Gå til innhold

Hjelp til snelleproblemer 2


Hunderørret

Anbefalte innlegg

1. Ta av spolen

2. Legg snellehuset på et bord med justeringsskruen pekende oppover.

3. Skru ut festeskruen for bremsejusteringsknotten. Her trenger du en flat skrutrekker, såvidt jeg husker er dette en links-skrue, slik at du må skru motsatt vei av det som er normalt.

4. Skru forsiktig av bremsejusteringsknotten, men snellehuset fortsatt ligger som beskrevet i punkt 2. Innenfor bremsejusteringsskruen er det 4 løse deler (tre støtstenger med fjær og en skive). Disse faller ut hvis du ikke har snellehuset som beskrevet i punkt to.

5. Ta ut de løse delene som beskrevet i punkt 4. En nebbtang eller pinsett er gromt verktøy til dette.

6. Skru ut mutteren som fester spoleakselen til snellehuset. Det er en fordel å løfte snellehuset fra bordet, og holde godt i spoleakselen når du gjør dette.

7. Ta spoleakselen av snellehuset. Du kan nå trekke bremseskivene av spoleakselen, og rengjøre.

Sett den sammen igjen i motsatt rekkefølge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til snelleproblemer da Amund :o Troutseeker'n har skive av kork, som sitter fast på en metallskive. Korken går i oppløsning ettervert og blir "borte" Kontakt en forhandler av Troutseeker eller Streamstix direkte så sender de deg ny. Jeg betalte ikke noe for min korkskive i fjor høst :) det er god servise det! Et tips er å ikke la snella ligge/oppbevares med bremsen skrudd til, men løsne den helt når du ikke bruker den. Lykke til, og takk for sist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bremseskivene har vært laget av? Tror rett og slett det er de som har gått fullstendig i oppløsning. Er bare metalldeler når jeg har plukket den fra hverandre. Og noe støv som ser ut som våt kork/sand.

I så fall er det mulig å få tak i nye skiver?

Nøyaktig det samme opplevde jeg på min Waterelements, som langt på vei vel er samme snelle.

Dette skjedde etter kort tids bruk også . . .

Der fulgte det med ei bremseskive i kork og ei i grafitt, uten at noe av det var særlig imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Så bar det løs igjen. Har montert nye karbon skiven. For den skal sitte med karbonet mot den hvite skiva?

Det som er problemet nå er at når jeg stripper av snøret så skrur bremsen seg til. Altså strammer seg. I tillegg lar ikke spolen seg løsne om ikke jeg skrur løs hele bremsedelen. Tror jeg har rotet det litt til her, muligens mistet en av de "skivene med tagger". Den ene sitter under mutteren når jeg løsner bremsedelen, men jeg minnes at det kanskje skal ha vært en til der. (Helt rå på fagutrykk i mekaniske deler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...