Gå til innhold
  • 0

Prisklasse på fluestang til nybegynner


A.Olsen

Spørsmål

Har fisket en del med haspelstenger, og ønsker å komme igang med fluefiske. Trenger derfor komplett begynner sett.

Utstyret kommer til å bli brukt til fjellfiske og sjøørret. Har sett for meg at en 5# stang passer meg, er dere enig?

Hvilken prisklasse burde jeg legge meg på, for å få en stang jeg kan være fornøyd med i flere år fremover?

Øvre prisklasse er ca 2000,-

Har sett på denne til 799,- fra xxl: http://www.xxl.no/fiske/fluefiske/fluefiskesett/flystarter-trout-9-5-4-pc-kit-1055529

og denne til 1999,- fra Flue.no http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Products/%22Komplett%20Lamar%20%C3%B8rretsett%22

Er det andre alternativer dere mener jeg burde vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest storfemti

Ha litt is i magen og sjekk bruktmarkedet både her og på www.fluefiske.net, samt www.finn.no. Er utrolig hva du kan komme over der ;)

Ville også ha vurdert å tatt kontakt med en butikk og hørt om du kunne fått en pakkepris på løse deler, du har flere å velge mellom. Agdars, nfisk, Fiske og Friluft, Skitt Fiske, Grønberg, mmFiske osv. Beste er å møte opp og prøve stanga selv

Og hør på Lars, legg penger i ei bra line som passer stanga. Akkurat det er noe av det viktigste, ellers vil du gjennomgå unødvendig mye frustrasjon

Velkommen til Norges beste forum for fluefiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Kjøp et sett med en relativt dyp stang.  Da er komponentene godt samstemt.  DEt første settet fra XXL tror jeg er et godt kjøp.

Når det gjelder snøre som passer stanga, er nybegynnersnørene de beste valgene. DVS ikke gå for dyre avanserte snører.

Det kan komme senere. Oppgave din nå er å lære basic kasteteknikk vil jeg tro.

Edit:

Ser at du vil ha noe i flere år framover. Da er det nok en ide å bruke opp de 2000.-  XXL har et GL Procastsett til 1999.-

Men jeg vil anbefale deg å se hos www.prima-villmark.no der har de ofte noen gode sett til gode priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Kjøp et sett med en relativt dyp stang.  Da er komponentene godt samstemt.  DEt første settet fra XXL tror jeg er et godt kjøp.

Når det gjelder snøre som passer stanga, er nybegynnersnørene de beste valgene. DVS ikke gå for dyre avanserte snører.

Det kan komme senere. Oppgave din nå er å lære basic kasteteknikk vil jeg tro.

Edit:

Ser at du vil ha noe i flere år framover. Da er det nok en ide å bruke opp de 2000.-  XXL har et GL Procastsett til 1999.-

Men jeg vil anbefale deg å se hos www.prima-villmark.no der har de ofte noen gode sett til gode priser.

Den stanga i settet fra Guideline, er ikke dyp, men ganske rask og stiv. Spesielt med lina som følger med, snella er en helt annen historie :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøp et sett med en relativt dyp stang.  Da er komponentene godt samstemt.  DEt første settet fra XXL tror jeg er et godt kjøp.

Når det gjelder snøre som passer stanga, er nybegynnersnørene de beste valgene. DVS ikke gå for dyre avanserte snører.

Det kan komme senere. Oppgave din nå er å lære basic kasteteknikk vil jeg tro.

Edit:

Ser at du vil ha noe i flere år framover. Da er det nok en ide å bruke opp de 2000.-  XXL har et GL Procastsett til 1999.-

Men jeg vil anbefale deg å se hos www.prima-villmark.no der har de ofte noen gode sett til gode priser.

Den stanga i settet fra Guideline, er ikke dyp, men ganske rask og stiv. Spesielt med lina som følger med, snella er en helt annen historie :o

nybegynner sett raymond. og husk prisen på settet. og stanga er alt annet en stiv og rask. medium-rask aksjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mye bra svar, takk!

Kan man bruke samme stangsett i både ferskvann og saltvann?

Heller mot å kjøpe Guideline-settet fra xxl, og heller oppgradere etter hvert hvis jeg har interesse for det.

