Gå til innhold

Hvilken ESPRESSO-MASKIN er best??


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Har du erfaring med dette og alt rundt ESPRESSO-kaffe

er det nok mange her inkl meg som gjerne vil ha gode TIPS!... ;D

Er egentlig ikke så veldig glad i espresso selv, bare sånn passe.

Synes en ekte kaffikopp smaker oftest bedre... MEN;

Espresso er jo symbolet på mandomskaffi, dessuten er jeg sjøl i marka

for å shoppe inn en slik julegave til meg selv i år.

Men jeg vil itt kjøpe katta i sekken, og disse såkalte "kapsel-maskina"

virker jævla dyre i drift. Samtidig som det kan være vanskelig å få tak

i "kapsler" til nettopp din maskin.

Jeg har selv en kaffekvern, som også maler veldig finmalt til espresso.

Derfor ser jeg det som unødvendig å kjøpe "kapsel-maskin".....

Så....

Hva skal vi shoppe for å få den enkleste, mest smakfulle, billigste...espresso'n?

?? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Rancilio Silvia hos Stockfleths (har forresten de beste bønnene i byen også!) absolutt det beste jeg har hatt - kan anbefales, er men litt interessert i kaffe  ;D

Er'n manuell?? Ikke kapsler?

Denne er så manuell som du får den  :) Men man kan kjøpe en bajonett som også tar kapsler tuller man med slikt  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er'n manuell?? Ikke kapsler?

Denne er så manuell som du får den  :) Men man kan kjøpe en bajonett som også tar kapsler tuller man med slikt  :rolleyes:

Interessant. Nøyaktig typebet og hvor mange bar trøkker den?

den serverer på 8,5-9 bar mener jeg å huske - dette er regnet som "referanse maskinen" av hjemmemaskiner; så her er alt på stell!  :)

link til produsent: http://www.rancilio.it/rancilio/prod_model.jsp?id_model=49&id_language=3&id_category=26 og hvor jeg kjøpte min http://stockfleths.as/UTSTYR/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er'n manuell?? Ikke kapsler?

Denne er så manuell som du får den  :) Men man kan kjøpe en bajonett som også tar kapsler tuller man med slikt  :rolleyes:

Interessant. Nøyaktig typebet og hvor mange bar trøkker den?

den serverer på 8,5-9 bar mener jeg å huske - dette er regnet som "referanse maskinen" av hjemmemaskiner; så her er alt på stell!  :)

Høres greit ut. Mange er opptatt av høyest mulig BAR-styrke, men det er villedende.

Jeg kjenner en "barista" og han sier dette, så det er ikke mine ord.

I følge ham så holder 8-bar i massevis. Men butikkene tjener stort på missforståelsen.

Er det ikke sånn med ALT?? Også fluefiskeutstyr?..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min Nespresso Citiz i snart ett år, og er strålende fornøyd! :)

Anbefaler nespressosystemet på det varmeste. Velg mellom en rekke ristretto-, espresso-, og lungokaffe.

Blant lungokaffene (de største kaffene) anbefaler jeg Fortissio Lungo og Vivalto Lungo. Nam.

Innimellom kommer det "special edition-kaffer", f.eks den som er nå som er ekstremt sterk.

Veldig funny med stor skrift btw.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er'n manuell?? Ikke kapsler?

Denne er så manuell som du får den  :) Men man kan kjøpe en bajonett som også tar kapsler tuller man med slikt  :rolleyes:

Interessant. Nøyaktig typebet og hvor mange bar trøkker den?

den serverer på 8,5-9 bar mener jeg å huske - dette er regnet som "referanse maskinen" av hjemmemaskiner; så her er alt på stell!  :)

Høres greit ut. Mange er opptatt av høyest mulig BAR-styrke, men det er villedende.

Jeg kjenner en "barista" og han sier dette, så det er ikke mine ord.

I følge ham så holder 8-bar i massevis. Men butikkene tjener stort på missforståelsen.

Er det ikke sånn med ALT?? Også fluefiskeutstyr?..... ;D

en perfekt espresso skal vel lages på 8-9 bar - er man langt over blir espressoen feil i forhold til filtrerings tid ol. Skal sies at det er "serverings" bar vi snakker her ikke totalt trykk den kan lage  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten Nespresso-maskin og er veldig fornøyd - den kosta rundt 1000-lappen. Men jeg lager aldri "ordentlig" espresso. Espresso er jo bare en bitteliten dært med kaffe, og jeg liker å sippe en stund på kaffen. Derfor fyller jeg koppen full både på espresso- og lungo-kapsler (ikke krus, sånn vanlig kopp). Ellers er jeg glad i sterk kaffe (er programmerer så er vant med graut av halvflytende kaffe :) ), men disse koppene blir ikke så sterke, men jeg synes de smaker skikkelig nais.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jepp, på lørda'n... :D

Detta med kaffi er som rÆÆÆva, forskjellig smak, MEN;

Jeg har i alle år hatt Moccamaster som kaffetreakter (selvfølgelig).

Ha slitt ut 2 1 og gitt bort 1, den tredje har jeg nå på...tja...20'ende året?

Ok...

Jeg liker best presskannekaffe DERSOM den er laget riktig! Hvis den ikke er det

smaker presskanne PHYTON!

Fremgangsmåten er i følge baristaer, og sånn som jeg gjør det:

60-70GRam kaffe til 1L vann, det er regelen. Jeg foretrekker ca 62GR.

Forvarm kolben mens vannet koker.

Kok opp vannet i vannkokeren, og la vannet kjøle seg ned 2 min før du heller

vannet oppi beholderen. Vannet skal altså holde mellom 92-96C.

60-70gr kaffe i kolben og hell kolben halvfull med vann.

Rør litt rundt så all kaffen blir våt og hell deretter resten av vannet i kolben (1LITER)

Nå skal du IKKE-IKKE sette på lokket på kanna, men la den stå åpen.

Etter ca 3-min rører du gruten som har flyti opp ned i kanna. Du vil da se

at det danner seg ett SKUM på overflaten. Vent 1 min til, også fjerner du dette skummet

med en teskje, IKKE RØR DET INN I KAFFE'N!

Så venter du ca 1 min til, altså alt i alt ca 4 min etter at vannet ble hellet opp i kolben.

Nå kan du presse stempelet ned, og det skal skje uten motstand nesten.

La kanna hvile enda 1 min før du heller den i koppen og over på thermo'n. WALLA...!

Husk att vannet IKKE skal ha kontakt med kaffegruten lengre enn maks 4,5 min!

Etter det begynner oxideringen, som vi IKKE vil ha i kaffe'n for den er BESK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan du i hvert fall ha med i tursekken...

http://www.handpresso.fr/

Jepp, jeg hadde en sånn en. Fikk den faktisk. Jeg lagde meg et 5-6 kopper hjemme før den streika. Normalt ville man jo ha reklamert på den og evt fått ny, men siden denne hadde kommet til meg som gave fra det store utland og et selskap jeg ikke har kontakt med lengre, heiv jeg den på dynga. Men kul og hendig var den - hvis man vil ha espresso på tur.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...