Gå til innhold

Fiske for mat eller underholdning?


HaBråt

Anbefalte innlegg

Blir alltid litt temperatur når dette diskuteres, er vel ikke alle som trives med denne diskusjonen heller.   Tror mange føler seg tråkket på tærne her, ihvertfall føler jeg at jeg tråkker meg sjøl på tærne når jeg forsøker å være ærlig om mine tanker rundt dette tema.  Jeg handler jo relativt irrasjonelt og dobbelmoralsk...hver gang jeg fisker.  :-\  Men det er vel lov å ha noen tanker rundt etikken på dette feltet...selv om jeg til daglig velger å prioritere mine egne behov for å fiske. Skal jeg fiske så blir det tvingende nødvendig med c&r mange steder, slik er det bare.

Tror samtidig vi skal passe oss for å ende opp med en virkelighet hvor enkelte elver utelukkende blir avfisket av menn med Simms-uniform og hvor c&r er en selvfølgelighet.  Diskusjonen som da kan komme, finner jeg for min egen del litt vrien å debattere....eller rettere sagt...forsvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Einar M

Har et vann ved hytta og der var det før en lokal gubbe som bodde fast. Han og kjerringa fiska med garn flere ganger i uka, og vi var redd de skulle tømme vannet for fisk. For noen år siden så tok gubben kvelden og i år er ikke kjerringa hans der heller, men har kanskje havna på gamlehjem? Det som har skjedd er i hvert fall at det nå er mye mer fisk i vannet, men den er mye mindre! Før fikk vi alltid fisk over halvkiloen, men de siste åra har det vært tynt med ørret over 300 gram. Moralen er: Det er sunt å slanke bestanden, men alt må gjøres med måte! Blir som med elgen det. Hvis man ikke skyter den så spiser den opp alle epletrærne i hagan til folk. Er faktisk plaga med det her jeg bor sammen med fattern, men den sammenligningen var kanskje ikke så god. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok du har sikkert rett :)

Ble vi enige eller gav du rett og slett opp?   ;D

;D Vi er nok ikke helt enige men det gjør ikke noe :)

Vi må høste/bruke av naturen og da er jakt på enkelte ting faktisk en nødvendighet.

Men denne tråden handler ikke om jakt hva du mener og føler om dette respekter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Norge lever i vår egne lille verden der alt utenfor våre grenser er både uinterressant, dumt og litt skummelt.

Nå må vi snart våkne, og se hvordan ting gjøres i andre land!

Felles for de aller fleste av verdens beste fiskedestinasjoner er som følgende:

- Destinasjonene har innført strenge fangsbegrensninger, maxmål eller ren c&r - Forvaltning som gir sunne stammer er bra for både fisk og fiskere.

- Fiskere fra hele verden drar dit for opplevelsenes skyld  -  Kun en ørliten promille av disse fiskerne spør om å få å ta med seg fangst hjem.

- De har innsett at truede fiskestammer forvaltes bedre ved fornuftig fiske (c&r) - enn fredning, som reduserer interresse (økonomi), fokus og oppsyn med bestandene.

Som Tmags skriver; Man høster opplevelser og minner - ikke fisk, på disse stedene!

Men husk; Jeg snakker nå om spesielle elver og vann der fiskepresset ofte er stort eller bestanden er sårbar.

I de aller fleste elver og vann i Norge børe det spises ENORMT mye mer småfisk enn det gjøres i dag. Bare la de viktige store fiskene leve videre! Uansett ståsted i dag, så blir nok også norske fiskere etterhvert mer opptatt av opplevelsen enn fangsten. Garantert! Om det går én eller flere generasjoner vites ikke.. Det er dette vi må ha i bakhodet dersom vi en gang i fremtiden kommer i en situasjon der fisket må forsvares ovenfor press fra ekstreme dyrevernere.

Om sportsfiske generelt er etisk riktig?  Nei!!!! Sportsfiske kan ikke forsvares etisk uansett om man spiser eller ikke spiser fisken. Slik er det bare. Det er derfor viktig at vi ikke går i den fella når det diskuteres. Den diskusjonen er dessverre tapt...!  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid litt temperatur når dette diskuteres, er vel ikke alle som trives med denne diskusjonen heller.   Tror mange føler seg tråkket på tærne her, ihvertfall føler jeg at jeg tråkker meg sjøl på tærne når jeg forsøker å være ærlig om mine tanker rundt dette tema.  Jeg handler jo relativt irrasjonelt og dobbelmoralsk...hver gang jeg fisker.  :-\  Men det er vel lov å ha noen tanker rundt etikken på dette feltet...selv om jeg til daglig velger å prioritere mine egne behov for å fiske. Skal jeg fiske så blir det tvingende nødvendig med c&r mange steder, slik er det bare.