Er det et greit oppsett med backing, snøre og fortom på Guideline-settet?

Bor i Kristiansand, så jeg tar en tur innom Grønberg før jeg bestemmer meg. Er det noen andre fiskeutstyr-butikker i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mye bra svar, takk!

Kan man bruke samme stangsett i både ferskvann og saltvann?

Heller mot å kjøpe Guideline-settet fra xxl, og heller oppgradere etter hvert hvis jeg har interesse for det.

Er det et greit oppsett med backing, snøre og fortom på Guideline-settet?

Bor i Kristiansand, så jeg tar en tur innom Grønberg før jeg bestemmer meg. Er det noen andre fiskeutstyr-butikker i området?

gl settet kan brukes til både sjø og vann.

og det er et helt grei sett å starte med. er så billig at man kan lett oppgradere etter at kasteteknikk begynner og sitte.

og selv om snella er ikke en av de beste, så duger den fint og kan lett byttes ut

det er også viktig å huske at jo dypere og mykere en aksjon stanga har, jo mindre tilgir den ang feil i kasteteknikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Kjøp et sett med en relativt dyp stang.  Da er komponentene godt samstemt.  DEt første settet fra XXL tror jeg er et godt kjøp.

Når det gjelder snøre som passer stanga, er nybegynnersnørene de beste valgene. DVS ikke gå for dyre avanserte snører.

Det kan komme senere. Oppgave din nå er å lære basic kasteteknikk vil jeg tro.

Edit:

Ser at du vil ha noe i flere år framover. Da er det nok en ide å bruke opp de 2000.-  XXL har et GL Procastsett til 1999.-

Men jeg vil anbefale deg å se hos www.prima-villmark.no der har de ofte noen gode sett til gode priser.

Den stanga i settet fra Guideline, er ikke dyp, men ganske rask og stiv. Spesielt med lina som følger med, snella er en helt annen historie :o

nybegynner sett raymond. og husk prisen på settet. og stanga er alt annet en stiv og rask. medium-rask aksjon ;)

Den stanga er mere rask enn medium rask spør du meg og har en toppaksjon. Jeg er fullstendig klar over det er et nybegynnersett, men jeg ville ikke ha anbefalt det settet. Da hadde jeg heller valgt settet fra Lamar eller Slate H2O som Staffan linker til

Du så selv hvordan Cato kastet når han gikk over til A5'en min, den er medium rask og en del dypere. Han likte den bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mye bra svar, takk!

Kan man bruke samme stangsett i både ferskvann og saltvann?

Heller mot å kjøpe Guideline-settet fra xxl, og heller oppgradere etter hvert hvis jeg har interesse for det.

Er det et greit oppsett med backing, snøre og fortom på Guideline-settet?

Bor i Kristiansand, så jeg tar en tur innom Grønberg før jeg bestemmer meg. Er det noen andre fiskeutstyr-butikker i området?

Bor du i Kristiansand så er absolutt beste rådet å ta turen innom Grønberg Sport. Snakk med Stein Grønberg og bli med ut en dag de har kastetrening så får du prøvd et par stenger og får litt gratis instruksjon i samme slengen. Han har garantert et godt forslag til en grei nybegynner stang som vil passe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

flott at du bruker den lokale........resikerer ikke annet enn å få kjempesørvis hos Stein!! Og ikke noe feilkjøp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har surfet litt rundt, og det er et spørsmål jeg ikke finner svar på.

Hvilke konsekvenser har det, for å sette det på spissen, å bruke f.eks en 3# stang til laksefiske, eller en 9# til ørretfiske?

Gir en stang med lavere stangklasse mer føling med fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har surfet litt rundt, og det er et spørsmål jeg ikke finner svar på.

Hvilke konsekvenser har det, for å sette det på spissen, å bruke f.eks en 3# stang til laksefiske, eller en 9# til ørretfiske?

