Gå til innhold

Mine byggeprosjekter... Dagens gjøremål; "stangtrekk produksjon!"


Anbefalte innlegg

Årets fiskesessong går mot slutten. Det har allerede vært nok kuldegrader til at iskraping på morran har vært en nødvendighet. Noen høststormer har allerede pisket rundt hushjørnene. Kveldene blir kortere og kortere.

Man får snart behov for noen prosjekter å sysle med på mørke vinterkvelder! I tillegg til den obligatoriske fluebindingen, skal jeg i år prøve meg på å surre sammen ett par stenger.

For noen uker siden fikk jeg etter mye spekulasjoner og hodeverk til slutt plassert en ordre på diverse materiell hos Mudhole.com.

Pakken ankom for noen dager siden, og det var endelig klart til å virkelig begynne å gruble på sammenmonteringen.

Jeg surra sammen en #5er stang i 15års alder, uten at jeg ønsker å gå nærmere i detalj på det resutaltet. Den gangen var nok hverken finish eller tolmodighet noe jeg kjente særlig til, og målet var nok helst å få fiska og kasta fortest mulig. Resultatet deretter.

Har grubla lenge og vel på om jeg skulle demontert stanga og fiksa den opp, men ettersom jeg ikke lengre føler særlig mye for den som fiskestang, så har jeg bestemt meg for å pensjonere den til fordel for noe nytt.

Var dødsfornøyd med en GLX WisperCreek #3 jeg kjøpte her i sommer, og GLX Classic #5 stanga blei aldri heilt den samma etter det møtet.

Etter litt mailing med Tore Nilsen her på forumet, ble jeg ledet til å skjønne at Helixen nok ville være en god stang for meg.

Har aldri prøvd Helix, eller T&T stenger for den saksskyld, men tok en råsjangs og håper på at Tore har rett  ;D

Ellers bestilte jeg meg ei glassfiber #3er stang, som Staffaen riktignok forsøkte å fortelle meg at jeg kom til å angre på... hehe. Men tok også her en råsjangs og håper på jeg finner ett bruksområde uansett. Den stanga blir nok like mye for morro.. : :D

Før jeg bryter meg løs på fluestengene tenkte jeg å prøve meg litt frem på to gamle stenger jeg skulle ha fikset litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Thomas&Thomas Helix - 9' #5

Dette skal bli den nye allround stanga.

Ny snelle er allerede kjøpt inn. Valget falt på en Danielsson F3W 2SIX.

Snellefeste ble Struble U-8 Birdseye Maple. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg ett snellefeste med svart innlegg, for å matche snella... men kom frem til at stanga i seg selv ville se best ut med dette festet.

Ringer blir Recoil snake. Snørefører og tråd er  jeg langt ifra sikker på enda.

post-4153-13949882771991_thumb.jpg

post-4153-13949882772715_thumb.jpg

post-4153-13949882773425_thumb.jpg

post-4153-13949882774315_thumb.jpg

post-4153-13949882775024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prosjekt nummer 2 er ei lita morro-stang til små-elver og bekker. (har mye småfisk her i rundt, så da tilpasser man utstyret deretter på  :-\ )

Lamiglass glassfiber emne, 6'6" #3.

her er det også handlet inn snelle... ettersom dette er ei glassfiberstang trenger den ei gammal snelle. Valget falt på ei vakker FlyMax 356 til den denne sum av 150,- inkludet to spoler og porto. Backing tilogmed!

Snellefeste blei Struble U-2 med cocobolo innlegg.

Matchet nesten heilt til sveiva på FlyMax´n.

Her blir det også snakeringer. Surringer og snørefører noe ubestemt.

post-4153-13949882775855_thumb.jpg

post-4153-13949882776615_thumb.jpg

post-4153-13949882777436_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersom jeg er svært lite erfaren på området, tenkte jeg å gå løs på to gamle slukstenger som har ligget her en en stund. Dette i all hovedsak for å trene litt og bli litt kjent med utsyret.

Den første som skal i ilden er en Elbe teleskopstang på 3 meter... den blir faktisk en sjelden gang brukt til ett eller annet, gjerne en diger dubb eller noe slikt jalla greier.

Hadde opprinnelig noe teip greier som håndtak som begynte å ramle av. Tenkte å gi den noe ny kork og ett nytt snellefeste.

Blir vel ikke kasta bort mye kork på denne, ei heller noe fancy snellefeste...

i kveld har jeg teipet opp til snellefeste, og det er klart for å lime litt.

post-4153-13949882778346_thumb.jpg

post-4153-13949882778966_thumb.jpg

post-4153-13949882779423_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... har også ei gammal kastesluk stang til typen digre sluker, som jeg skal modifiser om til noe så latterlig som ei båtstang til mathauk-fiske ute ved hytta i havgapet.

Har prøvd meg frem med hvor mye jeg må kappe tuppen for å blir passelig til 200grams pilker, og bestilte toppring til den nye tupp-diameteren.

Elers skal den naturligvis få nye ringer heile veien ned og litt generell oppshinig.

