Gå til innhold

Hardangervidda i juli


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ha noen dager med fiske på Hardangervidda i midten av juli med utgangspunkt fra Trondsbu og Tinnhølen.

* Rundt 16 - 20 juli. Hva slags fluemønster ville dere satset på? Er vårfluene i gang på den tida?

* Andre gode nyttige tips tas i mot med takk.

Mvh

Bjørneklo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørneklo,

Ikke glem døgnfluene i de traktene. Har opplevd solide døgnflueklekkinger (mener det var marginata) litt inn fra Tronsbu. Skal sjekke loggen om dette var seint i juli for ikke å villede deg og hvilke art... Kan være greit å orientere seg litt i forhold til når isen/snøen går.

Uansett skader det ikke å ta med et par døgnfluer.

God tur, og gled deg!

Hilsen

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Trondsbu ligger litt høyt (1231moh) for marginata?

Oppsummering fra andre steder i forumet er a disse kan fungere på Hardangervidda:

stankelbein

vårflue (streaking caddis, rakkelhanen)

mygg

Bibio

Superpuppan

gullhodenymfe

to  stk march brown

Bjørneklo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skulle jeg hjem å legge frem fellende beviser for min påstand, så finner jeg fa*n ikke de bildene....

Konfererte med en skolert herre på disse sidene i etterkant (2007), og jeg mener å huske at han kunne bekrefte at det var Marginata. Uansett, sånn ca samme fasong og størrelse. Vet ikke hvor mange alternativer vi har igjen... Døgnfluer var det iallefall :-) Det var i tillegg skikkelig drittvær (regn, kaldt og masse vind) nesten hele uka, for så å klarne opp, og da eksploderte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skulle jeg hjem å legge frem fellende beviser for min påstand, så finner jeg fa*n ikke de bildene....

Konfererte med en skolert herre på disse sidene i etterkant (2007), og jeg mener å huske at han kunne bekrefte at det var Marginata. Uansett, sånn ca samme fasong og størrelse. Vet ikke hvor mange alternativer vi har igjen... Døgnfluer var det iallefall :-) Det var i tillegg skikkelig drittvær (regn, kaldt og masse vind) nesten hele uka, for så å klarne opp, og da eksploderte det.

Har aldri fisket på Hardangervidda, men Marginataen går ihvertfall høyt til fjells i Nord-Norge. Har sett den på over 800 moh noen hundre km nord for polarsirkelen, og det tilsvarer vel minst den høyden der mht til klimatiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Marginata er påvist opp til 900 m.o.h." 

Rune A. Stokkebekk http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=165:leptophlebidae&catid=46:dognfluer&Itemid=141

I en annen artikkel om døgnfluer er det jaggu et bilde av en marginata fra Tinnhølen (1213 moh).

http://www.dyvik.net/Insekter/Insekter.html

Bjørneklo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips: Ser du noen vårfluer, men lite vak, så er det bare å blindfiske med f.eks. streaking caddis og da særlig om kvelden. Det kan gi overraskende fangst, og er min erfaring fra den tiden på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen foreløpig er å starte ved Tinnhølen ved Trondsbu. Vi har telt og fem dager til rådighet. Plasser vi ønsker å utforske er Snero, Vomstjørnene, Bjornesfjorden, Torjustjønnen og bl. a. Langesjøen, men løypa er enda ikke helt bestemt.

Hvis noen vil komme med andre forslag, tas det i mot med takk.

Send gjerne på pm.

Bjørneklo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er min jomfrutur til Hardangervidda gjennomført og jeg kan med en gang konstatere at det blir flere turer dit. Været var ikke noe særlig å skryte av. Det var kaldt og en del vind, og fisket ble kanskje ikke så fantastisk som vi hadde håpet på. Men for en natur! Og mulighetene der oppe er fantastiske. Ønsker definitivt å komme tilbake for utforske nye områder.

Turen gikk som følger:

1. dag

Parkerte ved Trondsbu og gikk til Snero. Fiska for det meste i Langevannet. Jeg fikk to ørreter. Største på ca 600 g.

2. dag

En kort vandretur til et av Vombstjønnene. Ikke spor etter fisk.

3. og 4. dag

Vandretur til Sandhaug og telting ved Olsenhylen. Flott sted. Absolutt nok fisk til å spise seg mett. Men de større fiskene så man ikke så mye til. De jeg fikk var mellom 200 og 450 gram. Mygg og daddy long leg var det som ga best resultat.

