Gå til innhold
  • 0

Første fiske tur


Martin M

Spørsmål

Da er jeg endelig klar for min første skikkelige fisketur med fluestang. Har kjøpt Ron Thompsen Travel force II 9´ #6/7, okuma Airframe #4/6, og Ron Thompsen energizer WF7F snøre. guideline vadere, samt diverse fluer, både tørr, våt og streamere. Jeg skal inn til Eidfjord og fiske i Eio elven.

Har trent på kasting på gress, i sjø og litt i elv, men det eneste jeg har fått til nå er litt busker og kratt, en grillhytte, og en kano (kanoen slapp unna  ;D).

Er det noen som har noen tips sånn på tampen. Avreise er ca klokken 12:00 i morgen, så hvis jeg mangler noe rekker jeg butikken før jeg drar.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ja, jeg har skaffet meg fiskebriller, og fiskehatt. Burde kanskje låne litt av politiets sperrebånd og. Holde folk unna.

Bør jeg prøve tørrfluer eller våt?

Du får skrike litt under kastinga da vetu, "hoi, menneske med fluestang her, vrææææl".. :)

Vaker fisken, så setter du på ei tørrflue som flyter godt, og synes godt.. Det er en fordel om du kan greie å se sånn ca hva fisken tar når den spiser fra overflata. Mygg eller stankelbein, liksom.. ;) Kanskje du da kan sette på det som ligner mest av utvalget i boksen din? Ta deg litt tid til å studere insektslivet på overflata, og langs elva generelt.

Er det ikke tegn til liv på overflata så får du prøve deg fram med våtflua og streamern! Feks i djupåra, bak og foran steiner, sømmer og fine strekker, på brekket osv.. Gode standplasser for fisk.

Man lærer MYE av praksis. Ønsker deg lykke til, skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det noen som har noen tips sånn på tampen. Avreise er ca klokken 12:00 i morgen, så hvis jeg mangler noe rekker jeg butikken før jeg drar.

Har du fått med deg nok fortoms/tippet-materiale? Lurt å ha med en del ekstra. Min korte nybegynner-erfaring tilsier at dersom man får knute på fortommen, så kan det være lurt å bytte.

Har du med impregnering/risteboks til tørrfluene? Kan være lurt for å holde dem flytende :)

Kaffe og konjakk må du huske ;)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har 3 fortommere: 0.20, 0.24 og 0.30. Impregnering har jeg ikke. Er det noe som må brukes jevnlig under fiske, eller er det noe som brukes etter fiske? Jeg leser og at folk smører/behandler flytelinen med vask og ulike midler. Er dette noe man trenger under fiske, eller er det mer årlig service på utstyret.

Jeg får begynne med å se hvilken insekter som er i området, kanskje det er en lokal fiske/sports butikk i området som har noen råd. Min kone kommer til å le seg ihjel hvis hun ser meg snike rundt i buskene på jakt etter insekter og fluer. Jeg hører allrerede kommentaren:"Jeg trodde du skulle fange fisk med fluestangen og ikke bare fluer" ;D.

Hvordan kan man forresten se forskjell på rømt oppdrettslaks og vill laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kunne egentlig tatt med deg fler fortommer! Med impregnering regner jeg med at han tenker på flytemiddel til flua di! Det er et silikonbassert middel som du smører på flua for og få den til og flyte bedre. (Fluene synker fort etter noen drag i vannet.) Se på vannet om du ser noen insekter som flyter forbi og se om du finner noe som likner på det så slipper du fly i buskene ;)

Lykke til og skittfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har 3 fortommere: 0.20, 0.24 og 0.30. Impregnering har jeg ikke. Er det noe som må brukes jevnlig under fiske, eller er det noe som brukes etter fiske? Jeg leser og at folk smører/behandler flytelinen med vask og ulike midler. Er dette noe man trenger under fiske, eller er det mer årlig service på utstyret.

