Gå til innhold

Utfordringer med kasteteknikk med forskjellige stenger


Tommy Jacobsen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg anser meg som en midt på treet OK kaster, og behersker forskjellige kasteteknikker tålelig greit.

Men en ting som plager meg skikkelig for tiden, er at det som en gang var "god-stanga", snart havner på hylla fordi jeg ikke mestrer stanga lengre. Jeg har selv en teori om at andre stenger jeg har anskaffet meg det siste året og tilvendt meg, "ødelegger" for hvordan jeg mestrer "god stanga", men klarer ikke heilt å falle til ro med dette. Det som irriterer meg er at jeg ikke klarer å skjønne hvor kastestilen min har endret seg, og hva som skal til for å mestre "god stanga" igjen. Er jeg for "hardhendt", for "laus" i bevegelsen... er det håndleddet... dobbeltrekket er feil?? kanskje det rett og slett er andre snøre profiler som ville fungerte bedre på "god stanga"??

Stanga betegnes som "godstanga" rett og slett fordi jeg kjøpte blanks til denne stanga for konfirmasjonspengene mine for 13 år siden. Stanga er mindre pen og se på pga. stygge svarte surringer, ett kjedelig svart snelle feste og irriterende nok 2-delt, men det er uansett vemodig att ikke kaste opplevelsen med stanga lengre er den samme :-( det liksom noe mellom oss :-)

Håper derfor til noen synspunkter og veiledninger for å finne tilbake til alt det vakre vi en gang hadde...... :-)

Stengene og snørene jeg bruker, og opplevelsen av stengene er som følger;

"God Stanga"

Stang: G.Loomis GLX Classic 9' #5 

Snøre: SA Sharkskin Trout

Problemer: Får konsekvent noen sinnsyke griseromper og ditt oppheng av flua = bare vas. Som følger av dette uteblir jo naturligvis lengden på kastene.

Tyngre oppgaver;

Stang: NativeRun GLX 9,6 #7

Snøre: SA Wet Tip Clear

Fungerer brillefint. Bruker den også mye med skyteklump av typen Guideline Power taper. Det blir jo naturligvis noe heilt annet, men det går også så det griner og meir til.

Lett fiske/tørrfluefiske:

Stang: WisperCreek GLX 8,6' #3

Snøre: Guideline Presentation (den nye typen)

Kaster som bare rakkarn! (kaster både lengre og penere med denne komboen enn "god stanga" i klasse 5.....

Spørsmålene er da veldig enkelt;

- Hva gjør jeg feil?????

- Er det andre snøre profiler jeg kunne prøvd på #5ern som kanskje hadde fungerte bedre?

Takknemlig for alle vettuge forslag!

mvh,

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... her er jo også litt teknisk innput som sikkert er litt av kilden til hvorfor det som før var ei god stang plutselig er blitt ei mindre god stang;

http://www.gloomis.com/publish/content/gloomis_2010/us/en/fly/rods/trout_rods/whispercreek_glx.image.-tableImage.dash.jpeg

http://www.gloomis.com/publish/content/gloomis_2010/us/en/fly/rods/steelhead___salmon/nativerun_glx.image.-tableImage.dash.jpeg

GLX Classic/Max GLX er veldig forskjellig aksjonsmessig iforhold til NativeRun og WisperCreek...

Men fremdeles;

hva skal man tanke på når man kaster med da de forskjellige aksjonstypene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke feil saa ligger GLX classic omtrent midt mellom de to andre?

Ihvertfall er forskjellen mellom Nativerun og Whispercreek meget stor. Saa jeg tror at kastejusteringen mellom de to maermest sier seg selv, og er lettere aa identifisere.

En ting er sikkert: Paa et eller annet punkt saa "dipper" stangtuppen under den rette linja den boer foelge. Saa er spoersmaalet, hvorfor? Og det er ikke helt lett og si uten aa ha sett deg kaste (kastestil). Men hvis jeg skal kaste noe ut loese luften maa det vaere at du enten avslutter kastet, eller trekket eller begge for tidlig.

