Gå til innhold

Vidda iår, årets høydepunkt


Anbefalte innlegg

Årets viddetur skulle være en høydare, og det ble det :)

Inviterte tidlig iår med alle mine aller beste fiskekompiser, alle ulike typer, utfyllende i forhold til et fantastisk sosialt lag.

Vi skulle for første gang alle være samlet hvor mitt fluefiske startet, så veldig kjekt å vise frem stedet til guttene som ble med. I alt 9 stk ble vi, manglet 3-4 stk...men det tar vi igjen neste år ;)

Og jeg er utrolig glad for at dere delte disse opplevelsene med meg.

Vi startet med to dager på Vivelid Fjellstove, rikelig med fisk...et slags kultiveringsfiske :), uten at vi på noen som helst måte prøvde å være fryktelig effektive, vi koste oss med avslappende fiske og varierte tilnærminger i ulike delere av elvene som kommer ned ved hytten.

På kveldstid var det så sosialt og hyggelig som man kun drømmer om i vinterkulden.

Været var storslagent, nesten litt for fint :)

Når søndagen kom, skilte noen av oss lag med de som skulle hjem igjen til jobb.

Vi som skulle bære lavvu noen timer til fjells var aldri i tvil om at vi var veldig heldige.

Lavvulivet i fjellet, litt utenfor alfarvei er som tatt ut av en fjellfiskers drømmesetting.

Selvsagt skulle fisket by på ulike utfordringer, ikke skikkelig vårfluefest som vi alle drømte om da vi så gutta fra "Fjellfiskefilmen"...og den filmen i seg selv gjorde nok sitt til at det var enkelt å se for seg deilige dager i fjellet gjennom hele vinteren, de må få takk enda en gang, tipper mange lærte noe om å skape seg en fjelltur denne sommeren.

Som skikkelige fjellfolk, bar vi både Hansa pils og "en skarp" èn til fjells.....

Og vårflue i boksene våre svulmet nærmest over...og spesielt fokus fikk nok BC/DC fluen til Bjorni...hørte i ettertid at de som fisket uten oss på søndagen før avreise hjem, hadde kanonfiske med Eikrepuppen også...den glemte jeg bort selv; tabbe :D

Mwen slik er det, nye kreasjoner tar fokus, og når BC/DC opphavsmann står ved min side høyt i fjellet og viser dens fortreffelighet, ja så er det helt greit å ikke tenke på alt annet :)

Den fungerte utmerket i elv for meg, og på stille vann.

Andre saker innen vårfluesjangeren tok sin del av fokus også...både på flyteline og intermediateline.

Vi fikk ingen kjempefisker på turen, og var det forhold og fisk tilstede, så hadde nok denne gjengen garanter funnet dem, for det var flinke fiskefolk til fjells...uten at vi på noe tidspunkt stresset mot trofèfisk...vi var sosliale, svært sosiale, litt fordi steder vi fisket tillot det, vi fant på mange måter drømmesettinger for et godt liv i fjellet :)

En utflyttet nordmann...vi kalte ham bare "svensken" etterhvert (mot hans vilje selvsagt :D) var et meget hyggelig innslag i vår gode gjeng, vi hadde aldri før møtt ham, men han tilpasset seg oss svært godt :D :D

Og hvordan han kom seg avgårde til flyet som bragte ham her er verdt en bok i seg selv... ;D

Lyden av Heilo fikk vi også, og smaken av fisk som selv i liten str var knallrød i kjøttet toppet selvsagt hele turen.

Noen bilder fra turen....(og til alle de som tenker tung sekk og fjelltur;anbefales!!!)

Og deltakere som ønsker supplere med bilder og inntrykk er hvhjertelig velkommen om de ønsker så :)

post-1338-13949880789853_thumb.jpg

post-1338-13949880790224_thumb.jpg

post-1338-13949880790611_thumb.jpg

post-1338-13949880791092_thumb.jpg

post-1338-13949880791543_thumb.jpg

post-1338-13949880791952_thumb.jpg

post-1338-13949880792232_thumb.jpg

post-1338-139498807926_thumb.jpg

post-1338-13949880792953_thumb.jpg

post-1338-13949880793222_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestemme seg for valg av lavvucamp er viktig del av tilfredsheten med en tur.

Skal man basere seg på å fiske ved ett vann/elv/område, finne mest mulig ut om de lokale sykluser, eller skal man bruke basen som et utgangspunkt for dagsturer i området?

