Gå til innhold

ulike prisklasser


mikkels

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har formening om hvor mye bedre stanga blir om man hopper opp fra prisklassen til stenger som Sage FLi og Launch og opp til stenger rundt 4-5000? Hvor mye utbytte faar mann av aa dobble prisen? Noen tips til stenger rundt 2500 som gjoer jobben sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei.Eg har sendt deg ein pm slik att eg ikkje driver med reklame her inne,fordi om eg ikkje er knyttet opp mot ein leverandør. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er de fleste setengene du kjøper helt ok. Om du kjøper en stang til 2 000 eller 4 000 spiller egentlig ingen rolle. Det har mye med følelsen du sitter igjen med.

 

Men om du begynner å bevege deg under 1500 så begynner det å skje saker. Spesielt om du er nybegynner er du avhengigav en stang som gjør jobben sin, alt for mange har kjøpt billige sett på messer for å starte med fluefiske. Bare for å oppdage at de ikke får det til på grunn av elendig stang. Men husk du må ha et snøre som passer deg og stangen også.

 

Kan desverre ikke anbefale merker her da jeg er leverandør, men legg litt penger i utstyret og ikke bare stangen er min anbefaling men ikke så det koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett får de bedre finish, bedre komponenter og raskere grafitt på dyrere stenger. Grafitt 3 er dobbelt så dyrt som grafitt 2, grafitt 4 dobbelt så dyrt som grafitt 3, osv. Det er ikke dermed sagt at en grafitt 4 stang er bedre enn en grafitt 3 stang. Det kommer helt an på hvordan klingen er bygget opp både med tanke på skrim, tapering, tykkelse etc. etc. Det finnes også ekstremt dyre løsninger som boron og titaniumsløsninger, hvor produksjonsprosessen i seg selv trekker prisen veldig opp.

På dagens marked finnes det fullgode stenger helt ned i 1000,- kroner. Jo høyere pris desto lenger er det mellom de dårlige stengene. Faktisk skal man lete lenge etter en dårlig stang i dag. Så det hele bunner ut i subjektive preferanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det litt som å sammenligne rødvin til 150 kr og 300 kr. Dem smaker forskjellig, men det er ikke så lett å si hvem som er best. Smak og behag. Men nå har du jo en fordel når du skal kjøpe fiskestang kontra vin på polet, du kan prøve før du kjøper :)

 

En god runde til forskjellige forhandlere kan ta litt tid, men det er en god invistering. Det er garantert at du liker den stanga du kjøper. Og det blir liksom litt ekstra kos når man har prøvd en del stenger før man endelig bestemmer seg. "Denna er best, har testa den mot alt" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tester i blant annet alt om fiske finnes det mange gode stenger til under 2000 kroner. Det du ikke får når du kjøper disse stengene er status blant de som bare "må ha" det hippeste nye. Dessuten er det ofte ikke så gode garantiordninger.

Kjøp ei rimelig og god stang og bruk resten av pengene på et kastekurs, evnt fisketur hvis du allerede er en god kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk skal man lete lenge etter en dårlig stang i dag. Så det hele bunner ut i subjektive preferanser...

 

Veldig enig i dette. Når folk tar et dyrt merke til sitt bryst handler det ofte om å kjøpe seg et image. Folk som vil være litt sånn derre "hi-modulus" har en tendens til å kjøpe loomis, ørretfiskeren med sansen for det litt mer trofaste og mindre kapitalistiske velger kanskje scott, osv osv. Dette betyr ikke at alle handler ut ifra dette, men det er ikke noen tvil om at "å-bli-sett-faktoren" har kommet ned til elva også.

Etterhvert så blir det liksom litt sånn at man får et forhold til merket sitt, man liker kanskje filosofien bak aksjonene osv.

 

Selv må jeg innrømme at siden jeg ble introdusert for Sage sine stenger i 1994 har jeg vært litt vel glad i Sage. Noen av mine favorittstenger er lagd av Sage, men ikke alle. Jeg husker at jeg gikk og ønsket at Sage skulle lage ei 3-er-stang akkurat slik som jeg ville ha den. Jeg lette etter hvert blant andre merker, og ble egentlig litt skuffa over at det ikke var Sage som kom med den - det var Guide-line som foreløpig kom nærmest, og da til den fine pris på 1500,-. Dette er sikkert ikke ei stang som alle liker, men den passer meg. Det ble liksom litt rart, her sto jeg plutselig med ei stang til 1500,- som jeg bare falt totalt for, mens jeg tok meg selv i å ønske at det sto Sage på den, og at den helst skulle koste 6000,-!!!

 

Noen som har opplevd noe lignende?

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...