Greit prosjekt å få test-surra litt på før man prøver seg på flystengene.

Ringene på denne var vel forøvrig de første ringene jeg surra på ei stang... her var vel heller ikke hverken finish eller tålmodighet noe som skinte gjennom...  ;D til mitt forsvar var jeg ikke gamle karen på dette tidspunktet.  :D

SÆKSY???

post-4153-13949882780069_thumb.jpg

post-4153-13949882780693_thumb.jpg

post-4153-13949882781267_thumb.jpg

post-4153-13949882786996_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på progresjonen på byggingen fremover da jeg ikke hadde veldig planer om å begynne for fullt på denne siden av jula. Oppdateringer kommer jeg derfor til å poste når noe nytt skulle ha skjedd.

I løpet av helga må jeg få snekret sammen surrestativet samt fiksa litt annet utstyr som korkpresse og "dreiebenk".

Har også en 10-12 forskjellige trådspoler jeg skulle prøvd å surra opp på ett-eller-annet og lakkert, for å få en følelse med farger etc.

har ellers kjøpt meg "snurre" til lakkeringen, samt shoppa noe lim i dag.

Antar jeg kan bruke dette limet både til kroken og snellefestene?

Ellers handla jeg litt ymse kvaliteter med kork fra mudhole... usikker på hva som blir brukt til hva, men den fineste korka går hvertfall til Helixen.

Fremdeles usikker på om jeg skal bruke noe av den dere mørke korken på noen av stengene.

post-4153-13949882781854_thumb.jpg

post-4153-13949882782659_thumb.jpg

post-4153-13949882783237_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hvefall begynt prosjekt-tråden min, så får vi se når det kommer en fortsettelse og oppdateringer.

I mellomtiden tar jeg gjerne imot inspirasjonsbilder i forhold til surringer til de to stangemnene (drit i slukstengene, de blir som de blir  ;D), synspunkter til valg av snellefester etc. Spesielt mht. snellefeste til #5ern og hvordan det passer til Danielsson snella.

... skulle jeg hatt ett svart feste lell kanskje? Såg en gang for meg mørk blå stangemne, svart snelle, svart feste med nikkel detaljer... recoil ringer og svarte surringer... rett og slett mørk og mystisk...

Litt voldsomt å lakkere Struble-innlegget svart kanskje...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... har også ei gammal kastesluk stang til typen digre sluker, som jeg skal modifiser om til noe så latterlig som ei båtstang til mathauk-fiske ute ved hytta i havgapet.

Har prøvd meg frem med hvor mye jeg må kappe tuppen for å blir passelig til 200grams pilker, og bestilte toppring til den nye tupp-diameteren.

Elers skal den naturligvis få nye ringer heile veien ned og litt generell oppshinig.

Greit prosjekt å få test-surra litt på før man prøver seg på flystengene.

Ringene på denne var vel forøvrig de første ringene jeg surra på ei stang... her var vel heller ikke hverken finish eller tålmodighet noe som skinte gjennom...  ;D til mitt forsvar var jeg ikke gamle karen på dette tidspunktet.  :D

SÆKSY???

Selvgjort er velgjort  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir tøft! -Du har i alle fall nok å snurre på.

Siden du var så grei å bestille meg et emne fra Lamiglass i samme slengen legger jeg ut bilde av ringene jeg skal putte på den.

H&H snakeringer og H&H DLC toppring. Gary Marshall i England sendte meg en agatring han har laget selv. Litt orginalt synes jeg da.

Det blir spennende å se hvordan stengene dine blir til slutt. Og om du liker å fiske med dem.

Helix fra T&T er en likandes stang vet jeg ihvertfall!

post-3215-13949882798099_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvgjort er velgjort  ;D ;D ;D

haha, ja ikke sant? Denne stanga er veldig gammel, og de originiale surringene begynte en gang å løsne. Ettersom jeg i de tider hadde begynt med fluebinding, så tenkte jeg vel som så at det måtte være en smal sak å surre på ringer. Som du ser har jeg ikke skjønt at det er forskjell på å surre fluer å på å surre ringer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir tøft! -Du har i alle fall nok å snurre på.

Siden du var så grei å bestille meg et emne fra Lamiglass i samme slengen legger jeg ut bilde av ringene jeg skal putte på den.

H&H snakeringer og H&H DLC toppring. Gary Marshall i England sendte meg en agatring han har laget selv. Litt orginalt synes jeg da.

Det blir spennende å se hvordan stengene dine blir til slutt. Og om du liker å fiske med dem.

Helix fra T&T er en likandes stang vet jeg ihvertfall!

Ja håper jeg får det til nå da. Visst ikke blir det enda to stenger med idiotisk stygg finish. haha.

skal ta å få pakka ned emnet ditt i løpet av helga og få den oppover. litt spent på portoen for å sende ett rør...mistenker at det er noe fordyrende. MUlig jeg burde putta røret i ei papp-kasse... skal se det ann.

Tøffe snørefører.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke den røde som du ser lengre opp her til glass-stanga mi. Temaet var tenkt litt rødskjær mot den gule stanga.