Vi valgte det siste; å sette opp lavvu ved fiskerikt vann, ha det sosialt med masse fisk, og til dels fin fisk.

Samtidig var det viktig å få litt oversikt over fremtidige turområder....og det gjorde vi til gangs :D

Vi hadde alle fiskevester med, rett og slett fordi den i tillegg til å romme alt vi følte vi trengte av fluerbokser og duppeditter, også fungerer som ryggsekk (stor lomme på vest) for å bære med oss primus, kokekjele til kaffekos og kokt vann til Real Turmat....som er akkurat det navnet gir; et Realt turmåltid :)

Fiske seg utover dagen...

For så tusle tilbake til camp, litt godt drikke/kveldsfiske og lavvukos.

post-1338-13949880834614_thumb.jpg

post-1338-13949880835164_thumb.jpg

post-1338-13949880835582_thumb.jpg

post-1338-13949880836003_thumb.jpg

post-1338-13949880836383_thumb.jpg

post-1338-13949880836804_thumb.jpg

post-1338-13949880837274_thumb.jpg

post-1338-13949880837642_thumb.jpg

post-1338-13949880837904_thumb.jpg

post-1338-13949880838284_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det skaper fiskevibber, som sagt til tross for mangel på de store fiskene.

He-he, ja Andrè, Erik klarte vi å lure til fjells også, og han koste seg skikkelig, det var veldig hyggelig overraskelse at han orket ta turen :)

Han fant faktisk et strekk på elven jeg aldri før har viet tid, et helt fenomenalt strekk...det går bare for "Eikrestrekket" nå og i ettertid :)

Flere andre svært hyggelige karer fra disse sidene var også med...de kommer vel frem etterhvert :)

Ja, dette var det beste jeg har hatt iår, tiden står stille under åpen himmel....og ikke dumt å kombinere det med mors fantastiske middager på hytten...og jeg fikk låne nøkkel til kiosken/barskapet...den var åpen til kl 0300 lørdags natten ;D

Noe som gjorde vandringen inn i fjellet litt vel sliten dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fant faktisk et strekk på elven jeg aldri før har viet tid, et helt fenomenalt strekk...det går bare for "Eikrestrekket" nå og i ettertid :)

Ja, Erik er en både en intelligent og flink fyr når det gjelder fluefiske  :) Alle har nok mye å lære av den karen - selv kunne jeg tenkt meg å hatt han med på litt tjekkerfiske i så måte. Da skulle jeg ha brukt begge ørene og holdt munnen lukket  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare kaste meg inn i rekken, og som en av deltakerne så var dette et fantastisk sted å være. Selv om jeg pga ulike årsaker måtte dra derfra på søndag, og ikke fikk vært med til lavvuleiren, så hadde jeg en flott opplevelse rundt Vivelid med å utforske deler av elven. I tillegg til masse fisk, drev også uttynningsfiske, så var dette noe som frister til gjentagelse. I tillegg til flott natur og flott fiskeelv, så var det et kjempested å være, når mor til Stig kokkelerte og serverte de deiligste retter til middag. Er et utmerket sted å tilbringe noen dager, og ha dette som utgangspunkt for dagsturer i omegnen.

Tenkt da å komme inn igjen til 3-retters middag på kvelden, etter å ha tilbrakt en hel dag med fiske i flotte elvestrekk og fine fiskevann, ja da smakte maten skikkelig. Selv om noen av de østfra klaget på at det bare var Hansa som leverte drikkevarene, så så det jammen ut som det smakte likevel, når de ble tørste nok, hehehe. Praktisk også å ha med en kjent, som hadde nøkler til "baren".

Takk Stig for en flott tur, og ja jeg kommer gjerne igjen, og takk til alle de andre 8 som var med på å gjøre dette til en flott helg for mitt vedkommende.

Mvh Rune Sv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trivelig rapport Stig ;) Bjorni kjente jeg nesten ikke igjen ;D

Du hadde nok hatt godt av en tur langt vekk fra ramsalt vann selv Toggi, men jeg vet det er litt vrient.

Du hadde ikke vær til å kjenne igjen du heller ;)

Men neste gang, kanskje.....

Arild, ja, vi koste oss denne gangen også, litt roligere og mer effekt enn forrige turen du møtte oss på. :)

Men freemdeles var det mye vann vi ikke fikk dekket med nymfer i Vivelid området, det skal bøtes på seinere i høst håper jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...