er mye bedre på denne stanga.

Men er det noen som har klumplengden på highwateren?

Ruffen: Hvordan vil du sammenligne S sense i forhold til highwater på ZXL. Kan jeg med trygghet kjøpe highwater og bli fornøyd etter at jeg har brukt S sense i tre år på stanga? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Six-sence og highwater er i samme gate. Det er ca samme utforming på snøret (tror jeg da) Du som liker ss kommer til å like dette.

Jeg er ikke noe god til å skrive om slikt men dette snøret synes jeg bare du skal gå for Henning.

Jeg kunne skrevet at det var stabilt og lettkastet og minnefritt og bla og bla... Da blir det bare noe surr som bare folk lurer på.

Kjøp det Henning. Liker du det ikke skal jeg spise nymfeboksen min. Jeg bare vet du kommer til å like det ut i fra hva du liker i fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Bruker Foxtail på en Diamondback Classic Trout 8'6 4 som er relativ myk, vil tro i samme klasse som ZXL'en om ikke mykere. En veldig bra kombo som gjør at man smiler når man kaster, ruller pent over og har null minne. Eneste problemet er at den må smøres ofte i starten, ellers er den knall. Jeg likte lina ihvertfall, men smaken er som baken som kjent. Men hva vet jeg, har bare så vidt tatt i en ZXL. Skulle kanskje ikke ha skrevet noe i det hele tatt.. :)

:D

Jeg fyrer av den enkle grunn at foxtail ikke sitter som et skudd på ZXL :)

Jeg bruker foxtail på canestanga mi, og det er en hallelijakombo. Må smøres ja, men slår fint over, og er ei deilig line. Hadde forferdelig god tro på at den skulle sitte som et skudd på ZXLen, men den var bare "bra". Sixth sense feks, er mye bedre på denne stanga.

Men er det noen som har klumplengden på highwateren?

Ruffen: Hvordan vil du sammenligne S sense i forhold til highwater på ZXL. Kan jeg med trygghet kjøpe highwater og bli fornøyd etter at jeg har brukt S sense i tre år på stanga? :)

Da hadde vi begge samme oppfatning, trodde også at den ville sitte på en ZXL. Er som du sier ei meget bra line, men den passer tydeligvis ikke på alt

Prøvde Sixth Sense på DB'en, det var bare "bra" hos meg. Wulff TT og Foxtail føltes mye bedre, samme med SA XPS. SA Trout var heller ikke noe suksess på den, fikk aldri 100% kontakt med lina. Man bare ventet og ventet på å føle at lina strakk seg ut, men ingenting skjedde. Var flere som stusset på akkurat dette

Sorry for avsporinga Ruffen, nok OT fra meg ;D

Klumpen på HW er vel 14-15m om jeg husker rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke zxl #4, men en z-axis #4 som det normalt sitter et GL Presentationsnøre på.

Har imidlertid GL Hiwater og SA AirCel i #4, så tok dem med ut på plenen og testet. Til min store overraskelse gikk AirCel lenger, og var lettere å kaste med. For all del, Hiwater var også bra, men gikk 5 m kortere enn Aricel, og krevde mer å holde i lufta...

dette synes jeg er rart i relasjon til det som kommer fram i denne tråden. det kan selvfølgelig skyldes at jeg ikke er noe kasteguru, men akkurat i dag hadde jeg rytme og dobbeltrekk og alt inne... og reflekterer selvfølgelig min subjektive oppfatning utover lengden...

vil gjerne ha noen synspunkter fra dere som har mer å fare med i dette emnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aircel er også en god line, som er enkel å kaste på de fleste stenger.

Tipper z-axis liker aircel fordi du fortere oppnår overheng fra klump til bakline...klumpen på aircel ligger vel rundt 10 meter.

Når det er sagt er Highwater enkel å holde den ca 14 meter lange klumpen i luften på raskere stenger også.

kan ikke forstå hvorfor du kaster 5 meter kortere med highwater linen...høres litt rart ut, men har sett andre like Aircel #5 på stenger jeg digger Highwater #5....så jeg kan se at det er individuelle preferanser også når det gjelder klumplengder på liner.

