Gå til innhold

Den store grilltråden


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Her er det kun en ting som virker. Kulegrill fra rema, kull og tennveske. Briketter og gass er for folk med dårlig selvtillitt eller liten p..k. Det grilles kun nakkekoteletter med grillkrydder mens det helles ned Grans bare øl i store mengder. En skal være full og skrike ukvemsord til nabofruen. Røyklegge hele gata og sloss med politiet kun iført hvit singlett. Går ikke av veien for å denge kona litt heller. Noen som blir med til helgen??

Haahaa!

Det verste er at det akkurat nå ligger koteletter på kulegrillen fra Europris (99,-).

Røyklagt hele nabolaget har jeg gjort og.

Men grillkrydder .... nei der får grensa gå!

PS: Er det mulig å bruke for mye tennvæske? -Trukke det , nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke har prøvd det må dere bare prøve følgende:  "Pip på dåse".

Det er kort fortalt følgende:

Ta en rå kylling (spør etter i kjøttavdelingen i butikken), smør den inn med krydder og olivenolje.

Ta en halvliters ølboks, drikk opp 2/3 og skjær av ca. på midten.  Det kan være lurt å drikke opp hele, og deretter etterfylle fra en annen ølboks etter avskjæringen.

Hell masse godt krydder i ølskvetten, gjerne urter.

Tre så pipen (den rå kyllingen) ned på ølboksen.  Virker litt brutalt, men det er det ikke.  Pipen er død.  Den skal balansere på ølboksen, så kanskje dere må skjære av litt av bena slik at de ikke stikker for langt ned.

Sett så hele greia på kulegrillen med lokket på.  Der kan den godgjøre seg opp mot en times tid (avhengig av varme).  Ettersmør gjerne med litt olje underveis.

Bedre kylling har dere aldri smakt.  Utrolig saftig, med smak av krydder og øl (den blir dampet innvendig og stekt utvendig).

Søk på "Pip på dåse" eller "Pipfugl på dåse" på nettet.  Da finner dere skikkelige beskrivelser.

Utrolig harry, men godt.  Festmat.

Dåsa står på grillen! Kommer tilbake med rapport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rir hvalbiffen jeg da.......med en god salat og litt rødvin!!

Send gjerne noen hekto sørover!

Ok, pip på dåse. Kyllingen stod 65 minutter på indirekte grilling og var gnidd inn med diverse urter og krydder. Temperaturen var 230 grader ved start og 190 etter en time.

Tilbehøret var gresk salat med tomater, agurg, rødløk fetaost og oliven samt en fyrrig tsatsiki. Båtpoteter var også med.

Og dommen. En utrolig saftig og god kylling som anbefales! Kanskje den beste kyllingen jeg har spist.

Takk for tipset, Lillevann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rir hvalbiffen jeg da.......med en god salat og litt rødvin!!

Send gjerne noen hekto sørover!

Ok, pip på dåse. Kyllingen stod 65 minutter på indirekte grilling og var gnidd inn med diverse urter og krydder. Temperaturen var 230 grader ved start og 190 etter en time.

Tilbehøret var gresk salat med tomater, agurg, rødløk fetaost og oliven samt en fyrrig tsatsiki. Båtpoteter var også med.

Og dommen. En utrolig saftig og god kylling som anbefales! Kanskje den beste kyllingen jeg har spist.

Takk for tipset, Lillevann!

Flotte greier. At det i tillegg ser en smule sykt ut er bare bonus. Mat å servere svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ny pip klar om en halvtime. Forresten skuffende lav aktivitet i denne tråden. Er alle på Statoilen på Gol?

de fleste er i trondehiem ;D ;D ;D makan til skitvær.... fra sol og kraftig vind til regn, torden og kraftig vind på et blunk ;D

Fint Aurivilli(Aroni)-vær! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny pip klar om en halvtime. Forresten skuffende lav aktivitet i denne tråden. Er alle på Statoilen på Gol?

de fleste er i trondehiem ;D ;D ;D makan til skitvær.... fra sol og kraftig vind til regn, torden og kraftig vind på et blunk ;D

Fint Aurivilli(Aroni)-vær! ;)

ikke sett noen av de.... bare jobb så å si... men en helg bør det stemme ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det finnes noen som spiser disse havaborrene som florerer om dagen.. Nydelig mat. Kanskje noe av det bedre man kan få her i fjorden. Her er en fra ifjor, da jeg ikke har fått noen i år: Grillen venter..

Havabbor, hel, skrapa for skjell og snitta fint

Stapp inn sitron, timian og fennikel i buken.

