Gå til innhold

Kajakk


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive et par ord om kajakk, og la det være sagt med det samme, jeg kan veldig lite om kajakk. Jeg har imidlertid i en tid sett etter kajakk brukt på nettet, og da med tanke på fisking. Fant tilslutt en Perception Sierra som jeg slo til på. Var veldig spent på om jeg fikk min overdimensjonerte kropp ombord i kajakken, og om den ville "holde" meg flytende. Har nylig testet ut nyervervelsen, og kan bare si at det var veldig artig. Stø og god, og med meget god sekundærstabilitet. Kunne lene meg ganske langt ut til siden uten at jeg tippet, og følte meg trygg. Ingen problemer å sitte stille i den, og gjøre liksomkast med imaginær fluestang. Håper ingen så meg forresten... he he  :)

Derfor, er du stor, er iallefall det en kajakk jeg tror jeg kan anbefale, så får tiden vise hvor mye jeg kommer til å bruke den..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har langt ifra en Native skjøl, og ville nok andri ha anbefalt noe slikt eller sånt, hverken slik eller sånn.......hvis jeg ikke samtidig hadde ønsket noen her, der, eller dit pepperen grodde midt på midten av den kaldeste årstia, til evig tid!

Helt ålreit kanjak Nativen m/m altså, men man må bruke hodet ved valg og bruk i elv.  

Edit i ettertid: Var nok litt antrert over urovekkende nyheter fra elva da jeg skrev innlegget mitt, beklager det....har rydda litt opp for trådens skyld nå! :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den på butikken til aktiv fritid til 6.900,-, og en angler utgave på Villmarksbutikken til 9.900,-. Kan ikke se at det skal være en forskjell på disse som skulle tilsi så mye høyere pris. Er vel bare å skru på en stangholder så er du der...

http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_24_42_53&products_id=287&osCsid=546e0bedbd029ab5a7183529fc8859e5

Eeeeeh, er litt usikker på innlegget ditt Tore... (men flira godt når jeg leste det)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fin den Strike'n Pål, men jeg er 195 lang, og når jeg så Snorre padle i Strike'n til Terje i Rena, så var det ganske kort avstand fram til fremre "fotfeste", så det endte med at han ble sittende med strake ben rett fram. Virket faktisk som om det var litt lite plass på den, hvor utrolig det enn kan virke når det gjelder en sit on top... Er man normalt høy, virker det som et veldig godt alternativ. Lettvint og greit å komme ut av den om man skal vade og kaste på fisk. Litt mer plundrete om det er litt dypt der du skal i land med vanlig kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ække kajakkbruker selv, og du vet jo at jeg ikke akkurat er bitteliten selv om jeg ikke matcher deg ;) men det var skikkelig gøy å låne en slik Strike. Overraskende stødig og skikkelig rask i vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 186 og synes også det var litt lite plass til bena i Strike. Ble sittende med bøyde knær og beina var i veien for padlinga. Sikkert noe en vil venne seg til, nå er jeg ingen god padler så med litt bedre teknikk vil man sikkert unngå dette. Ellers er det en veldig flott kajakk. God framdrift til å være sitontop, men synes kanskje Dagger Delta gav bedre framdrift for meg som veier noen kilo, og der er heller ikke benplass noe problem. Må gjøre oppmerksom på at jeg kun har prøvd begge et fåtall ganger og har aldri eid noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er den Striken totalt ubrukelig som fiskekajakk, hvertfall i elv. Legg merke til hvor lavt det er fra vannflate og opp til "overløpet" fra bakdekket. Hvis ankret sitter fast når du står ankret med bakenden oppstrøms så skal det ikke mye til før du drar ned bakenden og får stort vannpress inn på bakdekket av kajakken. Er strømmen sterk skal det ikke til mye fantasi for å se for seg eventuelle følger av dette.