5. dag.

Turen gikk til Øvre Krakvadvann i Eriksbudalen. Perleområde med mange spennende plasser som jeg vil utforske mer senere! Hadde et forferdelig vær. Men helt på slutten av kvelden løya det litt og regnet tok en liten pause, nok til å teste fluestanga. Ikke store fangsten denne kvelden.

6. dag

Gikk tilbake til parkeringsplassen ved Trondsbu.

-Bjørneklo-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke gløm at Tinnhølen har vannvittig bra ørret! Dette vannet er enormt produktivt. Fisken er vanskelig å ta på flua. Den går stort sett hele tiden og beiter i enorme mengder marflo, men er mulig å lokke opp på vårflueimmitasjon om kvelden/natta på en god dag. Et problem er at det nesten alltid blåser der oppe. Knapt stilt en kort stund midt på natta - om du har flaks. Det er også veldig grunnt nesten over det hele. Derav produktiviteten. Og derfor vanskelig å nå fisken fra land. Best å fiske før garnfisket starter i slutten av juli.

Artig at dere fant bildet mitt av Marginata fra Tinnhølen. Jeg er ganske grønn på døgnfluer, men er vel sikkert at dette er Marginata. Det klekte litt den dagen, men ingen mengder. Fikk noen småfisker fra land den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var på kort overnattingstur på Tinnhølen i midten av august. Med kajakk. Garnfisket starta tidlig i år, og vannet var dessverre allerede hardt fiska. Garnblåser over alt. Kikka på et eldre par fra Eidfjord som kom inn etter et garntrekk. 8-9 fisker på 20 garn, derav 3 rundt kiloen. De klagde selvfølgelig over lite fisk ...... Gubben viste meg fisken. " Sjå her så feit fisk. Sjå på isteren! Så feit fisk finner du ikkje mange stader" sa gubben og dro fram melke fra en fin hannfisk......"!!!! :rolleyes: I Tinnhølen er det høsting som gjelder. Vannet skal tømmes hver høst!

Mitt eget fiske: gikk ikke så bra. Plaga av masse vind. Blåste ned til andre enden hvor jeg campa i nærheten av Snero, og blåste hjem igjen neste dag da vinden snudde. Stripa hjortehårsflue i bølgene. Kun 3 slag på flua, derav en monsterfisk på 2 kg pluss. Så hele huet som kom vertikalt helt rolig opp med kjeften åpen, og hele halen som dykket ned i dypet. Kjente en kort kontakt, men kroka ikke.

Som vanlig svært lite vaking, tross masse Bibio på vannet. Det klekte døgnfluer tidlig om morgenen i noen minutter før vinden kom. Så ut til å være Marginata. Vindstille fra 04:00 til 08:00 om morgenen, ellers 6-8 m/s. Pokkers vind!

Legger ved et bilde jeg fikk av en kamerat som viser prøvefiske i Tinnhølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke brukes for grovmaska garn er sannsynligvis garnfisket en av grunnene til at fisket i flere fjellvann holder seg bra. Den norske fjellheimen er full av eksempler på at fisket har blitt langt dårligere etter at det tradisjonelle seterfisket opphørte. Overbefolkning, ikke for hardt fiske er ofte problemet.

Hør hør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer sikkert mange plasser, VV, men ikke i Tinnhølen, som er hovedsaklig et "put&take"-vann. Den naturlige yngelproduksjonen i Snero er relativt liten i forhold til hva som settes ut.

Garnfisket kan sikkert holde bestandene nede i passe nivå mange steder. Men jeg tror yngelprodusjonen er viktigste faktor. Og da har klimatiske forhold som kalde vintrer, mengde snø og graden av bunnfrysing i gytebekkene stor betydning for rekrutteringen. Mildere vintrer vil kanskje gi økt overleving og skape overbefolkning i en del vann i fremover.

Fisket svært mange garnfiskere driver på Hardangervidda går ut på å ta ut storfisken/matfisken. Det er en rein høsting i naturen som har lange tradisjoner i bygdene rundt. Selvsagt finnes det organisasjoner og lag som driver fiskepleie. Men når en som har fiska Tinnhølen med garn i sikkert 50-60 år tror at melke er fett, så kan man tenke seg hvor stor den biologiske innsikten er hos enkelte!!! ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...