Gå til innhold

Sweetgrass carbon 9´#5 in da house.......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Ja, da var første kast unnagjort med Sweetgrass #4 9', Standard graphite.

Jeg fant ikke min høyt elskede "referanseline"....Highwater som vanligvis gir meg veldig gode svar på alle måter. Jeg tok med det andre ytterpunktet, den nyeste modellen av Presentation (kort klump) linen, den pleier gi noen svar den også. En meget god line til sitt bruk.

Vel, vel, en god stang skal enkelt la meg holde kontakt med slik en kortklump og langt overheng også, den skal skyte linen silkemykt avgårde, stangen skal kjennes som en "spjong" sak, ihvertfall sammenliknet med de øvrige stengene jeg refererer til når jeg nevner "spjong" faktor.

Jeg synest umiddelbart at denne #4 stangen kjennes ut som noe imellom #4 og #5 9' Winston BIIx.

Og virker å være veldig lik aksjon som annet meget godt produkt i toppaksjons segmentet, med bedre betegnelse "progressiv" stang med veldig høy spjong faktor, mulig mer spenst faktisk..må sammenliknes nærmere.

Lett i toppen, begynner belastning tidlig helt øverst, med en silkemyk overgang til resten, ikke på noen som helst måte kjennes den stiv ut nedover, men heller ikke for myk.

Stangen kaster selvsagt godt på kort og langt hold. Har likevel en mistanke om at jeg oppnår enda mer flyt i kastingen med min Highwaterline, eller andre liner med lengre og mer stabil klump...noe annet ville være rart i grunnen :).

Skal komme tilbake med mer nøyaktig beskrivelse og sammenlikning med øvrige kjente produkter når slik line er prøvd, fortrinnsvis kaster jeg med flere av de virkelig flotte toppaksjons stengene "side by side", for å gi mest mulig riktig inntrykk til meg selv.

Likevel; Ett skår i gleden på eller prikkfri finish...se på toppringen, hva i alle dager har skjedd, eller er den skjeve ringen en mening bak?? ???

Jeg kontakter selvsagt Mr Sweetgrass mandag morgen, se hva han sier.

Virker dog ikke som det var noe "skurring" under kasting, men veldig irriterende....og en ting til jeg lurer på er om den små guide ringen bremser farten til baklinen...forårsaker den litt "subbing" av line mellom hånden jeg trekker med og ringen?

Kan den lille ringen forårsake at man ikke føler linen strekke seg like kjapt og godt i bakkastet som på andre tilsvarende stenger med større ringe nederst?

Hmmmm...bare tanker, men nydelig fra øverste ring og nedover er den jo fremdeles :)

Sorry dårlig kameravinkel, men inntrykk er der;

Den må jo ha fått seg en smell, kan ikke skjønne annet for sånn skal den ikke være.

Sjekka selvfølgelig min stang umiddelbart og her er alt snorrett og som det skal være, så her er det bare å gi Sam beskjed så får du fiksa på det her.

Når det gjelder kastinga så er min personlige preferanse Highwater (den grønne) i #5, det er et sykt deilig snøre på denne stanga og da skjønnte iallefall

jeg hva som menes med progressiv stang :D ..... den jobber dypere etterhvert som man øker belastningen og sånt liker jeg :D

Terje!

PS. Jeg har ikke merka noe til at guide ringen bremser farta eller hemmer lina i å strekke seg kjapt og godt i bakkastet.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-4723-13949883733469_thumb.jpg

post-4723-13949883733944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for pent bilde Terje, slik vil jeg at min toppring skal se ut også :)

Den lille detaljen ordner seg nok....kanskje mistenkelige tollere har letet etter sprengstoff nedi den pinetrange tuppen ;D

Ikke vet jeg hvor feilen har skjedd, men Sam vil nok gjøre meg tillags skal dere se.

Det virker dog ikke som verken toppen eller guideringen demper noe på Highwater #4 som ble prøvd idag.

Jeg synest å spore en enda mer fornøyelig match enn ved presentation (selv om det også fint kan brukes selvsagt)

Jeg måtte tilpasse, roe "presset" på stangen litt ned for å få alt til å gå som det skulle, egentlig veldig likt min opplevelse med Winston BIIx #4 9'...det nytter ikke å stress akselerere...selv om mine kastetekniske ferdigheter ikke er på topp, så funker denne stangen best meg rolig og stø hånd. Den kommer flotte bukter og leveringer med rolig og ikke stressende rytme.