Er vel ikke uten grunn at et par av de som kjøpte dem for bruk i Rena allerede har kvittet seg med sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ankre opp med akteren motstrøms???  Hørtes skikkelig smart ut........ er vel ikke HELT anbefalt kanskje...

Oppankring av kajakk i elv.

Det er flere og flere som benytter kajakk til å fiske fra, noe som er kjempe moro og veldig effektivt. Problemene begynner når man skal ankre opp i rennende vann. I utgangspunktet er oppankring i elv noe man bør være forsiktig med. Når man definerer styrken og vansklighetsgraden på en elv brukes det en skala : 1 til 7.

Helt stille vann er grad 1. Grad 2 er allerede rennende vann med krusning og litt hvite topper markerte oppstrøms v-er og nedstrøms v-er, bakevjer med markerte strømskiller. Allerede ved grad 2 til 2+ begynner faren med oppankring. Har man et anker med line festet til et objekt vil objektet søke ned mot bunnen. Oppdriften av objektet er med på å bestemme hvor mye strøm objektet tåler, samme er det med utformingen og til slutt infestingen til objektet.

Oppdrift kan man til en vis grad se bort ifra ved hurtig rennende vann da en kajakk vil begynne å surfe. Dette vil begynne når kajakken står stille og vannet renner fort under skroget, for å få til dette må kajakken holdes igjen på en måte eller som ved oppankring.

Det er ved oppankering farene lurer. Riktig posisjon til innfesting er absolutt en nødvendighet. Fig 1. Festepunktet bør være 20 til 40 cm bak oppdriftsenteret på kajakken, når vi sier bak er det ved oppankering med hekken oppstrøms, ved ankring med baugen oppstrøms er punktet foran oppdrifsenteret.

Innfestingen er med en hanefot - dette er en line med et lodd eller et anker i den ene enden opp til en ring med to separerte liner på ca en meter hver, i enden på disse anbefaler vi pannikk-kroker eller pannikk-knute. Dette for at behovet for å løse seg ut er overhengende. Fig 3. Dette er ikke skrevet for å skremme noen fra å ankre opp sin kajakk i elv, men mer for å få padlere til å tenke løsninger og muligheter til å utøve sin sport på en sikker måte.

Må rette en takk til en fluefiske kamerat da han akkurat hadde opplevd problemet .

Sitat--- "Jeg gikk jo ned som en vobbler med stor dybde skje"

Lykke til .

S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke uten grunn at et par av de som kjøpte dem for bruk i Rena allerede har kvittet seg med sine.

Jeg er en av de to. Strike`n er en flott kajakk, men jeg tør påstå at den ikke kan/bør brukes hvis man har som intensjon å lage ankeroppsett oppå bakenden. Prøvde flere forskjelige løsninger, men det endte med nestenulykke og salg på finn...Den er for lav, og har for lite oppdrift. I tillegg egner ikke konstruksjonen seg for kombinasjonen elv+anker - tenker da på "renna" bak som leder vann inn mot setet ved oppankring bakfra.

Til bruk på stille vann, eller selvsagt også i elv hvis du bare skal bruke kajakken til transport mellom vakene eller til helt andre ting enn fluefiske, er den veldig bra.

Endte opp med en Native og er meget godt fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankre opp med akteren motstrøms???  Hørtes skikkelig smart ut........ er vel ikke HELT anbefalt kanskje...

Nå er det ganske mange som har ankret opp i Renaelva med bakre ankeret, meg selv inkludert, uten problemer både med Daggere, Nativer, Carolinaer og flere til.

Ikke noe problem så lenge man har kajakk med en viss høyde bak og er inneforstått med hva man holder på med.

Synes forøverig at den delen av svaret ditt jeg siterte var ganske så spydig og arrogant, spesielt med tanke på at du selv sier at du ikke er kajakkbruker.