Det kan vaere andre aarsaker ogsaa. Krafttilfoersel osv. Paa "seksyloops" er det en artikkel om emnet. Vanligste feil og hvordan kurere dem. Den boer du lese.

Generelt saa vil jeg si at du boer begynne med stilen og timingen du har paa Whispercreek, og jobbe deg innover i retning av den du bruker paa Nativerun. Et sted i mellom der ligger kraften, timingen og kastesektor som passer best til godstanga.

Tenk litt paa dette med drifting ogsaa. Hvis du ikke drifter saa har du lett for aa faa "creep". Dvs at du begynner framkast-bevegelsen mens snoeret fortsatt retter seg ut bakover. Da minskes arbeidsveien i framkastet, og det har lett for aa bli rykkete.

Men det blir jo litt skyting fra hofta dette...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke feil saa ligger GLX classic omtrent midt mellom de to andre?

Ihvertfall er forskjellen mellom Nativerun og Whispercreek meget stor. Saa jeg tror at kastejusteringen mellom de to maermest sier seg selv, og er lettere aa identifisere.

Hmm... utifra min lille forstand, oppimot de skjematiske fremstilingene i mitt andre innlegg, så er jo wispercreeken og nativerunen ganske like i aksjon vel?

Takk ellers for gode innspill. Jeg har eksperimentert mye med endring i dobbeltrekkets bevegelser og merker hvor mye det spiller inn på kastet.

Kraftbruken er jo naturligvis også svært forskjellig fra #7er NativeRun stanga ned til #3er wispercreek stanga. Første uka med WisperCreek stanga var det nesten så jeg angra på at jeg kjøpte den, for fikk ikke til å kaste med den. Men ettersom jeg til slutt forsto hvor lite kraft som skulle til å for å mestre den, så hiver har jeg nesten fått ett kjærlighetsforhold til den stanga. nyyyydelig å kaste med.

hmm.... men det VAR jo #5er stanga en gang i tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo 1085`n (altså 9` femmer`n)den mest tilgivelige av disse stengene,skal være ganske vanskelig og kaste dårlig

med den stangen.Tror heller du må jobbe litt med snøre valg. :)og kaste trening. :)

Prøv og ikke "stresse"stanga.

Yes, 1085 er navnet :-)

Yes, snørevalg har jeg mistenkt at kanskje var tingen. Men hva tenker du på da? lengre klump, kortere klump, lengre baktapering, kortere baktapering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har kastet den gamle Classic'en.

Kan det være at den gamle godstanga tar ut mer tupp, og de andre nyere stengene bedre sin progressivitet?

Bare en tanke.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke feil saa ligger GLX classic omtrent midt mellom de to andre?

Ihvertfall er forskjellen mellom Nativerun og Whispercreek meget stor. Saa jeg tror at kastejusteringen mellom de to maermest sier seg selv, og er lettere aa identifisere.

Hmm... utifra min lille forstand, oppimot de skjematiske fremstilingene i mitt andre innlegg, så er jo wispercreeken og nativerunen ganske like i aksjon vel?

Takk ellers for gode innspill. Jeg har eksperimentert mye med endring i dobbeltrekkets bevegelser og merker hvor mye det spiller inn på kastet.

Kraftbruken er jo naturligvis også svært forskjellig fra #7er NativeRun stanga ned til #3er wispercreek stanga. Første uka med WisperCreek stanga var det nesten så jeg angra på at jeg kjøpte den, for fikk ikke til å kaste med den. Men ettersom jeg til slutt forsto hvor lite kraft som skulle til å for å mestre den, så hiver har jeg nesten fått ett kjærlighetsforhold til den stanga. nyyyydelig å kaste med.

hmm.... men det VAR jo #5er stanga en gang i tiden også.

