Gå til innhold

#8 line på #7 stang.....?


Amund

Anbefalte innlegg

Det blir sannsynligvis litt for tungt, men stenger som er merket med #7 varierer veldig mye i stivhet (dette gjelder selvfølgelig ikke bare 7'erstenger, men alle andre også!  ;))  Om du forteller merke og modell på stangen, så er det sikkert noen her inne som er i stand til å svare deg mer konkret.

NB! Jeg har en påk av en 7'erstang, som sikkert bærer snøret fint - men det er ikke mange 7'erstenger på markedet som er så stive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Halois, lurer på om det går an å bruke et #8 airflo +40 cold saltwater på en #7 stang?????    :'(

Kort og godt, ja det kan du bruke. Stanga spennes noe dypere med et 8er snøre, men det er helt kurant. Med lengre snøre ut kan du nogk oppleve at stanga overbelastes. Kjennes som at den ikke klarer å sparke snøret ut skikkelig.

Er det en rask stang, kan du oppleve at stanga er mere lettkastet med #8 snøre snøre.

I flere tilfeller er en stang merket #7 bedre egnet til et 8er snøre...  Gjelder først og fremst stive stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halois, lurer på om det går an å bruke et #8 airflo +40 cold saltwater på en #7 stang?????    :'(

Kort og godt, ja det kan du bruke. Stanga spennes noe dypere med et 8er snøre, men det er helt kurant. Med lengre snøre ut kan du nogk oppleve at stanga overbelastes. Kjennes som at den ikke klarer å sparke snøret ut skikkelig.

Er det en rask stang, kan du oppleve at stanga er mere lettkastet med #8 snøre snøre.

I flere tilfeller er en stang merket #7 bedre egnet til et 8er snøre...  Gjelder først og fremst stive stenger...

Om du svarer generelt på 8'ersnøre til "7'erstang", så kan jeg være mer enig, men her gjaldt det Airflo 40+ som er en line som heller mot å være rimelig tung. Jeg tror ikke det er noen generell god anbefaling å bruke denne lina i en klasse høyere enn anbefalt på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste amerikanerne jeg har møtt i syden fisker nesten uten unntak med en snøreklasse over.. De hevder at det er for lettere å kunne skyte snøre i vind, et poeng igrunn, men henger nok mest sammen med at de er dårlige til å kaste. Synes ikke det er noe stort problem å veksle, bruker gjerne #7er synklina mi på #8ern og 8#int. på sjueren.. Man tar det man har for hånden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 og 8 stenger /7-8 snører går ofte bra sammen ,men må være enig med Tom her trengs det spesifike opplysninger.40 + er relativ

tung line.Men f.eks en 8 `line på  Gl rs  7`ville dette gått greit.

Er vel heller oftere at linene er for tunge i forhold til anbefalt line....

jeg har en liten anelse om at det er en Gl rs trådstarter skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det her er tale om en ordinær 7stang på 9 fot eller mer, og som ikke er for myk, skal det ikke være noe problem å benytte et WF8 på denne. Selv et "Distance snøre" som 40+ vel må betegnes som.

Har gått en klasse opp på WF snører og klumper de siste 20årene og det funker veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det her er tale om en ordinær 7stang på 9 fot eller mer, og som ikke er for myk, skal det ikke være noe problem å benytte et WF8 på denne. Selv et "Distance snøre" som 40+ vel må betegnes som.

Har gått en klasse opp på WF snører og klumper de siste 20årene og det funker veldig fint.

bare for og si det med en gang, det funker ikke ALLTID fint.  men somregel går det bra, og du får alltid til å kaste noen meter ;)

ops, ja det var vel det du skrev :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Stengene tåler å  variere med snøretyngde......det blir bare en endret kasterytme......for mange passer det bedre, særlig dersom man ikke har så lang kastetid bak seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...