Når dette er sagt ¨så kan jeg nevne at Aircel #4 ble blir brukt på Winston BIIx #4 9' av lillebror Erlend, selv om det er en billig og "enkel" line...litt rema1000 reklame :)

(Han fisker rimelig ok ;)...fisket VM i Skottland ifjor med den kombi i elv...og sikkert i Polen iår)

Ikke uten grunn...de liker seg sammen, de tre...stangen, linen og fiskeren :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde også Highwater for første gang i dag - 5# på en Orvis ZG Helios 5# 9' midflex.  Det var heller ingen dum kombo.  Skal også prøve det på ZXL'en, men jeg har på følelsen at det kan være litt tungt i 5#?  Heliosen har litt mer futt, og der funket det perfekt.

Dette er mitt oppsett når jeg drar på langtur med kun én stang..

Jeg har en zxl #4 9 bruker sa mastery trout i #4 og triangle taper i #5. begge går veldig gått på stanga

Har samme stanga, og er smått forundret av at du får den til å harmonere med TT #5...

Men nå likker jeg ofte litt lette snører ;)

Synes Airflo Tactical #4, Guideline presentation #4, Snowbee XS DP #4 m.fl..

Mulig 3'er-stanga har litt mere snert enn 9' #4.

De som har testet 8'6" #4 og 9' #4 holder oftest en knapp på førstnevnte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tom, Aircel lina di er laget for å være lett å kaste med. Relativt kort klump, og ganske tungt, dvs du får mye kastevekt foran. altså lettkastet.

Aircel er et snåre som SA lager med en relativt enkelt konsept der alle klassene har samme klumplengde og tapering. Coatingen holder høy kvalitet !  Aircel skal aldri undervurderes !  DEt er et godt snøre.  Du kan kjøpe deg til fant, og likevel like Aircel best.

Hiwater har lang klump, dvs du må mate ut relativt mye for at stanga skal jobbe skikkelig, med tilstrekkelig vekt (ihht AFTM systemet)  Da får du et langt overheng og dertil mere å holde styr på for å lade stanga godt.

Jeg er en "kastevillmann" i snart 20 år.  Jeg har pådratt meg senebetennelse i kastearmen nå, så jeg har tatt en pause.

Kaster ut en påstand her, som lett kan oppfattes som blærete, det er IKKE intensjonen !

Jeg Synes de fleste liner passer de fleste stenger, jeg får ut av det det JEG ønsker.  Visst er det forskjeller, men det danner basis for hvordan kombinasjonen skal behandles.

Kan denne påstanden bekreftes eller avkreftes ?  Ønsker kommentar fra Staffan, eller hans like vedrørende kasting.

Dette må gjerne tilbakevises men det er min klare erfaring gjennom iallefall 16 år.

Er det meg som misforstår hele konseptet "snøre for stang" er vel mitt oppriktige anliggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart alle snører kan kastes på alle typer stenger. Hvis ikke er det jo lureri. Det du sier er at du tillpasser deg lett etter utstyret du bruker.

Men så kommer hva du trives å kaste med, det er det viktigste synes jeg. Jeg personlig skifter litt på hva jeg bruker etter forholdene.

Jeg fortrekker ikke alltid slike snører som high-water men det som slo meg var hvor deilig det var og kaste med zxl,en.

Jeg synes det var utsettvanelig fin kominasjon. Supert for fiske i de elvene jeg vanligvis fisker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ok, kanskje for at det belaster stangen "lett" i og med at du trolig ikke har hele klumpen ute under normal kasting ? 

For meg oppleves de forskjelligen snørene marginalt forskjellige.  Ett snøre har de eller de gode egenskapene et annet snøre har andre gode egenskaper.  Da er jeg iallefall med på tankesettet.

Men jeg ramler litt av når disse ekenskapene skal oppleves så veldig forskjellig på f eks. ZXL kontra en Z-axis for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...