Tommy, fra tegningene er de veldig forskjellige. WC er vel den roligste stanga GL har kommet med, mens Nativerun er forholdsvis raske saker. Jeg har testet en 4'er WC og en 7'er NR. Enig med deg ang WC. Ble uhyre positivt overrasket, og kjakan som eide stanga så rart på meg etter en stund og lurte på om jeg hadde planer om å gi den tilbake (noe jeg ikke hadde  ;D). Jeg kastet mye med 1085 også, men det var i starten den kom. Det er mange år siden, og jeg husker ikke hvordan den var/er.

Å bytte snøre for å fikse på et tailing loop problem høres litt snodig ut for meg. Du kan sikkert finne noe som du takler bedre, men det fikser ikke problemet. Går du til bunns i dette så får du en mye bedre forståelse for dine egne kasteegenskaper og bevegelser. Det gjorde jeg, etter at det plutselig dukket opp et lite "heng" i slutten av bakkastet mitt for et par år tilbake.

Først: Kast uten trekk. Hvis problemet forsvinner så er feilen antagelig der. Hvis ikke så er det i kastebevegelsen.

Er det trekket: Fokuser på å forsinke det. Får du rumper pga trekket så er det nesten alltid at det avsluttes for tidlig. (Er det rykking/feil kraftbruk så er det som regel lett å se.)

Dette har ihvertfall hjulpet mange fluefiskere jeg har hatt på kurs...

Er det bevegelsen så er det vanskelig å ta det uten å se deg kaste (da hadde vi nok sett det kjapt). Men årsaken til problemet vet vi som sagt; stangtuppen tar seg en tur under "straight line path" (SLP).

Leste du artikkelen på Sæksyloops?

Og: Sørg for å ha nysmurt/glatt snøre når du tester ut disse tingene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy, fra tegningene er de veldig forskjellige. WC er vel den roligste stanga GL har kommet med, mens Nativerun er forholdsvis raske saker. Jeg har testet en 4'er WC og en 7'er NR. Enig med deg ang WC. Ble uhyre positivt overrasket, og kjakan som eide stanga så rart på meg etter en stund og lurte på om jeg hadde planer om å gi den tilbake (noe jeg ikke hadde  ;D). Jeg kastet mye med 1085 også, men det var i starten den kom. Det er mange år siden, og jeg husker ikke hvordan den var/er.

hmmmm... konklusjonen erkanskje at jeg skal kjøpe meg ei WisperCreek #5er stang, og henge classicen på veggen  ;D hehe

Å bytte snøre for å fikse på et tailing loop problem høres litt snodig ut for meg. Du kan sikkert finne noe som du takler bedre, men det fikser ikke problemet. Går du til bunns i dette så får du en mye bedre forståelse for dine egne kasteegenskaper og bevegelser. Det gjorde jeg, etter at det plutselig dukket opp et lite "heng" i slutten av bakkastet mitt for et par år tilbake.

hehehe, faen. jeg hadde håpet jeg kunne kjøpe meg ut av problemstillingen :-)

Er forsåvidt også heilt enig i at det er mye meir lærerikt å faktisk finne ut hva som ikke fungerer slik det er i dag.

Først: Kast uten trekk. Hvis problemet forsvinner så er feilen antagelig der. Hvis ikke så er det i kastebevegelsen.

Er det trekket: Fokuser på å forsinke det. Får du rumper pga trekket så er det nesten alltid at det avsluttes for tidlig. (Er det rykking/feil kraftbruk så er det som regel lett å se.)

Dette har ihvertfall hjulpet mange fluefiskere jeg har hatt på kurs...

Er det bevegelsen så er det vanskelig å ta det uten å se deg kaste (da hadde vi nok sett det kjapt). Men årsaken til problemet vet vi som sagt; stangtuppen tar seg en tur under "straight line path" (SLP).

Leste du artikkelen på Sæksyloops?

Og: Sørg for å ha nysmurt/glatt snøre når du tester ut disse tingene!!

Da er det bare ut å prøvekaste ved anledning.

Har ikke fått lest gjennom artikkelen på xxxloops dessverre. skal kose meg med den over ett glass rødvin en kveld.