Tror samtidig vi skal passe oss for å ende opp med en virkelighet hvor enkelte elver utelukkende blir avfisket av menn med Simms-uniform og hvor c&r er en selvfølgelighet.  Diskusjonen som da kan komme, finner jeg for min egen del litt vrien å debattere....eller rettere sagt...forsvare.

Det er snodig hvor likt man kan tenke, og hvor enige man kan være og samtidig være LITT uenige  ;D.

Du sier det bra der Hans Jørgen.

Som på så mange andre felt i livet er det snakk om balanse. Og i en elv hvor balansen er rett vil det være plass til oss alle.

Oppgjøret med meg selv har jeg tatt for lenge siden. Det hadde sikkert vært bedre for ørreten om jeg sluttet med fluefiske, men dessverre er det en umulighet. Akkurat som jeg skulle ønske jeg kunne slutte å kjøpe kjøtt i butikken. evt være selvforskynt med kjøtt. Men det er heller ikke realistisk. Man må akseptere kjernen i den man er. Så får jeg heller prøve å minimalisere ondene ved å være bevisst i hverdagen, og i mitt fluefiske. Og da tror jeg ikke det kan bli så fryktelig galt. Untatt for fisken selvfølgelig.

Så vil jeg samtidig unnskylde overfor Habråt hvis du synes jeg var ufin i mitt første innlegg. Ble provosert, (igjen) men det var ikke vondt ment. Burde vite bedre... Sorry!  ;)

Og verden ser mye lysere ut nå som Sjur smiler!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sportsfiske generelt er etisk riktig?  Nei!!!! Sportsfiske kan ikke forsvares etisk uansett om man spiser eller ikke spiser fisken. Slik er det bare. Det er derfor viktig at vi ikke går i den fella når det diskuteres. Den diskusjonen er dessverre tapt...!  :-\

Mye fornuftig observasjon bak dine betraktninger Flemming, men at sportfiske generellt er etisk feil er i beste fall en overdreven generalisering. Det er klart at man kan forsvare sportsfiske rent etisk, det vil avhenge helt av den enkeltes verdensbilde, moral og etiske fundament. Dette er ikke universellt selvom vi har kommet overens om endel grunnteser.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar M

Det er klart at noe av det mest uetiske man kan gjøre er å spise oppdrettsfisk. De ødelegger alle elvene. Fattern har fiska laks i 30 år, men gav seg mer eller mindre for tre år siden, fordi elva på Vestlandet er ødelagt av oppdrettsanlegg og i år er den stengt og folk gjør ingenting med det, men spiser mer oppdrettslaks enn noen gang. Fattern reiste til British Colombia i stedet, men ble arrestert pga manglende elektronisk pass. Slapp ut igjen og hadde kanonfiske i elv uten oppdrettanlegg i munningen og det var forbudt å drepe fisken! Han synes det var rart da, men greit også. Måtte jo betalt masse overvekt på flyplassen for å dra med seg kongelakssen hjem til Mjøndærn.  :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig observasjon bak dine betraktninger Flemming, men at sportfiske generellt er etisk feil er i beste fall en overdreven generalisering.

hehe.. ;D  Selvfølgelig er det en smule overdrevet generalisering, men nå er vi jo i saken kjerne....

Har fisken det bra under kjøring med lett fluestang - Nei

Piner jeg fisken med vitende og vilje - Ja

Trenger jeg maten fra denne fisken - Nei

Piner jeg fisken, selv om jeg skal spise den etterpå  - Ja

Fisker jeg av egoistiske årsaker - Ja

Kunne jeg ha fisket med mer effektive og mindre "fiskepinende" redskaper - Ja

Overlever jeg hvis jeg slutter med fluefisket -  Ja

Kunne jeg latt fisken være i fred  - Ja

Skulle likt å se noen gode argumenter som forsvarer at fluefisket er etisk riktig, sett fra fiskens side  - uansett bakgrunn...