Jeg støtter Sam i at denne stangen ikke er for en helt fersk kaster...da vil den lette tuppen (helt øverste del, ca 10 cm) bukke under for presset...men du verden for en flott ortomsbeskyttende egenskap en slik tupp har...mistenker likevel at på en "shootout"/terningkastrunde at stangen med fordel skulle vært 8'10" for å gi de sugende enkle lange kastene for hvermansen.

Til mitt mye omtalte pocketwater fiske oppstrøms vil en slik tupp gjøre sakene behagelig over flere timers fiske.

Jeg liker den mer enn godt som man skjønner, og da er det med utgangspunkt i mitt generelle fiske på kort og langt hold.

Den er "spjong", likevel føles den ikke like rakettaktig som noen kokurrenter, men ett punkt har den få konkurrenter på og det er på finish (sett bort ifra min toppring)Men den ordner seg nok.

Mistenkelig lik BIIx #4 9', bare den Winston stangen er litt mykere i bånn, og ørlite mer "masse" i toppen.

Dette kan være grunnet andre og tykkere surringer/toppring, og litt tykkere diameter.

De kaster egentlig ganske likt på 10-20 meters hold.

Ja, denne kan jeg godt fiske masse med, det er helt tydelig :D

Nå håper jeg bare at ikke de øverste cm av toppen er for "fintunet"/løs, kulehoder skal jo leveres også en gang i ny og ne...oftere enn sjeldent faktisk :-X;D

På bildene ser dere Winston BIIx #4 9' og Sweetgrass #4 9'

Og noen videoklipp til :)

post-1338-13949883735405_thumb.jpg

post-1338-13949883735894_thumb.jpg

post-1338-13949883736273_thumb.jpg

post-1338-13949883736756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit at de hr brukt vanlig enbent ring som topp da. Den der kunne du ha byttet på to minutter selv hvis de hadde brukt en toppring. Jeg personlig hadde nok byttet ut det opplegget med en toppring av anerkjent merke...

Tror nok heller ikke at Agate ringer har noen annen enn en kosmetisk funksjon. Vil tro at jo hardere materiale desto bedre glideegenskaper. Dessuten har agate ringen større overflate. Vil tro at enten Sharkskin eller de nye Textured linene til SA vil funke bra.

Kanskje du kunne gjøre en CCS måling av stangen, Stig? Med en så "lett" tupp høres det ut som den er ganske toppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tmags, den er "ganske" toppet...men ikke ubehagelig toppet i forhold til overføringer nedover...egentlig ganske snedig stang Sam har laget...men som sagt; han har vært inne på dette tidligere også. ;)

Tør jeg finne riktig toppring selv? Virker jo som en meget liten diameter opp toppen....oppnår jeg litt mer "tyngde" der fremme ved å sette på annen toppring...noe som kanskje fremmer følelsen også?

Da er jeg villig til å prøve før den evt sendes i retur...ønsker jo at denne flotte sken skal bli så perfekt det lar seg gjøre.

Slike målinger er ikke noe for meg, da må jeg jo gjøre noe nøye...det likner ikke meg ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Personlig likte jeg løsningen med toppringen, men så har jeg også sansen de som gjør ting litt annerledes enn hva som er "normalen" :D

Terje!

Anderledes er ikke nødvendigvis bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Personlig likte jeg løsningen med toppringen, men så har jeg også sansen de som gjør ting litt annerledes enn hva som er "normalen" :D

Terje!

Anderledes er ikke nødvendigvis bedre....

Det sa jeg da heller ikke :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på, iallefall mine tanker om det, hvor lite som skal til før lakken over surringer sprekker opp, så vil jeg tro at stor belastning på en enbent stangring i toppen av stanga må være en dårlig løsning. Har også sansen for annerledes løsninger, men vil tro at en tradisjonell toppring som griper rundt hele toppen må være bedre og mer varig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for hele stangen jeg også Terje, virkelig.