... jeg har tidligere gjort forsøk på å filme meg selv under kasting, så får prøve det en gang igjen kanskje og laste opp. (... om jeg tørr da vel og merke. hehehehe)

Takk hvertfall for mye konstruktivt og nyttig jeg kan jobbe videre med.

(og så sparte du meg for å kjøpe nytt snøre. haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også slik at nå er det kommet såpass mange gode dypere stenger på markedet. WC er et exempel på en slik. Når man venner seg til slike (og det gjør man jo ;D). Er ikke oppspenningsfasen det viktigste under kastet. Man får etter min mening en mye mere følsom kastestil. Stanga evner å foreta mye av "grovjobben" selv. Dette gjør blant annet at man kan konsentrere seg mye mere om hastighet på line / fortomm. Åpning og stengning av bukter osv.

På classicen kreves det etter min mening mye mere fra kasteren sin side. Man er nødt til å få spent opp bunnen av stanga ved hjelp av teknikk. Stivt håndledd - perfekte stopp og ventepunkter.

Jeg vil anta at din tilvenning til (skal vøre forsiktig nå) mere moderne stangaksjoner, har gjort deg litt slarkete i denne fasen. Dette gjør at du kansje ikke får spent opp det som skal til av classicen. Hvis du i tilegg kombinerer dette med den løse tuppen som denne stanga har. Vil overkompensasjon av f. ex dobbeltrekk garantert føre til griserumper. Dvs - du bruker lite av stanga, men mye av tuppen.

Jeg kan også bemerke at du har et snøre på wc, som hjelper deg enda mere med at ting går av seg selv på ei slik stang - det setter automatisk fart - du kan bremse det selv og få fine fortomslegg. Men kombinasjonen tror jeg gjør disse stengeneenda mere ulik.

Jeg har ikke kastet mye med nativen. Men de to andre stengene ligger i opplag i kjelleren, så de kjenner jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har kastet den gamle Classic'en.

Kan det være at den gamle godstanga tar ut mer tupp, og de andre nyere stengene bedre sin progressivitet?

Bare en tanke.

Jan.

Jeg tenker noe av det samme, som jeg husker GLX Classic så har den ganske myk tupp. Det ville være synd og skam om du ikke klarer å bli venner med denne stanga igjen for det er en riktig fin sak  :D - selv om mange av dagens stenger har en mer tilgjengelig bunnstokk.

Siden problemet kun kommer med denne stangen og ikke med de andre, så vil jeg gjette på at problemet ikke skyldes et dobbelttrekk som avsluttes for tidlig, men heller kan skyldes at du ikke får med deg bunndelen skikkelig/napper i gang kastet, slik at toppdelen tar mye av belastningen i kastet og dupper ned. Ettersom jeg ikke har sett deg kaste, så kan dette dessverre ikke være mer enn gjetninger fra min side.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Jeg er overbevist om at du har 100% rett i alt du skriver over!

Konklusjonen er at jeg har to mulige utveier;

- Finslipe kasteteknikken så jeg klarer å utnytte classicen igjen

- Kjøpe meg en WisperCreek #5er stang, og plukke frem classicen når jeg vil mimre litt om gamle dager, da jeg mestret raske stenger.  :P

Blir vel fort det siste tenker jeg haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du konkluderer selv her. Men for å hjelpe deg: Jeg tror du har rett i din konklusjon. Er du blitt glad i treeren din, tror jeg du vil bli like begeistret i en familiær femmer også. Classicen er ikke dårlig for det. Bare annerledes.

Dessuten. Jeg ser at du har et godt forhold til femmeren , historikk og gode greier. Vis stanga ære ved å montere den på veggen i promperommet. Omkrans stanga med flotte bilder den fra turer den har vært med deg på. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det kommer kanskje fram, men GLX 9´ #5  med SA Sharkskin #5 paa har ingenting aa gjore med griserumper.

I saafall maa man ogsaa sjekke om man har paa seg riktige underbukse for aa mestre kastingen.   ;)

Tore har svart paa problemene etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...