Fyr løs Osprey!!   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig observasjon bak dine betraktninger Flemming, men at sportfiske generellt er etisk feil er i beste fall en overdreven generalisering.

hehe.. ;D  Selvfølgelig er det en smule overdrevet generalisering, men nå er vi jo i saken kjerne....

Har fisken det bra under kjøring med lett fluestang - Nei

Piner jeg fisken med vitende og vilje - Ja

Trenger jeg maten fra denne fisken - Nei

Piner jeg fisken, selv om jeg skal spise den etterpå  - Ja

Fisker jeg av egoistiske årsaker - Ja

Kunne jeg ha fisket med mer effektive og mindre "fiskepinende" redskaper - Ja

Overlever jeg hvis jeg slutter med fluefisket -  Ja

Skulle likt å se noen gode argumenter som forsvarer at fluefisket er etisk riktig....

Fyr løs Osprey!!   ;)

;D Enig i opplistingen din og skal vi bevege oss på et litt overordnet nivå så våger jeg påstanden at et forbud mot sportsfiske ville føre til økt press på våre mentalhelseinstitusjoner, økt arbeidsledighet, resessjon i interasjonal og global økonomi samt økt fare for krig  :D. Skal ikke argumentere kraftig for verken det ene eller det andre for jeg mener at det finnes ikke noe absolutt rett eller galt her. Vi må leve med at andre har anderledes oppfattning av og tilnærming til fluefiske og forvaltning enn vi selv har. Det er ingen konkurranse i etisk høyverdighet. Derfor understreker jeg igjen at det det handler mest av alt om er innsikt, respekt, og en reflektert holdning til det vi driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vann ved hytta og der var det før en lokal gubbe som bodde fast. Han og kjerringa fiska med garn flere ganger i uka, og vi var redd de skulle tømme vannet for fisk. For noen år siden så tok gubben kvelden og i år er ikke kjerringa hans der heller, men har kanskje havna på gamlehjem? Det som har skjedd er i hvert fall at det nå er mye mer fisk i vannet, men den er mye mindre! Før fikk vi alltid fisk over halvkiloen, men de siste åra har det vært tynt med ørret over 300 gram. Moralen er: Det er sunt å slanke bestanden, men alt må gjøres med måte! Blir som med elgen det. Hvis man ikke skyter den så spiser den opp alle epletrærne i hagan til folk. Er faktisk plaga med det her jeg bor sammen med fattern, men den sammenligningen var kanskje ikke så god. :P

Mener du at din far spiser opp eplene????? eller spiser han opp elgen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig observasjon bak dine betraktninger Flemming, men at sportfiske generellt er etisk feil er i beste fall en overdreven generalisering.

hehe.. ;D  Selvfølgelig er det en smule overdrevet generalisering, men nå er vi jo i saken kjerne....

Har fisken det bra under kjøring med lett fluestang - Nei

Piner jeg fisken med vitende og vilje - Ja

Trenger jeg maten fra denne fisken - Nei

Piner jeg fisken, selv om jeg skal spise den etterpå  - Ja

Fisker jeg av egoistiske årsaker - Ja

Kunne jeg ha fisket med mer effektive og mindre "fiskepinende" redskaper - Ja

Overlever jeg hvis jeg slutter med fluefisket -  Ja

Skulle likt å se noen gode argumenter som forsvarer at fluefisket er etisk riktig....

Fyr løs Osprey!!   ;)

;D Enig i opplistingen din og skal vi bevege oss på et litt overordnet nivå så våger jeg påstanden at et forbud mot sportsfiske ville føre til økt press på våre mentalhelseinstitusjoner, økt arbeidsledighet, resessjon i interasjonal og global økonomi samt økt fare for krig  :D. Skal ikke argumentere kraftig for verken det ene eller det andre for jeg mener at det finnes ikke noe absolutt rett eller galt her. Vi må leve med at andre har anderledes oppfattning av og tilnærming til fluefiske og forvaltning enn vi selv har. Det er ingen konkurranse i etisk høyverdighet. Derfor understreker jeg igjen at det det handler mest av alt om er innsikt, respekt, og en reflektert holdning til det vi driver med.

