Gå til innhold

Den store grilltråden


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Tenkte vi måtte ha en tråd om grilling nå når høysesongen nærmer seg. Her kan man debattere essensielle problemstillinger som; kull eller briketter, svin eller kosher, tennvæske eller diesel, fugl eller fuglehund o.s.v  Det kan jo være interessant å få høre noen klassiske oppskrifter på grilling av f.eks fisk? Er det dill som gjelder ennå? Og sist, men ikke minst, er du en seriøs kulegriller eller en vulgær gassgriller?

Selv har jeg lagt meg på en diskret kulegrill fra Weber, men tar gjerne i mot tips eller irettesettelser.

Mvh Sjur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig alle bruker dette som tilbehør.. Uansett..

Jeg klarer meg ikke uten en god gresk salat med masse feta. rødløk og en dæsj olivenolje.

For ikke å snakke om innbakte (?) sjampinjong i folie med en liten dæsj hjemmelaget hvitløkssmør.. NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig alle bruker dette som tilbehør.. Uansett..

Jeg klarer meg ikke uten en god gresk salat med masse feta. rødløk og en dæsj olivenolje.

For ikke å snakke om innbakte (?) sjampinjong i folie med en liten dæsj hjemmelaget hvitløkssmør.. NAM!

Enig angående salaten. Sjampinjong i folie skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, hvor jeg skal bidra med mitt (først og fremst med knakende god grilltips). Kona som er progressiv vil gjerne ha ny gassgrill, men jeg forsøker å fortelle henne at det tar en hel dag å skru den sammen, og det har ikke jeg tid til før i midten av juli. En gassgrill er dessuten et lite teknisk vidunderverk med masse embedded høyteknologi, dyser osv som må finkalibreres, eller hva det heter. Men fornemmer jeg styrkeforholdet i hjemmet, så står jeg her i helgen og skrur gassgrill. Men det blir på natta med hodelykt. På dagtid er jeg i skauen.  ;)

At Sjur som kjører cane og sjølmekka fortommer går for kulegrill er ingen bombe. En del mat krever imidlertid bedre varmekontroll for å bli perfekt, og der er gass uslåelig. Verden har gått fremover her også gitt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som griller opp 2 stk 11kg. med gass hver sommer. Går på grillkurs jevnlig og full pakke. Kjøp deg en Weber gassgrill var hans eneste tips. Resten kommer med den evt. interessen for å grille god mat.

Jeg gikk til innkjøp av en  (den billigste også så klart) http://www.plantasjen.no/Produkter/Hagemobler/Gassgriller/Weber-spirit-e210/

Og må si jeg er frelst. Dette er bra greier!! Emaljerte grillrister, kompakt, solid, brenner utrolig fint, 25 års garanti på lakk, 15 år på brennere, 10 år på ristene osv.

Den gamle gassgrillen gikk i søpla fjor høst. En billigsak med 5 år på nakken (som var 4 år for mye omtrent...)

Det er stor forskjell!!! Jeg koste meg da jeg brukte denne. Selv om det denne gangen bare var koteletter, pølser, flesk og kyllingfilè, var det en opplevelse mot den gamle. Her funket brennerjustering, ikke begynte det å brenne tross en god del fett på flesk og kotelettet. Bare å legge på, lukke lokket og snu dem etter en tid. Snuingen gikk som en lek også. Ikke noe fastbrent kjøtt i risten her i gården nei.

Termometer og stor plass for indirekte grilling gir muligheter for mere avanserte retter. Det blir det neste gang  :)

Edit: Til Jørn. Weber griller leveres komplett. Bare å sette på understell/hjul og dører på understellet. Tok meg 20 minutter  ;)

Edit 2: Gassgrillen i linken over var på tilbud når jeg kjøpte den på Plantasjen. Da kostet den 2.990,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke har prøvd det må dere bare prøve følgende:  "Pip på dåse".

Det er kort fortalt følgende:

Ta en rå kylling (spør etter i kjøttavdelingen i butikken), smør den inn med krydder og olivenolje.

Ta en halvliters ølboks, drikk opp 2/3 og skjær av ca. på midten.  Det kan være lurt å drikke opp hele, og deretter etterfylle fra en annen ølboks etter avskjæringen.

Hell masse godt krydder i ølskvetten, gjerne urter.

Tre så pipen (den rå kyllingen) ned på ølboksen.  Virker litt brutalt, men det er det ikke.  Pipen er død.  Den skal balansere på ølboksen, så kanskje dere må skjære av litt av bena slik at de ikke stikker for langt ned.

Sett så hele greia på kulegrillen med lokket på.  Der kan den godgjøre seg opp mot en times tid (avhengig av varme).  Ettersmør gjerne med litt olje underveis.

Bedre kylling har dere aldri smakt.  Utrolig saftig, med smak av krydder og øl (den blir dampet innvendig og stekt utvendig).

Søk på "Pip på dåse" eller "Pipfugl på dåse" på nettet.  Da finner dere skikkelige beskrivelser.

