Gå til innhold

Fortvilet og relativt fersk fluefisker


Gutalarven

Anbefalte innlegg

Heisann. Har fisket med flue i nesten 2 sesonger nå, men finner ikke noe vann som jeg kan sette meg til ro i, og ha mulighet for å få ørret som er større enn 200 - 250 gr. Har haugesund, karmøy, sveio eller tysvær noe bra vann? Klart det er det, men er det noen som har lyst til å dele en liten hemmelighet. har brukt mye tid på å kjøre rundt for å finne, har lyst til å ha ett vann klart til våren. Har sikkert vært i vann som har potensiale, men skremt fisk med både kasting og oppførsel.  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kan desverre ikke hjelpe deg i dette området, men.....

Det er ikke alltid lett å finne gode fiskevann, særlig ikke hvis du kun er ute etter de store. Det ender fort opp i frustrasjon, vi har vel alle vært der...

Men i dag finnes gode hjelpemiddler som gjør livet som fluefisker enda mer spennende. Vi har forum som dette og hjelpemidler som:

www.atlas.no

www.ngu.no/kart/arealisNGU/

http://norgeibilder.no/

http://www.1881.no/Map/

http://folk.ntnu.no/krill/bergarter.htm

http://www.ngu.no/kart/bg250/

http://kart.finn.no/

Planlegg turene dine forann PC'en. Leit frem vann på kartet og se på bilder. Dette er spennende "fiske"i seg selv. Etterhvert så får du litt erfaring i hva du bør se etter og da kommer resultatene. Noen deler du med andre, noe beholder du for deg selv.

Det er ikke hvordan du har det som teller, det er hvordan du tar det!

Lykke til!

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Heisann. Har fisket med flue i nesten 2 sesonger nå, men finner ikke noe vann som jeg kan sette meg til ro i, og ha mulighet for å få ørret som er større enn 200 - 250 gr. Har haugesund, karmøy, sveio eller tysvær noe bra vann? Klart det er det, men er det noen som har lyst til å dele en liten hemmelighet. har brukt mye tid på å kjøre rundt for å finne, har lyst til å ha ett vann klart til våren. Har sikkert vært i vann som har potensiale, men skremt fisk med både kasting og oppførsel.  :'(

Tror at du fisker steder hvor det rett og slett er så stor fisken blir.....øyene på vestlandet er slik......det har endel årsaker, men først og fremst insektsliv.......men berggrunn har ogdå, da berggrunnen hos deg ikke er særlig til gavn for å skape god pH, men det finnes kansje slengere med større fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har Staffan rett !

Sånt må vi(med noen hederlige unntak,heldigvis flere enn noen få)leve med på vestlandet,men man må spørre og grave og kanskje lete selv også !

Det som er:er at det er mange perler her borte,særlig litt avsides,men de er ofte belemret med småfisk.

Så ;søke på nettet og begynne å fiske #1 eller #2 kan være en løsning ? ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Takk for svar og opplysninger jeg ikke hadde tenkt på. kommer til å sitte mye foran pcen og lese kart i vinter. Og hvis HåkonH vil ha med seg en som kanskje skremmer fisken så blir jeg gledelig med.

Se etter små vann uten inn og utos. Ikke fisk midt på sommern da disse myrvannen ofte blir helt død. Fisk rett etter isen er gåt og en mnd eller to fremover. Og så prøver du på høsten igjen. Gjerne helt frem til jul da desse vannen nesten aldri fryser regner jeg med slik det er resten av vetslandet. De kaldeste måneden er best. Der er stor fisk i mange slike vann. Det har jeg inntrykk av... Men Juni/Juli og August (og tilog med September ) er det dødt...

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om så små vann att de kalles tjern? De vannene jeg bare kjører forbi? :o Kan det være "stor" fisk i disse vannene"

Kort svar på det: JA, det kan være riktig stor fisk i vann på størrelse med tjern så ikke avskriv disse når du leter etter gode fiskevann :)

-Stå på og lykke til!

\\Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om så små vann att de kalles tjern? De vannene jeg bare kjører forbi? :o Kan det være "stor" fisk i disse vannene"

Kort svar på det: JA, det kan være riktig stor fisk i vann på størrelse med tjern så ikke avskriv disse når du leter etter gode fiskevann :)

-Stå på og lykke til!

\\Tony

Helt enig med Tony her  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen din, for det er ikke lett. Er vestlending sjøl og bodde i Haugesund noen år siden. Men da gikk det i sjøørret. De aller fleste fine brunørret tar jeg øst for vannskillet.

Vet at det er tatt kilosfisk i vann på Karmøy, men det KAN ha vært sjøørret. Sjekk vann ut mot Kårstø. Et annet tips kan være Etnefjella. Har sett bilde av flere kilosfisker derfra. Kjør inn Litledalen, opp til Kritle og gå innover. Fisk gjerne småpytter (kanskje kun 50-100m store) med liten gjennomstrømning (ingen gytebekk). Men det meste er smått også der. I høyfjellet så er det ofte størst fisk i de øverste vanna i vassdraget. Så orker du å gå litt...Men det er også snakk om timing. Være ute nå de få store viser seg pga insektklekkinger.

