Gå til innhold

Sweetgrass carbon 9´#5 in da house.......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

I dag kom endelig den nye Sweetgrass carbon stanga 9´#5 - 4 delt til Hamar :D

Den er bygget av Sam Drukman (mannen bak flere av Winston sine stenger, blant annet Bllt)

Jeg dura rett ut i hagen for å teste. Da jeg tok ut ut stanga fra tuben og veivet litt med den ble jeg litt overraska over at den virka ganske så stram

i bånn sammenliknet med de fleste stenger jeg har som bøyer langt dypere i bånn når man bare veiver litt rundt med dem.

Jeg satte på snelle og line og du store all verden for en opplevelse det ble :D

Makan til punch i bånn er det lenge siden jeg har vært bort i. Stanga endret ganske mye karakter etterhvert som man holdt mer snøre i lufta og

bøyde stadig dypere uten å gå helt i bånn. Det var helt sykt å se hvordan snøre føyk ut og ikke minst hvor ekstremt presist man kunne legge ned fortommen.

Må vel kunne karateriseres som en progresiv stang hvor man kunne holde en rolig kasterytme samtidig som line hastigheten var nokså høy og man kjente at det jobba nedover :D

Dette var rett og slett en vanvittig nydelig stang å kaste med. Ikke for dyp og ikke for topprask men jobba som sagt dypere etterhvert som man matet ut snøre.

Når jeg spurte Sam om hvordan denne stanga er i forhold til Winston Bllt så svarte han følgende:

I'm proud of the Winston BIIT rods, but my sweetgrass rods are quite a bit better.  "Smooth deep action with some power hidden down there" is a pretty good description of the Sweetgrass 9'-5.

Smooth er den helt klart og power down there er det nok av uten at den på noen som helst måte er like deep som Diamondback,T&T PA eller andre stenger jeg har ........ men deep kan kan forskjellig innhold, og Sweetgrass stanga føles så utrolig behagelig å kaste med og gir samtidig ro i kastinga mens snøre fyker ut uten den minste kraftbruk.

Nei dette var helt rått :D :D ...... finishen var helt nydelig og her var det ikke brukt mye epoxy for å si det sånn, Gjennomsiktige surringer og tynne lag lakk samt utrolig mange nydelige detaljer her og der.

På hjemmesiden til Sweetgrass kan man blant annet lese følgende:

They feature smooth progressive actions with a deliberate balance of power and finesse.

Det vil jeg si var en god beskrivelse av denne stanga, for akkurat sånn opplevdes den :D

Synd at sesongen er mer eller mindre over...... men man får bare glede seg som en unge til neste sommer :D

http://www.sweetgrassrods.com/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=13

Terje!

PS. Jammen kom McFarland glassfiberstanga mi hjem i dag også, så detta ble reine julekvelden det gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gratulerer med flott stang!

Kikket litt på Sweetgrass selv, men endte opp med McFarland glassfiber blanks (pluss resten man trenger for å bygge en stang, alt fra McFarland) pluss en McFarland Vintage i #5, gleder meg til det kommer, spesielt den Vintage stanga, den tror jeg er helt rå!

Har du noen bilder av Sweetgrassen? gjerne av McF stanga også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Gratulerer med flott stang!

Kikket litt på Sweetgrass selv, men endte opp med McFarland glassfiber blanks (pluss resten man trenger for å bygge en stang, alt fra McFarland) pluss en McFarland Vintage i #5, gleder meg til det kommer, spesielt den Vintage stanga, den tror jeg er helt rå!

Har du noen bilder av Sweetgrassen? gjerne av McF stanga også  :)

Takker så mye JFL og Mr. fluedenger :D

Vintage stanga fra McFarland har jeg også tenkt litt på men det ble en Sweetgrass nå i første omgang :D

Bilder kommer etterhvert, tenkte jeg skulle forsøke å knipse noen ute i det fri :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Grattis Terje, dette må jo være bra når den skal være enda litt bedre en BIIt.min favoritt som du sikkert skjønner ;D.

kjell

Takk for det, Kjell :D

De er faktisk nokså ulike Kjell. Kasta litt med Bllt i sommer og den er noe dypere i bunn sånn jeg husker det iallefall.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje

Avtalte akkurat med meg selv nå at at jeg kommer bort en tur å prøver i løpet av de nærmeste dagene, sånn litt frampå og småfrekk ;D

torleiv

Avtalen er godkjent :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Grattis Terje!

For en god følelse det må ha vært å pakke ut den stanga!!  :D

Godt valg også synes jeg. Spennende det disse eks-Winston gutta driver med. Fristende å skaffe en selv.

Takker Tore :D

Merkelige greier det der gitt, like sykt moro hver gang noen nytt fluefiskegadget kommer i hus :D

Blir som en guttunge når jeg står der å pakker ut ;D

..... når stanga i tillegg er en fryd for øyet og sykt deilig å kaste med, ja da faller alt på plass på en måte :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

berre lekkert!

Takk skal du ha, Staffan.

Tror aldri jeg har kasta med en så god stang før. Den er sykt god :D

Trodde nesten ikke mine egne øyer på vannkastinga i helga, helt rått :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye, folkens :D

Tore:

Ja Tore, det er helt for jævlig :D ...... og ikke ble det bedre når du sier at det bare er to uker til sesongåpning der nede hos deg ;D

Stig:

Denne stanga tror jeg du hadde likt særdeles godt :)

Her kan man både ha en rolig og en rask kasterytme, den tåler det meste :)

Ikke mange dobbelttrekkene som skal til før hele lina suser ut :D ..... men det jeg likte best var presisjonen og feelingen

i stanga....... like behagelig på korte som på lengre kast. Jobber dypere etter som man holder mer snøre i lufta, med et utrolig trøkk i bånn.

Sam Drukman vet hva han holder på med, det iallefall helt sikkert :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Grafitt har ikke kommet som et middel for å lage stenger "rimeligere" enn cane slik som glassfiber gjorde.

Grafittstenger dminerer først og fremst for at det er det beste stangmaterielet, helt overlegent...

Støtter fullt ut  at det er et marked for cane og glass, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ajaj, og jeg som trodde jeg var "ferdig" med karbon... :rolleyes:

Shit happens :D

Selv har jeg både cane, glassfiber og carbon(graphite) men når det kommer til praktisk fiske så må jeg bare innrømme

at det er carbonstengene som blir mest brukt da jeg har litt mer spillerom for enkelte kast både overhodekast og fra vannet.

Det er en vesensforskjell på stengene når man står utvadet med vann til livet, da er 8´stenger og kortere i snaueste laget.

Når det er sagt kommer det flere cane om kort tid og jeg ser heller ikke bort i fra at det vil komme flere glassfiber heller :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...