Utrolig harry, men godt.  Festmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Til Jørn. Weber griller leveres komplett. Bare å sette på understell/hjul og dører på understellet. Tok meg 20 minutter  ;)

Takk Stian (35), da ble jeg enda mer gira. Tror turen går til Plantasjen allerede i morgen. Trenger ikke å si at jeg slipper å skru sammen alt. Kan bare stå å kåle litt på verandaen med et par skrupils mens kona legger barna.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig alle bruker dette som tilbehør.. Uansett..

Jeg klarer meg ikke uten en god gresk salat med masse feta. rødløk og en dæsj olivenolje.

For ikke å snakke om innbakte (?) sjampinjong i folie med en liten dæsj hjemmelaget hvitløkssmør.. NAM!

Gjør noe lignende selv.

Sjalottløk

Soltørkede tomater

Olivenolje

Fetaost

Hvitløk

i folie. Legges på grillen rett etter den er tent og tas av når du skal spise. Dess lengre den ligger på dess bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun en ting som virker. Kulegrill fra rema, kull og tennveske. Briketter og gass er for folk med dårlig selvtillitt eller liten p..k. Det grilles kun nakkekoteletter med grillkrydder mens det helles ned Grans bare øl i store mengder. En skal være full og skrike ukvemsord til nabofruen. Røyklegge hele gata og sloss med politiet kun iført hvit singlett. Går ikke av veien for å denge kona litt heller. Noen som blir med til helgen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store såkalte "smakssjampinjonger".

Fjern stilken slik at soppen blir en slags skål.

Fyll skåla med godt, hjemmelaget kryddersmør og litt av baconet du sprøstekte til frokost, dette finhakker du og legger oppi soppskåla sammen med kryddersmøret.

Pakk så soppen inn i litt folie og bak den på moderat varme ca lenge nok. Pass på at "skåla" ikke havner på hodet.

Til denne retten passer det godt med kald pils, f.eks. Aass Classic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store såkalte "smakssjampinjonger".

Fjern stilken slik at soppen blir en slags skål.

Fyll skåla med godt, hjemmelaget kryddersmør og litt av baconet du sprøstekte til frokost, dette finhakker du og legger oppi soppskåla sammen med kryddersmøret.

Pakk så soppen inn i litt folie og bak den på moderat varme ca lenge nok. Pass på at "skåla" ikke havner på hodet.

Til denne retten passer det godt med kald pils, f.eks. Aass Classic.

Etter soppen er slukt så lager man en skål av folien og heller resten av saften i seg :D

Åhh.. jeg kan spise meg mett på slike  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke har prøvd det må dere bare prøve følgende:  "Pip på dåse".

Det er kort fortalt følgende:

Ta en rå kylling (spør etter i kjøttavdelingen i butikken), smør den inn med krydder og olivenolje.

Ta en halvliters ølboks, drikk opp 2/3 og skjær av ca. på midten.  Det kan være lurt å drikke opp hele, og deretter etterfylle fra en annen ølboks etter avskjæringen.

Hell masse godt krydder i ølskvetten, gjerne urter.

Tre så pipen (den rå kyllingen) ned på ølboksen.  Virker litt brutalt, men det er det ikke.  Pipen er død.  Den skal balansere på ølboksen, så kanskje dere må skjære av litt av bena slik at de ikke stikker for langt ned.

Sett så hele greia på kulegrillen med lokket på.  Der kan den godgjøre seg opp mot en times tid (avhengig av varme).  Ettersmør gjerne med litt olje underveis.

Bedre kylling har dere aldri smakt.  Utrolig saftig, med smak av krydder og øl (den blir dampet innvendig og stekt utvendig).

Søk på "Pip på dåse" eller "Pipfugl på dåse" på nettet.  Da finner dere skikkelige beskrivelser.

Utrolig harry, men godt.  Festmat.

 

den ser litt grov ut, men jævlig god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke har prøvd det må dere bare prøve følgende:  "Pip på dåse".

Det er kort fortalt følgende:

Ta en rå kylling (spør etter i kjøttavdelingen i butikken), smør den inn med krydder og olivenolje.

Ta en halvliters ølboks, drikk opp 2/3 og skjær av ca. på midten.  Det kan være lurt å drikke opp hele, og deretter etterfylle fra en annen ølboks etter avskjæringen.

Hell masse godt krydder i ølskvetten, gjerne urter.

Tre så pipen (den rå kyllingen) ned på ølboksen.  Virker litt brutalt, men det er det ikke.  Pipen er død.  Den skal balansere på ølboksen, så kanskje dere må skjære av litt av bena slik at de ikke stikker for langt ned.

Sett så hele greia på kulegrillen med lokket på.  Der kan den godgjøre seg opp mot en times tid (avhengig av varme).  Ettersmør gjerne med litt olje underveis.

Bedre kylling har dere aldri smakt.  Utrolig saftig, med smak av krydder og øl (den blir dampet innvendig og stekt utvendig).

Søk på "Pip på dåse" eller "Pipfugl på dåse" på nettet.  Da finner dere skikkelige beskrivelser.

Utrolig harry, men godt.  Festmat.

Så digg ut dette, og så utrulig fett navn! Dette må lages :D Takk Lille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...