Så kortfattet og fint kan det altså sies! Bra Osprey!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Enig i opplistingen din og skal vi bevege oss på et litt overordnet nivå så våger jeg påstanden at et forbud mot sportsfiske ville føre til økt press på våre mentalhelseinstitusjoner, økt arbeidsledighet, resessjon i interasjonal og global økonomi samt økt fare for krig  :D. Skal ikke argumentere kraftig for verken det ene eller det andre for jeg mener at det finnes ikke noe absolutt rett eller galt her. Vi må leve med at andre har anderledes oppfattning av og tilnærming til fluefiske og forvaltning enn vi selv har. Det er ingen konkurranse i etisk høyverdighet. Derfor understreker jeg igjen at det det handler mest av alt om er innsikt, respekt, og en reflektert holdning til det vi driver med.

Jepp, jeg er helt enig i det her... :)

Ville bare poengtere hvor vanskelig og farlig det ville vært å ta en diskusjon der man skal forsvare sportsfisket på et rent etisk grunnlag. Derfor ligger jeg langt unna, for jeg vill tapt en slik diskusjon på flekken..

Som du er inne på, så mener jeg vi må se på alle de positive sidene et sportsfiske bringer med seg, og så bør alle sportsfiskere forene seg om dette uansett om man fisker for maten eller opplevelsenes skyld. Det hadde tross alt stått ganske dårlig til med fiskebestandene våre mange steder, om det ikke var for sportsfiskerne selv. Det hadde nok vært mer kraftutbygging, surere vann, utryddede insektarter og amfibier, forsøpling etc., og både sosialen og psykiatrien hadde hatt en del flere pasienter...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Enig i opplistingen din og skal vi bevege oss på et litt overordnet nivå så våger jeg påstanden at et forbud mot sportsfiske ville føre til økt press på våre mentalhelseinstitusjoner, økt arbeidsledighet, resessjon i interasjonal og global økonomi samt økt fare for krig  :D. Skal ikke argumentere kraftig for verken det ene eller det andre for jeg mener at det finnes ikke noe absolutt rett eller galt her. Vi må leve med at andre har anderledes oppfattning av og tilnærming til fluefiske og forvaltning enn vi selv har. Det er ingen konkurranse i etisk høyverdighet. Derfor understreker jeg igjen at det det handler mest av alt om er innsikt, respekt, og en reflektert holdning til det vi driver med.

Jepp, jeg er helt enig i det her... :)

Ville bare poengtere hvor vanskelig og farlig det ville vært å ta en diskusjon der man skal forsvare sportsfisket på et rent etisk grunnlag. Derfor ligger jeg langt unna, for jeg vill tapt en slik diskusjon på flekken..

Som du er inne på, så mener jeg vi må se på alle de positive sidene et sportsfiske bringer med seg, og så bør alle sportsfiskere forene seg om dette uansett om man fisker for maten eller opplevelsenes skyld. Det hadde tross alt stått ganske dårlig til med fiskebestandene våre mange steder, om det ikke var for sportsfiskerne selv. Det hadde nok vært mer kraftutbygging, surere vann, utryddede insektarter og amfibier, forsøpling etc., og både sosialen og psykiatrien hadde hatt en del flere pasienter...  ;)

Jammen da er vi jo helt enige da  :o  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar M

Har et vann ved hytta og der var det før en lokal gubbe som bodde fast. Han og kjerringa fiska med garn flere ganger i uka, og vi var redd de skulle tømme vannet for fisk. For noen år siden så tok gubben kvelden og i år er ikke kjerringa hans der heller, men har kanskje havna på gamlehjem? Det som har skjedd er i hvert fall at det nå er mye mer fisk i vannet, men den er mye mindre! Før fikk vi alltid fisk over halvkiloen, men de siste åra har det vært tynt med ørret over 300 gram. Moralen er: Det er sunt å slanke bestanden, men alt må gjøres med måte! Blir som med elgen det. Hvis man ikke skyter den så spiser den opp alle epletrærne i hagan til folk. Er faktisk plaga med det her jeg bor sammen med fattern, men den sammenligningen var kanskje ikke så god. :P

Mener du at din far spiser opp eplene????? eller spiser han opp elgen????

He he he.  :D Nei, det er elgen som spiser opp eplene. Fattern spiser også epler om de ikke er for sure, men han utgjør ingen trussel mot eplebestanden for å si det sånn. ;D ;D ;D En gang var den samme elgkua innom hagan hver dag i hele uka. Det var jakttid og fattern hadde lyst til å skyte, men naboen protesterte. Nabo gubben er grei han, men kjerringa hans er hysterisk for skytevåpen - for å ikke å snakke om når jeg kjører uten potte på moppa.  :P  (slutta, gjorde det før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette var ett ømtålig tema :) Må bare respektere at andre har andre meninger. Jeg gjør bare det jeg føler at jeg må for å ha best mulig samvittighet. Får sjelden for mye eller for stor fisk til at c&r blir ett veldig aktuelt tema for meg. Men jeg trur det skal mye til at jeg stiller meg til å fiske hvis det ikke er noe der jeg kunne tenke meg å spise. Ei heller fiske der det ikke tåler å bli fisket uten å slippe den ut.

