Gå til innhold

Smøring av fluesnøret sliter på det?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Tror dette varierer endel fra snøre til snøre. Jeg smører ihvertfall snørene mine og har ikke opplevd at de slites noe voldsomt av hverken Tiemco eller Carron sitt smøremiddel, og disse er ganske så forskjellige ihvertfall. Carron er vel mer som et poleringsmiddel mens Tiemco er mer vaskemiddel (carron fjerner forøvrig 10 ganger mer dritt enn tiemco)

Ble forøvrig anbefalt av Carron å ikke bruke annet enn carron smøremiddel til deres snører da de hadde opplevd at andre midler hadde ødelagt snørene. Carron har som kjent en nokså myk polymer blanding i snørene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som anbefaler zalo, men vanskelig å få det like rent som du gjør med et bra smøremiddel. Hold deg til de kjente produsentene så tror jeg du skal være på den sikre siden. Et snøre vil uansett ikke vare livet ut. Bruk en myk klut når du rengjør snøret. Jeg bruker poleringskluter som er beregnet til å polere bilen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det kan være noe i dette. Har smurt snørene mine i alle år. Ganske ofte også. Og syntes fort de blir "trå" slik at jeg må smøre dem igjen.

I år har jeg ikke smurt mine nyinkjøpte snører. Og de funker fortsatt som juling. Mens mine gamle snører fort blir "trå" og må smøres ofte...

Har jeg vært usedvanlig heldig med de 2 nyinnkjøpte snørene? Virker litt tilfeldig....

Kanskje dette smøregreiene bare er en konspirasjon fra produsentene? De så at snørene de lagde var så bra og at gjenkjøp ville skje altfor sjelden. Måtte finne på noe lurt som fremskyndet slitasjen... vedlikeholde slitasjen er altså vedlikeholdet vi holder på med  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forskjell på hvor mye man trenger smøre snørene også. De jeg bruker trenger jeg ikke smøre for å opprettholde kasteegenskapene. De er glatte nok og jeg synes ikke at minst mulig friksjon nødvendigvis er en fordel under kasting (skal selvsagt ikke være for mye heller). Men når man mender ut line så er det en kjempefordel at snøret er så glatt som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke enig i at et "vasket" snøre er like glatt og fint som et "smørt".

Jeg smører ikke så ofte men av og til må jeg det. Jeg bruker tiemco sin uten at det er noe spessiel grunn til det.

Hvordan kan det slite på snøret med å smøre dem? Løsemiddler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Tror dette varierer endel fra snøre til snøre. Jeg smører ihvertfall snørene mine og har ikke opplevd at de slites noe voldsomt av hverken Tiemco eller Carron sitt smøremiddel, og disse er ganske så forskjellige ihvertfall. Carron er vel mer som et poleringsmiddel mens Tiemco er mer vaskemiddel (carron fjerner forøvrig 10 ganger mer dritt enn tiemco)

Ble forøvrig anbefalt av Carron å ikke bruke annet enn carron smøremiddel til deres snører da de hadde opplevd at andre midler hadde ødelagt snørene. Carron har som kjent en nokså myk polymer blanding i snørene sine.

Hvor får du köpt Carron's sitt middel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo bare for hysterisk og teit dersom man tror man må bestille

noe slikt fra utenlanske webber for at det lissom er det eneste som funker bra.

Jeg vil tro på det jeg opplever selv med fettet/ufettet snøre, helt nøkternt.

Salo, og kanskje fett er det jeg vil prøve på fremover 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vurdert om smøremiddelet, Tiemco, påvirker kvaliteten på coatingen. Har smurt snøret nesten etter hver tur, jeg fisker 3-5 dager i uken. Linene jeg bruker mest, SA Expert Distance, Loop Distance Taper og Sage Performancetaper, sliter jeg ut to av hver på en sesong. Da er coatingen myk og krakkelert.  Usansett om middelet smøres på dagen i forkant eller 15 minutter før bruk, er snøret like trått etter en times fiske.  Sitter nå med to kliss nye liner, og de skal ikke smøres.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at snøret ikke skal smøres før du kjenner på kastinga at det trengs? (Rengjøring blir noe annet). Når det så er kommet så langt at du kjenner det må smøring til, har snøret passert middagshøyden, og du må snart smøre det for hver tur for at det skal funke.  Til slutt begynner det å krakkelere i området 10 til 15 meter fra spissen, og så kaster du 30 meter brukbar flueline fordi fem meter er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...