Safran, Havsalt og sitronskall og pepper gnis rundt og inni snitta.

Pakk i folie og legg på grillen til den er ferdig.

7628_144568015717_512855717_3148045_4224183_n.jpg

Litt mer Grillsmak, da det er kanskje det man vil ha ut av selve grillinga..(Altså ikke gassgrill, en idiotisk greie igrunn)

Havabbor, hel, skrapa og snitta, Pensles med en planding av smør, olje, hvitløk og urter (funker bedre på de mindre eksemplarene <1kg)

Grill med skinnsida ned til den blir sprø og ikke bruk for sterk varme.

En variant jeg fikk på Zanzibar. Makrell(stor el liten tunfisk) Grillet i folie med en god mix av lime, Cumin, Hvitløk. Spiste den sammen med en fruktsalat. Ananas, Mango Papaya. Sommerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp her folkens; jeg diskuterer med naboen som sverger til kull, fordi han påstår at smaken blir så mye bedre i kjøttet?!?!?!?? Jeg som er på gassgrillkjøret og har slitt ut snart 3 stk de siste 10 åra, er ikke enig men har han rett?

Går liksom litt tom for argumenter, blir litt sånn barnslig å stå der "nei" - "jo" - "nei" - "jo" - "nei" - "jo"- over gjerdet liksom. Noen argumenter med trøkk i for gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp her folkens; jeg diskuterer med naboen som sverger til kull, fordi han påstår at smaken blir så mye bedre i kjøttet?!?!?!?? Jeg som er på gassgrillkjøret og har slitt ut snart 3 stk de siste 10 åra, er ikke enig men har han rett?

Går liksom litt tom for argumenter, blir litt sånn barnslig å stå der "nei" - "jo" - "nei" - "jo" - "nei" - "jo"- over gjerdet liksom. Noen argumenter med trøkk i for gass?

nei, jeg sverger til kull (ikke brikketter) jeg og ;) mye bedre. også er det mye vanskeligere å styre varmen på en kullgrill, ergoe er du flinkere griller hvis du får det ordentlig til. gassgrill er jo bare å vri på brytere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man griller da meg kull  ???

Ingenting er mer moro enn å helle på et par flasker tennveske og konkurrere med naboen om hvem som får til den største ildkula  ;D

Nei, finner ikke meg i hvit kokkedrakt bak den største Weber-kokern. Takke meg til sot i annsiktet og nedbrent pannelugg. Vi har da vel ikke begynt å sitte når vi later vannet?  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

SUPER BUMP  ;D

Kjøpt med vidunderet Weber akkurat, kan noen si hva jeg burde smøre grillrillene med? Eller skal de ikke smøres? Har brent seg godt fast her de første gangene :-X

Et godt tips er å bruke aluminiumsfolie.. På den måten slipper man iallfall unna mye vasking og griseri  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPER BUMP  ;D

Kjøpt med vidunderet Weber akkurat, kan noen si hva jeg burde smøre grillrillene med? Eller skal de ikke smøres? Har brent seg godt fast her de første gangene :-X

Hehe har du ikke lest bruksanvisningen ? Nei det har du ikke ;D

Der står det nemlig ettertrykelig at du skal kjøre ristene i oppvaskmaskjin 2 ganger før du bruker de ellers gjelder ikke garantien og ristene kan være ødelagte. De er innsatt med ei guffe som brennes seg fast hvis du ikke vasker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med et godt tips til grilling av hvitfisk som havabbor.

Ta noen hvitløksfedder og kutt i tynne skiver og surr dem i olje i pannen sammen med litt chilli.

Ikke bruk for høy varme, det skal bare surre.

Bruk denne oljen til å pensle fisken med under grillingen. Blir veldig godt.

Husk å ikke krydre slik fisk for hardt, man skal ikke overdøve selve smaken på kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUPER BUMP  ;D

Kjøpt med vidunderet Weber akkurat, kan noen si hva jeg burde smøre grillrillene med? Eller skal de ikke smøres? Har brent seg godt fast her de første gangene :-X

Hehe har du ikke lest bruksanvisningen ? Nei det har du ikke ;D

Der står det nemlig ettertrykelig at du skal kjøre ristene i oppvaskmaskjin 2 ganger før du bruker de ellers gjelder ikke garantien og ristene kan være ødelagte. De er innsatt med ei guffe som brennes seg fast hvis du ikke vasker dem.

Busted  :P      Kikka litt etter jeg hadde grilla førstegangen, men der sto det at den IKKE skulle i oppvaskmaskin, men vaskes med  hånd med ikke for sterk såpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...