Det du i realiteten sier er at vi som ankrer med bakre anker er idioter, og det vil jeg ha meg frabedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Slik jeg forstår det, utifra teksten ang. kajakksikkerhet, har dette noe med "anatomien" til fartøyet å gjøre. Hvis man hadde hatt ballast foran i en sit on top ville akteren heve seg så mye at det ikke er noe problem. Fester man ankertau som beskrevet i innlegget mitt ville dette løse de problemene man måtte få. Prøv å ta en vanlig robåt med flatt ankespeil å dregg denne opp med akteren motstrøms.. Da snakker vi "nedgraving" da. Ordet "idiot" var det deg som henta frem. Men burde ikke dere som driver med denne type oppankring søkt hjelp hos erfarne padlere som kunne forklart hvordan dere trygt kunne løst dette med korrekt innfesting av ankertau?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er vel ikke uten grunn at et par av de som kjøpte dem for bruk i Rena allerede har kvittet seg med sine.

Jeg er en av de to. Strike`n er en flott kajakk, men jeg tør påstå at den ikke kan/bør brukes hvis man har som intensjon å lage ankeroppsett oppå bakenden. Prøvde flere forskjelige løsninger, men det endte med nestenulykke og salg på finn...Den er for lav, og har for lite oppdrift. I tillegg egner ikke konstruksjonen seg for kombinasjonen elv+anker - tenker da på "renna" bak som leder vann inn mot setet ved oppankring bakfra.

Til bruk på stille vann, eller selvsagt også i elv hvis du bare skal bruke kajakken til transport mellom vakene eller til helt andre ting enn fluefiske, er den veldig bra.

Endte opp med en Native og er meget godt fornøyd :)

Dette har du sikkert rett i, og jeg er som sagt ikke kajakkpadler selv, men ut i fra konstruksjon skjønte jeg i allefall at det kunne oppstå problemer med "tradisjonell" ankerinnfesting. Dere som driver denne type oppankring i elv vet helt sikkert hva som egner seg best for deres bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajakk skal brukes som transportmiddel. Fisking fra kajakk er juks.

Jeg forstår det slik at du skriver dette med gimt i øyet, Stian :) Vil likevel si at så langt (har begynt med kajakk i Rena i år etter over 15 år langs land) har jeg fått mindre fisk enn før. Jeg finner flere fisk, men "derfra og inn" er det foreløpig vanskeligere for meg. Det jeg mener da er at det er en utfordring å komme nær nok uten å skremme fisken (det er så lett å lage lyder som skremmer, både med anker, ankertau, åre mm.) , og synes også det er vanskeligere å kroke fisken. Mitt fiske fra land var/er gjerne oppstrøms, mens fiske fra kajakk hittil har vært nedstrøms, med tildels mye snøre ute. Men dette med kroking kan bro på så mangt (er vel helst fiskerens feil ;))

Alt bunner vel til slutt i at det tar tid å venne seg til "kajakkfiske". Poenget mitt er at det ikke alltid er noen kjempefordel å bruke kajakk. Jeg kommer nok fortsatt til å gå i land og fiske iblandt, når fisken er spotta. Fisken i Rena står heldigvis ofte nære land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hadde hatt ballast foran i en sit on top ville akteren heve seg så mye at det ikke er noe problem.

Dette funker kanskje med andre kajakker, men ikke med Dagger Strike. Det skyldes konstruksjonen bak. Men er veldig enig med deg ang. fokus på sikkerhet ved bruk av kajakk og anker, Pål. Man må tenke sikkerhet, og flytevest er et "must". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sant, og alt til sitt bruk. Man bruker ikke langrennsski for å hoppe i Holmenkollen. Rett redskap til rett bruk er nok stikkordet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajakk skal brukes som transportmiddel. Fisking fra kajakk er juks.

Jeg forstår det slik at du skriver dette med gimt i øyet, Stian :)

Det har du helt rett i GAB  ;) Har hørt egling og mobbing rundt dette temaet i Renaelva (også med glimt i øyet), og tenkte å fyre oppunder litt her inne  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...