Trur ikke det kommer til å bli enighet her om fisken er til for mat eller sport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det kommer til å bli enighet her om fisken er til for mat eller sport :)

Det er vel derfor det heter sportsfiske ???

Så fisken er til for å fanges som en sport og settes ut igjen? Trur du har missforstått naturen :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det kommer til å bli enighet her om fisken er til for mat eller sport :)

Det er vel derfor det heter sportsfiske ???

Så fisken er til for å fanges som en sport og settes ut igjen? Trur du har missforstått naturen :-\

da bør du kjøpe deg garn. 10000000000000000 x biligere enn fluefiske og mye lettere å fylle frysen med.

og du skulle aldri ha startet denne tråden på et forum der SPORTSFISKE OG IKKE MATAUK er et tema..... spes når det er et flust av slike tråder fra før.

vi fisker for sporten, du for maten. PUNKTUM! ikke noe mer å diskutere der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det kommer til å bli enighet her om fisken er til for mat eller sport :)

Det er vel derfor det heter sportsfiske ???

Så fisken er til for å fanges som en sport og settes ut igjen? Trur du har missforstått naturen :-\

Nei, har ikke missforstått noe som helst. Fluefiske er sportsfiske, samme er slukfiske, spinnerfiske, jerkbait ++

Skal man fiske for å få mat på bordet så kan man kjøpe seg en sjark.

FYI så spiser jeg fisk når jeg er på fjellet, men slipper ut det jeg ikke skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det kommer til å bli enighet her om fisken er til for mat eller sport :)

Det er vel derfor det heter sportsfiske ???

Så fisken er til for å fanges som en sport og settes ut igjen? Trur du har missforstått naturen :-\

da bør du kjøpe deg garn. 10000000000000000 x biligere enn fluefiske og mye lettere å fylle frysen med.

og du skulle aldri ha startet denne tråden på et forum der SPORTSFISKE OG IKKE MATAUK er et tema..... spes når det er et flust av slike tråder fra før.

vi fisker for sporten, du for maten. PUNKTUM! ikke noe mer å diskutere der

Hvorfor kikker du innom tråden hvis du ikke liker temaet ??? Er vel bare holde seg unna hvis det plager deg så mye. Med hvem rett kan du sette punktum for denne diskusjonen? Finn deg heller en annen tråd som passer deg bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke det kommer til å bli enighet her om fisken er til for mat eller sport :)

Det er vel derfor det heter sportsfiske ???

Så fisken er til for å fanges som en sport og settes ut igjen? Trur du har missforstått naturen :-\

da bør du kjøpe deg garn. 10000000000000000 x biligere enn fluefiske og mye lettere å fylle frysen med.

og du skulle aldri ha startet denne tråden på et forum der SPORTSFISKE OG IKKE MATAUK er et tema..... spes når det er et flust av slike tråder fra før.

vi fisker for sporten, du for maten. PUNKTUM! ikke noe mer å diskutere der

Hvorfor kikker du innom tråden hvis du ikke liker temaet ??? Er vel bare holde seg unna hvis det plager deg så mye. Med hvem rett kan du sette punktum for denne diskusjonen? Finn deg heller en annen tråd som passer deg bedre

med den retten at jeg bruker mitt fulle navn på forumet og at jeg faktisk har bidratt med en god del KONSTRUKTIVE ting ang fluefiske og fluebinding.

at du orker i det hele tatt og prøve å overbevise folk som driver med sportsfiske til å tro at det er noe galt med det vi gjør.....

du fisker for matauk, ok. vi fisker for sporten og av og til kakker noe når vi er på tur.

skjønner ikke hvofor du vil få oss andre til å tro at det er noe feil med det vi gjør??? naturen har ingenting med saken å gjøre, da mat fåes på butikk nå, ikke i naturen.... og det er mye billigere i tillegg....

så heller finn deg en kakke-forum du, hvis du synes vi er så forferdelige for å pine fisken for våres glede.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...