Gå til innhold
  • 0

Prisklasse på fluestang til nybegynner


A.Olsen

Spørsmål

Har fisket en del med haspelstenger, og ønsker å komme igang med fluefiske. Trenger derfor komplett begynner sett.

Utstyret kommer til å bli brukt til fjellfiske og sjøørret. Har sett for meg at en 5# stang passer meg, er dere enig?

Hvilken prisklasse burde jeg legge meg på, for å få en stang jeg kan være fornøyd med i flere år fremover?

Øvre prisklasse er ca 2000,-

Har sett på denne til 799,- fra xxl: http://www.xxl.no/fiske/fluefiske/fluefiskesett/flystarter-trout-9-5-4-pc-kit-1055529

og denne til 1999,- fra Flue.no http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Products/%22Komplett%20Lamar%20%C3%B8rretsett%22

Er det andre alternativer dere mener jeg burde vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvilket utstyr bør jeg kjøpe inn i begynnelsen?

Kan begynne listen med det jeg vet om:

Stang /m tube

Snelle

Backing,snøre og fortom

Så er det ting jeg er i tvil om:

Tips til gode fluesett?

Hov?

"Bøtte" ?

Glidemiddel til snøret?

Evt annet tilbehør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette utstyret tror jeg vil duge for en nybegynner (itillegg til stang, snelle, snøre og backing):

- 3-4 Ferdig taperte fortommer med 0,18 spiss

- 25m med 0,15 spiss

- Fluer: Du kan evt kjøpe Vårboksen, Sommerboksen og Høstboksen på www.flue.no for å komme igang

- Hov (gjerne med vekt)

- Tørrflue impregnering

- Klipper (til å klippe av fortomsmateriale)

- Peang (krokutløser)

- Vadebukse

- Vadesko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette utstyret tror jeg vil duge for en nybegynner (itillegg til stang, snelle, snøre og backing):

- 3-4 Ferdig taperte fortommer med 0,18 spiss

- 25m med 0,15 spiss

- Fluer: Du kan evt kjøpe Vårboksen, Sommerboksen og Høstboksen på www.flue.no for å komme igang

- Hov (gjerne med vekt)

- Tørrflue impregnering

- Klipper (til å klippe av fortomsmateriale)

- Peang (krokutløser)

- Vadebukse

- Vadesko

Her har du en bra innkjøpsliste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En liten oppdatering kommer her.

Var på kastetrening der jeg fikk lært utrolig masse.

Kjøpte meg stang i går. Vurderte det slik at GL stanga fra XXL var greit nok til å begynne meg, så får jeg heller oppgradere  hvis behovet melder seg.

Måtte jo prøve utstyret også, så jeg dro opp til et fiskevann og prøvde lykken. Fikk napp 1 gang, og var fornøyd med det :) Virket som jeg ikke fikk kroket fisken. Sansynligvis ørret.

Når det mørknet på, dro jeg hjem.

Etter denne hendelsen fikk jeg ikke sove, så satt å leste på forumet, der jeg fant ut av at fiske etter SØ er visst bra på natten. Da måtte jeg jo ut og prøve!

Etter ca 1 times fisking, fikk jeg napp. Skikkelig også! Etter å ha kjørt fisken i noe som føltes som 10 min, fikk jeg fisken ihendene! Utrolig gøy :)

Et lite minus var det det var en sei som hadde lurt seg på kroken...

Tusen takk for alle tips og råd så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for tips ang bruktkjøp av stang.

Jeg tar turen innom Grønberg, snarest :)

Et bedre forslag en det Oddbjørn kom med her får du ikke!!!!!!

Du får hjelp av en som er meget dyktig både på å kaste og fiske, og du kan få hjelp til å lære å kaste helt gratis. og sist men ikke minst du har en butikk å gå til som innehaveren faktisk hører på deg hvis noe skjer.

Ps: I tillegg så er det der fluefiskemiljøet i Kr,sand "henger" :) Masse som skjer rundt butikken som er gull for en nybegynner.

Ingenting å lure på dette. Kom deg ned til Stein :D

Hvis noen kan komme med et bedre forslag som mr, olsen kan få mer ut av så skal jeg spise sokkene mine, filme det og legge det ut på ffs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...