Gå til innhold

Forskjellige typer vak


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om lenker til artikler som omhandler vaktyper? Jeg var ute en tur i går og opplevde vaking som var delt i to perioder. Rundt klokka 1800 var fisken (ørret) høyt oppe og hoppet etter mygg. Senere på kvelden 2000 vaket fisken med forsiktige plopp i vannfilmen. Jeg kan ikke veldig mye om dette, men ser for meg at fisken i den første perioden tok voksne mygg som enten var nyklekket eller var i ferd med å havarere på vannet. Den forsiktige vakinga senere på kvelden forestiller jeg meg at fisken tok myggpupper. Er det noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Er du sikker på at det ikke var steinfluer de tok så spruten sto i lufta? Det er ofte det klekker mygg, men også en og annen steinflue som de sprutvaker på.

På kvelden heller jeg mot at de eggleggende myggene var det som stod på menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ofte opplever er at fisken tar hardt på mygg som er nyklekket og striper bortover vannet eller mygg som klumper seg sammen (klaser) Dette skjer som oftest når det er sol og lyst. Når kvelden kommer og temperaturen synker sliter myggen mer med å klekke og fisken stiller seg over på pupper som henger litt under overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur i romeriksåsen idag, et av tjernene jeg fiska på hoppa og spratt ørretten halvmeteren over vannet midt utpå tjernet, men vaka mer "vanlig" nærmere land.. noen som vet hva den vaker på når de spretter så sinnsykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur i romeriksåsen idag' date=' et av tjernene jeg fiska på hoppa og spratt ørretten halvmeteren over vannet midt utpå tjernet, men vaka mer "vanlig" nærmere land.. noen som vet hva den vaker på når de spretter så sinnsykt?[/quote']

 

opplever det samme selv i et spesielt vann...den oppfører seg sånn hele sesongen,,, tror det kommer av at det er veldig mye (små)fisk i vannet og at det er "konkuranse" om føden.. eller at de tar nymfer i stor hastighet opp mot overflaten...har lest dette i flere bøker/blader...men hvorfor de ikke vaker sånn nærmere land vet jeg ikke :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ofte opplever er at fisken tar hardt på mygg som er nyklekket og striper bortover vannet eller mygg som klumper seg sammen (klaser) Dette skjer som oftest når det er sol og lyst. Når kvelden kommer og temperaturen synker sliter myggen mer med å klekke og fisken stiller seg over på pupper som henger litt under overflaten.

 

Dette var jo veldig interressant!! Tenker du da at myggen gjør retrett, eller at de rett og slett bare får mindre energi av varmetap?

 

Om kvelden er det jo også mindre vind, og ei blank overflate vil vel også hindre puppene å trenge gjennom siden overflateenergien er sterkere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Homme,

Dette var jo veldig interressant!! Tenker du da at myggen gjør retrett, eller at de rett og slett bare får mindre energi av varmetap?

Det jeg har sett er at den bråe temperaturforandringen gjør at myggen blir litt "småfrossen" og klekker tregere og sitter lengre på vannet. Det har vært noen sånne kvelder i det siste. Er jo fremdeles minusgrader enkelte morgener.

 

At noe fisk hopper er rimelig vanlig, spesielt småfisk. Ørret opp til 3-400 gram er jo bare "ungdommen" og svært lite rasjonell. Jeg ser de hopper etter stripende mygg, stillesittende døgnfluer og vårfluer. Stigende nymfer og spesielt vårfluepupper gjør at fisken vaker hardt. Er vårfluepuppene store nok og raske kan man se større fisk oppføre seg på denne måten. Men jeg synes at de oftest går opp å vaker og tar puppen på vei ned.

 

Skal vi ta for oss vaktypene?

 

Her er noen: Head & tail, Sippvaket, Bulevaket og regndråpevaket.

Så er det opp til dere å komme med forslag på insekter, stadium og enda flere vakformer.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen greie ørreter på palmermygg under høye hopp og sprett vaking i går ettermiddag. Ørreten sto langs myrkanten der myggen klekket og forsynte seg av stor mygg sammen med linerlene. Var oppe i samme vann i dag (østlandet, 300 moh), men det var ikke i nærheten av samme forhold som i går. Endel kaldere i dag, og det har regnet mye og blåst endel i dag, men det klekket noe mygg likevel. Men det ble ingen fangst. Vakingen var spredt utover vannet, og forekom med minutters mellomrom. Etter vakene lå det bobler på vannet lenge. Hva kalles slike vak, og betyr dette at den tar noe under overflata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen greie ørreter på palmermygg under høye hopp og sprett vaking i går ettermiddag. Ørreten sto langs myrkanten der myggen klekket og forsynte seg av stor mygg sammen med linerlene. Var oppe i samme vann i dag (østlandet' date=' 300 moh), men det var ikke i nærheten av samme forhold som i går. Endel kaldere i dag, og det har regnet mye og blåst endel i dag, men det klekket noe mygg likevel. Men det ble ingen fangst. Vakingen var spredt utover vannet, og forekom med minutters mellomrom. Etter vakene lå det bobler på vannet lenge. Hva kalles slike vak, og betyr dette at den tar noe under overflata?[/quote']

når det blir bobler igjen etter et vak, tar vell fisken insekt som står på overflata. siden boblene er jo luft som fisken slepper ut igjen og da må den jo ha vært over vann med munn. e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...