Jeg får begynne med å se hvilken insekter som er i området, kanskje det er en lokal fiske/sports butikk i området som har noen råd. Min kone kommer til å le seg ihjel hvis hun ser meg snike rundt i buskene på jakt etter insekter og fluer. Jeg hører allrerede kommentaren:"Jeg trodde du skulle fange fisk med fluestangen og ikke bare fluer" ;D.

Hvordan kan man forresten se forskjell på rømt oppdrettslaks og vill laks.

Råd 1: Bruk minimum 0,30. Mindre sjanse for å ryke laksen og mindre sjanse for knuter. Egentlig er 0,30 i tynneste laget for laksefiske. Jeg bruker som regel 0,35 til mellomlakselver og 0,40 i storlakselver.

Råd 2: Fisk med standard laksefluer (våtfluetype eller tubeflue) til du får din første laks. Tørrfluefiske etter laks er moro, men kan være veldig vanskelig. Fisker ikke Eio selv, men et tror ikke du gjør mye feil med en relativt lys flue, gjerne med litt blått (Silver & Blue eller Blue Charm) i str 10-6. Som en kamerat av meg sier, kast skrått ut (30-60 grader) nedstrøms mange nok ganger så får du laks. Mye sant i dette. Det lønner seg å variere, men denne standard metoden gir laks til slutt.

Oppdrettslaks har som regel slitte finner. Du ser det godt på halefinnen og ryggfinnen. Gjellelokkene kan også ha misdannelser.

Råd 3: Gå på biblioteket og lån "Laks" av Jan Johansson. Gammel bok, men forklarer mange fisketeknikker på en god måte uten å bli for vitenskapelig, så den er perfekt som start litteratur.

Råd 4: Ha realistiske forhåpninger med tanke på fangst. Laksefiske er tålmodighetskrevende. Noen ganger lykkes man med en gang og andre ganger går det mange turer mellom hver laks selv for svært erfarne laksefiskere. Så ikke gi opp om det ikke blir fangst på de første turene. Nyt elva og omgivelse og kos deg med fluekastingen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så nå at Eio er fredet for laks så regner med det er sjøørret du skal fiske etter. Prøv i skumringen med svarte fluer og fluen nevnt ovenfor på dagtid i små størrelser. Nattfiske er ofte effektivt etter sjøørret, men dette kan bli litt vel mye frustrasjon før du har fått litt mer rutine på kastinga. Er du et A-menneske (flere er vel det når det kommer til fiske enn jobb) er også grålysninga en god tid. Spesielt på stor sjøørret.

Får du laks så ikke løft den etter halen da strekker du ryggraden. Hold den nede i vannet mens du løsner flua og sett den forsiktig tilbake igjen. Skal du ta et bilde holder du i halerota og rett bak gjellene og løfter rett over vannet for et raskt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fikk beskjed om at jeg kan beholde ørret og oppdrettslaks, men vill laks må slippes ut igjen. Jeg er egentlig fornøyd hvis jeg får ett skikkelig napp. Jeg vet ikke hvilken størrelse jeg kan forvente. Skal jeg bruke fortom stor nok i tilfelle laks, eller bør jeg gå ned i størrelse og anta at det ikke blir annet en ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eio er en stri elv. Jeg ville nok gått for 0,30 til sjøørreten også, ihvertfall i skumringa og nattfiske. Er det mye oppdrettslaks på elva så bruker du rådene jeg skrev i første innlegg. Er jo god trening å få disse på kroken og så gjør du elva en god tjeneste ved å få dem opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg får begynne med å se hvilken insekter som er i området, kanskje det er en lokal fiske/sports butikk i området som har noen råd.

Vet ikke hvor mye du vil tjene på å gå rundt i buskene og sjekke insektslivet når det er laks og sjøørret det er prat om :) Da bør du kanskje helst bruke tiden på å stå og denge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da er jeg på plass i Eidfjord. Kjøpte 2 fluer(blue charm) i den lokale coop, men de hadde ikke fortommer. Får håpe det holder det jeg har. Litt regn, men ingen vind, så jeg kan ikke klage på været hvis jeg ikke får noe. Fiskekortet mitt gjelder ikke før sent i kveld og i hele morgen, så jeg får ta en tur og se på forholdene først.

