Gå til innhold

tidspunkt på klekkinger


Anbefalte innlegg

savner en tabell om når tid på døgnet diverse arter klekker + spinnerfall... finnes det en link eller er det noen av dere som har det lagret i skallen :D ?
Har lagret det meste i skallen laugh.png' alt=':lol:'> Fyr løs! Men det kommer snadder om dette i løpet av noen uker... Hos døgnfluer er det ganske typisk at de klekker fra formiddagen (kl. 10--->) og til litt utpå ettermiddagen (kl. 17). Spinnerfall kommer nesten utelukkende på dager da det er varmt og vindstille. Det skjer vanligvis rett før sola går ned og til litt utpå kvelden ca. kl. 23/24..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerfall kommer nesten utelukkende på dager da det er varmt og vindstille. Det skjer vanligvis rett før sola går ned og til litt utpå kvelden ca. kl. 23/24..

 

Ettersom jeg har forstått har ikke døgnfluene vann i kroppen, derfor lever de ikke så lenge. Så når de først har klekket, så må de vel nesten sverme og legge eggene innen et rimelig kort tidsrom, uansett hvilket ver det er?

I de fleste tilfeller er vel dette tidsrommet på max 2-3 dager, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerfall kommer nesten utelukkende på dager da det er varmt og vindstille. Det skjer vanligvis rett før sola går ned og til litt utpå kvelden ca. kl. 23/24..

 

Ettersom jeg har forstått har ikke døgnfluene vann i kroppen' date=' derfor lever de ikke så lenge. Så når de først har klekket, så må de vel nesten sverme og legge eggene innen et rimelig kort tidsrom, uansett hvilket ver det er?

I de fleste tilfeller er vel dette tidsrommet på max 2-3 dager, tror jeg...[/quote'] Det er flere døgnfluer som lever mye lenger, helt opptil 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har en (cloeon eller procloeon) som står i taket på kontoret her, og når er den her på tredje dagen. Skal sette ut et vannglass og røre litt i det for å se om den kommer å legger egg snart. Skal love å ta bilde av begivenheten laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerfall kommer nesten utelukkende på dager da det er varmt og vindstille. Det skjer vanligvis rett før sola går ned og til litt utpå kvelden ca. kl. 23/24..

 

Ettersom jeg har forstått har ikke døgnfluene vann i kroppen' date=' derfor lever de ikke så lenge. Så når de først har klekket, så må de vel nesten sverme og legge eggene innen et rimelig kort tidsrom, uansett hvilket ver det er?

I de fleste tilfeller er vel dette tidsrommet på max 2-3 dager, tror jeg...[/quote'] Det er flere døgnfluer som lever mye lenger, helt opptil 2 uker.

 

Ok, jøss, da har jeg misforstått :roll: Plutselig forstår jeg hvorfor jeg ikke så filla av spinnere igår kveld :)

Takker for oppklaring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerfall kommer nesten utelukkende på dager da det er varmt og vindstille. Det skjer vanligvis rett før sola går ned og til litt utpå kvelden ca. kl. 23/24..

 

Ettersom jeg har forstått har ikke døgnfluene vann i kroppen' date=' derfor lever de ikke så lenge. Så når de først har klekket, så må de vel nesten sverme og legge eggene innen et rimelig kort tidsrom, uansett hvilket ver det er?

I de fleste tilfeller er vel dette tidsrommet på max 2-3 dager, tror jeg...[/quote'] Det er flere døgnfluer som lever mye lenger, helt opptil 2 uker.

 

vet du hvilke av døgnfluene som kan leve så lenge? og hvilke som dør etter kun 1,2 eller 3 dager feks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune skrev:

Hos døgnfluer er det ganske typisk at de klekker fra formiddagen (kl. 10--->) og til litt utpå ettermiddagen (kl. 17).

 

I noen elver kan man oppleve store klekkinger midt på natten. ->kjempe opplevelse :D

 

 

 

Forøvrig er leptoene stort sett aktive fra kl 10 til 16/17 tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noenganger opplevd sulphureaklekking sen kveld og natt. Da er det som regel kanonfiske.

 

Døgnfluer har vann i kroppen, de kan bare ikke ta til seg mer etter at de er klekket pga manglende munndeler. Derfor foretrekker mange døgnfluer å klekke når det er god luftfuktighet (har jeg hørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er ganske sikker på at jeg så døgnfluer som klekket rundt 2200 i går kveld. Sammen med eggleggende vulgataer, spente marginataer som kom flytende er jeg ganske sikker på at jeg så noen døgnfluer som klekket. Disse var gjennomført gule, ca str krok 12-(14), så antagelig var det sulphurea som bånngjedda nevner. De klekket bare en kort periode på ca 15 min. Fisken var allerede i farta etter vårfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft bilde :D

Takk takk.. Her er et bilde til, om du kanskje kan hjelpe meg med identifiseringen. Den mistet en haletråd (til?) idet jeg skulle løfte den opp av vannet. Jeg har kommet frem til at det kan være en heptagenia, men vet ikke hvordan disse ser ut som spinnere. Om de går fra gulaktige til å bli såpass mørke (rødaktige).

post-526-13949845577395_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft bilde :D

Takk takk.. Her er et bilde til' date=' om du kanskje kan hjelpe meg med identifiseringen. Den mistet en haletråd (til?) idet jeg skulle løfte den opp av vannet. Jeg har kommet frem til at det kan være en heptagenia, men vet ikke hvordan disse ser ut som spinnere. Om de går fra gulaktige til å bli såpass mørke (rødaktige).[/quote']

 

mange arter som blir rød brune.. fly rite nr 28..blir mye brukt på imitasjonene...heptagenia sulphurea er fortsatt gul som spinner tror jeg.. fly rite nr 9 blir brukt.. er det i elv eller vann du fant dem? dato ?

 

ser ut som en heptagenia fuscogrisea(hann.pga kloa bak)

imitasjon:

krok:12

bindetråd:mørkbrun

stjert:mørk dun.1,5 krok lengde

kropp: fly-rite 25% nr 5 +75% nr 20

hackle: lys dun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange arter som blir rød brune.. fly rite nr 28..blir mye brukt på imitasjonene...hepatagenia sulphurea er fortsatt gul som spinner tror jeg.. fly rite nr 9 blir brukt.. er det i elv eller vann du fant dem? dato ?

 

I en ganske stilleflytende del av en elv, men ikke langt fra stryk. Den kan jo ha seilet et stykke nedover før jeg fant den. Som sagt klekket det noe som antagelig var heptagenia sulphurea eller dalecarlica i samme tidsrom. Dette var for et par dager siden, og denne elva/åa blir fort varm.

 

Fuscogrisea er nok ikke umulig. På dette bildet kan du se hvorfor jeg først trodde det var en marginata.

 

Takk for hjelpen!

 

:D

post-526-13949845577644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke 100% sikker....noen andre forslag???

Jeg har ikke flere forslag. Jo mer jeg sjekker, jo mer sikker blir jeg på at det er en heptagenia, men hvilken type vet jeg ikke. Blir nok en tur til samme stedet snart, så da skal jeg prøve å få tatt noen flere bilder og sjekket opp litt grundigere hva som klekker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...