Snellefestet er jo rødaktig, tenkte det blei tøft med en rød snørefører. men litt usikker på surringene. skal få testa trådene jeg har kjøpt med lakkering og se hva som kan bli tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes ikke den "fly max" snella var mye lekker... sorry. Hva med en Baby Marryat, eller liten CFO, eller en Daniellsson Midge?

haha. Nei FlyMax´n er ikke mye lekker. Men den har sin sjarm, og føler den passer litt på den glass-stanga.

Har jo en Midge liggende, men den er til WisperCreek stanga mi. Er jo forsåvidt #3er snøre der også så kan jo bruke den også. Men synes det blir totalt kræsj med slikt rødlig snellefeste, rød agatring og ei knall-svart fancy midge snelle...

Synes det er viktig at snelle står i utseende messig stil med stanga i forhold til form og farge.

Derfor jeg aldri klarer å bestemme meg for om jeg er fornøyd med snellefestet til #5ern.

Angrer veldig på at jeg ikke bestilte meg ett ekstra innlegg til Struble U-8 festet som jeg kunne lakkert svart silke-matt som snella.

mulig jeg skal forsøke å få dreid ett alu innlegg som jeg kan lakkere svart... hmmm...  Svart alu og blank nikkel "fittings". Kan jo alltids prøve

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med liming av toppringen? Jeg har sett at det finnes "spesiallim" til formålet, men hva er egentlig forskjell på denne "spesiallimen" og vanlig smeltelim av skikkelig kvalitet?

I utgangspunktet kan man vel forsåvidt bruke epoxy også her, men tanken er vel att det skal være mulig å få den av om nødvendig? Eller er det andre grunner til at man ikke skal bruke epoxy?

Takknemlig for råd og feilveldning  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buker selv epoxy. Smelitelim slipper i varme dager. Selvopplevd ;)

Jeg tar ei nål og drypper limet ned i toppringen. Setter den på plass og lar limet tyte ut. Tørker av med litt papir eller lignende. slipper ikke det og skal den av er det bare å varme den opp med varmtvann eller hårføner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buker selv epoxy. Smelitelim slipper i varme dager. Selvopplevd ;)

Jeg tar ei nål og drypper limet ned i toppringen. Setter den på plass og lar limet tyte ut. Tørker av med litt papir eller lignende. slipper ikke det og skal den av er det bare å varme den opp med varmtvann eller hårføner

takk for svar. da blir det nok brukt epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for smeltelim. Har aldri opplevd at toppringen har falt av. Har imidlertid opplevd å knote noe for jevlig med å få av en toppring som var limt med en eller annen epoxy av "industriell" kvalitet.

Forskjellen på smeltelim er nok bl.a. smeltetemperatur. Har en type jeg kjøpte på The 2-dollar shop. Den smelter bare du ser hardt på den. Så jeg bruker Flex Coat sin.

Hvis varmen smelter det limet så har varmen vært så høy at stanga er kjørt uansett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Smeltelim finnes i en rekke forskjellige versoner........her et bilde av det som kan kalles industrismeltelim som har svært gode egenskaper mht til binding........så ta en tur rundt på byggvarebutikkene å se.......peoblemet er at de leveres i 5 kilospakker! De etter den rillete versjonen og gå i diealog med butikkpersonalet med bedende tårevåte øyne om å få en bit :D

[attachimg=1]

post-0-13949882893181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buker selv epoxy. Smelitelim slipper i varme dager. Selvopplevd ;)

Jeg tar ei nål og drypper limet ned i toppringen. Setter den på plass og lar limet tyte ut. Tørker av med litt papir eller lignende. slipper ikke det og skal den av er det bare å varme den opp med varmtvann eller hårføner

takk for svar. da blir det nok brukt epoxy.

Min erfaring er at det er forskjell mellom hurtig- og langsomtherdende epoxy. Dette lærte jeg av noen som monterte mye skibindinger. Den hurtigherdende varianten slipper når den varmes opp, men den langsomtherdende er det litt verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Her er den klassiske greia...

Jeg har iallefall bedre erfaring med epoxy.... Skal du kjøpe smeltelim hos byggmakker og spør om smeltetemperatur for ditt og datt er jeg redd du kommer til kort. Spørs om de klarer å hjelpe deg med sånne spørsmål. Stort sett har de en type smeltelim.

Bare av rein nyskjerrighet.... Skal tiptoppen av i det heletatt etter ferdig montert stang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Her er den klassiske greia...

Jeg har iallefall bedre erfaring med epoxy.... Skal du kjøpe smeltelim hos byggmakker og spør om smeltetemperatur for ditt og datt er jeg redd du kommer til kort. Spørs om de klarer å hjelpe deg med sånne spørsmål. Stort sett har de en type smeltelim.

Bare av rein nyskjerrighet.... Skal tiptoppen av i det heletatt etter ferdig montert stang??

Kan jo være toppringen blir slitt og man vil bytte. Da er det genialt om man har brukt smeltelim, bare å varme med en lighter og trekke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...