Den er blitt kastet på kort og lengre hold, jeg kan nok fort komme til å like å fiske med den...må få prøvd det kjapt (evt før den sendes tilbake :'()

takk for tips tmags, har sendt Sam en mail idag, med bilder og evt løsninger, skal spørre høflig om ditt forslag...tror jeg ikke taper noe på det....det er en slik liten detalj som slik jeg ser det bare øker funskjonaliteten...or den ørlille vekt endringen som kanskje gjør den meget, meget god :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig Stian, takk :)

Var en kjapp tur i vannet etter jobb, bare for å prøve å kaste noen nymfer, å kaste tungsten nymfer i stille vann med #4 stang er noe jeg ikke ofte gjør, og grunnet mistanke om "veldig toppet" og kanskje litt for laus i øvre del, ble raskt avkreftet da jeg satte på en tungsten 2.4mm nymfe i krok 12 og relativ lang fortom, snek meg langs noe sivkanter...og da var jeg plutselig på fisketur og ikke kastetur.

Gledelig å meddele at det var herlig opplevelse.

Det gikk med andre ord overraksende uten "rykk og napp"...den jevne oppspenning av stang gjorde den jobben behagelig, akkurat slik jeg er vant med at det skal være :)

Pluss poeng på det punktet også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått anbefaling av Sam å ertstatte toppringen selv, med vanlig 4.0 eller 3.5, grunnet all poststyr frem og tilbake til Twin Bridges.

Men selvsagt ville han gjerne utføre det for meg hvis jeg ville det.

Han hadde selv ingen aning på hvordan toppringen hadde blitt skjev.

Da er det bare å få fatt i tmags......hvor får jeg tak i slikt han snakket om; "H&H" toppring????

Var forøvrig en tur i mørket med stangen igår, GL 4 cast line "normal klump" ca 10 meter.

Denne #4 linen er ikke veldig tung....var spent på hvordan den "føltes" når jeg kastet i blinde/med lukkede øyne og veldig mørkt rundt meg.

Gitt da vel ;D

Linen gikk pinadø så det suste, flere ganger i full strekk...stangen "føles" jo flott også, ikke bare ser bra ut.

Minner meg om slik kjekke budeier skal være :D

Klart slikt får være med på tur..he-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....fin sammenligning mellom stang og "virkelig liv" det der Stig  :)

Det er nok av flinke folk her inne som kan få hjulpet deg med å bytte den toppringen hvis du er usikker på det selv. Angående H&H er det vel disse han mener? http://www.hookhack.com/html/guides.html

EDIT: Jeg bare googlet på det siste der uten å sjekke innholdet så nøye. Misstenker at det kan være disse istedenfor: http://www.guidesnblanks.com/category.php?main_cat_ref=10

Samme kan det være. Vent til noen som har greie på det svarer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovende Stian, jeg er på sporet, takk...Nordisk har visst disse orginale Sage toppringene :D

Sam oppga at jeg måtte leite etter et mål; "4.0 ring, eller enda bedre 3.5" (indirekte oversatt fra hans dårlige norsk :D)

Hva betyr dette???

Noen som vet hvilken str jeg da er på let etter?

tmags? Her må jeg ha noen som har peiling på banen.. :)

Mulig guttene på Lysakerbrygga vet dette også... :)

stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovende Stian, jeg er på sporet, takk...Nordisk har visst disse orginale Sage toppringene :D

Sam oppga at jeg måtte leite etter et mål; "4.0 ring, eller enda bedre 3.5" (indirekte oversatt fra hans dårlige norsk :D)

Hva betyr dette???

Noen som vet hvilken str jeg da er på let etter?

tmags? Her må jeg ha noen som har peiling på banen.. :)

Mulig guttene på Lysakerbrygga vet dette også... :)

stig

Kikker du på din avbildede BIIX #4, så er str på den, ifølge Winston selv, Sm 4.5(small 4.5). Hva synes du funker?

Beste, for å imøtekomme Sam, òg før å bli kvitt dine tvil.... str 4 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Uansett er det mulig at lakk og surring på nåværende toppøye kan lage problemer. Å bytte selve toppøye er "greit". Bruker "toppringstift" (smeltelim, likt men ikke det samme som lim til limpistol) Ring meg du Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelige å hjelpsomme dere er gutter :)

Har fått to stk sendt i posten av Nordisk idag, med 1,4mm åpning for å tre over stangen....den er så tynn i godset øverst at jeg satser på at det funker...får tilsendt to stk forskjellige åpninger (orginale...slike som Sage bruker...) viktigste detalj for meg er at den sitter fast og at linen glir gjennom :D

takk for tilbud tmags...jeg prøver de som kommer i posten først. Du er så j.... langt unna  ;)

Pål, godt mulig jeg ringer...tenker jeg hiver noe UV repair lim på toppen og satse på at det holder???

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...