Gir en stang med lavere stangklasse mer føling med fisken?

enkelt sagt ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

En stang for lett fiske håndterer en lett line, derfor må lina være i samsvar på klassifiseringen til stanga........disse stengene er myke, og siden snøreklassen er lett f.eks #3 så har ikke den vekt nok til å drive ut en lakseflue, men dersom laksen tilfeldigvis skulle ta en småtteriflue hvilket den kan gjøre så vil den stanga slite ut fisken på en uforsvalig måte.  Dette er som mye her i verden, selvsagt kan man skyte elg med kaliber 22.......men usikkerhetsmomentene er store om du avliver den promte eller på forsvarlig tid.

# 5 synes jeg er en idiell stang for ørretfiske, da jeg synes at denne klassen på utstyret behersker de fleste kast bedre enn lettere klasser. Mange superivrige fluefiskere har flere stenger dersom de fisker etter etter mange fiskearter i ulike miljøer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Deilig å se at noen anbefaler mykere stenger enn de tradisjonelle kjeppene!, riktignok svært gode og kaste med, men vi har de andre oppgavene er stang også skal kunne  takle på en god måte, kroke fisken og holde på fisken............

Så deilig det er å høre sannheten !

A. Olsen:

Søk på Sage VPS på finn.no  så kommer det et smykke av en stang og Loop snelle, Dersom den ikke er sogt da.

Dette er virkelig gromutstyr i forhold til tet som er nevnt i tråden. (ikke negativt om de som er nevnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som flere har nevnt, det er mye bra på bruktmarkedet, og det er lett å spørre om råd her inne. Mange fluefiskere har flere gode stenger som bare blir stående i boden og som de velger å selge. Jeg tror at dersom du ba om tilbud på bruktstenger på dette forumet ville du hurtig ha gode alternativer (som eks http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=16050.0;topicseen).  #5 er ofte bra å begynne med etter ørret, personlig mener jeg at det ikke er en perfekt klasse for SØ, men smaken er som det aller meste. Og, hva som passer deg å kaste med er det vanskelig for andre å vite. Hva noen definerer som en rask stang, kan andre gi en helt annen karakter. Når det gjelder snelle, så ville det ikke vært det jeg lot ødelegge budsjettet, så lenge at spolen ikke er for liten (prioriter at stang og snøre passer sammen), og OK sneller til en god pris er ikke det vanskeligste å finne her.

Om du blir smittet av samme virus som de fleste her inne så har du snart skapet fullt av stenger og sneller. Når du blir har fisket flue en periode får du dine egne preferanser, og begynner å lete etter stenger som passer deg. Men, skal du kjøpe nytt, og er avhengig av veiledning, så kjøp av noen som er fluefiskere og som vet hva de prater om.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå har jeg vært innom Grønberg Sport, og XXL. Har fått sett på utvalget der.

Hos Grønberg ble jeg anbefalt å bli med på kastetrening, slik at jeg fikk prøve flere type stenger før jeg kjøpte noe, noe som jeg selfølgelig takker ja til!

Fant denne på "konkurrerende forum":

http://ofaforum.no/forum/viewtopic.php?f=26&t=8108

Har ingen erfaring med stanga selv, kun lest omtaler, og de er bra.

Takk for tips, men det er solgt.

A. Olsen:

Søk på Sage VPS på finn.no  så kommer det et smykke av en stang og Loop snelle, Dersom den ikke er sogt da.

Dette er virkelig gromutstyr i forhold til tet som er nevnt i tråden. (ikke negativt om de som er nevnt)

Dette koster en god del mer enn hva jeg hadde tenkt meg, spesielt når jeg ikke har særlig peiling på fluefiske-utstyr så er det litt skummelt å bruke mye penger på noe som kanskje ikke passer meg.

Jeg har fått tenkt litt over bruksområde. Slik jeg ser det nå, kommer jeg til å bruke stangen til 50% SØ-fiske, 40% ørret-fiske, 10% laks.

Kanskje jeg burde gå opp en klasse? eller to?

Jeg var ute og gikk tur i marka i dag, skyfri himmel, godt og varmt, og blikkstille på vannene, bortsett fra vakende og hoppende fisk. Må si at det kribler i fingrene etter å komme igang med fluefiske!  :)

Har lagt ut annonse på "ønsket kjøpt" - delen.

Ellers hvis noen har tips om bra utstyr gjerne gi meg et hint  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...