Sjekk også næringsrike vann i jodbruksområder tidlig på sesongen. Fisk før det blir for varmt og gror igjen. Studer kart til øyet blir stort og vått, og finn isolerte småvann hvor det kanskje er satt ut fisk. Men du kommer nok til å få mange fisker på 150g for hver halvkilosfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker vi om 5 hg??? Eller snakker vi om sjøørret i vann?

For å være litt edruelig.

Helt svart er det ikke;Staffan og Gutalarven (og andre som tror vi bare vasser i småfisk her på vestlandet ) ;) .

I denne kulpen er det tatt fisk på 2,6 kg,på flue,og i den lille elva er ikke fin fisk noen stor sjeldenhet(kiloen +).

Så jeg syns du skal fiske etter den fisken du har tilgjengelig(det hender jeg fisker i "bekker" der størrelsen sjelden overstiger 250 gram,og hva så ? Jeg liker å fiske der ! ;) )også følge med på sosiale forum som dette  ;D ,......og når du har sluttet å skremme fisken(når skjer det  :-X  ?? ) kan du prøve å deg på de større,selv om jeg har en mistanke om at feks tilfeldigheter sikkert kan føre deg til stor fisk når du fisker mye.

Og tipset med små tjern er ikke dumt,sånn er det nesten overalt,bare spør de som fisker i Oslomarka.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en fordel å fiske med nymfe når jeg skal prøve å få litt større fisk? :-\ Mye mas her nå, men jeg har SÅ lyst å få noe som kjemper litt. Hvor stor bør fisken være for att jeg skal slippe den ut igjen?

Prøv å bind opp en boks av buzzerne til Rune og André. Disse fisker du rett under overflaten i mars, april og begynnelsen av mai. Dvs så lenge fjærmyggen er den dominerende matkilden til ørreten (og det er den nesten hele året i mange vestlandsvann).

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=56:gluebuzzer&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=255:buzzerfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Men vanlige nymfer kan fort gi fisk de også. Så om noe ikke fungerer eller gir kun småfisk, så prøv noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bare finnes små fisk på vestlandet er bare tull. Selv har jeg brukt mange år på å finne vann/elver som huser større fisk. Og min personlige rekord for vill ørret i norge er i et lite vann. Den var 1,9 og svømmer forhåpentligvis der den dag i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste forslaget som du har fått her, e faktisk frå Bjorni!!

Bruk dei hjelpemiddler som du har, og til slutt så vil det gje resultater :) Har sjølv brukt kart masse " Gulesider og Googel map " Ein kan heller ikkje væra redd for og prøva nye vatn, og ein bør heller ikkje berre bruka ein dag eller ei helg, for sjølv om du ikkje møter på stor fisk den første gongen, så kan det skje den neste.

Og kartlegg innsektlivet og klekkinger, e heller ingen dum ide, så kan det dermed bli letter og treffe på fisken i riktig periode :) Men som sagt... Bruk kart og plukk deg ut områder som ser intressange ut og sett deg ned og vent :)

Skitt fiske

JonnyS...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en fordel å fiske med nymfe når jeg skal prøve å få litt større fisk? :-\ Mye mas her nå, men jeg har SÅ lyst å få noe som kjemper litt. Hvor stor bør fisken være for att jeg skal slippe den ut igjen?

Prøv å bind opp en boks av buzzerne til Rune og André. Disse fisker du rett under overflaten i mars, april og begynnelsen av mai. Dvs så lenge fjærmyggen er den dominerende matkilden til ørreten (og det er den nesten hele året i mange vestlandsvann).

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=56:gluebuzzer&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=255:buzzerfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Men vanlige nymfer kan fort gi fisk de også. Så om noe ikke fungerer eller gir kun småfisk, så prøv noe annet.

Vel,nå fisker jeg buzzerne mine ned mot 3 meters dyp,og får ofte fisk på det. :)

Og når det gjelder døgnfluer,så er det vel kanskje muligheter for myrdøgnfluer(leptophlebia)noe som kan være verdt å huske når vi kommer over til vårparten igjen,og som er ei godværsflue.

Synd du ikke fikk prøvd de nye fluene,men det kommer vel flere muligheter.Og husk at nymfene dine også fisker i synkefasen.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det gytetid mange steder, og et godt tips kan være å kikke i gytebekkene. Da kan du få et inntrykk av hva som bor i vatna. Var selv ute nå i helga og observerte graving og jaging både 1000 moh (Vikafjellet) og ca 60 moh (Voss). Det var artig å se 10-15 fisker som sto som sild i ei tønne i et os fra en bitteliten bekk og venta på mere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...