Takk for alle god råd. Føler meg litt tryggere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Første økten er gjennomført. Fisket i ca 2 timer og fikk 2 ørret. vet ikke vekten, men lengden var ca 20 cm. Slapp de fri og tar sikte på å ta de neste år når de er større. Fikk litt sjokk med en antydning panikk da den første bet. Regnet egentlig ikke med å få noe, men nå er det ingenting som kan stoppe meg 8). liten kaffe kopp, og så er det avgårde ut i elven igjen. Vaderne fungerte veldig bra, men ble litt kald på knær og lår. må finne frem mer klær.

Igjen takk for alle råd og forslag.

Har drevet med havfiske fra båt i 30 år, men nå kan jeg nok bare selge båten.

Dette var gøy!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Første økten er gjennomført. Fisket i ca 2 timer og fikk 2 ørret. vet ikke vekten, men lengden var ca 20 cm. Slapp de fri og tar sikte på å ta de neste år når de er større. Fikk litt sjokk med en antydning panikk da den første bet. Regnet egentlig ikke med å få noe, men nå er det ingenting som kan stoppe meg 8). liten kaffe kopp, og så er det avgårde ut i elven igjen. Vaderne fungerte veldig bra, men ble litt kald på knær og lår. må finne frem mer klær.

Igjen takk for alle råd og forslag.

Har drevet med havfiske fra båt i 30 år, men nå kan jeg nok bare selge båten.

Dette var gøy!!!!!!!

Gratulerer med ørret :)

I en kald elv kan det være lurt med bra klær under vaderne, ja ;)

Selge båten? Kan du ikke kaste med flue fra den?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Første økten er gjennomført. Fisket i ca 2 timer og fikk 2 ørret. vet ikke vekten, men lengden var ca 20 cm. Slapp de fri og tar sikte på å ta de neste år når de er større. Fikk litt sjokk med en antydning panikk da den første bet. Regnet egentlig ikke med å få noe, men nå er det ingenting som kan stoppe meg 8). liten kaffe kopp, og så er det avgårde ut i elven igjen. Vaderne fungerte veldig bra, men ble litt kald på knær og lår. må finne frem mer klær.

Igjen takk for alle råd og forslag.

Har drevet med havfiske fra båt i 30 år, men nå kan jeg nok bare selge båten.

Dette var gøy!!!!!!!

Konge, gratulerer! Hva tok du dem på?  ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er redd for at mine kunnskaper på fluenavn er meget begrenset, men det var våtflue i brunt(he,he, hjalp det?)

var på ny tur klokken 06:00 i dag, og fikk en liten ørret til. Det er så pass mye strøm i elven at jeg klarer ikke se om det er noe vaking, men det er ett og annet plask i vannet. Har til nå mistet like mange fluer som jeg har fått fisk. Fanger fisk i elven, og mister fluer i buskene bak. Jeg sliter litt med rytmen og timingen på fram og bak kast. Fluen treffer akkurat vannflaten foran eller buskene bak når jeg står der og pisker i luften. Øver litt på rullekast o.l., men der er fortsatt et STORT forbedrings potensiale.

Har drevet med fluefiske i ca 1 måned, så er egentlig veldig fornøyd. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har kjøpt ny snelle ( shimano biocraft 56) med nytt Opti stream WF-6-F snøre. Det var en ny opplevelse :D. Jeg føler at dette snøret nærmest flyr av seg selv. Grunnet forskjellige farge på vekt delen og resten av snøret, er det veldig lett å se om hele vekten er utenfor stangen, og i tillegg nærmest svever det i luften. Sånn føles det ihvertfall ;D. Nå må jeg bare finne noen fine fiskesteder i nærheten av Bergen, så blir det tur denne helgen og. Noen som kan anbefale et vann?

Har forresten kjøpt inn fiskevest, håv, vekt og fluebindeutstyr. Snakk om å bli bitt hardt av fluefiske basillen. dette blir dyrt :o

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...